Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CD naar FLAC omzetten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CD naar FLAC omzetten

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Vreemd dat EAC voor zoveel problemen zorgt. Het is al een tijdje geleden dat ik het nog gebruikt heb, maar heb het vroeger ook onder XP en windows 7 gebruikt. Heb het nu juist eens onder windows 8 getest, en ook daar werkt het zonder problemen (en zonder delta search...).
    Het is trouwens al altijd een "Beta"-versie geweest, dus daar kijk ik niet van op... Het is voornamelijk het rippen dat bij EAC wat langer duurt (als je de "veilige mode" gebruikt). Maar met EAC ben je wel zekerder dat het rippen zo goed mogelijk is gebeurd. Je kan evengoed de snelle rip-modus gebruiken, maar dan verlies je die zekerheid.

Mocht je ooit toch nog MP3's willen aanmaken, dan gebruik je best Lame als codeerder (die kan je ook samen met EAC gebruiken)...
    Hey Polleke, het werkt !!!
    Maar nu wel op een laptop met Windows 8.
    Soit, dat heeft geen belang, ik kan het nu gaan gebruiken.
    Nu er alleen nog mee leren werken.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Amai mijne flac, dat is nie simpel......

FLAC 1.2.1b setup

There was an error registering a needed file with the operating system, FLAC Frontend may not run

Comment

Marc, als je een cd ript welk soort formaat hebben die bestanden?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          FLAC-bestanden.

Ik heb er nu wel iets kunnen uitkrijgen, maar de bestanden krijgen geen naam.
          Dus gewoon TRACK 01, TRACK 02 enz....

Comment

Standaard zijn dat onder windows wav files (16 bit, 44.1 kHz sampling frequentie). Flacs geraken tot 24 bit en 192 kHz sampling frequentie. Dat laatste is ook de max. "resolutie" van de huidige DAC's, dus nog hoger is niet nodig... In theorie haal je daarmee audio-bestanden die een max. frequentie halen van 96 kHz en een dynamiek van 144 dB, uiteraard 2 waarden die geen enkele DAC (of audio-installatie) in de praktijk haalt.

Ik heb net een nieuw "speeltje" gekocht als stereo-torentje voor de slaapkamer (een Marantz M-CR603 met een stel B&W 686 luidsprekertjes). Dat ding is ook een netwerkspeler en kan dus ook 24 bit flacs afspelen. Ben de laatste tijd dan ook wat aan het experimenteren...

Heb ook die foutmelding gehad voor die FLAC frontend. Maar daar hoef je niet naar om te kijken. De codec zelfs is enkel "flac.exe". Die frontend is een grafische schil, om makkelijker die flacs te kunnen aanmaken, maar je kan als schil evengoed EAC (of een andere) gebruiken. Die flac-codec wordt trouwens al standaard geïnstalleerd met EAC. "Lame" moet je bv. wel apart installeren.

Ik heb trouwens ook gevonden dat je de tags van een flac ook kan aanmaken met MP3tag (kwestie van je audio-files van de juiste info te voorzien).
            Persoonlijk rip ik altijd eerst naar WAV, en comprimeer de bestanden daarna in het gewenste formaat (kan allemaal met die EAC...). Het formaat van de filenaam kan je volledig instellen, en laten invullen via freedb.
            Last edited by polleke_cgc; 21 mei 2013, 22:05.
            Groeten,

Polleke

Comment

Als ik een cd omzet doe ik het naar flac.
              gewoon omdat het nagenoeg cd kwaliteit is.
              gebruik Exact Audio Copy.
              werkt heel goed.

succes
              Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Ik heb ergens gelezen dat de professionele norm qua audio voor opname en weergave vandaag 24 Bit 48 kHz is.

