Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Centrale verwarming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Centrale verwarming

In het huis van mijn zoon is er momenteel een lek in de hoek waar de buis uit de circulatiepomp (5/4") tegen het plafond een bocht van 90° maakt via een T-stuk vooraleer via een kraan naar de radiatoren te gaan.
    Bovenop dat T-stuk staat een geheimzinnig ding dat zeer erg lijkt op een automatische ontluchter en dat ding lekt momenteel.
    Het is een heel elementaire centrale verwarming (wel nieuwe ketel maar oude buizerij die wel bijzonder solide is opgebouwd : zoveel mogelijk laswerk) zonder sanitair warmwaterafdeling of zo. Alles in 5/4".
    Na demontage (met érg veel moeite, na 40 jaar) blijkt dit geen automatische ontluchter te zijn, die hebben een vlotter en deze heeft iets dat daarop lijkt maar bestaat uit solide metaal. Er zit een regelkraantje bovenop met linkse schroefdraad. Op het asje van de kraan zitten twee O-ringetjes, lijken me onvoldoende om de boel dicht te houden onder druk. De ringetjes zijn ook niet aan te spannen als bij een klassieke koudwaterkraan dus ik vermoed dat de échte afdichting ergens anders zit maar met de beste wil van de wereld : ik vind niks. Om de boel te depanneren heb ik geprobeerd om er een stop in te draaien maar de schroefdraad aan de rand van de T waar dat ding (met korte schroefdraad en een joint) in zat brokkelt af en ik krijg dat echt niet meer dicht.
    Morgen ga ik met dat ding naar Van Marcke maar ik wil daar ook niet als de meest recente idioot uit de hoek komen, heeft er hier iemand een idee wat voor ding dat kan zijn ?
    Ik kan alleen maar denken aan een soort doorstroomdebietregelaar.

Ik weet het ik weet het : ik zou hier een foto moeten plaatsen maar ik heb het gevoel dat dit voor een vakman zo'n compleet idiote vraag is dat ik mezelf hiermee belachelijk ga maken.

Re: Centrale verwarming

Foto posten, niets is idioot.

Heel redelijke vraag, want voor zo iets krijg je verdomd moeilijk een loodgieter over de vloer...

Comment

Is dit niet zo een voorhistorische regeling als je gebruik maakt van thermostatische kranen??
      Het kan ook een soort van valf zijn om de "natuurlijke" circulatie weg te werken (warm water stijgt en in die tijd werden de leidingen nog gelegd om naturlijke circulatie te bekomen) met open expansievat.

Als ik het goed begrijp staat dit "ding" in de leiding. Kan je dit niet wegnemen en vervangen door een voortijdse "platte raccord" (misschien wel twee met een nippel tussen).
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Morgen ga ik met dat ding naar Van Marcke maar ik wil daar ook niet als de meest recente idioot uit de hoek komen, heeft er hier iemand een idee wat voor ding dat kan zijn ?
        Dat is zoals Perman zegt, een doorstroomregelaar om natuurlijke circulatie tegen te gaan Paul.
        Daar zt een gewichtje in dat openduwt als de circulatiepomp gaat draaien, die dingen
        konden ook soms nogal wat kabaal maken, en je kon de max doorstroming regelen, maar
        dat was maar voor als je met twee ringleidingen zat, zo kon je dan het ene circuit tegenover
        het andere gaan regelen, zodat niet alle water de gemakkelijkste weg ging zoeken.
        In jou geval (met één circuit) is het nut alleen de natuurlijke circulatie tegen gaan, wordt normaal alleen
        gebruikt bij instalaties waar de ketel warm blijft.
        Stuur je de nieuwe ketel aan via de thermostaat, dan smijt je dat ding daar beter van tussen, of haal
        het binnenwerk er uit.

