Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Als je een goeie installatie hebt waar je ook een analoge platenspeler op kan aansluiten: zeker eens uittesten met een paar platen. Klinkt in mijn oren altijd warmer.

Ook eens uittesten:
    Avantasia: The Seven Angels
    Avantasia: The Tower

Comment

@ Theo & VerSeg: de TS is chronisch ziek en gaat hem niet elke dag zo goed af om achter de computer te kruipen. Hij is al zo blij als een kind als hij 1 dag per week zonder pijn zit....
      Dus mijn verontschuldigingen indien ik de indruk gegeven heb het topic te laten liggen...

Maar toch aan allen bedankt voor de fijne reacties.

Het is bedoeld om een audio-installatie te testen, maar door samenloop van omstandigheden heb ik onlangs ook een goede externe SB-kaart voor mijn laptop kunnen op de kop tikken. Deze ben ik nu ook een beetje aan het beluisteren.

Verder heb ik ook wel interesse in het DAC-fenomeen.....wellicht kunnen Theo en Frank hier nog wel een staartje aan breien.
      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        @ Theo & VerSeg: de TS is chronisch ziek en gaat hem niet elke dag zo goed af om achter de computer te kruipen. Hij is al zo blij als een kind als hij 1 dag per week zonder pijn zit....
        Dus mijn verontschuldigingen indien ik de indruk gegeven heb het topic te laten liggen...

Het is bedoeld om een audio-installatie te testen, maar door samenloop van omstandigheden heb ik onlangs ook een goede externe SB-kaart voor mijn laptop kunnen op de kop tikken. Deze ben ik nu ook een beetje aan het beluisteren.

Verder heb ik ook wel interesse in het DAC-fenomeen.....wellicht kunnen Theo en Frank hier nog wel een staartje aan breien.
        Marc? Dju toch he, soigneer u goed he

Gisterenavond (nacht...) die zaken nog eens goed bekeken.
        Maar ja, ik moet ook denken in functie van wat ik hier heb he.
        Volgens Frank is die SB toch ook goed en ik kan die dus ook nuttig gebruiken hier. Zelfs twee boxen kan dus.
        Ik lig altijd in de knoop met de aansluitingen.
        Een interne geluidskaart geeft hier storingen of "tiks". Een ferriet ring zou kunnen helpen.
        Ideaal is dat ook niet want dat zou storingen geven met die ethernet.

Met een externe kaart heb je dat niet. Maar dan moet ik iets hebben met goed "ingebouwd" geluid in die kaart en ook een DAC-functie.
        Ik weet zelfs niet of die combinatie bestaat. In het andere geval koop ik dubbel: kaart + DAC en is dat nodig?
        Wil er dus voorgoed van af zijn en opgelost hebben
        En redelijk betaalbaar

Ik maak ook muziek En die wordt gebruikt...
        Ik heb je ooit iets gestuurd in de week voor Kerstmis.
        Zo heb ik nog een en ander klaar staan.

We hebben dit onderwerp nog ooit besproken op BD

DAC zet het digitaal signaal om naar analoog.
        Last edited by theokus; 9 april 2013, 14:48.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

Dag Marc,

Allereerst veel beterschap en zo veel mogelijk pijnloze dagen gewenst!

Een DAC zit in elk toestel waar digitaal geluid aan te pas komt en het ook naar analoog omgezet wordt (van hoofdtelefoonuitgang tot RCA/tulpstekker en gebalanceerd/XLR). De kwaliteit van de DAC bepaalt samen met het formaat en de resolutie van het digitale bestand de uiteindelijke geluidskwaliteit. Het medium waar de DAC in ingebouwd is en zijn voeding speelt natuurlijk ook een rol. Zo hoorde ik in één van mijn eerste CD spelers het opspinnen van de disc motor bij het starten van een nummer (vooral met hoofdtelefoon en het volume redelijk hoog). Het spreekt dan ook voor zich dat een PC die vol met hoogfrequente signalen zit, niet de ideale plaats is om geluid naar analoog om te zetten, zeker als de voeding van matige kwaliteit is. Beter is dus het PC geluid digitaal uit te sturen en het extern te verwerken, zij het in de versterker als die hier voor uitgerust is, zij het naar een DAC.

