Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sorry maar ik moet even ventileren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sorry maar ik moet even ventileren

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik denk niet dat mijn W204 dat zal halen......
    Maar ik hou hout vast, met méér dan 108.000Km buiten een pinkermodule nog geen kosten, het zijn zelfs nog
    het eerste stel remblokken vooraan.
    Mijn W203 had er 330.000 op de teller als onze zoon er een ongeval mee heeft gehad .Grootste kost was de airco-compressor.

    Comment


    • #32
      Paul,

      Dat is toch niet aan mijn adres bedoeld hé, want van dergelijke uitspraken weet ik niets ... ;-)

      Jaja

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

      Jaja

      Beste vriend, ik heb met auto's meer dan een miljoen probleemloze kms achter de rug, en dit dan nog op plaatsen waar jij enkel kan van dromen, zelfs off road. If I am wrong, correct me.
      Paul M
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #33
        Re: Sorry maar ik moet even ventileren

        toch vreemd dat er direct negatieve reactie moet komen.

        nooit gezegd dat ik je bestempel als "oude zak", nooit beweerd dat iets ken van mechanica.

        tja, zo geef je toch ook maar weer hoe kort je lontje is.

        excuses als mijn opmerkingen je in het harnas jagen, maar ik moet toch, nog maar eens, vaststellen dat het de trend van BD aan het worden is, jammer.
        My flickr space

        Comment


        • #34
          Re: Sorry maar ik moet even ventileren

          Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
          toch vreemd dat er direct negatieve reactie moet komen.

          nooit gezegd dat ik je bestempel als "oude zak", nooit beweerd dat iets ken van mechanica.

          tja, zo geef je toch ook maar weer hoe kort je lontje is.

          excuses als mijn opmerkingen je in het harnas jagen, maar ik moet toch, nog maar eens, vaststellen dat het de trend van BD aan het worden is, jammer.
          Ik vrees dat het eerder gaat over de toon in de 1e 2 zinnetjes van je betoog. Ik rij ook liever met wat nieuwere wagens, maar als iemand het ziet zitten om "oude karren" op de weg te houden, dan is het redelijk zinloos om daar tegenin te gaan. Dat hij beide wagens op zowat hetzelfde ogenblik "verliest" is natuurlijk enorm veel pech hebben.
          Mijn Golf V is voor het ogenblik 7 jaar oud en 93.000 km. op de teller en ook zonder onkosten (behalve het gewone onderhoud en wat banden en remmen). De achterbanden zijn nog altijd de originele, maar 7 jaar laat toch zijn sporen na (meer dan de slijtage)... Mijn vorige Polo'ke had op dat moment al heel wat meer kosten gehad (en daar heb ik zelf de 90.000 km. niet mee gehaald).

          Sommigen vinden hier zelfs dat die oudere wagens beter rijden dan de huidige nieuwe. Maar ik zelf prefereer dus toch het beter comfort en betere uitrusting van een iets nieuwer ding...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #35
            Re: Sorry maar ik moet even ventileren

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Oja, even vergeten : heb je toevallig oude Landcruisers, Pajero's en Patrols te koop aan 10 cent de kilo
            Met de huidige benzine en dieselprijzen zijn die dingen ook onverantwoord hé paul.
            Een tijdje geleden was ik bij een vriend die aan het overwegen was zo een camiometje van VW te kopen en als lichte vracht in te schrijven,
            zodat hij minder tax zou betalen, weet je dat dat ding gemiddeld 2 liter méér verbruikt per 100Km dan een Golf met dezelfde motor,
            reken en tel, 20.000 Km per jaar is 400 liter diesel à 1,4 €/L maakt 560€ méérverbruik, juist hetzelfde bij een Mercedes Vito, méérverbruik
            2à3 liter tegenover een C of een E.
            Gemiddeld verbruik van mijn C (W204) is rond de 6,5 liter diesel Paul, hoeveel benzine slurpt je 22 jaar oude 190 gemiddeld? 10 à 11 liter ?.....
            Als je 20.000 Km per jaar bolt Paul, dan kan je iedere 10 jaar een mooie tweedehandse Golf diesel kopen alleen al van het méérverbruik.
            Laat zitten als je met zo een zuipschuit van een Pajero zou rijden, wij hebben er ooit zo een gekregen op de luchthaven in Kaapstad,
            gelukkig kost de brandstof daar niet veel, dat ding zoop gewoon dat het geen naam had, het was zo erg dat we vreesden 300 Km door
            de caligari woestijn niet te halen met dat ding, en het was geen oude bak maar een splinternieuwe (jaar 2006)

