Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sorry maar ik moet even ventileren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Sorry maar ik moet even ventileren

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Dat laat ik voor jouw rekening hoor,



    Degustibus et coloribus non disputandem est, weet je wel....




    Die inbouwbare electromotoren zijn juist bedoeld voor oldtimers/classic cars en juist ja , die hebben geen van allen airbags/ABS

    Walter
    Inderdaad, lelijk....
    En wie wil er nu met een oldtimer rijden die het geluid van een stofzuiger maakt....
    Stel je voor dat je een cosworth koopt, en dan vertrek je, en niemand heeft je gezien omdat er geen lawaai en geen benzinegeur is. De charme van de meeste oldtimers zit juist in de sound.

    Comment


    • #47
      Re: Sorry maar ik moet even ventileren

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Inderdaad, lelijk....
      En wie wil er nu met een oldtimer rijden die het geluid van een stofzuiger maakt....
      Stel je voor dat je een cosworth koopt, en dan vertrek je, en niemand heeft je gezien omdat er geen lawaai en geen benzinegeur is. De charme van de meeste oldtimers zit juist in de sound.
      Zoals ik al zei, over smaak valt niet te redetwisten. Wie wil er met een oldtimer rijden met een zacht zoemend geluid? Ik! En met mij velen. Die machtig brullende verbrandingsmotoren, die op hun best klinken met cylinderbanken in V en met carburatie, die zingen hun zwanenzang. Zo prehistorisch als de middeleeuwse steekspelen! Maar die ouwe carossen, die hebben nog wel hun charme. Zo kun je rijden met een nostalgische koets, maar met hedendaagse, meer milieuvriendelijke technolgie.


      Walter
      D850

      Comment


      • #48
        Re: Sorry maar ik moet even ventileren

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        /knip/
        Zo kun je rijden met een nostalgische koets, maar met hedendaagse, meer milieuvriendelijke technologie.
        /knip/

        Walter
        juist,

        en dat hebben ze bij sommige motorfietsenbouwers goed begrepen,
        neem nu mijn Guzzi V7 Classic:
        de motor en het frame van de 70-tiger jaren,
        maar volgens de huidige europese normen (motormanagement, katalysatoren en de ganse reutemeteut)

        Fuji Digitaal fototoestel

        Comment


        • #49
          Re: Sorry maar ik moet even ventileren

          Als ik met een oldtimer zou willen rijden (op zondag), dan wil ik de motor horen en voelen, en niet met een stofzuiger rondrijden met de koets van een oude glorie.

          Ofwel the real stuff, ofwel niks...

          Comment


          • #50
            Re: Sorry maar ik moet even ventileren

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Als ik met een oldtimer zou willen rijden (op zondag), dan wil ik de motor horen en voelen, en niet met een stofzuiger rondrijden met de koets van een oude glorie.

            Ofwel the real stuff, ofwel niks...
            We zitten duidelijk op een andere golflengte. Zo'n Sierra Cosworth I bijvoorbeeld, dat was de ultieme macho car toen, met die reuzenspoiler. Rij daar vandaag mee rond met een electrische motor en je maakt eigenlijk een grappige voetnoot in het verkeer.


            Walter
            D850

            Comment


            • #51
              Re: Sorry maar ik moet even ventileren

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Ik begrijp wat je wil zeggen Geert, op autostrade kan ik er in slagen om over lange trajecten onder de 7 liter te blijven.
              Ik ook Paul, een rustig ritje rustig 52 Km langs de Moezel en hier en daar eens stoppen voor een foto, brengt mij op onderstaand verbruik. (foto)
              Normaal gemiddelde van de laatste 11.000 Km staat momenteel op 6,4 L/100Km, (winterkilometers) tegen het eind van de zomer en een reis
              naar het zuiden, gaat dat gemiddelde naar 6 à 6,1 L/100Km. toch niet slecht voor een 2.200 cc Mercedes, reken dat de computer max. 3% afwijkt van de realiteit.


              En dat krijg ik na ongeveer 150 Km snelweg + 105 Km door de ardennen, alles staat er op, rijtijd, gem. snelheid en gem. verbruik per 100 Km.
              Last edited by Guest42; 14 juni 2013, 15:03.

