Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het precieze verhaal van een stom ongeval

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het precieze verhaal van een stom ongeval

Wie kan er nog lachen of hebben we het allemaal een beetje verleerd?

Geert Noels die terugkwam van de Cape Epic Zuid-Afrika mountainbike race moest hier afkicken van de lachende gezichten (en vriendelijkheid) die hij ginder had ervaren.
    Zijn ogen glinsterden nog na in "Reyers laat". "Als je hier tijdens het fietsen 100 keer goeiedag zegt krijg je 1 keer respons, ginder krijg je 100% lachende gezichten en wuivende handen.." Het trof mij en ik kan het beamen.

Is er een stuk vreugde, ontvankelijkheid voor humor verloren gegaan bij ons, (de vraag waarom is een hoofdstuk apart) of heeft het veel met déjà vu te maken..:

toen ik 10 jaar of langer geleden onderstaand verhaal las, rolde ik letterlijk uit mijn zetel van het lachen. Nu ik het hier terug onder ogen krijg vind ik het nog grappig maar ik val er niet meer van om.

Benieuwd hoe jullie hier kunnen om lachen (of/zelfs al kennen jullie het verhaal al) en hopelijk een verademende post (in tijden van crisis en negatieve berichten als verjaarde fraudezaken, crisis, geldroverij bij spaarders en reguliere belastingbetalers... hmmm maar daar wou ik het niet over hebben want dan verdwijnt mijn lachlust...)

"Het precieze verhaal van een stom ongeval."
    De verzekeringsmaatschappij stuurt een verzoek om meer uitleg over het arbeidsongeval dat een man heeft aangegeven en krijgt een brief met volgende uitleg:

"Ik schrijf U om meer uitleg te verschaffen over mijn ongeval. In vakje nr 3 vd aangifte had ik als oorzaak van het ongeval ingevuld: "geprobeerd om een werk alleen
    te doen". U zegt dat u dat niet begrijpt en dus zal ik dat nu uitleggen.
    Gewicht.
    Van beroep ben ik metser. Op de dag van het ongeval was ik aan het werken op het dak van een nieuw gebouw van zes verdiepingen. Toen mijn werk gedaan was ontdekte
    ik dat ik nog ongeveer 250 kilo stenen over had. Liever dan ze met de hand naar beneden te dragen besloot ik een ton en een katrol te gebruiken. Die katrol was bevestigd op de zesde verdieping.
    Ik maakte het touw vast op de grond, ging terug naar het dak, vulde de ton met stenen, ging terug naar beneden en maakte het touw voorzichtig los opdat de lading met 250 kg
    stenen zachtjes naar beneden zou komen. Maar in vakje 11 van het ongevalsrapport zult u kunnen lezen dat ik 67 kilo weeg.
    Zwaartekracht.
    Tot mijn grote verrassing schoot ik dus opeens naar omhoog. Ik verloor even bezinning en vergat het touw los te laten. Onnodig te zeggen dat ik zeer snel naar omhoog ging.
    In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen. Dit verklaart de hoofdwonde en het gebroken sleutelbeen.Ik schoot nog verder naar omhoog. Tot de ton de grond raakte
    en de bodem er uitviel. Zonder de stenen weegt de ton nog slechts 25 kilo en ik weeg daarentegen 67 kilo. En zo begon ik dus een snelle afdaling. In de buurt van de derde verdieping
    kwam ik weer de ton tegen die omhoog kwam. En dat verklaart de gebroken enkels en de verwondingen aan benen en onderlichaam.
    Geest.
    De ontmoeting met de ton had evenwel mijn val gebroken en toen ik tenslotte op de hoop stenen viel brak ik slechts twee wervels. Helaas moet ik nog zeggen dat, toen ik op de hoop stenen
    lag en mij niet kon bewegen van de pijn ik weer mijn tegenwoordigheid van geest verloor en het touw losliet. De lege ton woog meer dan het touw en kwam dus naar beneden op mijn benen
    en zo brak ik die ook.
    Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het ongeval is gebeurd...
    "

Gr,

Re: Het precieze verhaal van een stom ongeval

Bij mythbusters hebben ze dit getest, maar ik ken de uitkomst niet meer.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Bij mythbusters hebben ze dit getest, maar ik ken de uitkomst niet meer.
      A bricklayer hoisting a wooden barrel full of bricks with a pulley from the top of a three-story building could be injured repeatedly.

