Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

    Het is september in een dorpje aan de kust van de Zwarte Zee.

    Het regent en het dorpje lijkt verlaten. Het is een moeilijke tijd.

    De inwoners hebben allemaal schulden, en leven op krediet.

    Plots verschijnt een rijke toerist ter plaatse ... en stapt het enige hotel van het dorpje binnen.

    Hij legt een bankbiljet van €100 op de balie, en gaat naar de eerste verdieping om een kamer uit te zoeken.

    De hoteleigenaar pakt vlug de € 100, en rent naar de slager om zijn schulden te betalen.

    De slager pakt die €100 aan, en gaat spoorslags naar de varkensboer om zijn schulden te betalen.

    Op zijn beurt rent die naar de verpachter, en betaalt zijn schulden af.

    De verpachter haast zich naar de enige prostituee in het dorp die, vanwege de crisis, haar diensten op krediet aanbiedt... en betaalt haar zijn schulden.

    De prostituee haast zich naar het hotel, en betaalt de hotelier de kamerhuur.

    De hotelier legt de €100 weer op de balie.

    Op dat moment komt de rijke toerist naar beneden, neemt de €100 van de balie, omdat hij niet tevreden is over de kamer.

    Niemand heeft iets verdiend, er is niets veranderd, maar het hele dorp is wel schuldenvrij…

    De wereldeconomie teruggebracht tot de basics.

  • #2
    Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

    ahhh, als dat eens zou kunnen.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

      misschien als grap bedoeld, maar de werkelijkheid zit er niet ver naast hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        misschien als grap bedoeld, maar de werkelijkheid zit er niet ver naast hoor.
        grt,bouk.
        Wel inderdaad, laat een econoom eens zeggen waar het hier fout zit.

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

          De dag dat ze het cash geld gaan afschaffen wordt het wel een andere zaak. Dus leve het cash!
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

            Hetzelfde trucje heb ze ooit uitgehaald in een aflevering van Dad's Army
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              misschien als grap bedoeld, maar de werkelijkheid zit er niet ver naast hoor.
              grt,bouk.
              werkelijkheid zit er heel ver naast. Hier hebben mensen schulden bij elkaar en lossen ze af als ze geld hebben. Helemaal geen probleem, zolang iedereen bereid is krediet te geven en schulden terug te betalen.

              In de echte wereld hebben mensen schulden bij de bank en gaat de bank schulden groeperen en als beleggingsproduct aanbieden. Als dan de tegenwaarde van de schulden (bijvoorbeeld waarde van de huizen) keldert, keldert alles en trekken ivesteerders zich terug.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ........ Als dan de tegenwaarde van de schulden (bijvoorbeeld waarde van de huizen) keldert, keldert alles en trekken ivesteerders zich terug.
                yep...als.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                  Leuk verhaaltje ...

                  Maar in dit dorp heeft iedereen schulden ... en eigenlijk niemand.
                  Is gewoon een cirkeltje, met dat verschil dat hier 'diensten' worden verhandeld (geen pasmunt).
                  Je zou zo goed als iedereen uit het lijstje kunnen weglaten en enkel overblijven met de prostituee en de hotelier :
                  De prostituee dient haar diensten aan aan de hotelier, in ruil voor de kamerhuur ... zo simpel.


                  greetz
                  Cheeta
                  Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    De dag dat ze het cash geld gaan afschaffen wordt het wel een andere zaak. Dus leve het cash!
                    Bwaa, ik erger me er mateloos aan dat ik nog steeds niet met bancontact/visa kan betalen bij de bakker of slager. Proton werkt niet voor mij.
                    Nou ja, ik ga wel naar de supermarkt, lekker makkelijk.
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Bwaa, ik erger me er mateloos aan dat ik nog steeds niet met bancontact/visa kan betalen bij de bakker of slager. Proton werkt niet voor mij.
                      Nou ja, ik ga wel naar de supermarkt, lekker makkelijk.
                      Tiens, ik dacht dat Proton al afgeschaft was.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Bwaa, ik erger me er mateloos aan dat ik nog steeds niet met bancontact/visa kan betalen bij de bakker of slager. Proton werkt niet voor mij.
                        Nou ja, ik ga wel naar de supermarkt, lekker makkelijk.
                        Een zelfstandige die alles langs Bancontact of Visa laat betalen, heeft het moeilijk om nog in het zwart te verkopen.
                        Ik betaal mijn bakker en slager met bancontact
                        Wat is het probleem ? Heeft jouw bakker of slager geen betaalterminal ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Een zelfstandige die alles langs Bancontact of Visa laat betalen, heeft het moeilijk om nog in het zwart te verkopen.
                          Ik betaal mijn bakker en slager met bancontact
                          Wat is het probleem ? Heeft jouw bakker of slager geen betaalterminal ?
                          Bij ons in de gemeente 2 bakkers, 2 slagers. Geen enkele heeft een terminal. In de omliggende gemeenten ook niet. Enkel in superettes/supermarkten kan je met de kaart betalen...
                          @Theokus : ik gebruik het zodanig veel dat ik niet eens wist dat Proton afgeschaft was...
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Wel inderdaad, laat een econoom eens zeggen waar het hier fout zit.
                            Ik ben geen econoom, noch ga ik beweren dat het hier fout zit...
                            ... maar het loopt niet altijd mooi in een cirkeltje vrees ik.

                            Bij veel van die zelfstandigen in dit verhaaltje stopt het plots in een doodlopend straatje, waardoor de volgende zelfstandige in het rijtje nog steeds met hetzelfde probleem zit: dat hij zijn schulden niet afbetaald krijgt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Hetzelfde trucje heb ze ooit uitgehaald in een aflevering van Dad's Army
                              Erg genoten destijds van die reeks

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X