Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"pijpriet" (equisetum Japonicum) uitroeien langs de vijverrand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: "pijpriet" (equisetum Japonicum) uitroeien langs de vijverrand

elke scheut die komt piepen uittrekken tot dat de wortels het opgeven. Laat zien wie de volhouder is :-)
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Hier hetzelfde probleem met oeverzegge ( Carex Riparia ). Het is simpel in de zin dat je gewoon in deze de raad moet volgen van Paul M. Hoewel dat natuurlijk zo simpel niet is...

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Hier hetzelfde probleem met oeverzegge ( Carex Riparia ). Het is simpel in de zin dat je gewoon in deze de raad moet volgen van Paul M. Hoewel dat natuurlijk zo simpel niet is...

Walter
        Iemand een remedie tegen Braambessen ?????

Jaren geleden eens van en kennis een braamstruikje (soort zonder doorns ) gekregen, alhoewel we een frambozenstruikje gevraagd hadden.

Na een paar jaar uitgedaan omdat hier toch niemand bramen eet, maar ze komen overal weer uit. En het stuk onbebouwde grond achter ons huis is gewoon overwoekerd..... Braamstruiken komen door de omheining heen....
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          ....
          Elke keer als ik een scheut zie dan krijgt hij een "aaitje" van mijn borstel met roundup.
          tandpasta verdunnen met water wil ook wel eens helpen.
          op de stengel aanbrengen,
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Iemand een remedie tegen Braambessen ?????

Jaren geleden eens van en kennis een braamstruikje (soort zonder doorns ) gekregen, alhoewel we een frambozenstruikje gevraagd hadden.

Na een paar jaar uitgedaan omdat hier toch niemand bramen eet, maar ze komen overal weer uit. En het stuk onbebouwde grond achter ons huis is gewoon overwoekerd..... Braamstruiken komen door de omheining heen....
            Dat is er nog één die behoort tot de categorie "de vijand", trouwens die doornloze smaken naar niks. Ik heb ze toch weggekregen door ze (beperkte oppervlakte) uit te graven. Nu staan er kruisbessen in de plaats maar ieder jaar zie ik toch een paar braamscheutjes die weer een poging wagen. Ik meen me te herinneren dat ik ooit van een tuinier heb gehoord dat je ze te lijf kan gaan met MUTAN. Terzelfdertijd heb ik geen idee als dit met de huidige wetgeving nog door een particulier te krijgen is hier bij ons. Maar met het verhaaltje dat roundup de plant vernietigt tot in de wortels, daar moeten ze bij mij niet meer mee afkomen
            Misschien is het een optie om eens te proberen via het internet, veel producten die bij ons verboden zijn, zijn vb in NL wel te koop en omgekeerd.
            Probleem bij mij is dat ik hier de hele boel niet kan doodsproeien want ik heb hier toch een heleboel zeldzame wilde planten staan die ik niet weg wil

Maar als het gaat over rottigheid : de grootste rottigheid die ik ken is de Japanse Duizendknoop gelukkig heb ik die niet. Ooit heb ik een heroïsche strijd gewonnen tegen de grote springbalsemien. Maar planten zijn toch bizarre dingen hoor, het kleine hoefblad heeft zich bij mij spontaan weggeselecteerd en het grote hoefblad groeit hier welig, bij een van de vrienden 1 km verderop : krek het omgekeerde. Sleutelbloemen : allemaal wég, wilde orchideeën idem, daslook daarentegen bij de vleet, we maken er ieder jaar pesto van, de mensen van Loca Labora (bioboerderij) 2 km verderop komen hier smeken als ze knolletjes mogen uitgraven die ze dan verkopen in hun winkel (het is een beschermde werkplaats dus waarom niet).
            Het is zo overal iets, ik heb zoal tot vervelens toe geprobeerd om zaadjes van de Rubus Chamaemorus (de arctische framboos) te laten ontkiemen. Tevergeefs, geprobeerd in puur rijnzand, pure turf, potgrond, nat, droog, eerst een paar weken ingevroren vooraleer te planten, eerst onder water, in ijs : NIKS.

