Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

neergestort in 1941?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aanvullingen over deze crash

Oorspronkelijk geplaatst door JosPtroot Bekijk bericht
    Ik ben lid van de heemkundige kring van Kortessem.......

Via mail kan ik eventueel nog wat meer informatie bezorgen, contacteer me dan maar via de berichtendienst van dit forum.
    bedankt voor de toelichting.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

idd erg bedankt voor de info,ik zal je een pb sturen met mijn mail adres!
      zo zie je maar hoe een oproep op dit forum alle radertjes laat draaien en welke info er allemaal boven komt,zelfs terug in de tijd tot 1941!

aan allen mijn dank voor jullie bijdrage en opzoekwerk!

Ik ben lid van de heemkundige kring van Kortessem en we hadden gisterenvoormiddag een vraag om informatie gekregen over deze crash. ’s Avonds typte ik sgt. Evetts in en zo kwam ik op dit forum waar mijn buur Meuwi amper 14 dagen geleden enkele vragen stelde over deze vliegtuigcrash.

Meuwi, ik vermoed dat je aan de NO-kant (Romershoven) woont. Ik woon aan de ZO-kant in ’t Root. Het vliegtuig is gevallen in Jongenbos op grondgebied Vliermaalroot.

Op het kruis staan 2 fouten. De datum klopt niet: het vliegtuig is gevallen in de nacht van 18 op 19 augustus 1941. Erger is dat ook de naam fout gespeld is. Zoals Tin_tin al opmerkte heette de sergeant Evetts.

Goed, enkele aanvullingen op het opzoekwerk van Tin_tin en hierbij val ik terug op een artikel dat in ons tijdschrift “Het Poortje” in 2000 (jrg 1. nr. 2) verscheen.

In de nacht van 18 op 19 augustus 1941 voerden 62 vliegtuigen van het 51ste squadron van de RAF een bombardement uit op het station van Keulen. Daar waren 16 Armstrong Whitford Whitley-toestellen bij. Op de terugweg werden er door de Duitsers 5 van deze toestellen neergehaald.

Het toestel dat in het Jongenbos crashte, met serienummer Z6569 had 5 man aan boord.
      H.B. Robertshaw en A.G. Trites, beiden piloot; R.A.C. Hooper en Lesley Arthur Evetts beiden radiotelegrafist, boordschutter en John L. Ives, waarnemer.

Deze Whitley werd boven Beverst gevangen in de zoeklichten van de flak, het Duitse afweergeschut. De granaatsplinters van de voltreffer die het vliegtuig neerhaalde doodden radiotelegrafist-boordschutter Evetts. Hij is dus in het vliegtuig gesneuveld, niet door de crash. De anderen konden veilig landen met hun valscherm. Robertshaw, Trites en Hooper werden krijgsgevangen. Ives kon onderduiken in Diepenbeek en werd via Brussel terug naar Engeland gerepatrieerd. Hij werd zelf piloot en verdween met zijn toestel boven het Kanaal, op 28 april 1945, amper 10 dagen voor het einde van de oorlog.

Het lichaam van sgt. Evetts werd geborgen door de inwoners van Vliermaalroot en daar onder massale belangstelling begraven op het kerkhof op 20 augustus. Na de oorlog werd het stoffelijke overschot overgebracht naar het Canadian War Cemetery te Adegem.

Via mail kan ik eventueel nog wat meer informatie bezorgen, contacteer me dan maar via de berichtendienst van dit forum.
      grts; M

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Zeker van die schrijfwijze?
        Ik ben er namelijk zelf een (), en zeker vroeger was het gebruikelijk om de jongensnaam met IE te spellen, de meisjesnaam met EY. Zo is het althans bij mij (mijn eerste voornaam, met "ie" dus) en bij mijn zus (haar tweede voornaam, met "ey"). De Oxford Dictionary geeft dat ook als voorkeurspelling aan. Nu... sinds een aantal jaren (en zeker sinds de naam meer internationaal gebruikt wordt) is er geen hond meer die zich aan de correcte spelling houdt. Vandaar ook een BV als Leslie-Ann.
        Maar ik vermoed dat men zich ten tijde van de tweede wereldoorlog toch nog dichter bij de officiële spelling hield.
        Inderdaad, het moet Leslie zijn, moet ik beschaamd toegeven. Ik erger mij aan de T te weinig op het kruis en ik maak dan zelf zo een blunder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meuwi Bekijk bericht
          idd erg bedankt voor de info,ik zal je een pb sturen met mijn mail adres!
          zo zie je maar hoe een oproep op dit forum alle radertjes laat draaien en welke info er allemaal boven komt,zelfs terug in de tijd tot 1941!

aan allen mijn dank voor jullie bijdrage en opzoekwerk!
          Ja één van de radertjes die aan het draaien gegaan is door dit forum is het Planehunters-team (www.planehunters.be). Zij doen opzoekwerk naar crashes van vliegtuigen van het 51 sqdr. in België. Zij werken samen met dit squadron en werden vanuit Engeland op de hoogte gebracht van de vraag die hier gesteld werd. Een hernieuwd onderzoek is dus lopende.
          Dat ik op dit forum terecht kwam is dus minder toevallig dan ik eerst dacht.
          Het vliegtuig is door een jachtvliegtuig neergehaald, zoals Tin_tin al aangaf en niet door afweergeschut, zoals het in het Poortje verscheen.

