Na een lange en probleemloze testrit met de Golf van mijn vrouw gisteren dacht ik dat ik het gevonden had : een combinatie van een falende bobine en een kapotte Delco.
Wat blijkt nu zojuist : na een perfecte start ben ik nog geen 500 meter ver geraakt en hup, weeral van dat
Na controle met de stroboscoop blijkt dat de 4e cilinder beduidend minder frequent vonkt dan de andere, en dat met nieuwe bougiekabels. Wie kan er me dat uitleggen ? De delcokap en de rotor zijn geen 4 jaar oud en zien er prima uit.
Ik ga nog één poging wagen (benzineopbrengst van de pomp meten, benzinefilters controleren, andere bougies en een scherpe krul uit een van de bougiekabels halen), een acceleratiepomp werkt of ze werkt niet dacht ik, gisteren werkte ze toch en een nieuwe (occasie) TIC ga ik er niet aan wagen. Hij moet het zelf maar weten, als hij na het weekend nog altijd zo lastig doet is zijn lot bezegeld
Maar het àllerergste is dat ik het euvel niet zelf gevonden heb.
Als dat hier zo verder gaat ga ik nog in spoken beginnen geloven
Ik heb dat nog eens gehad, dat gevoel, met onze GTi die op een dag plots van het ene moment op het andere niet meer te starten was, geen ontsteking.
Bleek dat de eerste eigenaar op een onmogelijke plaats een schakelaar had geplaatst die de primaire stroom onderbrak (diefstalbeveiliging weet je wel).
Hij was wel zo "slim" geweest om de schakelaar zo te plaatsen dat duwen = onderbreken. Als je een map van de juiste afmeting in de juiste schuif stak ging dat contact dus op "uit".
Begin maar te zoeken
Maar toen was ik nog in de fleur van mijn jeugd....
Die vorige eigenaar had zo nog van die malle ideeën, één ervan was dat hij ervan overtuigd was dat een GTi waar je het gaspedaal loslaat zodanig remt op de motor dat er een zeker risico was dat de achterliggende wagen erop inreed. Daarvoor zat er een apart rood ! knopje om de remlichten afzonderlijk te bedienen. Manman, op de keuring, wat voor gezaag ik heb gehad voor dat knopje
Naar het schijnt (Hare Krishna, Srinuvasa, Lourdes, M%%n-sekte ea ) : als voldoende mensen positief denken over iets dat dan het probleem zich spontaan oplost.
Met hoeveel zijn we hier ? Komaan mensen, een beetje medewerking gevraagd.
Wat blijkt nu zojuist : na een perfecte start ben ik nog geen 500 meter ver geraakt en hup, weeral van dat
Na controle met de stroboscoop blijkt dat de 4e cilinder beduidend minder frequent vonkt dan de andere, en dat met nieuwe bougiekabels. Wie kan er me dat uitleggen ? De delcokap en de rotor zijn geen 4 jaar oud en zien er prima uit.
Ik ga nog één poging wagen (benzineopbrengst van de pomp meten, benzinefilters controleren, andere bougies en een scherpe krul uit een van de bougiekabels halen), een acceleratiepomp werkt of ze werkt niet dacht ik, gisteren werkte ze toch en een nieuwe (occasie) TIC ga ik er niet aan wagen. Hij moet het zelf maar weten, als hij na het weekend nog altijd zo lastig doet is zijn lot bezegeld
Maar het àllerergste is dat ik het euvel niet zelf gevonden heb.
Als dat hier zo verder gaat ga ik nog in spoken beginnen geloven
Ik heb dat nog eens gehad, dat gevoel, met onze GTi die op een dag plots van het ene moment op het andere niet meer te starten was, geen ontsteking.
Bleek dat de eerste eigenaar op een onmogelijke plaats een schakelaar had geplaatst die de primaire stroom onderbrak (diefstalbeveiliging weet je wel).
Hij was wel zo "slim" geweest om de schakelaar zo te plaatsen dat duwen = onderbreken. Als je een map van de juiste afmeting in de juiste schuif stak ging dat contact dus op "uit".
Begin maar te zoeken
Maar toen was ik nog in de fleur van mijn jeugd....
Die vorige eigenaar had zo nog van die malle ideeën, één ervan was dat hij ervan overtuigd was dat een GTi waar je het gaspedaal loslaat zodanig remt op de motor dat er een zeker risico was dat de achterliggende wagen erop inreed. Daarvoor zat er een apart rood ! knopje om de remlichten afzonderlijk te bedienen. Manman, op de keuring, wat voor gezaag ik heb gehad voor dat knopje
Naar het schijnt (Hare Krishna, Srinuvasa, Lourdes, M%%n-sekte ea ) : als voldoende mensen positief denken over iets dat dan het probleem zich spontaan oplost.
Met hoeveel zijn we hier ? Komaan mensen, een beetje medewerking gevraagd.
Comment