Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

neergestort in 1941?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: neergestort in 1941?

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ook in oorlogstijd?
    Dacht dat luitenant de laagste graad was & is.

    Die Engels klinkende naam: kan een Canadees zijn, een Amerikaan, een Engelsman enz.
    Het eventuele vliegtuig kan een verkenner geweest zijn die foto's maakte (tweezitter?)
    Nu het soort&type vliegtuig blijft gissen
    Een bommenwerper is meestal niet alleen in de lucht.
    Een parachutist lijkt imho niet echt waarschijnlijk.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: neergestort in 1941?

      Negatief Theokus,

      Nee, het kan wel degelijk om een sergeant piloot gaan, of ook wel een NCO (Non-commissioned officer) - 'The Flying sergeants' waren nco's die voldoende vlieg-training hadden doorlopen en zo gekwalificeerd piloot konden worden. Dat was onder andere mogelijk in het Amerikaanse leger de US AAIF. In de Commonwealth of independent States of CIS kon een sergeant piloot gepromoveerd worden tot Flight Sergeant Pilot (1ste piloot) en zelfs tot Warrant Officer (Master Pilot) om dan vanuit deze functie door te stromen naar het statuut van Commissioned Officer). Ook in ons Belgische leger kon iemand Sergeant Piloot worden. Tijdens de tweede wereldoorlog vlogen deze piloten onder het commando van de RAF. Tot in de beginjaren '70 had je nog steeds Master Pilots bij de RAF die op de helicopters vlogen.

      Comment


      • #18
        Re: neergestort in 1941?

        Oorspronkelijk geplaatst door oNeX Bekijk bericht
        In een gehucht vlakbij, (Vucht) stond er ook een gedenksteen voor een gevallen nazi-vliegtuig. Niet zozeer uit sympatie voor de slachtoffers maar eerder als eerbetoon voor de boer die hem uit de lucht schoot met zijn karabijn Legendes zijn toch altijd zo mooi.
        Dat is hier op 100m van mijn deur. Vucht is wel degelijk een dorp hoor!
        De (oude) gedenksteen is weg na de aanleg van de nieuwe winterdijk, maar er is nu wel een nieuwe en er zijn ook enkele infoborden en wat vlaggen en zo bij gekomen.
        Enne, dat vliegtuig had gewoon motorpech hoor. Het had bovendien belangrijke aanvalsplannen bij die de piloot heeft proberen te verbranden, maar hij is daar slechts gedeeltelijk in geslaagd. Slachtoffers waren er dus niet.
        http://www.myricreaties.be

        Comment


        • #19
          Re: neergestort in 1941?

          Oorspronkelijk geplaatst door Provid Bekijk bericht
          Negatief Theokus,

          Nee, het kan wel degelijk om een sergeant piloot gaan, of ook wel een NCO (Non-commissioned officer) - 'The Flying sergeants' waren nco's die voldoende vlieg-training hadden doorlopen en zo gekwalificeerd piloot konden worden. Dat was onder andere mogelijk in het Amerikaanse leger de US AAIF. In de Commonwealth of independent States of CIS kon een sergeant piloot gepromoveerd worden tot Flight Sergeant Pilot (1ste piloot) en zelfs tot Warrant Officer (Master Pilot) om dan vanuit deze functie door te stromen naar het statuut van Commissioned Officer). Ook in ons Belgische leger kon iemand Sergeant Piloot worden. Tijdens de tweede wereldoorlog vlogen deze piloten onder het commando van de RAF. Tot in de beginjaren '70 had je nog steeds Master Pilots bij de RAF die op de helicopters vlogen.
          Goed zo!
          Weer iets bijgeleerd
          Dus de kans is groot dat die mens voor de RAF vloog.
          En het kan een Amerikaan zijn, een Engelsman en zelfs een Australiër, een Canadees enz.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: neergestort in 1941?

