Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik vind het een eigenaardige vraag, welke muziek je moet beluisteren om een muziekinstallatie te testen.
    Zet je dan niet de muziek op die je zelf graag hoort?
    Als de muziek die je graag hoort goed klinkt op die muziekinstallatie, waarom zou je dan andere muziek beluisteren die je niet zo leuk vindt?

Een soortgelijk vraag zou zijn:
    - Welk onderwerp moet ik fotograferen om een camera / lens te testen?
    - Op welke weg moet ik rijden om mijn nieuwe auto / motor / fiets te testen?
    - Welk tv-programma moet ik bekijken om mijn tv te testen?

Zo kan je er zelf waarschijnlijk nog mel meer bedenken.
    Er is maar één mogelijkheid Bart: de installatie kalibreren.
    Ik weet zelfs niet of dit bestaat
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik vind het een eigenaardige vraag, welke muziek je moet beluisteren om een muziekinstallatie te testen.
      Zet je dan niet de muziek op die je zelf graag hoort?
      Als de muziek die je graag hoort goed klinkt op die muziekinstallatie, waarom zou je dan andere muziek beluisteren die je niet zo leuk vindt?

Een soortgelijk vraag zou zijn:
      - Welk onderwerp moet ik fotograferen om een camera / lens te testen?
      - Op welke weg moet ik rijden om mijn nieuwe auto / motor / fiets te testen?
      - Welk tv-programma moet ik bekijken om mijn tv te testen?

Zo kan je er zelf waarschijnlijk nog mel meer bedenken.
      Inderdaad, op een game PC ga je geen CAD software gaan testen. De vraag is enkele weken geleden ook aan bod geweest hier en werden ook referentie songs gegeven net als jou advies.
      Ik heb al veel cowboyverhalen zien passeren hier op BD maar waar er nog meer verhalen passeren is in de audiowereld.

Daarom vind ik dit een prachtige smenvatting van de site van Sound Center, een man die inderdaad installaties van een paar 100 €'s verkoopt tot + €30.000

Bedrog, onkunde, hoogmoed, hebzucht, verkeerde denkpistes en werkwijzen bestaan eveneens in de audio-wereld.
      Enorm veel apparatuur is misschien wel mooi van design, maar muzikaal gesproken gewoon zijn prijs niet waard. Meer "WATTS" betekent niet noodzakelijk meer "MUZIEK" (het is dikwijls zelfs omgekeerd).

Duurdere apparatuur aanschaffen resulteert niet noodzakelijk in meer muziekgenot bij U thuis.
      We schatten dat minstens 98 % van alle zogenaamde "HI-FI" en "HI-END" versterkers niet eens echt muzikaal is.

Wist U trouwens dat het meest verkochte luidsprekermerk ter wereld, niet eens "GOED" kan genoemd worden, en "VEEL" te duur is voor het wat het biedt. Er bestaan zowel "UITSTEKENDE" stereo-installaties van 5000 € , als "GEWOON" klinkende installaties van 25.000€.

Er zijn slechts twee manieren om een versterker te bouwen, ofwel zorg je voor een goed testrapport ofwel bouw je een muzikale versterker. Aangezien zowat alle fabrikanten een meettechnisch perfect apparaat willen afleveren, kan je het resultaat al raden.

Eveneens bij de interlinks die momenteel op de markt zijn, scoren sommige van 100€ "STUKKEN BETER" dan andere van soms 750 €. Reeds 35 jaar ijveren we voor een absoluut maximum aan muziekgenot in de huiskamer en dit voor een absoluut minimum budget.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Er is maar één mogelijkheid Bart: de installatie kalibreren.
        Ik weet zelfs niet of dit bestaat
        Een installatie testen begin je door alles flat te zetten (geen correcties) en te luisteren wat het geeft.
        Als je installatie degelijk op elkaar afgestemd is (bij elkaar horende materialen), dan moet er enorm weinig correctie worden uitgevoerd.
        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        De TS heeft ook een paar Bowers & Wilkins in de pipeline staan
        Welke ik dacht dat je wou testen met de gevraagde muziek.
        En ja, een installatie test ik liever met muziek dat ik ken ... kwestie tenminste de verbetering te horen en te weten of het voldoet aan de verwachtingen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

@sultana
          Kan die man een goede omschrijving (en een paar voorbeelden) geven van een muzikale versterker?

