Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appartement kopen om te verhuren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Appartement kopen om te verhuren

Gezien spaargeld nu helemaal niks meer oplevert denk ik er aan om een appartement te kopen om te verhuren.

Zijn er hier nog verhuurders?
    Doen jullie die administratie zelf, of laat je dat doen door een Immo?

Is dat een beetje te volgen, of staat de huurder alle 5 minuten aan de deur met een probleem?

Re: Appartement kopen om te verhuren

gebruik eens zoek op BD.
    een onderwerp wat hier reeds uitgebreid aan bod is geweest.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Gezien spaargeld nu helemaal niks meer oplevert denk ik er aan om een appartement te kopen om te verhuren.

Is dat een beetje te volgen, of staat de huurder alle 5 minuten aan de deur met een probleem?
      Als ik het gemiddelde niveau zie van de mensen die in ons appartementsblok huren, dan zou ik hier eigenlijk van wegblijven. De ene weigert al maanden te betalen (en zit met een budget elektriciteitsmeter), een andere huurder lapt alle regels aan zijn laars en is zelfs te lui om in de niet privatieve delen, wat hij zelf vuil heeft gemaakt, op te ruimen. Een rookverbod daar dient ook niet voor hem (hebben een baby, en mevrouw is zwanger, maar dat is geen probleem), verhuizen moet gebeuren met een verhuislift, maar dat lapt hij ook aan zijn laars, enz...
      Er zijn uiteraard goeie huurders, maar ik zou ze toch goed screenen : makkelijk krijg je ze niet buiten, als je een ambetanterik hebt...
      Groeten,

Polleke

Comment

Of iets aan de kust dan heb je er zelf ook nog iets aan.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Of iets aan de kust dan heb je er zelf ook nog iets aan.

mir
          Tja, dan kan je iedere keer beginnen verven en klussen, en de Immo loopt met de winst weg...
          Trouwens, de deftige appartementen aan de kust zijn gewoon te duur, en een kot van 20 jaar oud koop ik niet.

Comment

Ik ken verschillende verhuurders, ze klagen allemaal steen en been over toestanden en situaties zoals hierboven door polleke reeds aangehaald.

Zelf huur ik al 11 jaar een woning, zou nooit anders willen, en mijn huisbaas heeft geen reden tot klagen; zijn eigendom wordt perfect onderhouden
            zowel aan de buiten als binnenkant. Maar ze zijn natuurlijk niet allemaal zo respectvol voor andermans eigendom.
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Niet aan beginnen jong
              IMHO is het risico te groot.
              Met alle respect voor de mens en zijn rechten maar een huurder heeft ook rechten....
              Als het fout loopt dan ben je er niet vlug van af.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik heb zelf ook altijd gezegd dat ik maar énén hoop bakstenen wil, en dat lijken jullie vrijwel allemaal te bevestigen.

Nadeel zou ook zijn dat ik om 2 studente te huisvesten zou zoeken naar een appartement van ca 150k€. Dat betekent dan dat er ene de living krijgt, en de andere de slaapkamer. Als er geen open keuken is, dan zou dat moeten werken.
                Zo'n appartement kan je bllijkbaar verhuren voor ca 600€ per maand in Leuven, en dat is natuurlijk ofwel een segment voor beginners die dan al na een jaar weg zijn, ofwel voor sukkelaars die 2-3 keer betalen en dan moet je ze er uit zetten.

Tja.... jullie doen me erg twijfelen.

Comment

Ik heb zelf ook altijd gezegd dat ik maar énén hoop bakstenen wil, en dat lijken jullie vrijwel allemaal te bevestigen.

Nadeel zou ook zijn dat ik om 2 studente te huisvesten zou zoeken naar een appartement van ca 150k€. Dat betekent dan dat er ene de living krijgt, en de andere de slaapkamer. Als er geen open keuken is, dan zou dat moeten werken.
                  Zo'n appartement kan je bllijkbaar verhuren voor ca 600€ per maand in Leuven, en dat is natuurlijk ofwel een segment voor beginners die dan al na een jaar weg zijn, ofwel voor sukkelaars die 2-3 keer betalen en dan moet je ze er uit zetten.

Tja.... jullie doen me erg twijfelen.
                  Tommie, als je héél zeker bent?
                  De huurprijzen zijn niet slecht in Vlaanderen.
                  Als ik hier bij ons zie...dat moeten al stilaan grootverdieners zijn
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik sta geregeld ook versteld van die huurprijzen. In mijn blok is er ook een eigenaar van plan om te verhuizen. Dit appartement wil hij verhuren. Zijn gevraagde huurprijs is ongeveer 23% hoger, dan wat ik afbetaal op mijn lening (en het is niet zo dat ik super veel geld in dat appartement zelf had voorgeschoten). Aan dergelijke huurprijzen, vraag ik me sterk af waarom je nog iets zou huren... Uiteraard is huren noodzakelijk als je je verhuisflexibiliteit nodig hebt, maar in het andere geval...
                    Er was enkele weken een econoom die trachtte uit te leggen dat kopen niet altijd voordeliger is. Hij had daar een hele reeks redenen voor, maar ik heb zelf ook gerekend, en kwam toch tot een andere conclusie. Zijn voornaamste argument was dat je als huurder meer kan sparen, maar als de huurprijs 20% hoger ligt, mag die econoom me eens uitleggen waar je dat spaargeld als huurder moet vandaan halen. Na afloop van de lening heeft een koper plots veel meer spaargeld, dan een huurder en hij krijgt er nog wat bakstenen bovenop...
                    De prijzen van vastgoed zijn eigenlijk schandalig : die prijzen volgen effectief de markt. Maar bv. lage percentages op leningen, zorgen er gewoon voor dat de prijzen nog wat sneller stijgen.