Comment

Ja één van de radertjes die aan het draaien gegaan is door dit forum is het Planehunters-team (www.planehunters.be). Zij doen opzoekwerk naar crashes van vliegtuigen van het 51 sqdr. in België. Zij werken samen met dit squadron en werden vanuit Engeland op de hoogte gebracht van de vraag die hier gesteld werd. Een hernieuwd onderzoek is dus lopende.
            Dat ik op dit forum terecht kwam is dus minder toevallig dan ik eerst dacht.
            Het vliegtuig is door een jachtvliegtuig neergehaald, zoals Tin_tin al aangaf en niet door afweergeschut, zoals het in het Poortje verscheen.
            Jos, iets moeilijker nu?
            Een tijdje geleden was ik op zoek naar troepen (soldaten) die in Limburg lagen tijdens WOII.
            Het waren Engelstaligen. De periode weet ik ook niet.
            Het KAN zijn dat het soldaten waren i.v.m. Market Garden.
            Een paar gasten waren zo ingekwartierd bij mijn grootouders in Molenbeersel (Kinrooi).
            Ze werden er goed gesoigneerd
            Ik herinner me nog heel goed dat op een avond zo'n gast tegen de "familie" zei: "Cognac not good, I go to bed"
            Mijn moeder vertelde me dat soms omdat zei er bij was en het dus hoorde.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Bij deze even een update plaatsen : http://www.planehunters.be/armstrong...whitley-z6569/
              Je ziet het, belgium digital kan heel wat roeren!
              Mvg, Tin_tin
              Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Goei zaak.
                Het is veel meer dan enkel een herinnering.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Re: neergestort in 1941?

Oorspronkelijk geplaatst door meuwi Bekijk bericht
                  vandaag met m'n zoon aan't wandelen in de bos achter mijn woning,ineens zie ik daar in de middel of nowhere een kruis staan met opschrift:"sgt evets leslie 1-9-1941".
                  nu weet ik dat ik vroeger in de geburen eens heb horen vertellen over een vliegtuig dat "onder den oorlog" neergeschoten werd en in het bos is terecht gekomen,en ik heb toen ik een jaar of 14 was eens een kruis zien staan van metaal waar het opschrift niet van te lezen was!
                  ik denk dat het nieuwe kruis er ook nog niet lang staat (lijkt nog redelijk vers)
                  weet er toevallig iemand hoe ik erachter kan komen wat er met deze persoon gebeurd is,met welk soort vliegtuig hij vloog,bij welk onderdeel,enz...
                  ik heb zijn naam al gegoogeld maar zonder succes
                  foto van het kruis gemaakt met m'n gsm:http://users.telenet.be/mvdigital/va...M_Foto0043.jpg

ik ben nu toch nieuwsgierig naar het hele verhaal erachter!
                  Is dat in de buurt van het dierenkerkhof? Want daar heb je nog een monument van een neergestort vliegtuig(dacht een amerikaanse bommenwerper, maar ben niet zeker van de nationaliteit).

Grt,

Jean-Pierre
                  Last edited by Guest22; 27 september 2013, 17:42. Reden: link bij geplaatst

Comment

jpr,

neen,is niet in werm maar in romershoven...
                    grts; M

Comment

vandaag gehoord dat de jongens die gecrashed zijn in jongenbos een gedenkplaat krijgen,meer hierover door josptroot...
                      grts; M

Comment

Dat klopt meuwi, en dat allemaal ... laat ons eerlijk zijn ... omdat jij hier deze thread opstartte op belgium digital. Ere wie ere toekomt!
                        Mvg, Tin_tin
                        Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Inderdaad, dankzij de vraag van meuwi is het voor mij de laatste maanden erg druk geworden. Maar het heeft ook enorm veel resultaat opgeleverd. De Planehunters hebben heel wat restanten van het vliegtuig teruggevonden op de crashsite. Dat kan je volgen op http://www.planehunters.be/armstrong...whitley-z6569/. Via de 51 Squadron History Society, die in contact staat met de familie van de gecrashte bemanning kregen deze vliegeniers ook een gezicht voor de inwoners van Vliermaalroot. Hier in ons dorp vonden wij ondertussen een hele reeks foto's terug van de berging en begrafenis van Sgt. Evetts. Ook het identificatieplaatje van Evetts bleek nog bewaard. Verder vonden wij een 84-jarige inwoner van Diepenbeek, die Sgt. Ives heeft helpen ontsnappen.

Nu 11 november na de traditionele herdenkingsmis om 10 uur zal er een gedenkplaat onthuld worden. Daarbij zal ook een delegatie van de RAF 51 Squadron aanwezig zijn. Meer nog, die delegatie zal uit erkentelijkheid voor de respectvolle begrafenis van Evetts haar 'Crest' (wapenschild) overhandigen aan de dorpsgemeenschap van Vliermaalroot.

Op 10 en 11 november is er ook een tentoonstelling met informatie over Whitley Z6569 en zijn bemanning en met de opgekuiste fragmenten van het toestel.
                          Deze gaat door van 14u tot 17u in de parochiezaal Gauwerstraat te Vliermaalroot.

Iedereen is welkom!

Comment

en ook op lokale tv-zender uitgezonden...

http://www.tvl.be/nl/2013-11-11/herd.../#.UoKKp-K4uBU
                            grts; M

Comment

Prachtig toch!
                              Mvg, Tin_tin

Comment

en een linkje naar de afbeelding van de nieuwe gedenkplaat...

http://users.telenet.be/mvdigital/va...M_IMG_1565.jpg
                                grts; M

Comment

Working...
                                X