Verder ben ik het wel met hem eens hoor, indianenverhalen zat in de hifi wereld, allemaal om soms zinloos duur spul te verkopen. Het beste voorbeeld vind ik de "muzikale", triple afgeschermde VOEDINGSKABELS, alsof die laatste meter van het net ineens tot 10.000€ moet kosten om betere muziek te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            @sultana
            Kan die man een goede omschrijving (en een paar voorbeelden) geven van een muzikale versterker?

Verder ben ik het wel met hem eens hoor, indianenverhalen zat in de hifi wereld, allemaal om soms zinloos duur spul te verkopen. Het beste voorbeeld vind ik de "muzikale", triple afgeschermde VOEDINGSKABELS, alsof die laatste meter van het net ineens tot 10.000€ moet kosten om betere muziek te krijgen.
            Je kan nog voor geen 15 euro 'n netkabel maken die hoorbaar beter klinkt op een high end installatie. Niet alles buiten proporties beginnen te plaatsen met 10.000 Euro etc.
            En waarom dat dat zo is, is ook 'n heel logische verklaring voor.

Op de site van TNT staan veel DIY tips die bijna niets kosten. De meeste die ik heb gestest, waren positief.

TNT - TTS - DIY mains cable, TNT - Internet HiFi magazine

De kabel moet wel voldoende lengte hebben 1.5 a 2m. Hoe langer hoe beter hij de netvervuiling vóór je toestel filtert.

De kabel heb ik aan sommige gegeven voor te testen en ze hebben bijna allemaal hun eigen kabel(s) gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              Je kan nog voor geen 15 euro 'n netkabel maken die hoorbaar beter klinkt op een high end installatie. Niet alles buiten proporties beginnen te plaatsen met 10.000 Euro etc.

Op de site van TNT staan veel DIY tips die bijna niets kosten. De meeste die ik heb gestest, waren positief.

De kabel moet wel voldoende lengte hebben 1.5 a 2m. Hoe langer hoe beter hij de netvervuiling vóór je toestel filtert.

De kabel heb ik aan sommige gegeven voor te testen en ze hebben bijna allemaal hun eigen kabel(s) gemaakt.
              Ik heb er zoveel van begrepen dat ik moet vragen waarvoor die kabel nu dient?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Kijk, hiervan krijg ik het op mijn heupen. Je hebt de leiding die vertrekt van je verdeelkast naar het stopcontact met ofwel XVB-kabel dan wel een buis met daarin je VOB draden van 2.5mm². Die draden liggen naast elkaar en plots zou een voedingskabel van 1.5m ervoor zorgen dat je muziek beter klinkt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Kijk, hiervan krijg ik het op mijn heupen. Je hebt de leiding die vertrekt van je verdeelkast naar het stopcontact met ofwel XVB-kabel dan wel een buis met daarin je VOB draden van 2.5mm². Die draden liggen naast elkaar en plots zou een voedingskabel van 1.5m ervoor zorgen dat je muziek beter klinkt?
                  Daarom schrijf ik het juist...Voor uw eupen dus...
                  Is toch logisch dat die kabel juist voor het toestel alle rotzooi en storingen van het net wegneemt.
                  De voeding van 'n Hi fi of high end apparaat is 'n heel belangrijk onderdeel.
                  Ik heb ik 'n tijdje silicium dioden vervangen door HEXFRED's. Dit zijn schakel dioden.
                  Alhoewel ze in DE worden gemaakt heb ik ze in de States moeten bestellen.
                  Het resultaat was ook verbluffend. Ik had toen nog 'n site waar al die mod's met foto's opstaan.
                  Ik kreeg reactie's vanuit de VS.
                  Silicium dioden geven veel ruis op je DC voeding. De gelijkrichting voor de gloeidraden werden vervangen door shotky dioden.
                  Het resultaat was dat mijn VTL luxe preamp beter klonk als de super de luxe, die bijna 1000 euro duurder was.

Dus voor al diegene die dit B.S. vinden, bezitten weinig kennis, maar hebben wel last van hun heupen.

Kennis is weten wat je weet, maar ook weten wat je nog niet weet.
                  Ik heb me die moeite gedaan en mijn kennis verrijkt.

Iemand vroeg me onlangs 'n raad ivm 'n surround. Moet ik zeggen "sorry, dat is niet mijn domein."
                  Als het om HiFi of high end gaat, wil ik graag komen luisteren.