De eerste externe DAC's waren zeer duur en uitgerust met optische en coaxiaal digitaal ingangen en ook AES/EBU over XLR. Zij waren vooral bedoeld om naast een CD/SACD loopwerk te fungeren (zie bv de Denon DP-S1 en DA-S1 LINK).Nu nog zijn er nog verschrikkelijk dure referentie exemplaren zoals het dCS Vivaldi digitale afspeelsysteem (Transport + DAC + Upsampler + Klok voor €110K LINK)

De huidige "budget" DAC's spelen in een hele andere categorie. Door de zeer hoge rekenkracht van de modernste chips kunnen ze op de USB2 poort van een PC - zonder aangepaste drivers tot 24bit/96KHz met aangepaste drivers tot 24bit/192Khz - moeiteloos een zeer hoge geluidskwaliteit leveren. Ze spelen ook in op de trend weg van het klassieke CD schijfje en meer naar MP3 en verliesloze formaten zoals WAV, FLAC voor PC en ALAC voor Mac. Hun audio prestaties hangen dan vooral af van de gekozen chip, de interne opbouw, de afscherming tegen interferenties, de kwaliteit van de voeding en ook de bekabeling. Hoe beter gebouwd, hoe beter het uiteindelijke resultaat. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de verschillen het best te horen zijn als de rest van de installatie op een hoog niveau staat en de luisterruimte ook akoestisch in orde en vrij van achtergrondgeluiden is

Verder staat het elke gebruiker vrij om de configuratie te kiezen die hij/zij wil: aansluitopties om meerdere toestellen aan te sluiten: USB asynchroon, optisch, coaxiaal, eventueel volumeregeling waardoor je geen voorversterker nodig hebt, netwerk ingebouwd voor streaming...

Ik heb veel over het onderwerp gelezen en uiteindelijk gekozen voor een toestel onder €1000 dat geluidskwaliteit vooropstelt en waar naast een PC nog een klassieke CD speler op aangesloten kan worden. Bron is dan een afstandsbestuurde Intel NUC (via Android tablet met Teamviewer remote desktop) die muziek vanaf mijn NAS afspeelt. Software op de NUC is dan Foobar2000 met WASAPI plugin waardoor Windows geen volume, toon en resolutieaanpassing doet waardoor de bestanden "bitzuiver" aan de DAC worden aangeboden. Het resultaat vind ik zelf redelijk spectaculair

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Marc? Dju toch he, soigneer u goed he

Gisterenavond (nacht...) die zaken nog eens goed bekeken.
            Maar ja, ik moet ook denken in functie van wat ik hier heb he.
            Volgens Frank is die SB toch ook goed en ik kan die dus ook nuttig gebruiken hier. Zelfs twee boxen kan dus.
            Ik lig altijd in de knoop met de aansluitingen.
            Een interne geluidskaart geeft hier storingen of "tiks". Een ferriet ring zou kunnen helpen.
            Ideaal is dat ook niet want dat zou storingen geven met die ethernet.

Met een externe kaart heb je dat niet. Maar dan moet ik iets hebben met goed "ingebouwd" geluid in die kaart en ook een DAC-functie.
            Ik weet zelfs niet of die combinatie bestaat. In het andere geval koop ik dubbel: kaart + DAC en is dat nodig?
            Wil er dus voorgoed van af zijn en opgelost hebben
            En redelijk betaalbaar

Ik maak ook muziek En die wordt gebruikt...
            Ik heb je ooit iets gestuurd in de week voor Kerstmis.
            Zo heb ik nog een en ander klaar staan.

We hebben dit onderwerp nog ooit besproken op BD

DAC zet het digitaal signaal om naar analoog.
            http://www.northstar.it/products.html
            Theo,

Waarvoor heb je eigenlijk een extra ingebouwde geluidskaart nodig?
            Wat is je budget?
            Ik hoor je vertellen over actieve Quads? Heb je hier meer details over? Hoe bedien je het volume?

Comment

Frank, maak je zelf muziek?
              Of gebruik je enkel bestaande nummers?

Welke budget DAC's vind je goed?