Plausible

The MythBusters were able to injure Buster by hitting him with the descending barrel as it pulled him up, but the barrel would not break and spill its load until deliberately weakened by removing hoops and dropping it on a sharp edge. This allowed Buster's weight to overcome the broken barrel and fall, while a quick-release mechanism in Buster's hand holding the rope allowed the barrel to be dropped a second time for the third impact. But there was no evidence of the myth happening; the source of the myth appears to be a joke book. This test marks the first time Buster was broken in the course of an experiment.
      Ik moet zeggen, ik had een deel van het mopje zien aankomen,
      maar het ging zo goed door... dat ik toch even moest lachen
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Is ook nog onderdeel geweest (toch het gedeelte met de uitleg van het ongeval) van een sketch van (als ik het goed heb) Gerard Vermeersch: Avelgem.
        Verteld in sappig vlaams Heerlijk ...
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Wie kan er nog lachen of hebben we het allemaal een beetje verleerd?

Geert Noels die terugkwam van de Cape Epic Zuid-Afrika mountainbike race moest hier afkicken van de lachende gezichten (en vriendelijkheid) die hij ginder had ervaren.
          Zijn ogen glinsterden nog na in "Reyers laat". "Als je hier tijdens het fietsen 100 keer goeiedag zegt krijg je 1 keer respons, ginder krijg je 100% lachende gezichten en wuivende handen.." Het trof mij en ik kan het beamen.

Is er een stuk vreugde, ontvankelijkheid voor humor verloren gegaan bij ons, (de vraag waarom is een hoofdstuk apart) of heeft het veel met déjà vu te maken..:
          Ik heb na 3 weken New York ook moeten afkicken bij terugkeer in ons verzuurde Vlaanderen.

Sta je even te twijfelen op een kruispunt: binnen de minuut komt er wel iemand met "can I help you sir?"

Even op wandel met kleindochter (2 jaar): Brandweerwagen (niet in opdracht) stopt aan rood licht, stoere brandweerman draait zijn raampje open en begint naar het meisje te zwaaien.

We zitten te wachten in de metro die ons bij terugkeer naar JFK brengt. Er stopt een treinstel dat een andere lijn bedient, een treinbegeleider opent het raampje en roept ons toe: "next train is for you" (hij zag dat we nogal grote bagage bij hadden, dus veronderstelde hij dat we richting luchthaven moesten).

Op het treinstel zelf ruimt een zwarte medemens spontaan plaats zodat ik en mijn vrouw naast mekaar konden plaatsnemen.

Ik zie het hier allemaal nog niet zo direct gebeuren.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

The Dubliners - The Sick NotePerformed by Sean Cannon.First movie converted on my brand new pc :-), hope everything went okay.
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Jawel, dit doet me toch nog lachen, net zoals met die sketch 'Avelgem' van toendertijd waarbij manier van vertellen toch doorslaggevend was.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Ik heb na 3 weken New York ook moeten afkicken bij terugkeer in ons verzuurde Vlaanderen.

Sta je even te twijfelen op een kruispunt: binnen de minuut komt er wel iemand met "can I help you sir?"

Even op wandel met kleindochter (2 jaar): Brandweerwagen (niet in opdracht) stopt aan rood licht, stoere brandweerman draait zijn raampje open en begint naar het meisje te zwaaien.

We zitten te wachten in de metro die ons bij terugkeer naar JFK brengt. Er stopt een treinstel dat een andere lijn bedient, een treinbegeleider opent het raampje en roept ons toe: "next train is for you" (hij zag dat we nogal grote bagage bij hadden, dus veronderstelde hij dat we richting luchthaven moesten).

Op het treinstel zelf ruimt een zwarte medemens spontaan plaats zodat ik en mijn vrouw naast mekaar konden plaatsnemen.

Ik zie het hier allemaal nog niet zo direct gebeuren.
                Dit ervaar ik ook altijd in de VS, ook al is het oppervlakkig, het is aangenaam, en na je reis, en dan land je in Brussels, ja wadde, verschil kan niet groter zijn!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                  Merkwaardig dat er zelfs een song is van gemaakt! Het zal dus wel een universeel verhaaltje zijn.
                  Dank voor de link.

