Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Dan ga je toch moeten overschakelen op een betere router met zilver afgecoatte antenne. En uiteraard een zelfde versie aan de kant van de ontvanger...
    en gouden luchtatomen tussen die twee antennes ..
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

    Comment


    • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

      Amai ik word hier nogal in het defensief gedrongen

      Nuja, jullie je gedacht en ik het mijne. Gisteren nog aan het denken geweest over een passende reply, maar in het besef dat het alleen maar een welles-nietes spelletje wordt, ben ik ermee gestopt en een stukje muziek gaan luisteren. Dit bleek genoeg om terug een brede smile op mijn gezicht te toveren

      Comment


      • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

        Ook het feit dat ieders gehoor er dagelijks op achteruit gaat.
        En dat je onderling met je gebuur niet kan discussiëren of het geluid goed, beter of best is, want die hoort het anders, omdat zijn gehoorschade misschien meer of minder erg is dan bij jou.
        Dus heel objectief kan dit nooit worden, als je niet naar de technische kant kijkt, maar louter je eigen oren bekijkt.

        Comment


        • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

          En net om die reden probeer je dat te 'objectiveren'. Voor mij betekent dat:
          - meten en vergelijken (bv signaal/ruis verhouding)
          - begrijpen waar het verschil vandaan kan komen

          Als dat gaat over 5€, dan is het de moeite niet, maar als het gaat over honderden euro's, dan wel!

          Comment


          • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            En net om die reden probeer je dat te 'objectiveren'. Voor mij betekent dat:
            - meten en vergelijken (bv signaal/ruis verhouding)
            - begrijpen waar het verschil vandaan kan komen

            Als dat gaat over 5€, dan is het de moeite niet, maar als het gaat over honderden euro's, dan wel!
            Ik denk één en ander gevonden te hebben: http://www.hifi.nl/artikel/20824/Str...-and-Play.html

            Naar mijn situatie toe denk ik dat de Vbus draad (5V spanning) in de Audioquest beter afgeschermd is tov een standaard printerkabel waardoor er minder overspraak optreedt.

            Comment


            • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Ook het feit dat ieders gehoor er dagelijks op achteruit gaat.
              En dat je onderling met je gebuur niet kan discussiëren of het geluid goed, beter of best is, want die hoort het anders, omdat zijn gehoorschade misschien meer of minder erg is dan bij jou.
              Dus heel objectief kan dit nooit worden, als je niet naar de technische kant kijkt, maar louter je eigen oren bekijkt.
              Gehoor dat achteruitgaat betreft vooral verlies aan hoogste frequenties door ouderdom en verlies aan middenfrequenties door beschadiging. Luisteren kan prima met verlies aan de hoogste tonen (ik heb eens de test gedaan met mijn zoon die duidelijk 20KHz hoort en ik niet) omdat ruimtelijkheid, ritme, timing genoeg aanwezig is in de rest van het frequentiebereik.

              Objectief kan het inderdaad nooit worden omdat iedereen andere normen heeft qua geluidsbeleving. Vergelijk het met de fotografie waar verschillende mensen hier op het forum een 36MP camera kopen voor het extra detail terwijl je "gewonere" mensen van hun sokken kan blazen met een zeer scherpe 12MP opname. Mijn streven in audio is zo hoog mogelijk in "resolutie" geraken voor zo weinig mogelijk geld, en in die zin was mij die kabel het wel waard

              Comment


              • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Ik denk één en ander gevonden te hebben: http://www.hifi.nl/artikel/20824/Str...-and-Play.html

                Naar mijn situatie toe denk ik dat de Vbus draad (5V spanning) in de Audioquest beter afgeschermd is tov een standaard printerkabel waardoor er minder overspraak optreedt.
                Dat is mooi, maar ook dat is eigenlijk niet belangrijk :
                Ik weet niet welk formaat je naar je DAC stuurt, maar de meeste formaten zijn gecomprimeerd (Flac,Ogg Forbis, ...). Dat betekent dat wat uit die USB komt, niet in die DAC terecht komt. Eerst wordt die data gedecomprimeerd en pas dan geraakt die in die DAC. Stappen genoeg om te zorgen dat "stoorsignalen" helemaal gefilterd worden. Het is nog altijd de taak van de ontwerper van je netwerkspeler om ervoor te zorgen dat dat signaal geen invloed heeft op wat uiteindelijk aan de analoge kant eruit komt. Daarvoor is uiteraard een perfecte scheiding nodig tussen het digitale ingangsignaal, en het analoge uitgangsignaal : maar eigenlijk zou dat evident moeten zijn in elk ontwerp. Een goeie versterker gebruikt toch ook aparte voedingen voor rechterkanaal, linkerkanaal, en "rand"-functies ?
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                  Dat is belangrijk: A-synchrone USB communicatie ( De USB ontvanger bepaalt het tempo )
                  Een audiofanaat gebruikt AIFF of WAV formaten
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                  Comment


                  • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Dat is mooi, maar ook dat is eigenlijk niet belangrijk :
                    Ik weet niet welk formaat je naar je DAC stuurt, maar de meeste formaten zijn gecomprimeerd (Flac,Ogg Forbis, ...). Dat betekent dat wat uit die USB komt, niet in die DAC terecht komt. Eerst wordt die data gedecomprimeerd en pas dan geraakt die in die DAC. Stappen genoeg om te zorgen dat "stoorsignalen" helemaal gefilterd worden. Het is nog altijd de taak van de ontwerper van je netwerkspeler om ervoor te zorgen dat dat signaal geen invloed heeft op wat uiteindelijk aan de analoge kant eruit komt. Daarvoor is uiteraard een perfecte scheiding nodig tussen het digitale ingangsignaal, en het analoge uitgangsignaal : maar eigenlijk zou dat evident moeten zijn in elk ontwerp. Een goeie versterker gebruikt toch ook aparte voedingen voor rechterkanaal, linkerkanaal, en "rand"-functies ?
                    Mis. Gecomprimeerde formaten worden eerst in de PC uitgepakt (bv door Foobar2000) en als PCM over de USB kabel gestuurd. Sommige van de laatste nieuwe DAC's kunnen ook DSD. Enkel resampling gebeurt in een DAC. Die kan bv 24/192 terugknijpen naar 24/96 omdat de DAC niet beter kan of bv upsamplen naar 32bit/1.4MHz om minder kwaliteitsverlies te krijgen bij gebruik van digitale volumecontrole.