Ik maak zelf muziek
              Dus ik gebruik software, samples, midi-bestanden, seq.-bestanden enz. enz.
              Ik moet muziek kunnen weergeven maar ook opnemen (en aanpassingen doen, effecten enz.)
              En daarna wordt een cd geschreven.

Vroeger eens gekeken naar Roland ed. maar ja ook peperduur he.
              PLUS er zitten veel dingen ingebouwd die ik niet echt nodig heb.

Een oplossing is dus een goed geluidstoestel&extern met ingebouwde DAC?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Theo,

Waarvoor heb je eigenlijk een extra ingebouwde geluidskaart nodig?
                Wat is je budget?
                Ik hoor je vertellen over actieve Quads? Heb je hier meer details over? Hoe bedien je het volume?
                Een ingebouwde geluidskaart heb ik niet nodig ALS ik een (beter) alternatief vind.
                Een ingebouwde kaart geeft steeds problemen.
                Momenteel dus géén ingebouwde kaart in gebruik maar ik gebruik de ingebouwde module van het moederbord van Asus en een van Gygabyte.
                Geluid is goed maar ik wil een beter extern systeem waarmee ik ook kan opnemen. Lukt zo niet.
                Ik gebruik software van pgmusic.com en van Sony.
                Maar euh....alles wat ik opneem blijft "vlak", dus geen reverb mogelijk of andere effecten. WEL bij het beluisteren op pc maar niet NA de omzetting.
                Ter info: pgmusic wil zelfs gratis mijn bestanden omzetten...wave heb ik nodig om een cd te maken he.
                Dus wave"s met alle effecten en aanpassingen die ik nodig vind. Maar dat terzijde.

Je zegt dus dat elke toestel een DAC heeft.
                Maar ja wat dan te kiezen
                Budget tja...laat ik iets zeggen van rond de 400 euro?
                Mag ook een tikje meer zijn

Die boxen in combinatie met de pc is nog zoiets.
                Ik heb idd. 2 Quad boxen, actieve speakers dus die hebben een ingebouwde versterker en elk een aparte voeding.
                QMP1 Monitor type.
                Als ik die aansluit op de pc krijg ik "brom".
                We hebben het er al ooit over gehad hier op BD maar ja ik heb er niet veel aan kunnen doen.
                Dus DIE boxen heb ik nu aangesloten op de tv via een mini-dac van Argon en dat werk goed.
                Maar daardoor is mijn "hoofdzaak" nog niet opgelost: muziek maken met de pc en van goede kwaliteit.
                Via de pc luister ik nu naar de muziek via een setje van Creative: helemaal niet slecht en geen storingen maar echte kwaliteit is het toch niet.
                ====================
                Mag ik nog wat fantaseren?
                Ik heb ooit de studio gezien van James Last in...Florida Al was het maar op TV
                Heb ook een goede kennis die een professionele studio heeft maar dat is onbetaalbaar.
                Een weekje oefenen en opnemen is niet te doen en dan nog echte muzikanten he.
                Heb ooit de kans gehad om te dirigeren...in West-Vlaanderen. Moest enkel "ja" zeggen
                Had ik wel iemand nodig gehad om muziek te arrangeren. Ben ik niet zo goed in.
                Last edited by theokus; 9 april 2013, 20:27.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Frank, maak je zelf muziek?
                  Of gebruik je enkel bestaande nummers?

Welke budget DAC's vind je goed?

Ik maak zelf muziek
                  Dus ik gebruik software, samples, midi-bestanden, seq.-bestanden enz. enz.
                  Ik moet muziek kunnen weergeven maar ook opnemen (en aanpassingen doen, effecten enz.)
                  En daarna wordt een cd geschreven.

Vroeger eens gekeken naar Roland ed. maar ja ook peperduur he.
                  PLUS er zitten veel dingen ingebouwd die ik niet echt nodig heb.

Een oplossing is dus een goed geluidstoestel&extern met ingebouwde DAC?
                  Enkel beluisteren van muziek hier. Om zelf muziek te maken heb ik geen ritme genoeg.

Dit toestel klinkt blijkbaar bijzonder fraai: De Audiolab M-DAC LINK maar kost al snel €800+

Ik ken zeer weinig van opnameapparatuur en kan je hier niet bij helpen. Gebeuren de opnames enkel in het digitale domein of wordt er nog zelf opgenomen zang aan toegevoegd?