Comment

Bedankt Geert en Perman, dat klinkt logisch. Die bij Van Marcke murmelde iets over een thermosifon maar hij wist het in mijn ogen niet echt. Het ding is wsl ouder dan hijzelf Ook de klusjesman op school (en die is van vééééééél markten thuis) wist het niet. Het raadsel van de onmogelijke afdichting met het noodstopsel is ook opgelost, de 4 de "vrouwelijke" schroefdraadaansluiting van de vierweg waarop het "ding" zat heeft niet exact dezelfde draad als de 3 andere. Visueel onmogelijk om te zien maar na twee gangen schroefdraad kwam er stugheid, het geheimzinnige ding had ook maar een gang of 5 draad, hij dichtte af met een joint, dat moest ik al raar gevonden hebben. Bij het indraaien van het voorlopig stopsel deed ik de eerste twee draaien probleemloos met de hand en vervolgens gebruik je toch de sleutel omdat het vlas of de teflon begint tegen te werken. Ik had op geen enkel moment het gevoel dat het andere schroefdraad was. De schroefdraad van het rare ding is nog intakt en nu kon ik met een nieuw T-stuk zien dat hij er na 1,5 tot 2 draaien idd genoeg van had om in de gewone galvanisédraad verder te draaien.
          Enfin, ik vermoed dat de draad in het voorlopige stopsel en/of de vierweg nu toch wijlen is. Hij moet er af, het zal weer leuk worden met 5/4" die al >35 jaar vast zit en boven je hoofd werken is ook het liefste wat ik doe

Diegene die daar ooit heeft geplaatst had zeker zijn klassieke maandagmorgen ?
          Nu, ik ben al blij dat ik met mijn vermoeden in de goede richting zat. Nogmaals bedankt.

Ik zat zojuist nog even te denken aan de collega die met één luchtpompje in zijn aquarium twee luchtborrelingdinges wou "voeden". Op één van die flexibeltjes zat een knelvijsje, dat was omdat de twee borrelaartjes niet identiek waren en dat anders de ene alles kreeg en de andere niks. Ik moest er aan denken tijdens de uitleg van Geert.

En zo blijven we leren nietwaar ?

Comment

Even up-to-daten.
            Het oude stuk is er uit, er zit nu gewoon (op aanraden van Geert, dankuwel Geert) een T met een stop (voor event. ooit een ontluchter). Het was wel met buizen op de Stilsons te doen en bovendien met zijn twee.....
            Zoals Geert en Perman suggereerden : dit was niet zomaar een kruisverbinding, het warme water kwam langs onderen toe en door het gewichtje aan het geheimzinnige ding naar boven of naar onder te draaien kon je bepalen hoeveel warm water er links of/en rechts uit kwam.
            Op de uitgang naar links zat er evenwel een stop. Besluit : die monteur van destijds wist ofwel gewoon niet wat hij deed ofwel zag hij kans om een duurder stuk aan te rekenen waar een gewone bocht volstond ofwel wou hij de doorstroming naar de radiatoren naar believen bemoeilijken, wat de reden daarvan kan zijn van geweest snap ik niet want 20 cm verder zit er een afsluitkraan. We hebben ook ontdekt dat de oude circulatiepomp 35 jaar omgekeerd heeft gedraaid.

Toch leuk om te kunnen opmerken dat er op BD meer expertise aanwezig is dan bij Van Marcke

En deze wil ik jullie toch ook vertellen : verleden jaar na ong 10 jaar is bij mijn broer een 1" buis voor zijn warmwatersysteem op de chauffage op een nacht gewoon afgebroken en heeft heel de nacht water gespoten (in de garage) aan de prijs van drinkwater. De oorzaak : een monteur die een edel-onedel-metaal koppeling heeft gemaakt in verkeerde volgorde zonder elektrolysebarrière ertussen. Ik heb het bewuste stuk gekregen om in de lessen elektrochemie te illustreren wat elektrolyse op relatief korte termijn kan doen met metalen. Dit alles maakt ondanks mijn "sjiek" diploma mijn respect voor échte vaklui alleen maar sterker.
            En even off-topic : zolang ouders hun kinderen met een sterk technische interesse blijven pushen naar het ASO, dit meestal omwille van hun eigen hogere opleiding, gaan de richtingen TSO en BSO in kwaliteit gewoon om zeep en krijgen we systematisch meer en meer van dit soort blunderpraktijken. De uitzonderingen op deze regel zijn helaas heel zeldzaam.

Paul
            Last edited by Guest2; 30 april 2013, 17:01.

Comment

Enfin, ik vermoed dat de draad in het voorlopige stopsel en/of de vierweg nu toch wijlen is. Hij moet er af, het zal weer leuk worden met 5/4" die al >35 jaar vast zit en boven je hoofd werken is ook het liefste wat ik doe
              Zal waarschijnlijk UNF draad zijn Paul, UNF heeft een tophoek van 60° net als metrische draad, en de stap scheelt één stap per inch.

Normaal kan je daar redelijk gemakkelijk 5/4" G draad intappen mits je zo een draadtap hebt.