            De vraag is natuurlijk wie dit kruisje plaatste en of de gegevens nog wel kloppen.
            Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat iemand het oude, nog nauwelijks leesbare, kruis vervangen heeft en niet meer de exacte schrijfwijze en datum kon achterhalen. Dan wordt het natuurlijk heel moeilijk om deze persoon op het spoor te komen.
            Alleszins via wat opzoekingswerk kwam ik op onderstaande persoon met dezelfde naam (enkel een T meer in de familienaam), ook sergeant van rank, gestorven is op 19/08/1941 (komt ook al dicht bij), en bovendien nog eens begraven ligt op het militaire kerkhof van Adegem.
            Ik vermoed dat dit de man is die je zoekt...:

            EVETTS, LESLIE ARTHUR

            Rank:
            Sergeant
            Trade:
            W.Op./Air Gnr.(wireless operator, air gunner)
            Service No:
            925745
            Date of Death:
            19/08/1941
            Regiment/Service:
            Royal Air Force Volunteer Reserve

            51 Sqdn.
            Grave Reference
            I. AA. 1.
            Cemetery
            ADEGEM CANADIAN WAR CEMETERY
            Last edited by Tin_tin; 14 april 2013, 00:41.
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

            Comment


            • #21
              Re: neergestort in 1941?

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Je moet geen piloot zijn om gevlogen te hebben
              Zelfs na de oorlog vlogen er onder-officieren. Het is nog niet zo "heel" erg lang dat piloten in het hulpkader (krijgen enkel een vliegopleiding, gaan niet naar de KMS "officierenschool") ook de rang van officier krijgen...
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #22
                Re: neergestort in 1941?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Dacht dat luitenant de laagste graad was & is.

                Die Engels klinkende naam: kan een Canadees zijn, een Amerikaan, een Engelsman enz.
                Het eventuele vliegtuig kan een verkenner geweest zijn die foto's maakte (tweezitter?)
                Nu het soort&type vliegtuig blijft gissen
                Een bommenwerper is meestal niet alleen in de lucht.
                Een parachutist lijkt imho niet echt waarschijnlijk.
                Was het niet wat vroeg om een Amerikaan te zijn? Die hebben pas in '42 troepen naar Europa gestuurd.

                Comment


                • #23
                  Re: neergestort in 1941?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                  Dat is hier op 100m van mijn deur. Vucht is wel degelijk een dorp hoor!
                  De (oude) gedenksteen is weg na de aanleg van de nieuwe winterdijk, maar er is nu wel een nieuwe en er zijn ook enkele infoborden en wat vlaggen en zo bij gekomen.
                  Enne, dat vliegtuig had gewoon motorpech hoor. Het had bovendien belangrijke aanvalsplannen bij die de piloot heeft proberen te verbranden, maar hij is daar slechts gedeeltelijk in geslaagd. Slachtoffers waren er dus niet.
                  Ha kijk eens aan! Ik ben al ruim 20 jaar weg uit Eisden en het verhaal dat ze ons op school vertelden is dus weer helemaal anders ^^ Legendes leven vaak snel een eigen leven
                  Bigger aint always better........ Unless you're me!

                  Comment


                  • #24
                    Re: neergestort in 1941?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Was het niet wat vroeg om een Amerikaan te zijn? Die hebben pas in '42 troepen naar Europa gestuurd.
                    Het kan ook zo zijn dat vliegend personeel al vroeger bij de RAF was he.
                    Maar ik kan dat niet staven
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: neergestort in 1941?

                      Voor de geïnteresseerden van wat er gebeurde in vucht heb ik het verhaal hier nog eens neergeschreven:

                      Dinsdag 9 januari 1940: Maj. Helmut Reinberger is op bezoek op Fliegerhorst Loddenheide, een klein vliegveld even buiten Münster. Hij heeft overleg gevoerd met Generaloberst Kurt Student, commandant van de 7. Flieger-Division, de luchtlandingsdivisie die Loddenheide als basis heeft en in het kader van Fall Gelb is belast met de strategische overval op het Belgische grensfort Eben-Emael, ten zuiden van Maastricht. De voorbereidingen zijn in volle gang.

                      Als in de vroege avonduren het strategische overleg erop zit, loopt Reinberger op de vliegbasis zijn oude kennis majoor Erich Hönmanns tegen het lijf. Hönmanns was in 1914-1918 gevechtsvlieger, maar werd wegens hartproblemen afgekeurd als gevechtspiloot en aangesteld als commandant van Loddenheide.