Comment

Een ingebouwde geluidskaart heb ik niet nodig ALS ik een (beter) alternatief vind.
                    Een ingebouwde kaart geeft steeds problemen.
                    Momenteel dus géén ingebouwde kaart in gebruik maar ik gebruik de ingebouwde module van het moederbord van Asus en een van Gygabyte.
                    Geluid is goed maar ik wil een beter extern systeem waarmee ik ook kan opnemen. Lukt zo niet.
                    Ik gebruik software van pgmusic.com en van Sony.
                    Maar euh....alles wat ik opneem blijft "vlak", dus geen reverb mogelijk of andere effecten. WEL bij het beluisteren op pc maar niet NA de omzetting.
                    Ter info: pgmusic wil zelfs gratis mijn bestanden omzetten...wave heb ik nodig om een cd te maken he.
                    Dus wave"s met alle effecten en aanpassingen die ik nodig vind. Maar dat terzijde.

Je zegt dus dat elke toestel een DAC heeft.
                    Maar ja wat dan te kiezen
                    Budget tja...laat ik iets zeggen van rond de 400 euro?
                    Mag ook een tikje meer zijn

Die boxen in combinatie met de pc is nog zoiets.
                    Ik heb idd. 2 Quad boxen, actieve speakers dus die hebben een ingebouwde versterker en elk een aparte voeding.
                    QMP1 Monitor type.
                    Als ik die aansluit op de pc krijg ik "brom".
                    We hebben het er al ooit over gehad hier op BD maar ja ik heb er niet veel aan kunnen doen.
                    Dus DIE boxen heb ik nu aangesloten op de tv via een mini-dac van Argon en dat werk goed.
                    Maar daardoor is mijn "hoofdzaak" nog niet opgelost: muziek maken met de pc en van goede kwaliteit.
                    Via de pc luister ik nu naar de muziek via een setje van Creative: helemaal niet slecht en geen storingen maar echte kwaliteit is het toch niet.
                    ====================
                    Mag ik nog wat fantaseren?
                    Ik heb ooit de studio gezien van James Last in...Florida Al was het maar op TV
                    Heb ook een goede kennis die een professionele studio heeft maar dat is onbetaalbaar.
                    Een weekje oefenen en opnemen is niet te doen en dan nog echte muzikanten he.
                    Heb ooit de kans gehad om te dirigeren...in West-Vlaanderen. Moest enkel "ja" zeggen
                    Had ik wel iemand nodig gehad om muziek te arrangeren. Ben ik niet zo goed in.
                    Zoals in mijn vorige reply al gezegd, ken ik zeer weinig van opnamemateriaal en techniek, maar een externe USB DAC zal je brom hoogstwaarschijnlijk weghalen.

Welke apparaten sluit je allemaal op je Quad speakers aan en hoe regel je je volume? Dan zou een iets minder dure DAC zonder volumeregeling waarschijnlijk ook wel geschikt zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht

De site is echt niet goed, de winkel is dan weer top. Hij heeft de site niet nodig om reclame te maken denk ik.
                      ik heb daar mijn geluidsinstallatie gekocht
                      en eerst gaan beluisteren (heeft verschillende 'zaken' in testopstelling)
                      goeie ervaring mee

alle prijsklassen

ik had toen LOTR mee voor de surround (tv) en muziekcd's van het hevige genre voor de stereo
                      double bass drums knalden goe ;-)

ben gegaan voor combinatie Denon + Kef speakers
                      Last edited by Dirtyharry71; 10 april 2013, 11:08.
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ik heb ook een stel KEF's: IQ90 en IQ9C met een Pioneer versterker.

Welke KEF's heb jij staan?

Comment

Enkel beluisteren van muziek hier. Om zelf muziek te maken heb ik geen ritme genoeg.