            Comment


            • #36
              Re: Sorry maar ik moet even ventileren

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Met de huidige benzine en dieselprijzen zijn die dingen ook onverantwoord hé paul.
              Een tijdje geleden was ik bij een vriend die aan het overwegen was zo een camiometje van VW te kopen en als lichte vracht in te schrijven,
              zodat hij minder tax zou betalen, weet je dat dat ding gemiddeld 2 liter méér verbruikt per 100Km dan een Golf met dezelfde motor,
              reken en tel, 20.000 Km per jaar is 400 liter diesel à 1,4 €/L maakt 560€ méérverbruik, juist hetzelfde bij een Mercedes Vito, méérverbruik
              2à3 liter tegenover een C of een E.
              Gemiddeld verbruik van mijn C (W204) is rond de 6,5 liter diesel Paul, hoeveel benzine slurpt je 22 jaar oude 190 gemiddeld? 10 à 11 liter ?.....
              Als je 20.000 Km per jaar bolt Paul, dan kan je iedere 10 jaar een mooie tweedehandse Golf diesel kopen alleen al van het méérverbruik.
              Laat zitten als je met zo een zuipschuit van een Pajero zou rijden, wij hebben er ooit zo een gekregen op de luchthaven in Kaapstad,
              gelukkig kost de brandstof daar niet veel, dat ding zoop gewoon dat het geen naam had, het was zo erg dat we vreesden 300 Km door
              de caligari woestijn niet te halen met dat ding, en het was geen oude bak maar een splinternieuwe (jaar 2006)
              Dat dergelijke mastodonten meer verbruiken, dan de gewone personenauto's met dezelfde motor is behoorlijk logisch : de Scx van die dingen (zowel frontaal oppervlak als de CX) is gewoon een ramp. Mijn Golfje verbruikt ook 6.5 l, maar dat is voornamelijk omdat ik veel korte ritjes doe. Voornamelijk op de autostrade gaat er meer dan een liter af (nog een oude 1.9l TDI pumpdüse...). Het lager verbruik van de huidige modellen is echt wel een voordeel (maar helaas kosten ze ook behoorlijk wat). Een Golf VII 1.4 benzine van 140 pk zit een heel stuk boven de 20.000€, en met wat uitrusting geraak je vlot aan de 25.000€.
              En dat heet dan VOLKSwagen...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #37
                Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Paul,

                Dat is toch niet aan mijn adres bedoeld hé, want van dergelijke uitspraken weet ik niets ... ;-)

                Jaja
                Neenee hoor, puur toeval, het moest in feite zijn "zucht"
                Maar ja in dat stuk West Vloanders waar ik woon geeft "jaja" een beetje dezelfde reactie weer.

                Sorry dat ik je in verwarring bracht.