Met studenten heb je wel nog het voordeel dat die (normaal) maar max. een 4 jaar blijven plakken (toch voor de goeie studenten). En gasten die doctoreren (en langer blijven) zijn normale degenen die toch al een beetje verstand hebben. Dus als er mottige gasten tussen zitten, ben je er misschien nog snel vanaf. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen aan dat verhuren, maar als je het zien zitten, zullen we je ook niet tegenhouden, hé...
                    Last edited by polleke_cgc; 3 mei 2013, 17:23.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Mijn vrouw heeft een full-time job met de verhuur en beheer van een appartementsblok van haar ouders. Hoeveel er zijn doet er niet toe, maar het gaat hem hier over de herinvestering na de verkoop van een bedrijf.
                      Na al zwaar opgelicht te zijn geweest door een vroegere syndicus heeft zij een tijdje zelf de touwtjes in handen genomen. Man,man, man... niet te doen. Dag en nacht wordt je lastig gevallen voor alles en nog wat. Nu, de blok staat wel in de Brusselse agglomeratie alwaar de mentaliteit toch nog anders is dan in het binnenland. Na een tijdje heeft ze deze job gelaten voor wat hij was en terug een andere syndicus gezocht. Maar niettemin blijft de administratieve molen van dergelijke projecten niet te onderschatten. Huurders die niet meer betalen met het aanmaken van advokaten dossiers als gevolg. Al een paar keer brand gehad in een paar appartementen, geweldplegingen serieuze schade als gevolgen met de nodige administratieve rompslomp nadien. Verhuur van leegstaande panden, alhoewel ze ook samenwerkt met een paar immobiliën kantoren.
                      Enfin, hier gaat het om een broodwinning. Dit is toch nog wat anders dan een appartement te kopen voor de meeropbrengst. Denk dus niet dat alles koek en ei is met huurders.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Mijn vrouw heeft een full-time job met de verhuur en beheer van een appartementsblok van haar ouders. Hoeveel er zijn doet er niet toe, maar het gaat hem hier over de herinvestering na de verkoop van een bedrijf.
                        Na al zwaar opgelicht te zijn geweest door een vroegere syndicus heeft zij een tijdje zelf de touwtjes in handen genomen. Man,man, man... niet te doen. Dag en nacht wordt je lastig gevallen voor alles en nog wat. Nu, de blok staat wel in de Brusselse agglomeratie alwaar de mentaliteit toch nog anders is dan in het binnenland. Na een tijdje heeft ze deze job gelaten voor wat hij was en terug een andere syndicus gezocht. Maar niettemin blijft de administratieve molen van dergelijke projecten niet te onderschatten. Huurders die niet meer betalen met het aanmaken van advokaten dossiers als gevolg. Al een paar keer brand gehad in een paar appartementen, geweldplegingen serieuze schade als gevolgen met de nodige administratieve rompslomp nadien. Verhuur van leegstaande panden, alhoewel ze ook samenwerkt met een paar immobiliën kantoren.
                        Enfin, hier gaat het om een broodwinning. Dit is toch nog wat anders dan een appartement te kopen voor de meeropbrengst. Denk dus niet dat alles koek en ei is met huurders.
                        Heb een gelijkaardig werk gedaan als voorzitter en in nauwe samenwerking met een syndicus.
                        Na 10 jaar was het genoeg voor mij.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Je kan ook perfect zelf verhuren zonder immo (immo vraagt 10%) ; een nieuwbouw appartement aan de kust heb je vanaf 200.000 euro incl kosten.
                          Het was maar een idee he

mir
                          Last edited by mir; 3 mei 2013, 22:13.
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Immos aan de kust vragen voor korte verhuur ca 30%.
                            en zelf iedere keer naar de zee rijden om een sleutel af te geven en te kijken of alles in orde is....

Ik denk dat ik wat vastgoedcertificaten ga kopen. Die geven een gelijkaardig rendement, geen huurders die bellen of niet betalen, en als ik centen nodig heb verkoop ik ze terug, en een paar dagen later staat het geld op mijn rekening.
                            Ik heb al WDP, en dat brengt dit jaar al meer dan 15% op...
                            En nog geen een kraan heeft gelekt.

Comment

je kan ook iets kopen en dan voor negen jaar verhuren aan het OCMW of een sociale woningmaatschappij. Zij verhuren dat dan verder aan rechthebbenden en garanderen de regelmatige betaling en onderhoud.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                              X