Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raid 5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Raid 5

    Ik heb me ondertussen nog wat méér ingelezen en beter bepaald waavoor ik alles wil gebruiken:

    Als ik alles goed gelezen heb is RAID 1+0 ( RAID 10 ) het interessantste inzake én snelheid én veiligheid.

    Maar inzake snelheid, vraag ik me af of RAID 1 al niet voldoende zal zijn ?

    Wat wil ik erop zetten:

    * MUZIEK om via mijn AV-versterker af te spelen
    * FILMS ( maar daar ben ik nog niet zo zeker van, wat ik heb een XtreamerPro )
    * FOTO'S
    * DATA

    Wanneer heb je eigenljk die "snelheid" nodig ? Ik veronderstel om een film af te spelen dat dit wel geen probleem zal zijn. Met mijn XtreamerPro kan ik gemakkelijk 4 verschillende films simultaan op 4 verschillende computers af spelen.
    Als ik eens een filmpje "binnenhaal" doe ik dat gewoon met de computer.
    Stel dat ik nu een film van de computer naar de NAS wil overzetten; kan je me daar een idee van geven hoe lang dit zal duren ?

    Ik dacht een 4-slots NAS te kopen en één paar schijven in RAID 1 te zetten voor FILM/MUZIEK/FOTO's
    En het andere paar ook in RAID 1 met DATA ?






    Of zou het verstandiger zijn om twee NAS toestellen te kopen van elke 2 SLOTS ?

    Deze had ik in gedachten:

    SYNOLOGY 413




    ================================================== =============

    Of anders twee van deze ( voordeel is dat deze nog een SD slotje hebben )

    SYNOLOGY 213+




    Ah, nog iets: ik zou toch opteren voor WD RED - als ik die toekrijg, hoe kan ik die even snel testen ?

    Moeten die ook nog eerst geformatteerd worden ?

    Kan ik die even in een externe bay steken om uit te proberen of lukt dat werkelijk alleen in een NAS ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #17
      Re: Raid 5

      Nog 1 vraagje ()

      Ik heb gelezen dat als je je computer in huis opstart, de NAS automatich opstart.

      Maar je kan een NAS ook als "personal cloud" gebruiken ? Kan je die dan vaop een andere locatie ( dus NIET als je thuis bent ) opstarten ???
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #18
        Re: Raid 5

        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        Geld en onderhoud. Het is gewoon goedkoper en sneller dan een raid controller. Ik vind het niet veilig om op een fileserver nog andere zaken te draaien. Je vegroot het risico op een lek. Als je bovendien meerdere zaken daarop gaat draaien zoals web, ftp, mail, dns, etc, dan heb je inderdaad vaker security problemen die je moet gaan patchen. Dat houdt downtime in en het risico dat het ding misschien ooit wel eens niet meer up komt. Ik vind virtualiseren een goed idee voor alles, behalve het fileserver gedeelte. Je disken worden de bottleneck voor de andere diensten die je erop zou kunnen draaien.



        En dat ding heeft minder dan 400 euro gekost?



        SSD's alhoewel die dingen zo performant zijn dat 2 schijfjes de controller al zullen overbelasten.
        Mij gaat het niet om wat het gekost heeft hoor, ik maakte enkel de opmerking dat ik las dat RAID 5 beperkt is tot 4 schijven en ik dus 7 schijven heb en dus ook erbij heb gezet.

        Comment

        Working...
        X