Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
    Welke B&W kes ? Ik heb 604 voorraan en 603 achteraan
    Het ding staat in mijn slaapkamertje : dus ze moesten klein zijn. Het zijn dus de 686 geworden. Heb ook de 685 (en enkele Dali's) beluisterd. Die 685 is beter, maar ook groter en voor mijn toepassing gewoon te duur. Die Dali's waren nog stukken duurder (bijna het dubbel van die 686), maar ze hebben me behoorlijk ontgoocheld. Maar het kan ook aan de kwaliteit van het bronmateriaal gelegen hebben : die B&W heb ik beluisterd via CD, die Dali's was via Iphone, en ik vrees MP3'tjes van mindere kwaliteit... Die dingen stonden dan ook nog eens op amper een meter van elkaar opgesteld. Waarom sommige winkels op die manier hun verkoop onderuit halen, is me wel een raadsel...
    Ik heb ook een paar 19 jaar oude DM620i's staan in de woonkamer. Allemaal redelijk simpele dingen, die zeker niet tot de "high end" audio horen, maar die voor mij voldoen voor wat ik ervan verwacht. De huidige tweeters (in de 6-serie zit in alle modellen van dezelfde reeks, hetzelfde type) zijn wel duidelijk beter dan van de vorige reeksen.

    Voor de rest : ik geloof inderdaad dat vanaf je analoog gaat, ook kabels hun invloed kunnen hebben. Luidsprekerkabel kan echt wel verschil maken. Maar digitaal is dat niet het geval. De enige stap waar het daar gevaarlijk is, is in de overgang die de DAC verzorgt. Maar alle stappen daarvoor hebben geen enkele invloed : je moet al enorm veel pech hebben vooraleer nullen en eentjes verloren gaan in digitale bekabeling. Ik zou het vreemd vinden dat men lyrisch wordt van de klankkwaliteit van vinyl, waarbij de wow en flutter i.v.m. digitaal ongemeen hoog is, maar dat men fouten in de clock van een DAC wel kan horen, terwijl dat ding er ettelijke Mhz'en tegenaan gooit... Uiteraard zijn er verschillen in kwaliteit van die DAC, er zijn types genoeg, en in genoeg prijsklasses...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #92
      Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

      Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
      Ik snap niet waarom sommigen het nodig vinden om Frank z'n ervaring af te doen als "onmogelijk"...het is zijn ervaring en niemand kan voor hem beslissen of het beter is of niet. Mijn broer is ook audiofiel en heeft installatie staan van verschillende 10 duizenden euro's. En kabels die kapitalen kosten. Hij zegt dat de kabel net zo belangrijk is als elk component in de installatie. Ik, als een niet audiofiel, kan het verschil wel horen tussen speakers van 500 euro en speakers van 5000 euro, maar ik kan echt het kwaliteitsverschil niet horen tussen speakers van 5000 euro of speakers van 30000 euro. Het verschil is klein, maar juist in die upper klasse kost een minimale verbetering een kapitaal om te bewerkstelligen. Ieder z'n ding en als Frank happy is met een betere USB kabel die hem hoorbaar verschil geeft dan ben ik de laatste die dat in twijfel trekt. Hij heeft er plezier van en daar gaat het om bij een hobby.
      Bedank voor je steun Maar ik kan wel tegen een stootje hoor Ik vind het op zich wel leuk dat een kabeltje van "maar" €130 zo'n reactie kan losweken.

      Mijn recente ervaringen hebben er wel toe geleid dat ik toch meer aandacht aan bekabeling ga besteden. Eerst ga ik wel nog de akoestiek op punt zetten (diffusiepanelen) en daarna volgt een vereenvoudiging van mijn set. De huidige PC+DAC+voorversterker wordt dan vervangen door een streamer/voorversterker van Linn of Lindemann. Dan schakel ik 2 SMPS voedingen uit, de hier besproken USB kabel en 1 RCA kabel. Dan komen er nog een set XLR interlinks en 3 "betere" stroomkabels bij. De luidsprekerkabels zijn met hun 30cm lengte nu al super kort

      Comment


      • #93
        Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Bedank voor je steun Maar ik kan wel tegen een stootje hoor Ik vind het op zich wel leuk dat een kabeltje van "maar" €130 zo'n reactie kan losweken.

