Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Thriller van Michael Jackson
    Trouwens elk nummer van die cd is prima.
    Michael Jackson is niet bepaald de muziek die aangewezen is voor een deftige installatie te testen.
    Money for Nothing trouwens ook niet.
    Niet dat mijn genre niet is want ik heb er veel muziek van,

Dire Straits heeft wel enkele nummers imo die het verschil kunnen aantonen bij testen.
    BV: http://www.youtube.com/watch?v=-0T-JVeYXxs
    Dit is wel live, maar op de CD ( On Every Street ) is het gitaarspel en de slide beter uitgebalanceerd.
    Private Investigations is ook goed geschikt.
    Je moet wel de discipline hebben om de nummers volledig te beluisteren. Want bij bepaalde nummers krijg je kippenvel bij de laatste minuut of zo.

Om 'n beetje on topic te antwoorden zou nummers aanraden die vocaal nogal sterk staan.
    Liefst eentje met 'n contrabass.
    Piano, wat een van de moeilijkste instrumenten zijn voor op te nemen in een studio. Komen vaak 5 en meer microfoons aan te pas.
    Sax of Trombone moet er ook tussen zitten.
    Backing vocals.

Enkele vb die ik gebruik:

Dire Straits (hierboven)
    Jackson Browne met dit nummer wat jammer genoeg niet helmaal opstaat.
    Waar dus ook die vrouw serieus begint mee te zingen.
    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Van de Doobie Michael McDonald heeft ook 'n heel mooi vocale nummers. Een nummer is voor mij al op minder als 1 min bepalend hoe 'n installatie klinkt.
    Die heeft imo 'n hele mooie timbre voor 'mannestem.
    Ook nummers van Van Morrison.(live)
    Dit is allemaal popmuziek van decennia oud.

Maar.....ik heb ook van die hele speciale muziek die je bijna nergens vind met uitstekende opnamen.

Comment

Ik heb het draadje niet doorworsteld, maar om een installatie te beoordelen moet je muziek gebruiken die je ook "echt" kent, dus live.
      Een goede test houdt in dat je een referentie hebt, en die heb je niet met elektrische/elektronische muziek.
      Klassieke en andere akoestische muziek is de beste bron, maar wel op voorwaarde dat je die instrumenten daadwerkelijk kent, dus weet hoe ze behoren te klinken. Met andere woorden, ga naar concerten, klassiek in de ruime zin (orkestraal, kamer, solo...), jazz, akoestische muziek, ook zangrecitals... En train je gehoor.
      Dan pas zul je echt kunnen vergelijken.
      Ik heb zelf een probleem, ik speel al jaren op een behoorlijke digitale piano, en ben dat geluid dus erg gewend. Nu ben ik de geluidsman (groot woord) van de - daar gaan we weer - wereldberoemde jazzzolder in Mechelen, en ik heb het moeilijk om onze vleugel correct te versterken, omdat ik mijn referentie kwijt ben. Zo beïnvloedbaar is ons gehoor en auditief geheugen dus. Ik los dit gedeeltelijk op door de soundcheck van de groep bij te wonen, en de klank zo goed mogelijk in me op te nemen, en dan pas te versterken.

Mijn advies hierboven slaat enkel op het beoordelen van de neutraliteit van de klank. Dus als je booming bassen wil, dan moet je dat met bonkende bassen testen, maar dan gaat het over smaak, en niet meer over een objectieve beoordeling, voor zover het menselijk gehoor objectief is.

