Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Je kan nog voor geen 15 euro 'n netkabel maken die hoorbaar beter klinkt op een high end installatie. Niet alles buiten proporties beginnen te plaatsen met 10.000 Euro etc.
    En waarom dat dat zo is, is ook 'n heel logische verklaring voor.

Op de site van TNT staan veel DIY tips die bijna niets kosten. De meeste die ik heb gestest, waren positief.

TNT - TTS - DIY mains cable, TNT - Internet HiFi magazine

De kabel moet wel voldoende lengte hebben 1.5 a 2m. Hoe langer hoe beter hij de netvervuiling vóór je toestel filtert.

De kabel heb ik aan sommige gegeven voor te testen en ze hebben bijna allemaal hun eigen kabel(s) gemaakt.
    Wetenschappelijk gesproken je reinste onzin.
    Maar als het je gelukkiger maakt, waarom niet?

Comment

Als die dingen zoveel invloed hebben dan zou de high end producenten wel zorgen dat ze dergelijke bekabeling standaard zouden leveren. De reden dat ze dat niet doen, is gewoon omdat het geen invloed heeft. Redelijk simpel...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Als die dingen zoveel invloed hebben dan zou de high end producenten wel zorgen dat ze dergelijke bekabeling standaard zouden leveren. De reden dat ze dat niet doen, is gewoon omdat het geen invloed heeft. Redelijk simpel...
        Is inderdaad een contradictie die me bezig houd.

Zou ook willen weten welk materiaal W00ha heeft > merken en types dus.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Aan alle polleke's
          Als je het nooit hebt geprobeerd, zwijg dan liever in alle talen (ook wetenschappelijk).

Ik en vele anderen weten waarover het gaat. Er zijn altijd non believers die alles in het absurde willen trekken om hun gelijk te halen.
          Ik geef 'site die niet commercieel gelinkt is maar puur uit meningen is gebaseerd van mensen met persoonlijke ervaringen.
          Ervaringen die ik kan bevestigen. Ik heb me de moeite gedaan vooraleer ik 'n ongefundeerde ervaring geef.
          Dan nog zijn er naïeve mensen die dit als onzin bestempelen of waarom dan niet direct alles tip top maken....aub, denk ff na.
          Moet ik nu echt vertellen dat er verschillende type's van producten zijn die speciaal als instap zijn bedoeld om je te lokken.
          Ga 'n wagen kopen en er staat altijd "vanaf .....euro", maar je gaat wel altijd met 'n duurder model buiten.

Ik weet dat er veel mensen zijn die dit lezen en mij gelijk geven, maar hier niet op reageren.
          Voor sommige heb ik 'n OT bijdrage gedaan en dat weet ik zeker. Ik kan en wil het ook bewijzen als het moet.

Comment

Hetzelfde heb ik met software voor muziek.
            En daar vind je heel grote namen in.

En iedereen maar lachen met pgmusic.com
            Geweldige software maar niet zo sjiek als Cubase bijv.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Je barst van de contradicties.

Je wil het niet bewijzen... Omdat je weet wat je doet.
              Je kan het bewijzen... Als het moet.

Bewijs het dan hé. Wat houdt je tegen!

Ik schep hier nergens over op. Ik heb een doorsnee versterker (Pioneer VSX921) van 400€, en een paar speakers van ca 1800€ per paar.
              Voor films en TV staat dat in 3.0, voor stereomuziek in 2.0.
              Muziekbron is ofwel een CD speler, ofwel het netwerk met muziek in minstens 320kbps.

Niks exotisch dus, net omdat ik in de winkel geen kwaliteitsverbetering hoorde met (veel) duurder materiaal.
              Mijn luidsprekerkabels zijn 2.5 mm2, en komen uit den brico.

Ik heb de hifi handelaar uitgedaagd, en tot een test verleid. Zijn dikkere kabels mocht ik vervangen door de mijne in de winkel. Ik zou zijn kabels er bij kopen als HIJ het verschil kon horen. Niet dus....

Ik stak zijn kabels er twee keer achtereen tussen, en hij hoorde een verschil.... Nadien stak ik mijn kabel, en hij zei dat het terug beter was...

En daarbij nog een centerspeaker die ik tweedehands 50€ betaald heb, maar nieuw ca450€ zou kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Je barst van de contradicties.

Je wil het niet bewijzen... Omdat je weet wat je doet.
                Je kan het bewijzen... Als het moet.

Bewijs het dan hé. Wat houdt je tegen!
                Ik kan het bewijzen als het moet. Willen is niet mijn motivatie.

Wil je met mij 'n blindtest doen met interconnect kabels, wat ook 'n fabeltje is.
                Deze mogen door de heren "meten is weten" worden getest op weerstand, impedandie en inductantie.
                Geef mij 3 kansen (2 is al genoeg) en ik zeg je blind welke kabel tussen cd en amp staat.
                1000€ of meer ...durf je ?