                      Reinberger vertelt dat hij opdracht heeft gekregen om morgenvroeg per trein van Münster naar Keulen te reizen om daar een belangrijke envelop af te leveren. Hönmanns biedt hem aan om hem per vliegtuig te brengen: dat gaat een stuk sneller. Reinberger heeft uitdrukkelijk te horen gekregen dat hij de geheime Fall Gelb-plannen alleen over de grond mag vervoeren, maar stemt toch toe. Keulen is zijn woonplaats. Het vooruitzicht veel eerder thuis te zijn, is aanlokkelijk.

                      De volgende ochtend om 10:00 uur stijgen ze op met de Taifun van Hönmanns, maar al snel komt het kleine vluigtuigje op deze winterochtend in een dichte mist terrecht. Hönmanns verlegt de koers en besluit, wanneer in de diepte weer land zichtbaar wordt, 'op het oog' verder te vliegen. Ze hoeven enkel de rijn te volgen en dan komen ze automatisch uit in Keulen. Maar helaas zijn ze al ver buiten koers geraakt en de rijn is niet te bespeuren. Beide paniekeren en in hun pogingen om de rijn te vinden drijven ze steeds verder naar het westen, het zicht blijft slecht.

                      In de verte echter zien ze nu een rivier kronkelen, zij zijn opgelucht en denken dat dit de rijn is, ..., maar in feite is dit de Maas. Een van beide richt zich herhaaldelijk op uit zijn stoel om beter te kunnen kijken en volgens sommigen raakt hij hierbij de brandstoftoevoerknop waardoor de motor afslaat. Herstarten lukt niet meer, of hadden ze werkelijk motorpech, 100% zekerheid zullen we hierover nooit krijgen.

                      Een noodlanding is echter onvermijdelijk. Kort daarna maakt de Taifun een buikschuiver in een verlaten uiterwaard, waarbij hij zijn vleugels verliest.

                      Hönmanns is er nog steeds van overtuigd dat ze zich op Duits grondgebied bevinden, maar de toegesnelde burgers (onder wie de boer Engelbert Lambrichts, blijkt tot hun ontzetting Vlaams te spreken. Ze zitten ongeveer vijftig kilometer te ver naar het westen. Dit beseffende tracht Reinberger met lucifers de documenten te verbranden.
                      Echter door de wind lukt dit niet zomaar en voelt zich genoodzaakt om te schuilen achter een haag, waar hij erin slaagt de documenten aan te steken.

                      En dan nu het verhaal langs belgische kant: Omstreeks 11:30 uur 's ochtends is er plotseling leven in de brouwerij in het dorpje Vucht, even buiten Maasmechelen. Twee militairen van de Belgische grenswacht te fiets, de sergeant Frans Habets en de korporaal Gerard Rubens, haasten zich naar de Maas-uiterwaard, waar volgens meldingen van burgers een klein vliegtuigje is neergestort.

                      Ze zijn snel ter plaatse. Het toestel is niet in brand gevlogen, maar heeft wel een flinke klap gemaakt: beide vleugels zijn afgebroken. Het zwarte kruis op de romp maakt het voor iedereen duidelijk dat het hier een Duits toestel betreft.
                      De grenswachters weten wat hen te doen staat: militairen uit andere landen die op het grondgebied van een neutraal land terecht komen, moeten worden ontwapend en gearresteerd.
                      Hönmanns wordt als eerste aangehouden, waarna Gerard Rubens de rook achter een haag ziet opstijgen. Wanneer hij nadert tracht Reinberger te vluchten, echter een schot in de lucht doet hem onmiddellijk stoppen en ook hij wordt ingerekend. Gerard Rubens weet de documenten te doven.

                      De twee nemen de Duitsers én de documenten mee naar het nabijgelegen politiebureau van Maasmechelen.
                      Hier voerde de kapitein Arthur Rodrique de ondervraging. Eén van de twee Duitsers, de Luftwaffe-majoor Helmut Reinberger, vraagt of hij naar het toilet mag. Bij het opstaan grist hij de papieren van tafel en probeert ze in de brandende potkachel te proppen. Door alert optreden van kapitein Rodrique lukt dit echter niet.