Je kan dus onmogelijk via 'n 5.1 of 7.1 surround installatie muziek beluisteren.
                  Lang geleden heeft men ooit quadrofonie proberen te pushen, maar dat was dood voor geboorte.
                  Muziek beluisteren doe je voor 'n stage, waar muzikanten spelen of zingen. Dat is dus enkel via 2 kwaliteits speakers.
                  Je staat voor het podium en niet tussen de instrumenten. Zo zou dat ook moeten klinken.
                  Je moet instrumenten kunnen plaatsen (pin-pointen). De lead voice staat centraal, de backing voices staan links of rechts. Dieper als de rest.
                  Stereo is niet L en R, maar ook front tot rear (diepte).

Wat is muzikaliteit?
                  Geen makkelijke vraag. Je weet het of niet. Voor mij is dat BV:
                  Kiekenvel krijgen van 'n live band en dan via 'n goede opname terug ervaren thuis op je 2 speakers.( met je ogen dicht genieten)
                  Ik heb trouwens nooit geweten dat 'n viool of concertvleugel achter mij aan 't spelen was. Kijk naar de opstelling van 'n Symphonie orkest, Nooit geweten dat pauken voor de dirigent stonden of 'n zanger die achter de piano stond.
                  Het herkennen van individuele instrumenten en die kunnen plaatsen (letterlijk) geeft bij goede installatie's 'n kick. Daarom heb je goede opnamen voor nodig en geen eigen muziek. Money for nothing is daar zeker niet bij voor te testen.

Comment

Daarom schrijf ik het juist...Voor uw eupen dus...
                    Is toch logisch dat die kabel juist voor het toestel alle rotzooi en storingen van het net wegneemt.
                    De voeding van 'n Hi fi of high end apparaat is 'n heel belangrijk onderdeel.
                    Ik heb ik 'n tijdje silicium dioden vervangen door HEXFRED's. Dit zijn schakel dioden.
                    Alhoewel ze in DE worden gemaakt heb ik ze in de States moeten bestellen.
                    Het resultaat was ook verbluffend. Ik had toen nog 'n site waar al die mod's met foto's opstaan.
                    Ik kreeg reactie's vanuit de VS.
                    Silicium dioden geven veel ruis op je DC voeding. De gelijkrichting voor de gloeidraden werden vervangen door shotky dioden.
                    Het resultaat was dat mijn VTL luxe preamp beter klonk als de super de luxe, die bijna 1000 euro duurder was.

Dus voor al diegene die dit B.S. vinden, bezitten weinig kennis, maar hebben wel last van hun heupen.

Kennis is weten wat je weet, maar ook weten wat je nog niet weet.
                    Ik heb me die moeite gedaan en mijn kennis verrijkt.

Iemand vroeg me onlangs 'n raad ivm 'n surround. Moet ik zeggen "sorry, dat is niet mijn domein."
                    Als het om HiFi of high end gaat, wil ik graag komen luisteren.

Je kan dus onmogelijk via 'n 5.1 of 7.1 surround installatie muziek beluisteren.
                    Lang geleden heeft men ooit quadrofonie proberen te pushen, maar dat was dood voor geboorte.
                    Muziek beluisteren doe je voor 'n stage, waar muzikanten spelen of zingen. Dat is dus enkel via 2 kwaliteits speakers.
                    Je staat voor het podium en niet tussen de instrumenten. Zo zou dat ook moeten klinken.
                    Je moet instrumenten kunnen plaatsen (pin-pointen). De lead voice staat centraal, de backing voices staan links of rechts. Dieper als de rest.
                    Stereo is niet L en R, maar ook front tot rear (diepte).

Wat is muzikaliteit?
                    Geen makkelijke vraag. Je weet het of niet. Voor mij is dat BV:
                    Kiekenvel krijgen van 'n live band en dan via 'n goede opname terug ervaren thuis op je 2 speakers.( met je ogen dicht genieten)
                    Ik heb trouwens nooit geweten dat 'n viool of concertvleugel achter mij aan 't spelen was. Kijk naar de opstelling van 'n Symphonie orkest, Nooit geweten dat pauken voor de dirigent stonden of 'n zanger die achter de piano stond.
                    Het herkennen van individuele instrumenten en die kunnen plaatsen (letterlijk) geeft bij goede installatie's 'n kick. Daarom heb je goede opnamen voor nodig en geen eigen muziek. Money for nothing is daar zeker niet bij voor te testen.
                    En hoe gaat een voedingskabel met geweven draden die een lengte heeft van pakweg 1.5m de storingen wegnemen