        Mijn recente ervaringen hebben er wel toe geleid dat ik toch meer aandacht aan bekabeling ga besteden. Eerst ga ik wel nog de akoestiek op punt zetten (diffusiepanelen) en daarna volgt een vereenvoudiging van mijn set. De huidige PC+DAC+voorversterker wordt dan vervangen door een streamer/voorversterker van Linn of Lindemann. Dan schakel ik 2 SMPS voedingen uit, de hier besproken USB kabel en 1 RCA kabel. Dan komen er nog een set XLR interlinks en 3 "betere" stroomkabels bij. De luidsprekerkabels zijn met hun 30cm lengte nu al super kort
        Allé : je weet je tijd goed te vullen dan... Jammer dat je USB kabel wegvalt .
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #94
          Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Allé : je weet je tijd goed te vullen dan... Jammer dat je USB kabel wegvalt .
          Ja hoor! En in dat geval kan ik misschien nog betere netwerkkabels overwegen

          Comment


          • #95
            Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ja hoor! En in dat geval kan ik misschien nog betere netwerkkabels overwegen
            kan je uiteraard doen : maar ik kan je verzekeren dat een cat5e kabel over afstanden tot 100m. perfect werkt voor snelheden tot 1 Gb/s... Maar een cat 6 kost met moeite meer . En ze hebben ook al cat 7 en 8... Maar ik vermoed dat je geen 100 Gb/s nodig hebt over diezelfde 100 m...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #96
              Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              kan je uiteraard doen : maar ik kan je verzekeren dat een cat5e kabel over afstanden tot 100m. perfect werkt voor snelheden tot 1 Gb/s... Maar een cat 6 kost met moeite meer . En ze hebben ook al cat 7 en 8... Maar ik vermoed dat je geen 100 Gb/s nodig hebt over diezelfde 100 m...
              Ik heb sinds dit jaar overal CAT6 STP in de muur zitten met een Gb router en 2 Gb switchen Misschien maak ik wel een apart netwerk speciaal voor audio. Alleen moet ik dan nog een audiofiele DLNA router vinden

              Correctie: naar mijn keuken ligt CAT5e UTP.

              Comment


              • #97
                Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                kan je uiteraard doen : maar ik kan je verzekeren dat een cat5e kabel over afstanden tot 100m. perfect werkt voor snelheden tot 1 Gb/s... Maar een cat 6 kost met moeite meer . En ze hebben ook al cat 7 en 8... Maar ik vermoed dat je geen 100 Gb/s nodig hebt over diezelfde 100 m...
                Dan leg je toch glasvezel, absoluut geen storing en razend snel

                Comment


                • #98
                  Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Ik heb sinds dit jaar overal CAT6 STP in de muur zitten met een Gb router en 2 Gb switchen Misschien maak ik wel een apart netwerk speciaal voor audio. Alleen moet ik dan nog een audiofiele DLNA router vinden

                  Correctie: naar mijn keuken ligt CAT5e UTP.
                  bwa : met die lage snelheden die voor audio nodig zijn (Zelfs een ongecomprimeerde stereo 24 bit 196 kHz stroom haalt nog geen 10 Mb/s, een CD-stroomke nog bijna 7 keer minder)...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #99
                    Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    bwa : met die lage snelheden die voor audio nodig zijn (Zelfs een ongecomprimeerde stereo 24 bit 196 kHz stroom haalt nog geen 10 Mb/s, een CD-stroomke nog bijna 7 keer minder)...
                    Jamaar, het gaat hem niet over de snelheid Pol maar wel over de extra afscherming waardoor er beter geluid zal zijn

                    Comment


                    • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                      Ik snap niet waarom sommigen het nodig vinden om Frank z'n ervaring af te doen als "onmogelijk"...
                      Misschien omdat het technisch onmogelijk is? Is net zoals discussieren of de zon rond de aarde draait of omgekeerd...we weten het objectief juiste antwoord aan de hand van wetenschappelijke wetten ongeacht de subjectieve perceptie.