Ik zou je geld niet willen, want ik heb die testen al meer gedaan. Maar als je me echt uitdaagt, dan put you're money where mouth is.

Easy money voor mij...

Edit:
                Wat de sectie in grootte van LS speakers aangaat heeft weinig invloed op het totaal beeld.
                LS speakerkabels hebben het best veel strands nodig. Het inspelen van kabels veranderd ook veel aan de klank.
                Ik heb persoonlijk meer moeite met het beoordelen van LS kabels, omdat ik nooit na vele testen het prijsverschil kon rechtvaardigen.
                Met interconnect kabels en net kabels heb ik wel zeer positieve ervaringen/resultaten.
                De gedachte is : hou je bronmateriaal zo puur mogelijk.
                Last edited by w00ha; 11 april 2013, 21:02.

Comment

Inspelen.. nog zo iets magisch... Het blijft je reinste onzin.
                  De eerste High-Ender die met een stevig wetenschappelijk bewijs van het nut - behalve dan voor de portefeuille van verkopers - van al deze geldklopperij afkomt moet nog geboren worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Ik kan het bewijzen als het moet. Willen is niet mijn motivatie.

Wil je met mij 'n blindtest doen met interconnect kabels, wat ook 'n fabeltje is.
                    Deze mogen door de heren "meten is weten" worden getest op weerstand, impedandie en inductantie.
                    Geef mij 3 kansen (2 is al genoeg) en ik zeg je blind welke kabel tussen cd en amp staat.
                    1000€ of meer ...durf je ?

Ik zou je geld niet willen, want ik heb die testen al meer gedaan. Maar als je me echt uitdaagt, dan put you're money where mouth is.

Easy money voor mij...

Edit:
                    Wat de sectie in grootte van LS speakers aangaat heeft weinig invloed op het totaal beeld.
                    LS speakerkabels hebben het best veel strands nodig. Het inspelen van kabels veranderd ook veel aan de klank.
                    Ik heb persoonlijk meer moeite met het beoordelen van LS kabels, omdat ik nooit na vele testen het prijsverschil kon rechtvaardigen.
                    Met interconnect kabels en net kabels heb ik wel zeer positieve ervaringen/resultaten.
                    De gedachte is : hou je bronmateriaal zo puur mogelijk.
                    Alleen je laatste opmerking al zorgt ervoor dat je betoog behoorlijk in het water valt. Als het over kabels gaat, zijn betere luidsprekerkabels de enige die echt invloed kunnen hebben. En van die kabels ga je aangeven dat ze het minst invloed hebben... Daar klopt gewoon niets van.
                    Waarom zou een fabrikant van een versterker van 10.000 € daar geen "getwiste" voedingskabel meeleveren als dat zoveel verschil zou maken ? Dus die fabrikant gaat zijn "klankbeeld" naar de felistijnen helpen, omdat hij weigert om 50 € meer standaard mee te leveren ? Niet teveel zeveren, hé...
                    Noch interlinks, noch een andere voedingskabel hebben invloed op het klankbeeld. Zorg voor die dingen, voor een kabel van goeie kwaliteit en meer heb je daar niet nodig. Met opties heeft dat niets te maken : een fabrikant die dergelijke zaken fabriceert, wil dat zijn klanten tevreden zijn : ook met de standaard versie.

Als je een BMW 535i koopt dan rijdt de basisversie niet slechter dan de topversie daarvan. Het is niet omdat je lederen zetels erbij hebt genomen, dat die wagen plots anders reageert in de bochten...

Ik moet trouwens mijn gelijk niet halen : gewoon wat nuchter nadenken is voldoende om te weten dat de invloed van een voedingskabel of andere interlink minimaal is...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      De eerste High-Ender die met een stevig wetenschappelijk bewijs van het nut - behalve dan voor de portefeuille van verkopers - van al deze geldklopperij afkomt moet nog geboren worden.
                      Inspelen heeft weldegelijk invloed, maar niet van bekabeling . Luidsprekers of een hoofdtelefoon hebben er echter wel nut van. Maar dat inspelen duurt niet zolang, en persoonlijk doe ik het al luisterend .
                      Groeten,

Polleke

Comment

Ik reageerde op het inspelen van kabels...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Zonder kennis, wat je blijkbaar niet hebt en ik ook niet volgens jou, kan dit 'n tijdrovende verspilling zijn om in deze topic nog iets te posten.

Comment

Het staat vast dat vooral de luidsprekers het muzikale eindbeeld bepalen.Een luidspreker moet vooral neutraal zijn(vlakke frequentie weergave weliswaar steeds met plus minus zo weinig db verschil) en niets toevoegen .
                            Wat nogal gemakkelijk toegevoegd wordt zijn resonanties in het laag en dan krijg je opgeblazen bassen.Kef en B&W luidsprekersbv. uit de hogere klasse beheersen dit probleem.