Intern in digitale mengtafels wordt vandaag gewerkt met 32 bits, maar dat geeft meer dynamiek dan een reëel orkest kan halen en is enkel bedoeld om oversturing via EQ

Comment

Persoonlijk rip ik altijd eerst naar WAV, en comprimeer de bestanden daarna in het gewenste formaat (kan allemaal met die EAC...). Het formaat van de filenaam kan je volledig instellen, en laten invullen via freedb.
                  Maar is dat geen omweg, Polleke ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                    Als ik een cd omzet doe ik het naar flac.
                    gewoon omdat het nagenoeg cd kwaliteit is.
                    gebruik Exact Audio Copy.
                    werkt heel goed.

succes
                    FLAC is een lossless compressie (vergelijk het met een zip-file voor bestanden), in tegenstelling tot MP3 of WMA. Als je een flac maakt van een geripte CD dan blijft de kwaliteit dus volledig behouden (maar uiteraard is de compressie veel minder sterk dan bij MP3).
                    Je kan dus ook 24 bit FLAC vinden tot die 192 Khz samplingfrequentie, en dan is die kwaliteit nog een pak hoger dan Cd-kwaliteit. Maar uiteraard is het altijd afhankelijk hoe die opname is gebeurd. Op het internet vind je bv. veel vinyl rips naar 24 bit flac. Maar hoe de kwaliteit daarvan is, is meer dan een vraagteken. Audio-studios werken steeds vaker met 24 bit opnames : de vinyl liefhebbers hebben dan niet veel reden meer om hun vinyl beter van kwaliteit te vinden dan dit .
                    Eigenlijk is het jammer dat de SACD er nooit echt is doorgekomen, maar voor de meeste gebruikers was CD-kwaliteit blijkbaar al ruim voldoende...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Maar is dat geen omweg, Polleke ?
                      Yep. Eigenlijk dateert dat nog uit de tijd dat ik naar MP3 comprimeerde. "Slechte" gewoontes zijn soms moeilijk af te leren . Zo'n "wav" is het enige "echte" CD-bestand onder windows, maar een CD'ke van 70 min, is dan wel 800 MB...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Een cd is nog altijd 16 bit.
                        Dus als je ript naar FLAC wat is dan je winst plus HOOR je zelf het verschil

Ik heb professionele software die meer aan kan dan die 16 bitjes maar cd = 16 BIT.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Een cd is nog altijd 16 bit.
                          Dus als je ript naar FLAC wat is dan je winst plus HOOR je zelf het verschil

Ik heb professionele software die meer aan kan dan die 16 bitjes maar cd = 16 BIT.
                          Die FLAC is evengoed CD-kwaliteit. Als je een rip maakt naar flac, heb je dus geen winst, maar ook geen verlies...
                          Ik heb hier bv. ook Adobes Audition staan. Die kan uiteraard ook die 24 bit aan, maar zolang je geen bronmateriaal hebt op dat formaat...

Het is compleet zinloos om een 16 bit flac "up te samplen" naar 24 bit : daar wordt die echt niet beter van. Net zoals je van een 2 Mpixel foto ook geen 14 Mpixel kan maken die beter is dan de originele foto.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Die FLAC is evengoed CD-kwaliteit. Als je een rip maakt naar flac, heb je dus geen winst, maar ook geen verlies...
                            Ik heb hier bv. ook Adobes Audition staan. Die kan uiteraard ook die 24 bit aan, maar zolang je geen bronmateriaal hebt op dat formaat...

Het is compleet zinloos om een 16 bit flac "up te samplen" naar 24 bit : daar wordt die echt niet beter van. Net zoals je van een 2 Mpixel foto ook geen 14 Mpixel kan maken die beter is dan de originele foto.
                            Dat heb ik dus wel
                            Maar het klopt allemaal wat je zegt.
                            (fijn om te lezen ook )

Opnames die je zelf kan maken geeft uitermate veel voldoening.
                            (en als je Sonar X Producer nog hebt...hemel op aarde )
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Ik wil ook niets up sampelen ( ha ha,de iPad maakt er up sappelen van . ), maar ik vind het handig om alles op een harddisk te hebben.

Comment

Ps Teejoo: is het nu niet stillekesaan tijd om over te schakelen naar "LEVE VADER' ?

Comment

Working...
                                X