Nog een puntje, als je met akoestische muziek test, doe dit dan bij een reëel luistervolume, in een goed lokaal, beter nog in je eigen luisterruimte.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Ga 'n wagen kopen en er staat altijd "vanaf .....euro", maar je gaat wel altijd met 'n duurder model buiten.
        Ik ken er wel niet veel die nadien de bougiekabels vervangen door een gevlochten versie omdat die dan beter zou rijden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Ik heb het draadje niet doorworsteld, maar om een installatie te beoordelen moet je muziek gebruiken die je ook "echt" kent, dus live.
          Een goede test houdt in dat je een referentie hebt, en die heb je niet met elektrische/elektronische muziek.
          Klassieke en andere akoestische muziek is de beste bron, maar wel op voorwaarde dat je die instrumenten daadwerkelijk kent, dus weet hoe ze behoren te klinken. Met andere woorden, ga naar concerten, klassiek in de ruime zin (orkestraal, kamer, solo...), jazz, akoestische muziek, ook zangrecitals... En train je gehoor.
          Dan pas zul je echt kunnen vergelijken.
          Ik heb zelf een probleem, ik speel al jaren op een behoorlijke digitale piano, en ben dat geluid dus erg gewend. Nu ben ik de geluidsman (groot woord) van de - daar gaan we weer - wereldberoemde jazzzolder in Mechelen, en ik heb het moeilijk om onze vleugel correct te versterken, omdat ik mijn referentie kwijt ben. Zo beïnvloedbaar is ons gehoor en auditief geheugen dus. Ik los dit gedeeltelijk op door de soundcheck van de groep bij te wonen, en de klank zo goed mogelijk in me op te nemen, en dan pas te versterken.

Mijn advies hierboven slaat enkel op het beoordelen van de neutraliteit van de klank. Dus als je booming bassen wil, dan moet je dat met bonkende bassen testen, maar dan gaat het over smaak, en niet meer over een objectieve beoordeling, voor zover het menselijk gehoor objectief is.

Nog een puntje, als je met akoestische muziek test, doe dit dan bij een reëel luistervolume, in een goed lokaal, beter nog in je eigen luisterruimte.
          Meest zinvolle reactie, tot nu toe, waarbij ik me 100 % kan aansluiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik ken er wel niet veel die nadien de bougiekabels vervangen door een gevlochten versie omdat die dan beter zou rijden.
            Je gaat het niet uit de context trekken. Meestal zit er logica in je posting's, maar deze is beneden alle ....

Dus, OK, je koopt 'n BMW 520 met of zonder luxe optie's. Maar als je dat gaat verlagen en sportvering plaatst, peperdure banden gaat die dan nog dezelfde rijervaring geven ?
            Ik dacht van niet. Wat is dat magisch letterke M?
            Waarom dan niet alle 520 zo uitrusten (gelijk mijn kabels BV)...ze zouden ze alleen aan 'n heel select publiek kwijt geraken.

Trouwens uw "bougie kabels" bestaan niet meer, iedere cilinder heeft zijn eigen HS bobijn die door de ECU wordt gestuurd.

Comment

Ik zal je eens uitleggen waarom BMW dat niet doet:

- ze bieden voor veel meer geld ofwel de stukken aan, ofwel een M versie of een M pakket en daar verdienen ze goed geld aan.
              - je bij extreme verlaging niet meer in orde bent met de homologatie
              - je het verbruik verhoogt
              - de wegligging niet beter wordt

En meestal gaat het om 'optische tuning', maw je koopt die rommel omdat je denkt dat je auto er dan beter uit ziet.

Chiptuning wordt wel degelijk aangeboden: een 318d, 320d, 325d hebben allemaal dezelfde motor met een paar PK verschil....

Enne die dingen werken.... als je kortere veren steekt, dan hangt je auto ook echt lager... En bredere banden zijn ook breder als je er een meetlat naast houdt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                - de wegligging niet beter wordt

En meestal gaat het om 'optische tuning', maw je koopt die rommel omdat je denkt dat je auto er dan beter uit ziet.
                Optisch ziet er dat idd beter uit.

Maar als de wegligging er niet beter op wordt, moet je aan de F1 drivers verkopen.
                Ik denk dat 'n F1 wagen zowat de laagste en hardste vering heeft die er bestaat.

Comment

Ik denk dat 'n F1 wagen zowat de laagste en hardste vering heeft die er bestaat.
                  Die moeten dan ook niet over verkeersdrempels kunnen rijden...
                  Op een zo vlak mogelijke baan is harde vering beter, op een slechtere weg kom je met een te korte veerweg ook in de problemen met de wegligging.
                  Hier in Belgie hou je dus best wat reserve wat de veerweg betreft.