              Comment


              • #52
                Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                We zitten duidelijk op een andere golflengte. Zo'n Sierra Cosworth I bijvoorbeeld, dat was de ultieme macho car toen, met die reuzenspoiler. Rij daar vandaag mee rond met een electrische motor en je maakt eigenlijk een grappige voetnoot in het verkeer.


                Walter
                Dat je zo'n lelijke Cosworth verprutst met de motor van een Nilfisk kan me niet schelen.
                Maar stel dat je dat doet met een Porsche 356, of een Lotus Esprit uit 1983 of een Ferrari Dino, dan zouden ze je eigenlijk moeten castreren.
                Die dingen moeten echt origineel blijven. Dat moet ruiken naar leer, benzine en olie, en als je ergens wegrijdt, dan liggen er oliedruppels op de grond.
                Als je daar mee tankt moet je de pijn in je portefeuille voelen.

                Comment


                • #53
                  Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Dat je zo'n lelijke Cosworth verprutst met de motor van een Nilfisk kan me niet schelen.
                  Maar stel dat je dat doet met een Porsche 356, of een Lotus Esprit uit 1983 of een Ferrari Dino, dan zouden ze je eigenlijk moeten castreren.
                  Die dingen moeten echt origineel blijven. Dat moet ruiken naar leer, benzine en olie, en als je ergens wegrijdt, dan liggen er oliedruppels op de grond.
                  Als je daar mee tankt moet je de pijn in je portefeuille voelen.
                  Wow! Tja ik ben van mening dat die dingen in ongewijzigde vorm stilaan thuishoren in een museum, evenals het erbij horende gedrag.

                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #54
                    Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Als ik met een oldtimer zou willen rijden (op zondag), dan wil ik de motor horen en voelen, en niet met een stofzuiger rondrijden met de koets van een oude glorie.

                    Ofwel the real stuff, ofwel niks...
                    Daar valt idd ook iets voor te zeggen. De meeste van hen waren ook vrij onbetrouwbaar (vnl de Engelse) en de olie lekte vrolijk alle kanten op.
                    Ik heb hier ook nog een BSA 1-cilinder 350 cc staan uit 1954, het enig niet-originele is het stuur. Ik heb daar een paar keer mijn plaat aan gehangen om er mee te gaan rijden en ik ben telkens met het koud zweet om mijn rug terug gekomen : zwalpt op de baan, trekt niet op, trilt, maakt lawaai en remt niet, ik was eigenlijk wel bang voor al die "charme".
                    Mijn KZ1300 6-cilinder dateert van 1980 en valt dus ook onder old-timer. Die staat droog, zoemt ipv blupblupt, trekt op, trilt niet en remt als het moet. Maar die 300 kilo maken hem niet zo erg bruikbaar op kleine weggetjes.
                    Tegen een moderne 650 cc sport heb ik het nakijken, dat weet ik ook wel (gewoon een pK-gewichtsverhouding bekijken en je weet al veel). Ik had er ooit twee die stopten om hem te bekijken, commentaar : dat zijn van die ouwe krakers die nog hard gaan . Ik weet niet als een R1 zachter draait dan een KZ1300 maar hij trekt zeker veel beter, remt veel beter, houdt veel beter zijn bochtentraject, is zuiniger, milieuvriendelijker en nog veel meer maar met een R1 rij ik me binnen de kortste keren dood. Ik heb vroeger een bijna splinternieuwe Honda XR700 met trialbanden uit Limburg moeten halen (zoon had toen nog geen rijbewijs). De verkoper hoor ik nog altijd zeggen : "jij liever dan ik" Al mijn tandvullingen eruit gedaverd en 2 keer onderweg moeten stoppen om mijn slapende handen er armen weer wakker te maken, had ik toen maar mijn ouwe KZ1300 maar gehad.
                    Paar jaar later : hetzelfde met een Husaberg superbike (baanbanden), manman, het leek alsof dat ding voortdurend wou omvallen (wedstrijd gechipt naar bleek). Agressief, geen naam voor...was ook blij dat ik thuis was.
                    Ik ben ook ooit aan de andere kant van België een oude BMW 900 boxer gaan halen die een collega gekocht had, nooit met zo'n BMW gereden maar man, ik hoorde en voelde iedere klepbeweging, iedere stoterstang apart bougeren, het kanteleffect van die boxer irriteerde me enorm. Maar ik wil je wél garanderen : als jij je enkel mag vasthouden aan de passagiersgrips (die er amper zijn) en ik mag accelereren zoals ik wil (dus zonder dode momenten om te koppelen, met een KZ1300 kan dat perfect vanaf tweede tot vijfde dan lig jij er af), om maar te zeggen : het is geen mobylette. Iemand die zich niet wil vasthouden aan mezelf en die het nodig vind om als macho de nodige afstand te bewaren en zich vast te houden aan de grips, aldus het evenwicht verstorende gaat bij mij niet meer achterop. Ik had mijn oude W123D OM17 met 450.000 km en zowat niks vervangen van toen rond de 20 jaar. Een vriend had een nieuwe Pontiac Transsport 2.3E benzine op LPG. Ik voelde me een sukkelaar maar ik was degene die telkens als trekauto mocht fungeren. Na een jaar of 6, een nieuwe cilinderkop en nog even later (2jaar?) een complete revisiemotor hebben ze het ding met plezier bijna weggegeven. Ik wens de koper veel succes, voor zover hij nog niet aan een touw hangt. Maar hij had wél een airbag en elektrische ruiten, cruise control, ABS en ik niet.
                    Een andere goede kennis kwam hier op een zondag trots zijn nieuwste aanwinst tonen : een Chrysler V6, vraag me niet meer naar het model en de prijs (benzinemodel), overal computergestuurd (Ik dacht 40.000 €). Krioelde van de computers.
                    Tot zijn koffer niet meer wou sluiten, ik heb het toen gerepareerd met een hennep touw. Mijn W123 OM617D van 18 jaar stond er naast. Draaide nog als een lier.
                    4 of 5 jaar later zat de motor van Chrysler er door, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de overnameprijs voor een Audi A3TDi iets was van een 5000 €. Tel uit uw winst.