MAAR daarmee is de kous niet af want de akoestiek van de luisterruimte kan hier serieus roet in het eten gooien.Ook het effect van dure kabels kan verknoeid worden.
                            Dit kan voor een groot deel opgelost worden door de plaatsing van de luidsprekers,maar dan moet je (meestal vrouwelijke ) partner tolerant zijn.Ik heb geluk ik heb een plaatsing zowat in het midden van van de L-vormige living.
                            Je kan ook in de ruimte structuren plaatsen of ophangen die kamerresonanties nivelleren of manipuleren.Dit zal bij sommige partners nog meer weerstand oproepen.
                            Er bestaat ook een systeem van Lyngdorf dat je kamer meet via een microfoon en software en de bulten en dalen in de frequentiecurve van je living vlak strijkt(nee dat is niet zo maar een equalizer)

Om nog eens terug te komen op het startpunt van deze topic:een installatie is goed wanneer je een muzikale emotie ervaart met de muziek die je best kent.
                            Dat is dus de kippenvel factor en dat mag bv.Celine Dion,Diana Krall,Ann Christy zijn of Schubert.Laatst vond ik ook Joe Cocker goed ,een aangename ontdekking voor mij.
                            Verrassend kunnen ook opera arias zijn gebracht door excellente zangers.
                            En wat dan nog gezegd over jazz waar je een bassist hoort plukken,de drummer hoort met alle fijne details van zijn arsenaal,een pianist met een mooie aanslag.Een goede zangeres erbij en je dan in de jazzclub kunnen wanen.Heerlijk!
                            Een kerkorgel dat in de diepste octaven afdaalt moet je ook eens testen.
                            Kortom indien akoestische muziek van het ijlste hoog naar het diepe donderende laag zonder vervorming kan weergegeven worden en je kan begeesteren dan is een installatie goed.
                            Flickr PBase
                            Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Leg mij eens uit wat er aan een kabel verandert als je die gaat inspelen?

En als je die moet inspelen, verslijt die dan ook door de electronenstroom?
                              En is er verschil tussen een links getwiste kabel tov een rechtsgetwiste?

Iedere keer als we bewijzen vragen kom je met meer onzin af, en ineens moet ik 1000€ op tafel leggen....
                              Je stellingen hoogdravend poneren is inderdaad veel makkelijker dan bewijzen te bezorgen.

Ik heb behoorlijk wat fysica, electriciteit en scheikunde gevreten. Meestal kunnen we daar nauwkeuriger meten dat wat een menselijk oor kan waarnemen....

Over en out...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EdDu Bekijk bericht
                                Het staat vast dat vooral de luidsprekers het muzikale eindbeeld bepalen.Een luidspreker moet vooral neutraal zijn(vlakke frequentie weergave weliswaar steeds met plus minus zo weinig db verschil) en niets toevoegen .
                                Wat nogal gemakkelijk toegevoegd wordt zijn resonanties in het laag en dan krijg je opgeblazen bassen.Kef en B&W luidsprekersbv. uit de hogere klasse beheersen dit probleem.

MAAR daarmee is de kous niet af want de akoestiek van de luisterruimte kan hier serieus roet in het eten gooien.Ook het effect van dure kabels kan verknoeid worden.
                                Dit kan voor een groot deel opgelost worden door de plaatsing van de luidsprekers,maar dan moet je (meestal vrouwelijke ) partner tolerant zijn.Ik heb geluk ik heb een plaatsing zowat in het midden van van de L-vormige living.
                                Je kan ook in de ruimte structuren plaatsen of ophangen die kamerresonanties nivelleren of manipuleren.Dit zal bij sommige partners nog meer weerstand oproepen.
                                Er bestaat ook een systeem van Lyngdorf dat je kamer meet via een microfoon en software en de bulten en dalen in de frequentiecurve van je living vlak strijkt(nee dat is niet zo maar een equalizer)

Om nog eens terug te komen op het startpunt van deze topic:een installatie is goed wanneer je een muzikale emotie ervaart met de muziek die je best kent.
                                Dat is dus de kippenvel factor en dat mag bv.Celine Dion,Diana Krall,Ann Christy zijn of Schubert.Laatst vond ik ook Joe Cocker goed ,een aangename ontdekking voor mij.
                                Verrassend kunnen ook opera arias zijn gebracht door excellente zangers.
                                En wat dan nog gezegd over jazz waar je een bassist hoort plukken,de drummer hoort met alle fijne details van zijn arsenaal,een pianist met een mooie aanslag.Een goede zangeres erbij en je dan in de jazzclub kunnen wanen.Heerlijk!
                                Een kerkorgel dat in de diepste octaven afdaalt moet je ook eens testen.
                                Kortom indien akoestische muziek van het ijlste hoog naar het diepe donderende laag zonder vervorming kan weergegeven worden en je kan begeesteren dan is een installatie goed.
                                Thriller van Michael Jackson
                                Trouwens elk nummer van die cd is prima.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X