                      De Belgische militairen ontdekken al snel dat ze hier de plannen in handen hebben voor een Duitse operatie die Fall Gelb heet en een aanval op Nederland en België behelst. Het vuur heeft een paar pagina’s onleesbaar gemaakt, maar de tien vellen tekst en twee halfverbrande kaarten die zijn gered, laten aan duidelijk weinig te wensen over. Aanvalsdatum: 17 januari.
                      Vandaag wordt dit voorval het Mechelen-incident of Reinberger-incident genoemd.

                      Er zijn verschillende versies van dit verhaal, maar feit is dat later Winston Churchill Gerard Rubens zelfs eervol vermeldde in een boek van hem.
                      Gerard Rubens zijn echtgenote leeft nog steeds en bevindt zich nu in een rusthuis.
                      Last edited by Tin_tin; 14 april 2013, 16:29.
                      Mvg, Tin_tin
                      Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                      Comment


                      • #26
                        Re: neergestort in 1941?

                        interessant verhaal dit,zo leert een mens nog elke dag bij!
                        nu in verband met het kruis dat ik gevonden heb,als je goed kijkt naar de foto kan je zien dat de datum op een apart blokje is toegevoegd,en zit eronder misschien een andere datum!
                        dan gaat de opzoeking van tin tin in post nr 20 wel erg de goede kant op!
                        waarom de datum dan aangepast is weet ik niet,maar als ik nog eens één van die jongens zie rijden in hun jeeps van bosbeheer ga ik ze zeker eens aanspreken en vragen of zij er iets vanaf weten!(grote kans dat dit nieuwere kruis er door hun gezet is)
                        ik hou jullie op de hoogte!
                        grts; M

                        Comment


                        • #27
                          Re: neergestort in 1941?

                          Na nog wat research werd bevestigd dat dit kruis idd. verwijst naar SGT. Leslie Arthur Evetts. Hij stierf in de nacht van 18-19 augustus 1941.

                          Hieronder het verhaal:
                          18-19/08/1941: 51 Squadron Whitley V Z6569 MH-S Operatie: Cologne / Keulen
                          Doelwit: observatie van het bombarderen van Keulen.
                          Bemanning Z6569 MH-S :
                          P/O H B Robertshaw
                          P/O A G Trites RCAF
                          Sgt John Ives RCAF Observer
                          Sgt L A Evetts Wop/Air/Gunner RAFVR
                          Sgt R A C Hooper RAFVR

                          Bij hun nachtvlucht over Belgie wordt de Whitley Z6569 van het 51Sqdn boven Vliermaalroot neergehaald door een Olt Reese2./NJG1 (nachtjagdgeschwader 1).
                          1 bemanningslid wordt dodelijk verwond tijdens dit gevegd, nl Sgt L.A. Evetts. Hij zou gestorven zijn door een kogel in het hoofd.
                          Die nacht werd op de basis nog een laatste "fix" ontvangen, waarin Leslie Evetts hun positie doorseinde. Zijn piloot, P/O Robertshaw was om 21u51 opgestegen en belandde naar alle waarschijnlijkheid samen met de sergeanten Trites en Hooper in krijgsgevangenschap. Een vijfde bemanningslid, Sgt John Ives weet 4 dagen in de bossen te overleven en uit handen van de duitsers te blijven. Hij duikt uiteindelijk onder bij een boer in diepenbeek.
                          Sgt L.A. Evetts ligt momenteel begraven op het Canadese oorlogskerkhof te Adegem.
                          http://freepages.genealogy.rootsweb....m/pa107572.htm
                          Last edited by Tin_tin; 14 april 2013, 23:22.
                          Mvg, Tin_tin
                          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                          Comment


                          • #28
                            Re: neergestort in 1941?

                            een T te weinig in de naam misschien?

                            Family tree research online. Trace your family tree using World War II 1939-1948 Royal Air Force death records on familyrelatives.com Order certificates online. Records include England and Wales, British nationals overseas and USA family records. Who do you think you are.