                Mvg

                Paul

                Comment


                • #38
                  Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Met de huidige benzine en dieselprijzen zijn die dingen ook onverantwoord hé paul.
                  Een tijdje geleden was ik bij een vriend die aan het overwegen was zo een camiometje van VW te kopen en als lichte vracht in te schrijven,
                  zodat hij minder tax zou betalen, weet je dat dat ding gemiddeld 2 liter méér verbruikt per 100Km dan een Golf met dezelfde motor,
                  reken en tel, 20.000 Km per jaar is 400 liter diesel à 1,4 €/L maakt 560€ méérverbruik, juist hetzelfde bij een Mercedes Vito, méérverbruik
                  2à3 liter tegenover een C of een E.
                  Gemiddeld verbruik van mijn C (W204) is rond de 6,5 liter diesel Paul, hoeveel benzine slurpt je 22 jaar oude 190 gemiddeld? 10 à 11 liter ?.....
                  Als je 20.000 Km per jaar bolt Paul, dan kan je iedere 10 jaar een mooie tweedehandse Golf diesel kopen alleen al van het méérverbruik.
                  Laat zitten als je met zo een zuipschuit van een Pajero zou rijden, wij hebben er ooit zo een gekregen op de luchthaven in Kaapstad,
                  gelukkig kost de brandstof daar niet veel, dat ding zoop gewoon dat het geen naam had, het was zo erg dat we vreesden 300 Km door
                  de caligari woestijn niet te halen met dat ding, en het was geen oude bak maar een splinternieuwe (jaar 2006)
                  Ik begrijp wat je wil zeggen Geert, op autostrade kan ik er in slagen om over lange trajecten onder de 7 liter te blijven. Gemiddeld in het dagelijks verkeer zal dat rond de 9 draaien.
                  Ik rij voor woon-werkverkeer geen 10.000 km per jaar en ik kan de brandstofkosten in de belastingen brengen, de andere km's maak ik normaal op reis, gezien ik altijd naar het verre Noorden ga kan dat wel oplopen. Gezien dat je daar over vele lange trajecten gewoon niet kan en mag doorduwen valt het verbruik daar ook nogal mee, iets tussen de 7 en de 8 (ik schrijf altijd mijn tankbeurten op). Met mijn Audi 100 benzine heb ik met één tank ooit meer dan 1200 km gereden, ik dacht dat er iets was met de km-teller.
                  Aan de andere kant beschouw ik een auto ook als risicokapitaal, ik wil niet weten wat vele mensen betalen voor een omnium. Moet allemaal ingeteld worden.
                  In 2006 zat ik 3 weken met een Pajero in het binnenland van IJsland en ik had ook liever dat hij minder verbruikte (ik schat iets van een 12-13 liter voor een lang chassis 2800 TD), maar er is nog een immens verschil tussen twee en viertractie en high of low gear. Het merendeel van Ijsland kan je doen op 2-tractie, als je maar genoeg bodemspeling hebt kom je al een heel eind, slechts af en toe heb ik moeten overschakelen, sperren heb ik toen niet nodig gehad.
                  Neem daarbij nog dat wat je niet betaalt aan aankoop al kan verrijden in benzine (zie #36). De reden dat ik een Pajero/Landcruiser overweeg is om hem over te brengen naar IJsland en daar kostendelend te delen met vrienden en kennissen die zouden navliegen en de wagen met de boot terug zouden meebrengen. Tsja, als ik het nu niet doe, wanneer moet ik het dan doen vraag ik me soms af...
                  Maar 300 km als actieradius is wel erg weinig voor een 4x4. Daarbij moet ik onwillekeurig denken aan de dingen die op de boot stonden : Unimogs, MAN 6x6, die tweede was een Belg, hij had 1000 l diesel bij.
                  Het blijft wikken en wegen maar wat me kwaad maakt zijn de verzekeraars die zich louter op een model en jaren toespitsen om de waarde van een auto te "bepalen". Mijn Audi 100 was als nieuw maar had zijn jaren toen een dronkelap van links kwam. Ik was in mijn recht. De expert bood 0 € omwille van de leeftijd, waarop ik me heb kwaad gemaakt. Als ik vergis betalen wij allemaal veel geld om na een accident in je recht (waarom je niet vraagt) weer mobiel te zijn met een vergelijkbare wagen in een vergelijkbare staat. In je onrecht is een andere zaak, dan is meestal de andere partij in zijn recht verklaard en daar geldt hetzelfde principe. Anders is het niet moeilijk om slapend rijk te worden als verzekeraar.
                  De Polo van de vriendin van mijn zoon werd langs achter aangereden, 7 jaar en vrij weinig schade : perte totale zei de expert. Gisteren heeft de vrouw van een collega een schram gereden in de bumper van een collega, ik hoorde hem vanmorgen via zijn GSM nog roepen : 800 € ??????
                  Nu, na test aankoop er te hebben bijgeroepen was mijn Audi opeens nog 1800 € waard. Begrijp je zoiets nog ? Van 0 naar 1800€ ????
                  Ik kan daar alleen maar uit besluiten dat de expert probeerde te sjoemelen.

