Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlands moeilijk, bijlange niet ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nederlands moeilijk, bijlange niet ....

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Als informaticus erger ik mij een broertje dood aan de nederlandse taal.
    Wie logisch denkt werkt op basis van regels en in het nederlands zijn de regels gewoon totaal zoek.................................
    Als je in het mooie frans het getal "92" zegt dan klinkt dat als "vier twintig twaalf". Quatre-vingt-douze.
    Dat is dus ook onprogrammeerbaar
    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Als je in het mooie frans het getal "92" zegt dan klinkt dat als "vier twintig twaalf". Quatre-vingt-douze.
      Dat is dus ook onprogrammeerbaar
      en 69..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        en 69..?
        grt,bouk.
        da's pas een leuke
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          da's pas een leuke
          Die doe je andersom, nu ja hangt ervan af wie het lenigste is
          gr, eb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Het Ests is van de Fins-Hongaarse groep.
            Finoegrisch heet die groep.

Het Baskisch is een taal die in geen enkele talengroep past, behalve dan in de groep van talen die in geen andere groep past natuurlijk.

Wat Xafke zegt over de ons tellen, het lijkt inderdaad idioot om op die manier de letters te lezen, maar we telden in Europa al lang voordat we een tientallig positioneel stelsel gebruikte om getallen neer te schrijven.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

voor mij persoonlijk...?
              ik persoonlijk..?
              groen gras.
              nat water.
              witte sneeuw.
              halfvol/leeg.
              groter dan.
              kleiener dan.
              even groot als.
              klein beestje.
              houten plank.
              enz...enz..
              grt,bouk.
              lijstje van de bekende "taalfouten" .. so what???

men verliest zich hier in futiele semantiek die kompleet irrelevant is .. het voorbeeld vande "programmeur" is bepaald hilarisch en volstrekt onlogisch .. eht gaat ervan uit dat er in elke stad op de planeet een fritkot moet staan op het stationsplein omdat dit in zijn dorp ook zo is ... een "programmeertaal" is trouwens niet eens een taal ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Dat is dus ook programmeerbaar
                en 69..?
                grt,bouk.

Bij vele koppels is dat voorgeprogrammeerd
                "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  ??? sinds wanneer is taal "logisch"? eerst was er taal, dan waren er de "taalregels" .. so what?
                  zo is het. Kinderen en eieren zijn daar het voorbeeld van. oorspronkelijk was kinder en eier de meervoudsvorm, maar de analogie moest en zou doorgedreven worden.

Een van de leukste constructies die ik geen enkele andere taal dan het Grieks en Latijn ken is het passief bevel. Als ik Romein of Oude Griek zou zijn, zou ik de afwas het bevel kunnen geven gedaan te worden.

Comment

Ik ben een aantal jaren geleden gevraagd om een artikel te schrijven over het gebruik van eenheden. Prijs Napoleon en zijn 10-delig SI systeem maar de hemel in.
                    Dat was begin jaren 80 toen onze Britse vrienden overgingen op het 10-delig stelsel. Moeilijk, moeilijk, wat was er nu in feite mis dat er 12 pence in één shilling gingen en 20 shilling in één pond (of zoiets). De algemene gaswet werkt in Kelvin, willen of niet, wij tellen er netjes 273 bij maar de toeren die ze in de VS moeten doen..... ze hebben daar ooit speciaal de schaal van Rankin uitgevonden.
                    1 barrel olie, 1 barrel wijn, geloof maar niet dat dit dezelfde is, hetzelfde voor een grain, een landmijl een zeemijl, een Antwerpse el en een Kortrijkse el.....
                    Ik erger me nog constant aan het gebruik van Engelse eenheden voor sleutels en waterleidingsbuizen en schroefdraad.
                    De fles met Mierenzuur in het labo, lang geleden : correct, dan niet meer correct nu weer correct. In Nederland : koninginnehapje en hier bij ons koninginnenhapje (jaja, tante Fabie heeft de status van koningin) !!!
                    Sec, gr, kgr, calorie, kgf, soortelijk gewicht.... weg ermee, er is daar in 1976 reeds grote kuis in gehouden en terecht. En wat zien we, nu in 2013 ???? Ze gebruiken ze nog altijd zelfs totaal ten onrechte, je moet maar maken dat een apotheker niet weet als ze nu cal of kilocal bedoelen, mg of Mg. Tot binnenkort : alle gevarensymbolen in vierkant en oranje, vanaf binnenkort allemaal in geel en in ruitvorm. Ze weten nu al niet dat ze brandende acrylonitrile, zeg in de krant maar "acrylnitryl" moeten blussen met water. Sorry, één krant was juist. Daar werd HCN als één van de giftigste stoffen ter wereld opgevoerd. Een leugen, ondanks de lugubere reputatie uit WO2. We hebben tegenwoordig veel beter. Je dacht toch niet dat de je moderne chemische oorlogsgassen nog moet inademen ??????
                    Leve de tabel van Mendeljev : overal ter wereld uniek en maar goed ook. Het verschil tussen CO en Co is bepaald wel dodelijk.

Sorry hoor, ik moest even ventileren
                    Last edited by Guest2; 11 mei 2013, 12:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      I In Nederland : koninginnehapje en hier bij ons koninginnenhapje (jaja, tante Fabie heeft de status van koningin) !!!
                      leg dat eens uit? De regel is toch: een enkele meervoudsvorm => tussen n => koninginnenhapje, los van het aantal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        leg dat eens uit? De regel is toch: een enkele meervoudsvorm => tussen n => koninginnenhapje, los van het aantal.
                        Uitleggen ? Makkelijk. Enkel op even dinsdagen na 14.00 h GMT tijdens een schrikkeljaar dat deelbaar is door het grootste gemene veelvoud waarvan het zeventwintigste decimaalgetal het dichtste dat van het getal e benadert.
                        Zon, zonnen, dus zonnenstelsel dan maar.
                        Over dus naar kangoeroe-eierenëter en de megamillipilificatrix.
                        Ik heb de PEST aan de nieuwe spelling

Comment

Anderzijds ben ik toch heel tevreden dat we in een drietalig land wonen.
                          Zo krijgt iedereen de kans een woordje mee te praten maar ook de kans om de taal te leren.
                          Natuurlijk speelt gevoel voor taal en aanleg een rol, een rol die de interesse alleen maar kan vergroten.
                          En taal is het enige product waarop we geen belastingen moeten betalen
                          Het kan sommigen wel wat last bezorgen
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Working...
                          X