                    Comment


                    • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Mis. Gecomprimeerde formaten worden eerst in de PC uitgepakt (bv door Foobar2000) en als PCM over de USB kabel gestuurd. Sommige van de laatste nieuwe DAC's kunnen ook DSD. Enkel resampling gebeurt in een DAC. Die kan bv 24/192 terugknijpen naar 24/96 omdat de DAC niet beter kan of bv upsamplen naar 32bit/1.4MHz om minder kwaliteitsverlies te krijgen bij gebruik van digitale volumecontrole.
                      Ik stuur rechtstreeks flac naar mijn netwerkspeler. Dat is 1 van de voordelen van een echte netwerkspeler, en geen aparte DAC. Dan kan je PC tenminste al geen storing opleveren op dat USB signaal . Hopelijk gebruik je Wasapi om de files door te sturen, maar met Foobar mag dat geen probleem zijn.
                      Qua klank is er trouwens geen enkel verschil tussen flac of Wav, maar flac zorgt wel voor een compressie van een dikke 40%... Bij die 24bit/192 is dat toch wel nuttig...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Ik stuur rechtstreeks flac naar mijn netwerkspeler. Dat is 1 van de voordelen van een echte netwerkspeler, en geen aparte DAC. Dan kan je PC tenminste al geen storing opleveren op dat USB signaal . Hopelijk gebruik je Wasapi om de files door te sturen, maar met Foobar mag dat geen probleem zijn.
                        Qua klank is er trouwens geen enkel verschil tussen flac of Wav, maar flac zorgt wel voor een compressie van een dikke 40%... Bij die 24bit/192 is dat toch wel nuttig...
                        Zie post #40

                        Ik wil ook een streamer maar dan wel van absolute topkwaliteit. Het heeft geen zin om zo'n streamer te kopen als de daarin gebruikte DAC slechter is dan mijn huidig toestel...

                        Comment


                        • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Zie post #40

                          Ik wil ook een streamer maar dan wel van absolute topkwaliteit. Het heeft geen zin om zo'n streamer te kopen als de daarin gebruikte DAC slechter is dan mijn huidig toestel...
                          Misschien de Marantz NA-11S1 eens overwegen. Kost (ongeveer zoals de rest van die reeks) een kleine 4000€ : zou toch iets moeten geven. Je kan het ding ook aansluiten als "audiokaart" van je PC.
                          Binnenkort komt er ook een NA-8005 (ter vervanging van de NA-7004, maar die kan je moeilijk "high-end" noemen). Die 8005 toestellen komen eigenlijk de KI-pearl lites vervangen (voor ongeveer dezelfde prijs : dus ongeveer het dubbel van die 7004...). Die 8005's vind je wel nog niet in de winkel, de 11S1 wel.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Misschien de Marantz NA-11S1 eens overwegen. Kost (ongeveer zoals de rest van die reeks) een kleine 4000€ : zou toch iets moeten geven. Je kan het ding ook aansluiten als "audiokaart" van je PC.
                            Binnenkort komt er ook een NA-8005 (ter vervanging van de NA-7004, maar die kan je moeilijk "high-end" noemen). Die 8005 toestellen komen eigenlijk de KI-pearl lites vervangen (voor ongeveer dezelfde prijs : dus ongeveer het dubbel van die 7004...). Die 8005's vind je wel nog niet in de winkel, de 11S1 wel.
                            Ik heb alle reviews van dit toestel al van voor naar achter gelezen Maar dan heb ik nog wel een extra voorversterker en bekabeling nodig om het volume naar mijn eindversterkers te regelen die de klank misschien negatief beïnvloeden. De duurdere Linn Akurate DSM heeft bv wel een volumeregeling aan boord net zoals de Lindemann musicbook 20. Van die laatste wacht ik de reviews nog af...

                            Edit: NAD heeft natuurlijk nog zijn M51 die ik via HDMI kan aansluiten op de NUC. Scheelt ook weer een pak qua prijs...
                            Last edited by frank207be; 7 augustus 2013, 17:28.

                            Comment


                            • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                              Zoals al eerder gezegd, deze discussie is heel makkelijk op te lossen.
                              Polleke rijdt tot bij Frank en hij mag 10x de usb kabel insteken die hij wil Polleke moet raden welke insteekt (zonder zien natuurlijk) dan zijn we zeker of dit verschil hoorbaar is of niet.
                              Ik neem weddenschappen aan of het lukt of niet
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment


                              • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                                Zoals al eerder gezegd, deze discussie is heel makkelijk op te lossen.
                                Polleke rijdt tot bij Frank en hij mag 10x de usb kabel insteken die hij wil Polleke moet raden welke insteekt (zonder zien natuurlijk) dan zijn we zeker of dit verschil hoorbaar is of niet.
                                Ik neem weddenschappen aan of het lukt of niet
                                Probleem is dat ik toch zal zeggen dat ik geen verschillen hoor....

                                Ook al omdat het gewoon zo zal zijn.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X