                            hier nog meer info: duidelijk een sergeant met die naam maar je moet wel registreren

                            Mijn Blog
                            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                            Comment


                            • #29
                              Aanvullingen over deze crash

                              Ik ben lid van de heemkundige kring van Kortessem en we hadden gisterenvoormiddag een vraag om informatie gekregen over deze crash. ’s Avonds typte ik sgt. Evetts in en zo kwam ik op dit forum waar mijn buur Meuwi amper 14 dagen geleden enkele vragen stelde over deze vliegtuigcrash.

                              Meuwi, ik vermoed dat je aan de NO-kant (Romershoven) woont. Ik woon aan de ZO-kant in ’t Root. Het vliegtuig is gevallen in Jongenbos op grondgebied Vliermaalroot.

                              Op het kruis staan 2 fouten. De datum klopt niet: het vliegtuig is gevallen in de nacht van 18 op 19 augustus 1941. Erger is dat ook de naam fout gespeld is. Zoals Tin_tin al opmerkte heette de sergeant Evetts.

                              Goed, enkele aanvullingen op het opzoekwerk van Tin_tin en hierbij val ik terug op een artikel dat in ons tijdschrift “Het Poortje” in 2000 (jrg 1. nr. 2) verscheen.

                              In de nacht van 18 op 19 augustus 1941 voerden 62 vliegtuigen van het 51ste squadron van de RAF een bombardement uit op het station van Keulen. Daar waren 16 Armstrong Whitford Whitley-toestellen bij. Op de terugweg werden er door de Duitsers 5 van deze toestellen neergehaald.

                              Het toestel dat in het Jongenbos crashte, met serienummer Z6569 had 5 man aan boord.
                              H.B. Robertshaw en A.G. Trites, beiden piloot; R.A.C. Hooper en Lesley Arthur Evetts beiden radiotelegrafist, boordschutter en John L. Ives, waarnemer.

                              Deze Whitley werd boven Beverst gevangen in de zoeklichten van de flak, het Duitse afweergeschut. De granaatsplinters van de voltreffer die het vliegtuig neerhaalde doodden radiotelegrafist-boordschutter Evetts. Hij is dus in het vliegtuig gesneuveld, niet door de crash. De anderen konden veilig landen met hun valscherm. Robertshaw, Trites en Hooper werden krijgsgevangen. Ives kon onderduiken in Diepenbeek en werd via Brussel terug naar Engeland gerepatrieerd. Hij werd zelf piloot en verdween met zijn toestel boven het Kanaal, op 28 april 1945, amper 10 dagen voor het einde van de oorlog.

                              Het lichaam van sgt. Evetts werd geborgen door de inwoners van Vliermaalroot en daar onder massale belangstelling begraven op het kerkhof op 20 augustus. Na de oorlog werd het stoffelijke overschot overgebracht naar het Canadian War Cemetery te Adegem.

                              Via mail kan ik eventueel nog wat meer informatie bezorgen, contacteer me dan maar via de berichtendienst van dit forum.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aanvullingen over deze crash

                                Oorspronkelijk geplaatst door JosPtroot Bekijk bericht
                                ...
                                H.B. Robertshaw en A.G. Trites, beiden piloot; R.A.C. Hooper en Lesley Arthur Evetts beiden radiotelegrafist, boordschutter en John L. Ives, waarnemer...
                                Zeker van die schrijfwijze?
                                Ik ben er namelijk zelf een (), en zeker vroeger was het gebruikelijk om de jongensnaam met IE te spellen, de meisjesnaam met EY. Zo is het althans bij mij (mijn eerste voornaam, met "ie" dus) en bij mijn zus (haar tweede voornaam, met "ey"). De Oxford Dictionary geeft dat ook als voorkeurspelling aan. Nu... sinds een aantal jaren (en zeker sinds de naam meer internationaal gebruikt wordt) is er geen hond meer die zich aan de correcte spelling houdt. Vandaar ook een BV als Leslie-Ann.
                                Maar ik vermoed dat men zich ten tijde van de tweede wereldoorlog toch nog dichter bij de officiële spelling hield.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                                Comment

                                Working...
                                X