Comment

En hoe gaat een voedingskabel met geweven draden die een lengte heeft van pakweg 1.5m de storingen wegnemen
                      Je blijft steeds dezelfde vraag stellen, dus blijf ik ook hetzelfde antwoord geven.
                      Netspanning is zeer sterk vervuild met PLC (internet power line connectors), Internet draadloze routers en telefoons en dan nog de signalen die je gewoon van de distributeur op de lijn zitten.
                      Bij 'n goede installatie zijn die verschillen prijs/kwaliteit zeer effectief hoorbaar.
                      Voor de eerste maal dacht ik wow:"beeld ik me dat nu in?, toen heb ik andere onervaren luisteraars diezelfde testen laten horen. Het bleek unaniem dat dit wel degelijk hoorbaar was en dat al na 'n paar minuten.
                      Ik hoor dat nu wel direct, maar daar knelt nu eenmaal het schoentje. De meeste weten gewoon niet waar en naar wat ze moeten luisteren.
                      En als ze dan niet direct dat wow effect hebben, vinden ze dat B.S.

Ik probeer telkens voorzichtig mensen te overtuigen, maar als ze het op "hun heupen krijgen" lig ik daar niet wakker van.

Comment

Onderschat niet wat marketing kan!
                        Het doet mensen geloven dat ze iets beter krijgen als ze iets duur kopen. Wetenschappelijke achtergronden zijn volstrekt overbodig.

Een andere leugen zit in de dure speakerkabels.
                        Daar moet ineens zilver er voor zorgen dat de weerstand 0,001% lager ligt. Wel, ik draai dan de volumeknop gewoon 0,001% verder open...
                        Weerstand heeft een volledig lineair effect op de geluidsweergave.

Om nog eens terug te komen op de voedingskabels.
                        Er is nog niemand in geslaagd om storingen die zitten op de 220V te meten in het weergegeven geluidsspectrum.

Geluid kan vrij goed gemeten worden, en de meeste toestellen zijn beter dan uw oren. De rest is elitaire BS.

Ben je zeker dat je je oren wel goed gekuist en onthaard hebt voor je naar muziek gaat luisteren. Je wil niet weten wat voor storing zo een haar in je oren kan geven.
                        En kuisen met stokjes uit 'den aldi' is ook al niet bevorderlijk.

Comment

Het doet mensen geloven dat ze iets beter krijgen als ze iets duur kopen. Wetenschappelijke achtergronden zijn volstrekt overbodig.

Daar moet ineens zilver er voor zorgen dat de weerstand 0,001% lager ligt. Wel, ik draai dan de volumeknop gewoon 0,001% verder open...

Er is nog niemand in geslaagd om storingen die zitten op de 220V te meten in het weergegeven geluidsspectrum.

Geluid kan vrij goed gemeten worden, en de meeste toestellen zijn beter dan uw oren. De rest is elitaire BS.

Ben je zeker dat je je oren wel goed gekuist en onthaard hebt voor je naar muziek gaat luisteren. Je wil niet weten wat voor storing zo een haar in je oren kan geven.
                          Jij bent één van die onervaren luisteraars die alles moeten kunnen meten om hun gelijk te bewijzen.
                          Ik heb ook alles in huis om te kunnen meten en testen. Ik ben elektronicus afgestudeerd.
                          Heb scoop, sweep generators en talloze meters voor alles te testen.
                          Jammer, is dat alleen voor schoolverlaters die nog ook in mijn tijd de legendarische spreuk meekregen "meten is weten"
                          Daar is niks mis mee, want dat is de basis van je project die je aan kennis kunt koppelen.
                          Er is alleen 'n probleem dat juist die mensen met oogkleppen kijken of oordelen omdat dit niet strookt met hun kennis.
                          Installaties met spectaculaire waarden neer zetten, dat is wat ze willen. Ook als de werkelijkheid dit totaal ontkracht als het om luister ERVARING gaat.

Om nu terug de plaat op te zetten "Wat is kennis?"
                          Veel mensen weten niet, wat ze niet weten...of hebben gewoon niet de ervaring of om open te staan dit ook maar 'n kans te geven....'n moeite te doen, waar sommige jaren voor nodig hebben.