@nete: Dat zou je niet verwachten in een grootstad zoals New York. Zo zie je maar. Ik neem aan dat ze daar in de musea ook niet moeten staken zoals in Parijs tegen de pickpockets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Dit ervaar ik ook altijd in de VS, ook al is het oppervlakkig, het is aangenaam, en na je reis, en dan land je in Brussels, ja wadde, verschil kan niet groter zijn!!!
                    Rudy, VS ken ik niet, maar ik begrijp je stelling. Zweden en IJsland ken ik des te beter, tot op het maniakale af. Nu heb ik geluk om hier bij ons heel ruraal te wonen aan de rand van en in de bossen van Vlaanderen en er komen hier nogal veel wandelaars voorbij. Wat me steeds weer opnieuw opvalt is hoe iedere, maar dan ook iedere wandelaar in Zweden en IJsland spontaan op zijn minst de andere groet; als ik hier bij ons zeg : "goedendag" dan voelen ze zich daar veelal ongemakkelijk mee. Bij de zoveelste, als het op mijn heupen begint te werken zeg ik dan "ook goedendag", vervolgens krijg ik boze tot wanhopige blikken. In Zweden, op de vele gravelbaantjes passen de auto's zich aan aan de fietsers, hier pakken de veloterroristen de rijstroken af van de auto's en krijg je bij het minste wat zottigheid naar je kop als je je voorrang van rechts neemt.
                    Als er in Zweden bij een dorpskom 50km/h staat dan rijdt iedereen daar 50 km/h, ik heb héél zelden anders geweten. Als je in het binnenland van IJsland pech hebt op één of andere manier dan helpt de eerste de beste IJslander je.
                    Wat me ook ontzettend irriteert hier is dat iedereen zijn domein afzet met Bekaertdraad van minstens 2 meter mét prikkeldraad en minstens een bord : gevaarlijke hond. Ik heb er hier zoveel weten komen wonen om te genieten van de bossen, meestal gaan na een jaar of wat, bij de ontdekking dat bomen licht tegen houden, in het najaar de dakgoten verstoppen en het gazon bedekken met lastige bladeren, de daken groen maken en af en toe omwaaien al die bomen tegen de grond en maken plaats voor een clean gazon, liefst van al netjes afgeboord en afgezoomd met uitheemse planten. We genieten dus maar van het perceel van de buur, tot die vervolgens ook begint te bouwen.
                    In Zweden geldt het allemansrecht (zoek maar eens op), in de natuur staan ontelbare blokhutten, allemaal open voor wandelaars. Toen ik in mijn beginperiode vroeg waarom er daar geen slot op zat krijg ik heel verwonderd het antwoord : "maar dat kan toch niet ? Dan moet je iedereen een sleutel geven". Hier is die blokhut binnen de drie dagen geruimd en ergens anders een tuinhuis geworden.
                    Ik ben in mijn jeugdjaren nog met autostop op reis geweest, dan leer je ook heel veel op heel korte tijd over de mentaliteit van een volk. In dat opzicht spannen de Ieren de kroon, er is een boek van ene Tony Hawks die ooit met een zat hoofd heeft gewed dat hij Ierland ging rondliften met -ik ben nu even ernstig- met een koelkast bij zich. Opdracht geslaagd. Probeer maar eens hier bij ons waar lifters een beeld zijn uit de tijd toen de dieren nog spraken.
                    Natuurlijk met dank aan Dutroux en aanverwante perverten en het van nature wantrouwige gedrag van de gemiddelde Vlaming.

Zo, ik heb mijn ei weer eens gelegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Jawel, dit doet me toch nog lachen, net zoals met die sketch 'Avelgem' van toendertijd waarbij manier van vertellen toch doorslaggevend was.
                      Inderdaad van wijlen Gerard Vermeersch, die pas na zijn 50ste het podium opgestapt is. Ik dacht dat hij leerkracht was. Hij is in 76 op 56-jarige leeftijd overleden, ik kan er een jaartje naast zitten. Mijn broer heeft de 2 LP's die hij gemaakt heeft. Daarop staat natuurlijk het onvergetelijke "Avelgem", maar ook "Mijn Vis", een opstel van zijn "jongste zoon bij het voorbereiden van diens universitaire studies, hij zat toen in het eerste studiejaar", of "Bouwperikelen", met een situatie die iedereen die gebouwd heeft wel gekend heeft, "Weeuwsnitje" (en de dweven zergen, en de prins die van zijn staart papte...) En zoveel andere pareltjes, herkenbare schetsen van alledag.
                      Een Vlaamse Toon Hermans, eigenlijk. Fijne humor, geen geroep, gevloek (tenzij het "djudedju" van de Avelgemse boer), geen beledigingen, niemand wordt geschoffeerd, kortom, pure klasse. De huidige stand up comedians, Hoste op kop, kunnen hier wat van leren.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Expats op het werk verbazen zich over klant-onvriendelijkheid, vooral in Brussel.
                        Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                        Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

hier in de versie van Seamus Kennedy
                          http://www.youtube.com/watch?v=TTkBMK2Kc_k

Comment

het gras bij de buurvrouw is altijd groener.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Je hoeft zelfs zo ver niet gaan.
                              In Düsseldorf werd ik ook eens meteen aangesproken door een vriendelijke Duitser. Maar zij hebben natuurlijk iets goed te maken, vandaar hun vriendelijkheid.

In Oostenrijk zeggen ze ook constant "Grüss Gott", bij elke keer je iemand op een wandeling in een Alpenweide passeert. "standard procedure" wellicht.

Comment

Working...
                              X