Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

    In tegenstelling tot de nieuwe BMW 4 serie.

    Alle modellen krijgen nu ook een zeilfunctie die de auto laat uitbollen tussen 160 km/u en 50 km/u. Van zodra de voet van het gas gaat, bolt de auto dan ontkoppeld uit.

  • #2
    Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

    Lijkt mij maar raar,
    ze hebben mij altijd geleerd om in bochten nooit te ontkoppelen,
    en ik neem wel eens een bocht zonder gas te geven...
    dan verdwijnt de aandrijving?

    al die nieuwe snufjes... blijk ik toch een oldtimer te zijn
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

      Afkomstig van de Porsche Panamera Hybrid : tussen de 50 en 160 km/u en in Eco Pro-modus wordt de motor afgekoppeld wanneer je je voet van het gaspedaal haalt, en niet remt.
      Is bij BMW enkel van toepassing met 8-traps automaat met Launch control en vierwielaandrijving.
      Dit moet mede zorgen voor een verminderd brandstofverbruik. Een nieuwe functie van de boordcomputer helpt je het beste moment te bepalen om de voet van het gas te heffen.
      Launch control bestond al op de M-modellen met SMG bak. Een middeltje om zonder slip te kunnen accelereren. Je moet dan de DTC (dynamische tractie controle)modus van de DSC-functie(drive stability control) activeren, de versnelling in de sportpositie brengen en gelijk de rem en gas induwen. Als je dan de rem loslaat accelereert de wagen zonder slip en maakt optimaal gebruik van het motorvermogen.
      Nieuwe functie van de 8-traps automaat met launch control is nu de zeilfunctie.
      BMW = Freude am fahren
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

        Dat lijkt mij vooral erg leuk als je bergaf rijdt...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

          Het voordeel daarvan is dat je economischer rechtdoor kan rijden. Je remt dan bij het uitbollen niet op de motor, maar je kan dus langer op voorhand je gas lossen. Het nadeel is dat je geen aandrijving meer hebt, en je wat controle verliest als je wil sturen. Je blijft dus best je bochten gekoppeld geven. En inderdaad ook als je bergaf rijdt.

          Comment


          • #6
            Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Het voordeel daarvan is dat je economischer rechtdoor kan rijden. Je remt dan bij het uitbollen niet op de motor, maar je kan dus langer op voorhand je gas lossen. Het nadeel is dat je geen aandrijving meer hebt, en je wat controle verliest als je wil sturen. Je blijft dus best je bochten gekoppeld geven. En inderdaad ook als je bergaf rijdt.
            Maar je moet dus gas geven om gekoppeld te rijden?
            dus zou je bergaf gas moeten geven om gekoppeld te rijden?

            of zit er op het gaspedaal wat "speling" om dit op te vangen?
            of een sensor die merkt hoeveel de auto naar voor helt?
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

              Eén ding is zeker dat BMW de controle over je wagen en je veiligheid niet in vraag zal stellen.
              Ik heb met mijn recentste BMW voor het eerst een automatische versnellingsbak met shifters en die anticipeert beter dan dat je dit manueel zou doen. Van het gas komen of bij het minste remmen schakelt die voor jou. Past zich ook aan je rijgedrag aan. Ben je gewoon van goed in de toeren te gaan, dan zal zich dat vertalen in later schakelen. De shifters gebruik ik zelden of nooit tenzij je eens wat wil spelen. Enkele maander terug op Francorschamps gereden in de sportstand en de versnellingsbak zijn werk laten doen. Zalig.., alle concentratie op rem- en bochtenwerk.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Maar je moet dus gas geven om gekoppeld te rijden?
                dus zou je bergaf gas moeten geven om gekoppeld te rijden?

                of zit er op het gaspedaal wat "speling" om dit op te vangen?
                of een sensor die merkt hoeveel de auto naar voor helt?
                Je hoeft geen (extra) gas te geven op gekoppeld te rijden.

                Als je gekoppeld rijdt en je gas lost, zal de motor naar zijn idlestand willen (meestal 850 rpm), dus daarmee vertraagt de motor de auto. Als je naar beneden bolt, zal je auto willen versnellen, maar zal de motor de auto vertragen. Als je echter niet naar bedenen rijdt (waar dit systeem voor dient) en je laat je gas los om uit te bollen voor een rood licht over een 200 meter bijvoorbeeld, zal ook dan je motor naar die 850rpm willen gaan en je auto vertragen. Als je niet naar beneden bolt, wil je echter vaak gewoon uitbollen, zonder al te veel te remmen. Als je dan ontkoppelt, bolt je auto veel verder dan wanneer je niet ontkoppelt.

                Conclusie:
                Gas lossen + ontkoppelen= veel verder uitbollen, niet remmen op motor. (gevaarlijk als je naar beneden bolt of bochten wil maken, maar economischer als je op een vlakke straat wil uitbollen. Je geraakt veel verder.
                Gas lossen + niet ontkoppelen = de motor gaat je auto willen afremmen tot je op 850rpm zit, goede manier om je auto af te remmen in of voor een bocht of het naar beneden rijden. Wil je echter uitbollen over een langere afstand, zal je toch nog altijd iets van gas moeten bijgeven.