Zeg maar ik herinner me HVR (Hans Van Rafelghem uit Oosterzele die hier een tijd geleden op het forum zat en die naar ik dacht landbouwingenieur was) zou dat niet de juiste mens zijn om raad aan te vragen ?????
            Ik heb er zelf drie in de vriendenkring maar die zitten in de bosbouw en de biologen op het werk kennen alleen iets van microbiologie, daarmee kom je dus ook geen stap verder

Maar vooruit, veel succes gewenst, probeer eens om MUTAN te vinden

Groeten

Paul

Comment

Ik dacht eerst dat er kritiek zou komen op mijn weinig natuurvriendelijke aanpak met "roundup", maar 't valt goed mee.
              Ik heb tot hiertoe nog geen aanvaring gehad met een "groene"
              Zoveel is dus wel duidelijk: velen onder jullie zijn ook kwaad op dergelijke boosdoeners.
              Ik hou heel erg veel van de weinige natuur die we nog over hebben, maar "trop is toch echt wel te veel", soms dan toch...

Comment

Nu nog toegelaten : MUTAN EXPRESS
                Andere middelen op basis van Triclopyr werken 'redelijk' tegen paardestaart.
                Paardestaart blijft een smerig onkruid ... knolletjes zitten tot ruim 0,5 m diepte.

greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

Comment

round-up is goed voor het gewone onkruid
                  maar niet voor houtachtige soorten onkruid, daarvoor moet je eens bij bijvoorbeeld aveve iets anders vragen
                  ik vermoed dat dat pijpriet eerder onder houtachtige valt dan onder gewoon onkruid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
                    Nu nog toegelaten : MUTAN EXPRESS
                    Andere middelen op basis van Triclopyr werken 'redelijk' tegen paardestaart.
                    Paardestaart blijft een smerig onkruid ... knolletjes zitten tot ruim 0,5 m diepte.

greetz
                    Cheeta
                    Bij ons doet het verhaal de ronde dat, als je er in slaagt om een paardestaart volledig in één keer uit te trekken dat er een gouden muntje aan hangt
                    Inmiddels ook ontdekt dat mijn vrouw bij onze vijver deze pijpriet heeft geplant. Wordt vervolgd dus.

Comment

Werkt misschien ook bij voornoemde soorten : http://www.realfarmacy.com/7-ways-to...using-roundup/

Walter
                      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Bij ons doet het verhaal de ronde dat, als je er in slaagt om een paardestaart volledig in één keer uit te trekken dat er een gouden muntje aan hangt
                        Inmiddels ook ontdekt dat mijn vrouw bij onze vijver deze pijpriet heeft geplant. Wordt vervolgd dus.
                        Leuke vrouw dat jij hebt

greetz
                        Cheeta
                        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                        flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
                          Leuke vrouw dat jij hebt

greetz
                          Cheeta
                          Haha, zeg wel.
                          Ik heb het misschien al gezegd maar als je het echt niet meer ziet zitten met een of ander kruid, overweeg dan het principe : "if you cannot beat them, eat them"
                          Het boek "giftige planten" van Dr Marcel De Cleene (ik weet dat hij hier soms kijkt ) is daarbij een onvermijdelijke aanrader. "Koken met onkruid" van Daniëlle Huybrechts mag er ook wezen.

Maar een vrouw correct heropvoeden, daar bestaan helaas geen boeken van
                          Is er een kans dat ik die japanse dinges kan verkopen als exotische asperges ? Wat denk je ?

Mvg

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

Maar een vrouw correct heropvoeden, daar bestaan helaas geen boeken van

Mvg

PaulM
                            Zij zijn er wel in geslaagd ons allemaal herop te voeden

Walter
                            D850

Comment

Working...