                      Een USB kabel werkt of hij werkt niet. Als je met een "slechte" USB kabel een bestand van je geheugenkaart zou kopieëren zou dat keer op keer mis gaan, of het bestand zou corrupt moeten zijn. Als dat niet het geval is dan is de enige juiste conclusie dat de kabel correct werkt. USB is digitaal dus voor de kabel is alle mogelijke data identiek, het voltage is hetzelfde en de eventuele foutenmarge is dezelfde. Een digitale kabel die werkt kan nooit ofte nooit ofte nooit een verschil geven in audiokwaliteit. Enkel de analoge signalen NA de DAC kunnen "slechter" worden door een goedkope kabel. Dus de kabels naar je boxen toe zijn zeker belangrijk, en de minder technisch onderlegden geloven daarom nogal vaak dat daarom àlle kabels verschil maken terwijl dat dus niet het geval kan zijn afhankelijk van het type signaal dat wordt verstuurd. Je kan een digitaal audio bestand 1 miljoen keer kopiëren, dan nog zal het krek hetzelfde klinken na DAC als het origineel. Er is geen verlies. Een analoog opgeslagen bestand op tape daarentegen zal bij iedere overdracht aan kwaliteit verliezen, om een analogie te geven.

                      Verschil horen na wisselen van een digitale kabel is zoals verschil horen in een gekopieerde CD tegenover de originele: placebo.

                      Comment


                      • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                        Er is wel nog 1 factor die ook van belang is : en dat is die DAC zelf... Ook daar heb je goeie en slechte. Het ding dat bv. in mijn vroegere CD-rom speler zat (die dingen hadden toen nog een audio-kabel aansluiting), was bv. een slechte : maar dat is niet het hoofddoel van een cd-rom speler natuurlijk...

                        Voor mij mag iedereen zijn geld uitgeven aan wat hij wil : als iemand overtuigd is, dat het inderdaad verschil maakt : je doet maar. Maar mezelf ga je zo "zot" niet krijgen.
                        Andere voedingskabels zijn voor mij ook zoiets : Men doet alles om die laatste 1.5 m te ontstoren, maar die 100-en meter ervoor van de spanningskast tot het stopcontact kan blijkbaar geen "storing" opnemen, want dat mag gewoon blijven ??? Persoonlijk zou ik eisen dat er 1 speciale kabel gelegd wordt van de centrale tot de stereo-keten : dat moet toch nog veel meer effect hebben . Dat moet nog goedkoop lukken voor al diegenen met zonnepanelen... Maar misschien dat wisselingen in zonneactiviteit dan ook teveel invloed hebben.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                          Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                          Misschien omdat het technisch onmogelijk is? Is net zoals discussieren of de zon rond de aarde draait of omgekeerd...we weten het objectief juiste antwoord aan de hand van wetenschappelijke wetten ongeacht de subjectieve perceptie.

                          Een USB kabel werkt of hij werkt niet. Als je met een "slechte" USB kabel een bestand van je geheugenkaart zou kopieëren zou dat keer op keer mis gaan, of het bestand zou corrupt moeten zijn. Als dat niet het geval is dan is de enige juiste conclusie dat de kabel correct werkt. USB is digitaal dus voor de kabel is alle mogelijke data identiek, het voltage is hetzelfde en de eventuele foutenmarge is dezelfde. Een digitale kabel die werkt kan nooit ofte nooit ofte nooit een verschil geven in audiokwaliteit. Enkel de analoge signalen NA de DAC kunnen "slechter" worden door een goedkope kabel. Dus de kabels naar je boxen toe zijn zeker belangrijk, en de minder technisch onderlegden geloven daarom nogal vaak dat daarom àlle kabels verschil maken terwijl dat dus niet het geval kan zijn afhankelijk van het type signaal dat wordt verstuurd. Je kan een digitaal audio bestand 1 miljoen keer kopiëren, dan nog zal het krek hetzelfde klinken na DAC als het origineel. Er is geen verlies. Een analoog opgeslagen bestand op tape daarentegen zal bij iedere overdracht aan kwaliteit verliezen, om een analogie te geven.

                          Verschil horen na wisselen van een digitale kabel is zoals verschil horen in een gekopieerde CD tegenover de originele: placebo.
                          Ik ga hier niet teveel tijd meer instoppen omdat alles al gezegd is

                          USB audio werkt anders dan USB data en wat ik hoor is geen dataverlies maar gewoon dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jitter.

                          De XMOS asynchrone DAC die ik gebruik zou er in theorie minder last van mogen hebben maar toch is het verschil hoorbaar op mijn set.

                          Comment


                          • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Er is wel nog 1 factor die ook van belang is : en dat is die DAC zelf... Ook daar heb je goeie en slechte. Het ding dat bv. in mijn vroegere CD-rom speler zat (die dingen hadden toen nog een audio-kabel aansluiting), was bv. een slechte : maar dat is niet het hoofddoel van een cd-rom speler natuurlijk...