                Comment


                • #9
                  Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                  De meeste automatische bakken zijn slim genoeg om de motorrem maximaal te gebruiken.
                  Dat stuk algoritme zal hier wel in zitten.

                  Bij mijn VW met automatische bak gebeurt het volgende bergaf:

                  - met ingeschakelde cruise control schakelt de bak automatisch terug om de snelheid niet te laten oplopen.
                  - als ik bergaf zachtjes (of harder) rem om de snelheid niet te laten oplopen, dan schakelt de bak (na een sekonde of 2-3) terug om de motorrem te activeren. Geef ik daarna weinig gas, dan schakelt de bak vrij snel op tot een normaal toerental. Niet onderschatten die moderne auto's, ze zijn slimmer dan je denkt.

                  En dat de koppeling 'open' staat in een bocht is normaal geen probleem. Trouwens, als je de bocht wat sportief neemt, dan ben ik zeker dat de auto dat herkent, en de koppeling dicht laat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                    Als je ontkoppeld de bocht neemt, hzb je minder tractie in je voorwielen en heb je sneller last van onderstuur. Voor trage/flauwe bochten geen probleem, maar als je in een bocht toch onvoorzien moet uitwijken heb je veel minder de mogelijkheid om je wagen toch nog bij te sturen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                      Dan zal ESP of DSC je wel helpen, maak je daar geen zorgen over.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                        Bij de huidige auto's is het zo dat de brandstoftoevoer volledig wordt onderbroken als je geen gas meer geeft : dus 0 verbruik, maar je geraakt wel minder ver door de motorrem...
                        Wordt bij dit systeem dan de motor ook uitgeschakeld (ze hebben vandaag toch allemaal een start/stop systeem...) ? Lijkt me eigenlijk niet echt veilig als je toch plots eens snel moet gas geven. En als de motor niet uitvalt, zou je je afvragen hoeveel winst er gemaakt wordt ten opzichte van het klassiek systeem...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Bij de huidige auto's is het zo dat de brandstoftoevoer volledig wordt onderbroken als je geen gas meer geeft : dus 0 verbruik, maar je geraakt wel minder ver door de motorrem...
                          Wordt bij dit systeem dan de motor ook uitgeschakeld (ze hebben vandaag toch allemaal een start/stop systeem...) ? Lijkt me eigenlijk niet echt veilig als je toch plots eens snel moet gas geven. En als de motor niet uitvalt, zou je je afvragen hoeveel winst er gemaakt wordt ten opzichte van het klassiek systeem...
                          De winst wordt bereikt door de kinetische energie van de auto niet om te laten zetten in warmteenergie door de motor (niet remmen op de motor), waardoor je dus eerder kan beginnen met je gas te lossen en de motor dus eerder naar die idlestand kan gaan. Daar ligt de reductie van het verbruik, niet in het stilleggen van de motor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Dan zal ESP of DSC je wel helpen, maak je daar geen zorgen over.
                          Daar kan je gelijk in hebben, maar ik heb toch het gevoel dat je gekoppeld meer directe controle hebt over de auto. Maar dat kan uiteraard enkel tussen mijn twee orden zitten als je die electronische veiliigheidssystemen op je wagen hebt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                            De winst wordt bereikt door de kinetische energie van de auto niet om te laten zetten in warmteenergie door de motor (niet remmen op de motor), waardoor je dus eerder kan beginnen met je gas te lossen en de motor dus eerder naar die idlestand kan gaan. Daar ligt de reductie van het verbruik, niet in het stilleggen van de motor.
                            Persoonlijk maak ik behoorlijk veel gebruik van die motorrem, ook omdat je dan effectief niets verbruikt, maar ook je remmen minder belast. In een verkeer waar de meeste geen dergelijk systeem hebben, zal je meer mogen remmen dan iets anders, omdat je ander gewoon in de koffer van de voorganger duikt... Als je in een voldoende hoge versnelling blijft, dan stelt die motorrem toch niet zoveel voor. Je kan inderdaad maar hopen dat in de bergen bij afdalingen dat systeem intelligent genoeg is, anders kan dat geestig worden..
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vroeger geleerd, op snelheid nooit te ontkoppelen met je auto.

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Is bij BMW enkel van toepassing met 8-traps automaat met Launch control en vierwielaandrijving.
                              Dit moet mede zorgen voor een verminderd brandstofverbruik.
                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              De shifters gebruik ik zelden of nooit tenzij je eens wat wil spelen. Enkele maander terug op Francorschamps gereden in de sportstand en de versnellingsbak zijn werk laten doen. Zalig.., alle concentratie op rem- en bochtenwerk.
                              Ik snap niet dat je over brandstofbesparing spreekt als je voor de lol op Francorchamps gaat rijden. Je momenteel verbruik al eens bekeken tijdens een launch ?
                              Op Francorchamps rijden is een mooie bijdrage tot milieuvervuiling en verkwisting van de weinige aardolie die ons nog over blijft, tenzij je het circuit doet met de fiets.

                              Ikzelf zou mee eerder schamen en het zo weinig uitbazuinen, dat ik energie verspil en het milieu mee naar de kl*ten help.
                              Last edited by notex; 21 juni 2013, 19:34.

                              Comment

                              Working...
                              X