                  Ik wil niet promoten om hier allemaal rond te rijden met afgekeurde, rokende bakken maar het verwijt van mijn collega Biologie die beweert dat ik een CO2 vervuiler ben van het ergste soort zou toch beter ook eens zijn rekening maken. Hij komt van Kortrijk en rijdt 3x zoveel woon-werk-verkeer als ik. Het zou me verbazen als hij daarbij minder dan 3 liter (9l/3 = 3l) zou gebruiken. Zonder daarbij te beginnen over fijnstof igv diesel. Deze fraaie jonge collega heeft wel een doctoraat in de microbiologie, dat zijn die mannen die je nodig hebt als er ergens een kraan begint te lekken.
                  En om nog wat meer mensen de gordijnen in te jagen : ik zou graag eens de totale milieu-impact zien van een wagen die 20 jaar rijdt en twee wagens die elk 10 jaar meegaan en waarbij de eerste moet worden gerecycleerd en de andere gemonteerd, reclame-folders, verwarming van de assemblageruimte, showroomverlichting, merchandising, heel de reutemeteut inbegrepen.
                  Veel mensen blijken het tegenwoordig vrij normaal te vinden dat bij bepaalde automerken de remschijven de 100.000 km niet halen, er was onlangs een tv reportage waarin ze het hadden over bepaalde onderdelen in electronica die doelbewust maar een bepaalde leeftijd hoorden te halen. Ik dacht altijd : die filteren er zich automatisch uit, niet dus. Flashy design, marketing en de meerderheid trapt er opnieuw in. Ik heb geen microgolf nodig waarmee ik op internet kan, een GSM dient om mee te praten en de voornaamste eigenschap van een auto is dat hij je betrouwbaar van A naar B brengt (en terug) voor een acceptabele prijs.
                  Tegelijkertijd heb ik er bewondering voor hoe bepaalde reclamebureau's er in slagen om mensen steeds maar opnieuw het zoveelste trendy -onzinnige- ding aan te praten.
                  Last edited by Guest2; 13 juni 2013, 15:09.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Neenee hoor, puur toeval, het moest in feite zijn "zucht"
                    Maar ja in dat stuk West Vloanders waar ik woon geeft "jaja" een beetje dezelfde reactie weer.

                    Sorry dat ik je in verwarring bracht.

                    Mvg

                    Paul
                    @ jaja Om het kort en op zijn West-Vlaams te zeggen. Neenee jaja.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                      www.marreyt-classics.comKijk, elke auto die een jaar of 15 wordt is eigenlijk waardeloos voor normaal dagelijks gebruik, want die kan op elk moment definitief in panne vallen.
                      Als je de 25 haalt, dan begint de old-timer waarde te stijgen (voor bepaalde modellen), maar dan zoek je niet echt naar een auto die je dagelijks kan en wil gebruiken.

                      Zo lang een auto rijdt, en veilig is, dan begrijp ik wel dat je daar mee door wil, maar je moet ook begrijpen dat een doorsnee auto ontwikkeld wordt voor een minimale levensduur van 10 jaar en 250.000 km. Dat betekent dat meer dan 98% deze levensduur haalt, en in de praktijk betekent dat ca 60% véél meer dan het dubbele haalt.

                      Nog één puntje: een Rolls van 20 jaar oud is niet altijd een fortuin waard. Een gewone met vast dak is dan makkelijk te vinden voor 10-15.000€. Een cabrio in goede staat gaat makkelijk boven de 100.000€. Ga maar eens een kijkje nemen op deze site: www.marreyt-classics.com

                      Comment


                      • #41
                        Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                        Aha,