                            Voor mij mag iedereen zijn geld uitgeven aan wat hij wil : als iemand overtuigd is, dat het inderdaad verschil maakt : je doet maar. Maar mezelf ga je zo "zot" niet krijgen.
                            Andere voedingskabels zijn voor mij ook zoiets : Men doet alles om die laatste 1.5 m te ontstoren, maar die 100-en meter ervoor van de spanningskast tot het stopcontact kan blijkbaar geen "storing" opnemen, want dat mag gewoon blijven ??? Persoonlijk zou ik eisen dat er 1 speciale kabel gelegd wordt van de centrale tot de stereo-keten : dat moet toch nog veel meer effect hebben . Dat moet nog goedkoop lukken voor al diegenen met zonnepanelen... Maar misschien dat wisselingen in zonneactiviteit dan ook teveel invloed hebben.
                            Geen enkel probleem Ieder zijn ding.

                            De theorie achter voedingskabels is dat ze een direct verlengstuk zijn van het voedingsgedeelte van de gebruikte audio apparatuur. In een keten met meerdere toestellen zouden ze door betere bekabeling elkaar dan minder beïnvloeden.

                            Comment


                            • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Geen enkel probleem Ieder zijn ding.

                              De theorie achter voedingskabels is dat ze een direct verlengstuk zijn van het voedingsgedeelte van de gebruikte audio apparatuur. In een keten met meerdere toestellen zouden ze door betere bekabeling elkaar dan minder beïnvloeden.

                              Het probleem is dat de fabrikanten over al die kabels altijd wel een reden hebben die zou de oorzaak zijn dat je uiteindelijk betere klank of beeld hebt. Of die reden op een of andere manier onderbouwd is, is niet belangrijk. Het is ook niet belangrijk of het wel werkt. Het is enkel belangrijk dat de klant kan overtuigd worden om 50 keer teveel uit te geven...
                              Alleen ga ik er gewoon van uit dat een fabrikant van een toestel wel zelf zal zorgen dat het ding werkt zoals het hoort. Die levert daar een voedingskabel bij die doet wat hij moet doen. Als het echt zoveel beter zou zijn als die voedingskabel "gevlecht" wordt, dan zou die fabrikant wel zo eentje bijleveren. Bij een versterker van 5000€ zal dat beetje meerkost wel geen probleem zijn. De reden dat hij dat niet doet, is omdat het gewoon niet werkt en dus niet nodig is...

                              Mijn leverancier van audio spullen, laat gewoon de keuze open. Je kan bij hem uiteraard die kabels kopen (de winst is goed, dus hij zou moeten zot zijn om het niet te verkopen). Hij geeft de klant alle mogelijkheden om die dingen uit te testen. En als die klant overtuigd is, is dat altijd goed voor zijn geldbeugel. Laatst was er ene die zijn bluray-spelertje van 500€ voorzien heeft van een HDMI kabel dat duurder was. T'is een keuze : de klant tevreden, de verkoper tevreden. Beter kan het toch niet zijn ???

                              Heb bij mijn laatste aankoop van audio ook geopteerd voor een betere luidsprekerkabel : het verschil bedroeg 6 € (1 € de lopende meter, had er dus 6m. nodig) : voor dat geld moet je niet sukkelen . Maar meer dan dat ga ik er ook niet aan uitgeven...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                wat ik hoor is geen dataverlies maar gewoon dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jitter.

                                De XMOS asynchrone DAC die ik gebruik zou er in theorie minder last van mogen hebben maar toch is het verschil hoorbaar op mijn set.
                                Enkel is de USB kabel op zich niet echt een onderdeel dat veel aan jitter toevoegt, de meeste jitter is er sowieso al waar de kabel geen invloed op heeft en zeker niet kan verwijderen. (en er moet al een abnormale hoeveelheid jitter aanwezig zijn om enige hoop te hebben dat het hoorbaar is)
                                USB is dan ook nog enorm veel beter dan optische verbindingen qua jitter in het algemeen.

                                Ontelbare topics over geweest op head-fi.org en andere forums.

                                Je kan niet stellen dat je het zeker en vast echt "hoort" zonder een gecontroleerde test te doen. Er zijn véél teveel variabelen die het gehoor beinvloeden en je haast om tot de positieve (subjectieve) conclusie te komen maakt de placebo mogelijkheid alleen maar groter.

                                Comment

                                Working...
                                X