Dit toestel klinkt blijkbaar bijzonder fraai: De Audiolab M-DAC LINK maar kost al snel €800+

Ik ken zeer weinig van opnameapparatuur en kan je hier niet bij helpen. Gebeuren de opnames enkel in het digitale domein of wordt er nog zelf opgenomen zang aan toegevoegd?
                          Ok, in feite is dat niet moeilijk maar je moet drivers hebben.
                          Interne en externe geluidskaarten of geluidsmodules hebben standaard die drivers.
                          Je hebt dus input en output drivers nodig.
                          Roland bijv. heeft een Roland VST en dat is software die zo'n kaart of module vervangt.
                          In de software om muziek te maken zie je dan die drivers op hun juiste plaats.
                          Dat is ook niet moeilijk omdat dit automatisch installeert als je de software installeert.
                          Die automatische installatie zie je dus ook bij alle interne en externe geluidskaart of modules.

Nu, de geluidsmodule die standaard zit ingebouwd in de moederborden heeft géén input drivers...perfect opnemen kan dus niet.
                          En de outputdrivers zijn die van o.a. Windows.

Ik heb begrepen dat jij Windows-dingen hebt uitgeschakeld en je geeft muziek weer via jouw DAC.
                          Wat moeilijke uitleg maar je snapt me wel
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Zoals in mijn vorige reply al gezegd, ken ik zeer weinig van opnamemateriaal en techniek, maar een externe USB DAC zal je brom hoogstwaarschijnlijk weghalen.

Welke apparaten sluit je allemaal op je Quad speakers aan en hoe regel je je volume? Dan zou een iets minder dure DAC zonder volumeregeling waarschijnlijk ook wel geschikt zijn.
                            De Quad speakers zijn momenteel verbonden met mijn tv.
                            De installatie is als volgt: de optische uitgang van de TV gaat naar die mini-DAC van Argon. En vanaf die mini-DAC naar de luidsprekers.
                            Het volume regelen kan bij elke box. Dat is standaard voorzien. Via de tv kan ik het volume van de boxen niet bereiken&gebruiken.
                            Dus het volume van de boxen moet ik zelf met de hand regelen.

Je kan je nog de vraag stellen waarom ik die boxen heb gekocht
                            Die zijn intussen zo'n goede 10 jaar in mijn bezit. En ik wilde goed materiaal hebben.
                            Omdat ik te weinig technische kennis had, had ik steeds problemen met hun geluid via de pc.

Ik wilde ook mijn muziek horen op kwaliteit: klinkt het goed? Goed bereik? enz. enz.
                            't Is & was ook een kwestie van "niet afgaan" of een blauwtje oplopen, of mezelf belachelijk maken
                            Stel je maakt thuis een cd en die klinkt thuis behoorlijk MAAR op een ander trekt het op niks....dus ik MOET zeker zijn.
                            Het is dus ook een kwestie van weten wat je doet bij de opname.

Intussen heb ik via BD veel bijgeleerd en die boxen gaan ooit met de pc verbonden worden.
                            Als ik een oplossing heb die me past

Nog iets
                            Het geluid via een set van Creative is verduiveld goed. Ik weet niet hoe ze bijv. aan die goede bassen komen.
                            Ik heb het over de set T20 of T40. Kosten ook geen geld...dus kwaliteit prijs is dat in orde.
                            Gisteren heb ik nog wat gedaan met samples van Sony en dan hoor je pas waartoe die T20 of T40 in staat zijn.
                            DUS? Dus zijn we weer bij het topic van TS
                            Last edited by theokus; 10 april 2013, 15:30.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

De TS heeft ook een paar Bowers & Wilkins in de pipeline staan
                              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Ik vind het een eigenaardige vraag, welke muziek je moet beluisteren om een muziekinstallatie te testen.
                                Zet je dan niet de muziek op die je zelf graag hoort?
                                Als de muziek die je graag hoort goed klinkt op die muziekinstallatie, waarom zou je dan andere muziek beluisteren die je niet zo leuk vindt?

Een soortgelijk vraag zou zijn:
                                - Welk onderwerp moet ik fotograferen om een camera / lens te testen?
                                - Op welke weg moet ik rijden om mijn nieuwe auto / motor / fiets te testen?
                                - Welk tv-programma moet ik bekijken om mijn tv te testen?

Zo kan je er zelf waarschijnlijk nog wel meer bedenken.
                                Last edited by Black B@ndit; 10 april 2013, 19:09. Reden: Tikfoutje...
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X