                        Het was dus neenee jaja


                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Ik begrijp wat je wil zeggen Geert, op autostrade kan ik er in slagen om over lange trajecten onder de 7 liter te blijven. Gemiddeld in het dagelijks verkeer zal dat rond de 9 draaien.
                          Ik rij voor woon-werkverkeer geen 10.000 km per jaar en ik kan de brandstofkosten in de belastingen brengen, de andere km's maak ik normaal op reis, gezien ik altijd naar het verre Noorden ga kan dat wel oplopen. Gezien dat je daar over vele lange trajecten gewoon niet kan en mag doorduwen valt het verbruik daar ook nogal mee, iets tussen de 7 en de 8 (ik schrijf altijd mijn tankbeurten op). Met mijn Audi 100 benzine heb ik met één tank ooit meer dan 1200 km gereden, ik dacht dat er iets was met de km-teller.
                          Aan de andere kant beschouw ik een auto ook als risicokapitaal, ik wil niet weten wat vele mensen betalen voor een omnium. Moet allemaal ingeteld worden.
                          In 2006 zat ik 3 weken met een Pajero in het binnenland van IJsland en ik had ook liever dat hij minder verbruikte (ik schat iets van een 12-13 liter voor een lang chassis 2800 TD), maar er is nog een immens verschil tussen twee en viertractie en high of low gear. Het merendeel van Ijsland kan je doen op 2-tractie, als je maar genoeg bodemspeling hebt kom je al een heel eind, slechts af en toe heb ik moeten overschakelen, sperren heb ik toen niet nodig gehad.
                          Neem daarbij nog dat wat je niet betaalt aan aankoop al kan verrijden in benzine (zie #36). De reden dat ik een Pajero/Landcruiser overweeg is om hem over te brengen naar IJsland en daar kostendelend te delen met vrienden en kennissen die zouden navliegen en de wagen met de boot terug zouden meebrengen. Tsja, als ik het nu niet doe, wanneer moet ik het dan doen vraag ik me soms af...
                          Maar 300 km als actieradius is wel erg weinig voor een 4x4. Daarbij moet ik onwillekeurig denken aan de dingen die op de boot stonden : Unimogs, MAN 6x6, die tweede was een Belg, hij had 1000 l diesel bij.
                          Het blijft wikken en wegen maar wat me kwaad maakt zijn de verzekeraars die zich louter op een model en jaren toespitsen om de waarde van een auto te "bepalen". Mijn Audi 100 was als nieuw maar had zijn jaren toen een dronkelap van links kwam. Ik was in mijn recht. De expert bood 0 € omwille van de leeftijd, waarop ik me heb kwaad gemaakt. Als ik vergis betalen wij allemaal veel geld om na een accident in je recht (waarom je niet vraagt) weer mobiel te zijn met een vergelijkbare wagen in een vergelijkbare staat. In je onrecht is een andere zaak, dan is meestal de andere partij in zijn recht verklaard en daar geldt hetzelfde principe. Anders is het niet moeilijk om slapend rijk te worden als verzekeraar.
                          De Polo van de vriendin van mijn zoon werd langs achter aangereden, 7 jaar en vrij weinig schade : perte totale zei de expert. Gisteren heeft de vrouw van een collega een schram gereden in de bumper van een collega, ik hoorde hem vanmorgen via zijn GSM nog roepen : 800 € ??????
                          Nu, na test aankoop er te hebben bijgeroepen was mijn Audi opeens nog 1800 € waard. Begrijp je zoiets nog ? Van 0 naar 1800€ ????
                          Ik kan daar alleen maar uit besluiten dat de expert probeerde te sjoemelen.

                          Ik wil niet promoten om hier allemaal rond te rijden met afgekeurde, rokende bakken maar het verwijt van mijn collega Biologie die beweert dat ik een CO2 vervuiler ben van het ergste soort zou toch beter ook eens zijn rekening maken. Hij komt van Kortrijk en rijdt 3x zoveel woon-werk-verkeer als ik. Het zou me verbazen als hij daarbij minder dan 3 liter (9l/3 = 3l) zou gebruiken. Zonder daarbij te beginnen over fijnstof igv diesel. Deze fraaie jonge collega heeft wel een doctoraat in de microbiologie, dat zijn die mannen die je nodig hebt als er ergens een kraan begint te lekken.
                          En om nog wat meer mensen de gordijnen in te jagen : ik zou graag eens de totale milieu-impact zien van een wagen die 20 jaar rijdt en twee wagens die elk 10 jaar meegaan en waarbij de eerste moet worden gerecycleerd en de andere gemonteerd, reclame-folders, verwarming van de assemblageruimte, showroomverlichting, merchandising, heel de reutemeteut inbegrepen.
                          Veel mensen blijken het tegenwoordig vrij normaal te vinden dat bij bepaalde automerken de remschijven de 100.000 km niet halen, er was onlangs een tv reportage waarin ze het hadden over bepaalde onderdelen in electronica die doelbewust maar een bepaalde leeftijd hoorden te halen. Ik dacht altijd : die filteren er zich automatisch uit, niet dus. Flashy design, marketing en de meerderheid trapt er opnieuw in. Ik heb geen microgolf nodig waarmee ik op internet kan, een GSM dient om mee te praten en de voornaamste eigenschap van een auto is dat hij je betrouwbaar van A naar B brengt (en terug) voor een acceptabele prijs.
                          Tegelijkertijd heb ik er bewondering voor hoe bepaalde reclamebureau's er in slagen om mensen steeds maar opnieuw het zoveelste trendy -onzinnige- ding aan te praten.
                          Voor een auto één kilometer gereden heeft, heeft de aanmaak ervan al tonnen CO² gegenereerd en dito tonnen schoon water verbruikt. Klopt.
                          Zelf heb ik er nog altijd spijt van dat ik mijn Ford Sierra 2liter injectie van '86 heb weggedaan. Naar het schijnt kun je voor minimaal 10000€ een electrische motor laten inbouwen in zo'n ouwe zuipschuiten. Is dat geen optie?