                    @Tommie1, ik wil niet op de man spelen, dat vermijd ik ten allen prijze (als je die indruk had van wel "korte lont" dan wil ik me hier onvoorwaardelijk publiek excuseren daarvoor) maar je wil toch ook niet op zondag langs de baan staan ?

                    Comment


                    • #55
                      Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      En wie wil er vandaag nog met een Sierra rijden.
                      Die auto is lelijk, zit slecht in elkaar, heeft geen wegligging, geen airco, geen airbags of ABS, en is levensgevaarlijk bij een ongeval....

                      Ik plaats dat onder misplaatste nostalgie.
                      En geloof me, als old-timer zal dat nooit echt waarde krijgen (tenzij heel misschien de Cosworth versies).
                      Toch sluit ik me aan bij Walter, de Ford Sierra en de Audi 100 waren op een bepaald moment baanbrekend op het gebied van CX-factor.
                      Dat ze geen baanligging hadden is spectaculair tegengesproken door de Sierra XR4x4 (of zoiets) waarmee ze ooit de 24 h uur van Zolder (of zo) hebben gewonnen. Hij kwam zowat gewoon uit de showroom.
                      De lijn van de latere Sierra Cosworth zegt me ook niet veel, de Sierra RS Cosworth daarentegen, je mag er altijd een komen brengen tegen de prijs van het oud ijzer.

                      Maar waar ik heel nieuwsgierig naar ben zijn de criteria die je hanteert om te weten als een auto in de toekomst een waarde zal hebben als oldtimer.
                      Een Jaguar E is ook lelijk, zit ook slecht in elkaar, heeft ook geen wegligging, geen airco, of ABS en is ook levensgevaarlijk bij een ongeval. Maar als je er één kan leveren aan de prijs van oud ijzer, graag.
                      Corvettes staan bekend om hun record aantal dodelijke ongevallen per model.
                      En zo kan ik nog een tijd doorgaan, tot en met een Bugatti. Het verhaal dat de remmen niet deugden werd door Ettore ooit lachend afgedaan dat een Bugatti moest rijden, niet remmen.
                      De recordhouder oldtimers inzake onveiligheid lijkt me in handen te zijn van een Renault Dauphine, het begon al met de startsleutel die optimaal was geplaatst om je knieschijven te verbrijzelen herinner ik me.