Bovenstaande is nu overbodige info.

Even up-to-daten. Het was wel met buizen op de Stilsons te doen en bovendien met zijn twee.....
              Wat de reden daarvan kan zijn van geweest snap ik niet. We hebben ook ontdekt dat de oude circulatiepomp 35 jaar omgekeerd heeft gedraaid.
              Is nog vlasmontage zeker Paul, dat kan inderdaad wat spannen na al die jaren, vlas zwelt met vocht en met de tijd.

Hoezo de pomp draaide omgekeerd Paul, zat ze dan omgekeerd of is het een driefasenpomp die links draaide?
              Normaal gezien zit de pomp altijd op de terugvoer en steekt het water terug in de ketel Paul (onderste aansluiting bij een oud model ketel).
              Last edited by Guest42; 30 april 2013, 15:55.

Comment

Meestal kan je die oude vlasmontages het best loskrijgen door eerst een beetje verder te draaien en dan pas terug.
                Uiteraard moet je best met twee zijn om de ineengeschroefde elementen tegen te houden omdat anders de kans bestaat dat het eerstvolgende accesoire kast. De aanbevolen benodigdheden hierbij zijn stilstand en of kettingsleutel.

Paul, voor het ogenblik zit ik aan zee. Als ik thuis ben ga ik eens nakijken. Denk dat ik nog zo een spiksplinternieuw voorhistorisch ding op 5/4" liggen heb. Indien ja geef ik een seintje. Heb je dit graag geef maar een teken.

Geert, ik heb toch redelijk wat, meestal zelfs, verwarmingsinstallaties gezien met de pomp in de departleiding hoor.
                perman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Geert, ik heb toch redelijk wat, meestal zelfs, verwarmingsinstallaties gezien met de pomp in de departleiding hoor.
                  Ja, kan in feite geen kwaad op installaties die relatief koel draaien, maar bij sommige die wat onderberekend zijn is het beter als de pomp op de retour
                  staat, omdat de retour allicht een 10 à 15°C koeler is.

Comment

Toch leuk om te kunnen opmerken dat er op BD meer expertise aanwezig is dan bij Van Marcke

Paul
                    Waarschijnlijk niemand bij Van Marcke die oud genoeg is die dit nog heeft gekend of geïnstalleerd? En dat het nu nog geleerd wordt? De leraar die dit nog heeft gekend zal ondertussen ook wel een baard tot op de grond hebben.
                    Op BD dus wel!

Doet me als elektricien ook denken aan het moment dat ik in een oud huis een wisselschakeling zonder wisseldraden tegen kwam. Moest toch ook wel even in mijn toen nog aanwezige haren krabben.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Doet me als elektricien ook denken aan het moment dat ik in een oud huis een wisselschakeling zonder wisseldraden tegen kwam. Moest toch ook wel even in mijn toen nog aanwezige haren krabben.
                      Dat is de verboden schakeling hé. Langs de beide kanten 220V op de wisselklemmen van elke wisselschakelaar en de lamp tussen de hoofdklemmen.
                      Wordt wel nog aangeleerd hoor, maar wordt afgekeurd door alle keuringsorganen, mag dus niet geplaatst worden.
                      perman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                        Dat is de verboden schakeling hé. Langs de beide kanten 220V op de wisselklemmen van elke wisselschakelaar en de lamp tussen de hoofdklemmen.
                        Wordt wel nog aangeleerd hoor, maar wordt afgekeurd door alle keuringsorganen, mag dus niet geplaatst worden.
                        Inderdaad een kreng zo eentje te hebben:

Comment

Regelventiel, wordt nog steeds gebruikt.
                          zeker op oude installaties of lange leidingen.
                          dient om het debiet(druk) te balanceren, men kan dit ook toepassen via de voetklep (retour kraan) indien aanwezig.
                          zoek maar op RA-C kranen

grts
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Inderdaad een kreng zo eentje te hebben:
                            http://upload.wikimedia.org/wikipedi...keling.svg.png
                            Tegen wie zeg je het Vincent, ik heb het ooit éénmaal zelf gebruikt bij gebrek aan een derde draad naar de TL lichten,
                            door de inductie van de ballasten soms dikke miserie met zekeringen die sprongen door overslag binnen de schakelaar,
                            ik kon er absoluut geen derde draad bijleggen zonder veel breekwerk, oplossing een telerupteur met twee drukknoppen ipv. wisselschakeling

Comment

Working...
                            X