                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #43
                            Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                            En wie wil er vandaag nog met een Sierra rijden.
                            Die auto is lelijk, zit slecht in elkaar, heeft geen wegligging, geen airco, geen airbags of ABS, en is levensgevaarlijk bij een ongeval....

                            Ik plaats dat onder misplaatste nostalgie.
                            En geloof me, als old-timer zal dat nooit echt waarde krijgen (tenzij heel misschien de Cosworth versies).

                            Maar daar ga je toch geen electromotor in steken zeker....
                            De waarde wordt bepaald door de prijs van het oud ijzer.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              En wie wil er vandaag nog met een Sierra rijden.
                              Die auto is lelijk
                              Dat laat ik voor jouw rekening hoor,



                              Degustibus et coloribus non disputandem est, weet je wel....


                              , zit slecht in elkaar, heeft geen wegligging, geen airco, geen airbags of ABS, en is levensgevaarlijk bij een ongeval....

                              Ik plaats dat onder misplaatste nostalgie.
                              En geloof me, als old-timer zal dat nooit echt waarde krijgen (tenzij heel misschien de Cosworth versies).

                              Maar daar ga je toch geen electromotor in steken zeker....
                              De waarde wordt bepaald door de prijs van het oud ijzer.
                              Die inbouwbare electromotoren zijn juist bedoeld voor oldtimers/classic cars en juist ja , die hebben geen van allen airbags/ABS

                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • #45
                                Re: Sorry maar ik moet even ventileren

                                Hoe je met een wagen omgaat is ook veel bepalend voor de duur dat het ding meegaat (en dus evengoed voor de milieu-belasting). Je kan elke wagen perfect "verslijten" op een 50.000 km. (of zelfs minder) door het ding dom te gebruiken (en in nog veel minder als je het ding pertotal rijdt...). Je kan met quasi alle wagens evengoed 200.000 km. rijden voor benzines, en zowat het dubbel voor diesels als je ze wel op een deftige manier gebruikt.
                                Zomaar stellen dat een wagen van 15 jaar oud "onbruikbaar" is, is redelijk kort door de bocht. Ook 15 jaar geleden konden ze al wagens bouwens die behoorlijk goed waren. Maar het klopt wel natuurlijk dat voornamelijk het comfort door snufjes als airco en betere geluidsdemping fel verbeterd zijn...
                                Maar of die milieubelasting zoveel verbetert doordat de wagens hier langer gebruikt worden ? T'is niet omdat jij hier een wagen verkoopt, dat die daarom op het stort belandt. En euro 5 en 6 wagens doen het op milieuvlak (oa roetuitstoot) een stuk beter dan oudere types. Qua roetuitstoot is er niet zoveel verschil tussen een euro 6 diesel, en een benzine. Voor zij die het niet zouden weten : de moderne directe inspuiting benzine motoren leveren meer roet op (maar niet vergelijkbaar met diesels natuurlijk)...
                                Ook de moderne oplossingen hebben soms negatieve bijwerkingen.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X