Maar nu zijn we toch flink aan het afwijken van het oorspronkelijke onderwerp...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Maar nu zijn we toch flink aan het afwijken van het oorspronkelijke onderwerp...
                    Ha ha ha, was het ook al een tijdje aan het denken ...
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

Comment

• Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

ja in een F1 auto staat er namelijk geen muziekinstallatie

Comment

Je gaat het niet uit de context trekken. Meestal zit er logica in je posting's, maar deze is beneden alle ....

Dus, OK, je koopt 'n BMW 520 met of zonder luxe optie's. Maar als je dat gaat verlagen en sportvering plaatst, peperdure banden gaat die dan nog dezelfde rijervaring geven ?
                        Ik dacht van niet. Wat is dat magisch letterke M?
                        Waarom dan niet alle 520 zo uitrusten (gelijk mijn kabels BV)...ze zouden ze alleen aan 'n heel select publiek kwijt geraken.

Trouwens uw "bougie kabels" bestaan niet meer, iedere cilinder heeft zijn eigen HS bobijn die door de ECU wordt gestuurd.
                        Eigenlijk is dat de essentie van waar het hier over gaat : als je die opties toepast dan wijzigen de eigenschappen van die wagen. Alleen kan je perfect METEN hoe het verandert, en weet je in grote lijnen VOORAF wat de effecten zijn van die veranderingen. Die zaken zijn trouwens altijd een compromis, anders maakte men allang banden die een perfecte wegligging hebben, bij alle weersomstandigheden en veel langer meegaan dan nu. Een wagen die supercomfortabel is en tegelijk een superwegligging heeft men ook nog niet gemaakt (misschien dat Mclaren een verdienstelijke poging heeft gedaan, maar die noem ik niet echt betaalbaar).

Bij die kabel kan je geen veranderingen meten, maar verandert het klankbeeld... Sorry : maar dat is gezever in pakskes. De meetapparatuur die men heeft om geluid te meten zijn veel gevoeliger dan ons gehoor, maar toch kan je verschillen niet meten, maar je wordt ze wel auditief gewaar ???
                        Met zulke beweringen heb ik het behoorlijk lastig.

Persoonlijk luister ik naar zowat alle soorten muziek (ergens het spectrum tussen een Paul Simon en Metallica...), en heb niet direct een voorkeur (varieert volgens het moment). Mijn installatie is niet de duurste, bijna 20 jaar oud maar doet nog altijd goed zijn ding. Ik denk dat het ding redelijk is ingespeeld . Op mijn appartement luister ik trouwens meer naar mijn Sennheiser HD 580 dan naar mijn luidsprekers... En als de vraag was, welke muziek je zou meenemen om te testen, zijn bovenstaande ook wat ik zou meenemen : uiteraard het black album van de ene, en waarschijnlijk een live registratie van de andere...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                          ja in een F1 auto staat er namelijk geen muziekinstallatie
                          Dat zou een installatie moeten zijn met een flink vermogen om boven het geluid van de uitlaat te komen.
                          Voor een F1 wagen zal dat te zwaar worden, daarom staat die er niet in...

Waarschijnlijk hoor je dan het verschil tussen gewone kabels en getwiste ook niet meer.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Een F1 auto heeft niks meer te maken met een gewone straatauto.

Zelfs de mannen van topgear konden er na een middag oefenen nog niet deftig mee vertrekken of een bocht pakken...

Maar dat zal aan de gevlochten boegiekabels liggen...

Comment

Optisch ziet er dat idd beter uit.

Maar als de wegligging er niet beter op wordt, moet je aan de F1 drivers verkopen.
                              En ik altijd maar denken dat dat standaard op een F1-wagen zat...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                En ik altijd maar denken dat dat standaard op een F1-wagen zat...?
                                dat heb je goed gedacht, alleen airco en GPS is 'n meerprijs.

Comment

Working...
                                X