                      Maar nogmaals, ik wil je niet schofferen maar ik zou graag enkele objectieve criteria horen die je laten besluiten om een wagen te plaatsen bij "historisch waardevol" en dus te bekijken en te restaureren/bewaren als "oldtimer" en een andere niet.
                      Ik heb hier dus nog een Golf 1 (1600, lange achterlichten) GTi in kwasi-nieuwstaat, een BSA 350 van 1954 en een Kawa Z-1300 6 cilinder in nieuwstaat uit 1980 (of 1979) met 34.000 km. Oudijzer of geen oudijzer ?

                      Comment


                      • #56
                        Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                        Om als oldtimer echt waarde te krijgen is er een zekere mate van exclusiviteit vereist.

                        Cabrios, coupés, snelle versies die in beperkte oplage gebouwd zijn maken altijd meer kans.
                        De GTI en de BSA zullen altijd meer waard zijn dan oud ijzer, een standaard Golf I amper.

                        En verder moet een auto zo origineel mogelijk zijn. Een nieuwe motor, en de waarde halveert.

                        Een VW passat of een Mercedes C blijven in waarde zakken vanaf de aankoop. Een Mercedes SL 500 verliest in het begin snel waarde, om dan te stabiliseren, en kan dan terug stijgen als die in goede staat blijft.
                        Mijn collega heeft een Golf Cabrio van 20 jaar oud. Nu krijgt hij regelmatig mensen aan de deur die de auto willen kopen, en de prijs stijgt langzaam.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Toch sluit ik me aan bij Walter, de Ford Sierra en de Audi 100 waren op een bepaald moment baanbrekend op het gebied van CX-factor.
                          Dat ze geen baanligging hadden is spectaculair tegengesproken door de Sierra XR4x4 (of zoiets) waarmee ze ooit de 24 h uur van Zolder (of zo) hebben gewonnen. Hij kwam zowat gewoon uit de showroom.
                          De lijn van de latere Sierra Cosworth zegt me ook niet veel, de Sierra RS Cosworth daarentegen, je mag er altijd een komen brengen tegen de prijs van het oud ijzer.

                          Maar waar ik heel nieuwsgierig naar ben zijn de criteria die je hanteert om te weten als een auto in de toekomst een waarde zal hebben als oldtimer.
                          Een Jaguar E is ook lelijk, zit ook slecht in elkaar, heeft ook geen wegligging, geen airco, of ABS en is ook levensgevaarlijk bij een ongeval. Maar als je er één kan leveren aan de prijs van oud ijzer, graag.
                          Corvettes staan bekend om hun record aantal dodelijke ongevallen per model.
                          En zo kan ik nog een tijd doorgaan, tot en met een Bugatti. Het verhaal dat de remmen niet deugden werd door Ettore ooit lachend afgedaan dat een Bugatti moest rijden, niet remmen.
                          De recordhouder oldtimers inzake onveiligheid lijkt me in handen te zijn van een Renault Dauphine, het begon al met de startsleutel die optimaal was geplaatst om je knieschijven te verbrijzelen herinner ik me.

                          Maar nogmaals, ik wil je niet schofferen maar ik zou graag enkele objectieve criteria horen die je laten besluiten om een wagen te plaatsen bij "historisch waardevol" en dus te bekijken en te restaureren/bewaren als "oldtimer" en een andere niet.
                          Ik heb hier dus nog een Golf 1 (1600, lange achterlichten) GTi in kwasi-nieuwstaat, een BSA 350 van 1954 en een Kawa Z-1300 6 cilinder in nieuwstaat uit 1980 (of 1979) met 34.000 km. Oudijzer of geen oudijzer ?
                          Een Siërra Xr4i heeft zeker enige verzamelwaarde, en de wetgeving aangaande inbouw van electromotoren zegt dat men in een oldtimer een motor mag laten inbouwen van maximaal de kilowattage van de oorspronkelijke verbrandingsmotor. In het geval van de Sierra Cosworth I zou dat een electromotor zijn van 147 Kw. Wow! Zo'n motor met een volkomen vlakke koppelcurve zou ruw geschat iets van een 500 nm koppel genereren schat ik. Zeker in de hernemingen 60-90 90-120 zou de benzineslurpende Cosworth dik de duimen moeten leggen denk ik.

                          Walter
                          D850

                          Comment

                          Working...
                          X