Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows XP - maxiumum capaciteit = 2TB maar ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Windows XP - maxiumum capaciteit = 2TB maar ...

... is dit ook zo voor EXTERNE harde schijven ( die in een NAS zitten bv. )

Want dat zou betekenen, wanneer ik kies voor 3TB, dat ik met een Windows XP computer daar niet aan kan....
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Windows XP - maxiumum capaciteit = 2TB maar ...

NAS lijkt me geen probleem: http://superuser.com/questions/21291...-xp-sp3-32-bit

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Ga ik dan niets "speciaal" moeten doen, om die schijf voor zowel XP als Win8 zichtbaar te maken ?

Win8 gebruikt toch GPT en daar kan XP toch niets mee aanvangen ? Of zorgt de NAS daar (onderhuids) allemaal voor ?

EDIT: het probleem stelt zich blijkbaar niet zozeer bij grote volumes, maar bij grote volumes die bootable moeten zijn...klopt dat ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ga ik dan niets "speciaal" moeten doen, om die schijf voor zowel XP als Win8 zichtbaar te maken ?
        Win8 gebruikt toch GPT en daar kan XP toch niets mee aanvangen ? Of zorgt de NAS daar (onderhuids) allemaal voor ?
        Nee.
        Hangt er van af: http://msdn.microsoft.com/en-us/libr.../gg463525.aspx.
        Ja.

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        EDIT: het probleem stelt zich blijkbaar niet zozeer bij grote volumes, maar bij grote volumes die bootable moeten zijn...klopt dat ?
        Nee: http://support.microsoft.com/kb/2581408

Jan

Comment

Amai, da's veel leesvoer ... nu gaat ge mij efkes niet meer horen
          Bedankt, Jan !

Comment

Samenvatting. NAS, geen probleem.......

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
              Samenvatting. NAS, geen probleem.......

Jan
              Een NAS heeft zijn eigen besturingssysteem, dus dat de cliënt onder XP werkt speelt dan geen rol. Zo'n NAS speelt dan de rol van fileserver.
              Externe schijven via USB vallen dus wel onder die 2TB beperking van XP.
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Een NAS heeft zijn eigen besturingssysteem, dus dat de cliënt onder XP werkt speelt dan geen rol. Zo'n NAS speelt dan de rol van fileserver.
                Externe schijven via USB vallen dus wel onder die 2TB beperking van XP.
                Ah, goed dat je het zegt - ik zou dus verwachten dat dit hetzelfde zou zijn.
                Maar goed, de grootste schijven die ik momenteel heb zijn 2TB

Comment

Ik heb het ganse artikel niet doorgenomen, maar ik lees wel dat qua partitiemanagement GPT véél beter zou zijn. Ik heb zo mijn twijfels...
                  Bij de nieuwe computer van HP die een oud collega vraagt om wat "in orde" te zetten (stond win7 op met DVD van win8 erbij, dus win8 geïnstalleerd met de "classic shell" erboven.
                  Op die schijf van 500GB staat één grote "sys" partitie, een "recovery" partitie en een kleine "HP tools" partitie. Hij vraagt om de schijf in twee partities te verdelen (de partitie C dus). In Win8 de C partitie verkleind en dan in de lege ruimte een nieuwe partitie willen aanmaken. Melding dat het maximum (!) aan partities bereikt is.
                  Uiteindelijk heb ik de inhoud van "HP tools" bij in de map "recovery" gezet, de "HP tools" partitie verwijderd en dan kon ik een nieuwe aanmaken in de "not allocated" ruimte.
                  Of zouden de sloebers van HP daar voor iets tussen zitten ?
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Windows heeft nogal de neiging als je niet oplet om primaire partities aan te maken, en dan kan je als ik het goed heb maar 4 partities aanmaken (op een niet GPT schijf).
                    Beter is om een uitgebreide partitie met logische stations aan te maken (naast de primaire partitie). Dat is wel de "oude" werkwijze. Op een GPT schijf zou je normaal 128 primaire partities moeten kunnen aanmaken (ruim voldoende dus).
                    Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                    X