Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"pijpriet" (equisetum Japonicum) uitroeien langs de vijverrand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "pijpriet" (equisetum Japonicum) uitroeien langs de vijverrand

Tot voor 2 jaar stond er rond mijn vijver een soort "pijpriet" (equisetum Japonicum)
    Om plaats te maken voor een zomer-veranda heb ik heb dit perkje riet vorig jaar weggedaan .
    Omdat ik weet dat het een geweldige woekerplant is deed ik dat heel zorgvuldig...
    Nu blijkt dat ik dat niet zorgvuldig genoeg deed, want er verschijnen tegen de vijverrand al de eerste nieuwe scheuten van dat pijpriet.
    Omdat de aarde omwoelen en de scheuten met wortel en al uittrekken niks hielp, heb ik vorig jaar al geprobeerd de scheuten uit te roeien met een verfkwast met daarop verdelgingsmiddelen.
    (Voor de zekerheid: De verdelgingsmiddelen raken niet aan het vijverwater, want de scheuten zitten tussen een boordsteen en de vijverfolie)

Vruchteloos echter, hoewel de produktjes redelijk "degelijk" waren.
    Wie heeft een definitieve oplossing voor mij??

bedankt alvast
    Dré

Re: "pijpriet" (equisetum Japonicum) uitroeien langs de vijverrand

bom erop!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Aarde weg schuppen tot op een zekere diepte (1,2m?) en nieuwe, zuivere aarde er in?

Comment

Nou...Da's wel heel drastisch.
        Dat kan nu niet meer hoor.
        De hele tuin is vorig jaar heraangelegd, vandaar.

Comment

Ik woon in de vrije natuur en aan een grote bosrand en heb heb ook een wilde tuin. Toch behoren enkele planten tot wat ik noem : de vijand
          Robertskruid, zevenblad, brandnetels ....
          Ecologisch gesproken is er maar één oplossing, zeer arbeidsintensief : put ze uit.
          Elke groene plant heeft zonlicht nodig, pak ze dat af. Maar begin met hun essentieel onderdeel af te pakken : chlorophyl. Daarmee maken ze hun voeding. Zo snel als ze opkomen : uittrekken, en zeker niet als eerste capituleren.
          Ik had hier zo ooit een stuk met zevenblad a volonté. Afgemaaid. Bij de tweede aanval : afgemaaid. Bij de derde aanval : afgemaaid. Geen zevenblad meer. Helaas heeft het verdomde robertskruid de plaats ingenomen en die gaan via zaad, niet via de wortel. Uittrekken dus.
          De vijand in de moestuin is kasteelkruid, de pesterij daaraan is dat, als je eenmaal de bloemetjes ziet ze al uitgezaaid zijn tegen het komende jaar.
          Heggewinde is nog zo'n rotzooi, ze groeien sneller dan dat je het kan bijhouden. De boer hiernaast sproeit zijn mais met iets wat alles kapot maakt -tot in de wortel zeggen ze- laat me niet lachen. In de hoek waar wij aan grenzen haalt ieder jaar de heggewinde de mais neer. Tsja, dan wordt het moeilijk.
          De boodschap is : uitputten of ze een grondsoort geven waar ze zich echt niet goed voelen. Zuren of kalken. Verrijken (met mest) of uitputten. Droog houden of nat houden.
          Erg simpel is het echt niet.

Comment

Dank je PaulM.
            Je hebt me weer wat moed gegeven.
            Alvast het proberen waard.
            Ik begin er direct mee: "af tot aan 't bul"(gewestelijke uitspraak voor "met de grond gelijk maken")

Comment

Bij bepaalde planten is de beste manier om de bodem uit te putten door ze te laten staan, maar dat duurt minstens vijf jaar.
              Dus gewoon niets aan doen dan verdwijnen ze vanzelf: maai je ze weg dan kun je dat tot in de eeuwigheid blijven doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                Bij bepaalde planten is de beste manier om de bodem uit te putten door ze te laten staan, maar dat duurt minstens vijf jaar.
                Dus gewoon niets aan doen dan verdwijnen ze vanzelf: maai je ze weg dan kun je dat tot in de eeuwigheid blijven doen.
                In 't geval van de plant in kwestie gaat je regeltje alvast niet op hoor.
                Hoe langer je die met rust laat, hoe meer het woekert, tot in de eeuwigheid.
                Ik spreek uit ervaring.

Comment

Eerst stekken van maken en te koop aan bieden....(heb twee jaar geleden nog € 10, 00 betaald voor een flinke pol....maar op de een of andere manier groeit dat hier niet zo).....en dan de rest vernietigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                    .....en dan de rest vernietigen.
                    Hoe, is de vraag!

Comment

Ik lees dat je ze niet moet laten uitdrogen....(dus dat zou wel eens funest voor de plant/wortelstokken kunnen zijn) ..weet niet hoe groot je vijver is....anders wat water uit de vijver, zodat ze niet meer bij het water kunnen en de rand afdekken, waar de holpijp staat en dan de grond laten drogen.....en dan een nieuwe poging deze er in de mulle droge zand eruit te trekken.
                      Ik lees nu ook dat die echt erg hardnekkig is. dus die verdwijnt hier ook uit het water van de vijvers. Gelukkig groeit die hier nauwelijks.
                      Zal nog eens informeren in een tuinforum.

Comment

zoek een spulletje dat via de buitenkant wordt opgenomen, zodat de plant vandaaruit vernietigd wordt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          zoek een spulletje dat via de buitenkant wordt opgenomen, zodat de plant vandaaruit vernietigd wordt.
                          grt,bouk.
                          Lief van je dat je reageert, Bouk, doch ik had dat in den beginne al aangehaald: "heb ik vorig jaar al geprobeerd de scheuten uit te roeien met een verfkwast met daarop verdelgingsmiddelen"

Comment

Dré, niet om je moed helemaal in je schoenen te laten zinken maar ik ben al 15 jaar aan het proberen
                            om deze Japanse Holpijp uit mijn tuin te krijgen !
                            Steeds duikt die op een andere plaats weer op, soms zelfs een tiental meter verder komen er dan opeens nieuwe scheuten boven.
                            Ik hoop voor jouw dat het je lukt

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Dré, niet om je moed helemaal in je schoenen te laten zinken maar ik ben al 15 jaar aan het proberen
                              om deze Japanse Holpijp uit mijn tuin te krijgen !
                              Steeds duikt die op een andere plaats weer op, soms zelfs een tiental meter verder komen er dan opeens nieuwe scheuten boven.
                              Ik hoop voor jouw dat het je lukt

grts
                              Sieg

gotf, serieus, jij ook?
                              Idem hier.
                              Elke keer als ik een scheut zie dan krijgt hij een "aaitje" van mijn borstel met roundup.
                              Maar blijkbaar heeft die daar niet zo veel last van...
                              Ik vraag me trouwens ook af, of roundup beter werkt als het opgelengd wordt met water.
                              Maw. worden onkruidverdelgers geactiveerd door water, of doe ik er beter aan om ze in dit geval puur te gebruiken?
                              Last edited by dréten; 28 mei 2013, 14:39.

Comment

Working...
                              X