BTW, dat zilver bekabeling helderder klinkt, weet nu iedereen. Dat heeft niets te maken met weerstand.
                          Toch jammer dat er zo weinige zijn die echt weten waar het om gaat en dat is dus, het eindresultaat...The Ultimate Sound ( binnen betaalbare grenzen)

Om alles uit te vergroten met duizende euro's en alles technisch meetbaar te willen weerleggen zijn imo schoolverlaters met weinig ervaring.

Comment

Ik ben elektricien en daarom mijn vraag .

Ik heb het zelf al enkele keren gezien bij mensen met een audioinstallatie. Die zijn hun installatie gewoon, er komt iemand langs of ze hebben gelezen wat een ideale positie is van de speakers en ze zullen het resultaat verbluffend vinden. Na enkele maanden lezen ze dat andere afstanden van speakers tot luisteraar beter is en hop, speakers worden verzet en weer zal het veel beter zijn. Het is net als hier bij sommigen dat ze hun toestel van geen slechte kwaliteit kunnen betichten en persé hun toestel als het beste willen promoten (terwijl iedereen weet dat er maar 1 goed merk is, Nikon, maar dat ter zijde ).
                            Het is de kracht van marketing maar ook de kracht van het willen goed zijn van de aangebrachte veranderingen.

EDIT: ik lees net de toegevoegde post van w00ha. Ik wil helemaal geen meetresultaten zien, ik wil enkel weten hoe 3 geweven draden kunnen bijdragen tot een beter geluid. Dat gaat mijn petje te boven temeer omdat er mss 20m gewone leiding loopt naar het stopcontact.

Comment

Een degelijke voeding van een versterker zorgt zelf voor de filtering. Die 1.5 m. kabel naar je stopcontactje doet daar niets aan. Uiteraard is die voeding van zo'n ding heel belangrijk, maar ik geloof meer in een deftige ringkerntransfo en de nodige doorlaatfilters dan in een getwist voedingskabeltje...
                              Hetzelfde probleem heb ik met de analoge signaalkabeltjes. Ik zie nog altijd niet in, hoe een betere kwaliteit van kabel, waar per definitie geen stroom door loopt, kan zorgen voor betere klank. Uiteraard moet je zorgen dat die cinch-gevallen en het draadje ertussen van degelijke kwaliteit zijn. Maar ik ga ervan uit dat wat de producent meelevert echt voldoende is. 1000€ uitgeven voor een kabeltje van 0.5m lang zie ik echt niet zitten.

Anders wordt het als het over luidsprekerkabel gaat. Door dat ding gaat wel stroom. Maar ook daar hoef je echt geen 100€/m. uitgeven om iets degelijks te hebben.

Ik begrijp ook niet waarom je die "storingen" niet zou kunnen meten. Denken dat luidsprekers vandaag de dag, enkel op het gehoor gemaakt worden, is een "university of sound" behoorlijk wat onrecht aandoen.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Ik ben elektricien en daarom mijn vraag .

EDIT: ik lees net de toegevoegde post van w00ha. Ik wil helemaal geen meetresultaten zien, ik wil enkel weten hoe 3 geweven draden kunnen bijdragen tot een beter geluid. Dat gaat mijn petje te boven temeer omdat er mss 20m gewone leiding loopt naar het stopcontact.
                                Je bent dus electricien.
                                Misschien heb je dan misschien ook toevallig van EMI en RFI gehoord ?
                                Dit staat voor :

en voor

Het twisten van de kabel haalt je EMI storing uit je leiding.
                                Bij buizen amps werden de gloeidraden steeds getwist om de magnetische storingen van van voedings-tranfo's en uitgangs tranfso's op te heffen. DIT IS 'N FEIT!
                                Vermits de gloeidraden de kathode of gloeidraad verwarmen worden die nu DC gevoed. Maar het gebruik van shotky dioden verbeteren dit voor groot gedeelte.

Nu zit je nog met de RFI storingen die niet op het net zitten maar meer en meer aanwezig in "the air" door het gebruik van RFI (Radio Interference)
                                Het gebruik van ferriet kernen haalt je RFI (grotendeels) uit je leiding.

Als je nu ff logisch nadenkt zou je normaal je conclusies kunnen trekken dat 'n kabel een zeer effectief filter is voor bronmateriaal. Ttz, front side, waar het signaal het zwakst is en meest gevoelig wat rotzooi op je bronmateriaal zet, vanaf het begin te elimineren.

Wanneer dit niet duidelijk is voor de non believers dan "so be it..."

Comment

Working...
                                X