Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarde van de Euro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarde van de Euro

Naar aanleiding van een ander topic, wil ik mijn hart toch eens luchten over de Euromunt! (Zie hier!)

Ik lees geregeld dat prijzen zouden stijgen omdat de Euro het zo slecht doet! Wel, als je de statistieken van de Euro bekijkt, dan zul je merken dat de Euro het niet slecht doet in deze moeilijke tijden.

Sinds begin van de maand is die zelfs weer aan het stijgen. Met ups and downs, natuurlijk.

Over een ganse maand bekeken was het laagste punt $1,27603 en het hoogste punt $1,31308. Vandaag staat hij op $1,31139.

Dat is zelfs ietsje hoger dan exact een jaar gelden. De Euro heeft wel al op $1,36497 gestaan in het afgelopen jaar, maar dat de Euro het slecht doet, dan kun je toch niet echt zeggen hoor.

Mensen zouden eens minder naar al dat pessimistisch nieuws moeten luisteren en de markt zelf eens gaan bekijken. Tov de US$ doen we het heel goed hoor, en dat is nog altijd de munt waar de olieprijs aan wordt gekoppeld. Dus, hoe meer Dollars we voor onze Euro's krijgen, hoe goedkoper de olie wordt aangekocht. Spijtig genoeg draait de wereldeconomie nog steeds vooral rond olie, dus die heeft heel veel invloed op onze economie. En ja, die prijs van de olie is gestegen tov enkele jaren geleden, maar voor ons toch iets minder dan voor de Amerikanen.

Trouwens, niet vergeten dat bij de introductie van de EURO wij maar iets van een $0,88 kregen voor €1. Dus moest onze Euro niet zo sterk zijn op dit moment, dan was de crisis nog eens zo erg geweest voor ons allemaal.

Ik wou dit toch eens melden, want ik hoor tot vervelens toe dat de Euro er zo slecht voorstaat, terwijl de munt dus echt wel heel goed standhoudt op wereldniveau.

En tov de Britse Pond, Japanse Yen en de Chinese munt is de Euro ook in waarde gestegen.

Ik weet het! Het hier op het forum vermelden is maar een druppel op een hete plaat, maar een mens moet toch ergens beginnen om het huidige pessimisme de kop in te drukken.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Re: Waarde van de Euro

Allemaal juist wat hier staat. Maar ik was al niet pessimistisch om te beginnen.
    Daar heb ik nu eenmaal niet genoeg geld voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht

Ik weet het! Het hier op het forum vermelden is maar een druppel op een hete plaat, maar een mens moet toch ergens beginnen om het huidige pessimisme de kop in te drukken.
      In Duitsland is een nieuwe partij opgericht en nog geen kleintje
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Je vergeet er wel bij te vermelden dat een dure Euro betekent dat we import goedkoop maken, en export moeilijker.
        Dat legt een serieuze last op bedrijven, en dus ook op werkgelegenheid.

Comment

Ik ben er ook van overtuigd dat wij er met onze euro beter voorstaan dan de Amerikanen met hun dollar. Daar hebben ze (centrale bank) de laatste tijd behoorlijk wat geld geprint en het gevaar bestaat dus dat de munt in vrije val gaat. Wie wat de beurs volgt heeft allicht gezien dat de laatste tijd het goudprijs fameus onder druk staat en nogal wat is gezakt. Dit zou dus een manier zijn om de in waarde dalende dollar te ondersteunen. De Federal Reserve zou dus zelf regelmatig een aanval op het goud organiseren via de futuremarkten waar de goudprijs bepaald wordt en dus vatbaar is voor manipulatie omdat daar de meeste kopers nooit fysieke leveringen ontvangen. Als de goudprijs te hoog zou blijven tov de dollar bewijst dit dat deze munt in gevaar is en dit moet dus, nu toch, ten allen tijde vermeden worden. Zo zie je maar, men zou zich afvragen wat er nu plots met het goud aan de hand is...
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Je vergeet er wel bij te vermelden dat een dure Euro betekent dat we import goedkoop maken, en export moeilijker.
            Dit is inderdaad een feit.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              In Duitsland is een nieuwe partij opgericht en nog geen kleintje
              mee eens.
              sinds de invoering van de Euro gaat het in heel Europa slechter dan dat een ieder zijn eigen munt had.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dit klopt en was ik inderdaad vergeten te vermelden. Een sterke munt kan gevolgen hebben op de export, en heeft dat waarschijnlijk ook. Dat is één van de keerzijdes van een sterke munt.

Maar hangt ook een beetje van het product af dat je verkoopt. Als het vooral is opgebouwd met grondstoffen die extern moeten worden ingekocht, maakt een sterke munt het product goedkoper om te vervaardigen waardoor je de verkoopprijs kunt verlagen om een zelfde winst te maken.

En daar zit het gevaar voor Belgiê. Door onze hoge loonlasten heeft een lagere prijs voor de grondstoffen een minder grote rol dan voor landen die met een lage loonlast zitten.

Economie is inderdaad meer dan enkel een sterke munt hebben.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

.......

En daar zit het gevaar voor Belgiê. Door onze hoge loonlasten heeft een lagere prijs voor de grondstoffen een minder grote rol dan voor landen die met een lage loonlast zitten.

Economie is inderdaad meer dan enkel een sterke munt hebben.
                  Made in Korea werkt nog steeds.
                  grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    mee eens.
                    sinds de invoering van de Euro gaat het in heel Europa slechter dan dat een ieder zijn eigen munt had.
                    grt,bouk.
                    Zonder Euro was de Belgische Frank vorig jaar helemaal ingezakt, en de Gulden waarschijnlijk nog wat eerder.

Ik ben nog steeds overtuigd dat de Euro een goede zaak geweest is.

Comment

Zonder Euro was de Belgische Frank vorig jaar helemaal ingezakt, en de Gulden waarschijnlijk nog wat eerder.
                      hoe zo...?
                      grt,bouk.

Comment

Bankencrisis, bouk, al van gehoord?

Stel dat Cyprus vandaag nog een eigen munt had, wat zou die nog waard zijn denk je?
                        En wie zou griekse drachme, Lire of Peseta's durven kopen?

Nederland zat een tijdje geleden toch ook dik in de rats met de begroting...

Comment

Door onze hoge loonlasten heeft een lagere prijs voor de grondstoffen een minder grote rol dan voor landen die met een lage loonlast zitten.
                          Wat is hoge loonlast Rudy?
                          Wij hebben waarschijnlijk de hoogste belastingsdruk op arbeid ter wereld......

Hier in W-VL stikt het van noordfransen die hier in bedrijven komen werken, een gemiddelde franse arbeider heeft per maand NETTO
                          zo een 250€ méér in zijn loonzakje dan een belgische arbeider, als je dat op jaarbasis bekijkt (met alle belastingen afgetrokken)
                          is dat zelfs méér dan 4.000€.

Wij waren een Philips bedrijf met een massaproductie van condensatoren, loonkost minder dan 2% en toch hebben ze het boeltje
                          naar China en Indië verhuisd.......

Comment

Waarschijnlijk zitten de toeleveranciers van die condensatoren nu ook in China.
                            Het heeft meestal pas zin om productie te verplaatsen als de toelevering ook ter plaatse gebeurt.

Maar ik begrijp de frustratie...
                            Als een chinees werkloos wordt, dan heeft die ... niks, en de werkgever betaalt daar ook niks voor.
                            En veel chinezen werken voor 1$ per uur, ook en vooral in die toelevering.

Ik sta daar niet op te springen, maar als je concurrenten daar produceren, dan ben je dikwijls verplicht hetzelfde te doen.

Comment

Geert, dit is nu de klucht met de Fransen die in België komen werken (en ze komen alsmaar dieper uit Frankrijk), die betalen nergens belastingen.
                              Als Belg moet je immigreren naar Frankrijk en daar de nationaliteit aannemen en in België blijven werken.
                              Ikzelf heb een viertal jaar in Frankrijk gewerkt (begin jaren 60), de FFr. was dan ongeveer 20Bfr. maar ik betaalde wel belastingen in België!
                              Koop maar eens online bij een Nederlandse shop, die BTW veranderd sofort in (Belgische) 21%.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X