Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De waanzin van massaproductie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De waanzin van massaproductie

Iemand toevallig vandaag de reportage gezien op Koppen over plastiek in de zeeën?

Nog zo'n probleem dat iedereen héél graag wil opgelost zien maar weinigen die er effectief iets aan doen; we blijven gewoon plastiek verpakkingen kopen
    en onze aankopen steken we, jawel in een plastiek draagtas.

We beseffen allemaal wel, sommige iets meer dan anderen, dat er serieuze problemen zijn in de wereld maar helaas doen we, of kunnen we, er weinig aan doen.
    Wat voor nut heeft het wanneer ik zeer zuinig omga met water, plastiek gebruik probeer te minimaliseren, geen overbodige ritten maak per auto, etc.
    terwijl ruil 70% van mijn vrienden, kennissen en buren niet eens stilstaat bij deze problematiek en eens bedenkelijk de wenkbrauwen fronst wanneer ik dit ter sprake breng?

Maar ach, in mijn ideale wereld...
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Iemand toevallig vandaag de reportage gezien op Koppen over plastiek in de zeeën?

Nog zo'n probleem dat iedereen héél graag wil opgelost zien maar weinigen die er effectief iets aan doen; we blijven gewoon plastiek verpakkingen kopen
      en onze aankopen steken we, jawel in een plastiek draagtas.

We beseffen allemaal wel, sommige iets meer dan anderen, dat er serieuze problemen zijn in de wereld maar helaas doen we, of kunnen we, er weinig aan doen.
      Wat voor nut heeft het wanneer ik zeer zuinig omga met water, plastiek gebruik probeer te minimaliseren, geen overbodige ritten maak per auto, etc.
      terwijl ruil 70% van mijn vrienden, kennissen en buren niet eens stilstaat bij deze problematiek en eens bedenkelijk de wenkbrauwen fronst wanneer ik dit ter sprake breng?

Maar ach, in mijn ideale wereld...
      Helpt geen bal; sust alleen een klein beetje het geweten van u en misschien van anderen.
      Dit is niet de eerste docu die ik zie over plastiek in zee.
      Ik ga winkelen met een tas of met plooibakken.

Enne er ligt nog veel kernafval in zee.
      En er zit nog veel kernafval in de grond waarvan de vaten lekken.
      Zeer interessant voor onze nakomelingen
      En ze knoeien volop met onze voeding.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Die film/boek was "Brave new World" of in het nederlands "Heerlijke nieuwe wereld".

Je kan een bevolking nooit voeden van zichzelf.
        Alsof we heel ons leven maar 80 kg voedsel zouden nodig hebben.
        Maar in die/dat film/boek werden de lijken inderdaad 'gerecycleerd'.
        ik dacht spontaan aan de film "Soylent Green"

edit: 'k ben nogal nen trage blijkbaar:
        is reeds vermeld geweest
        Fuji Digitaal fototoestel

Comment

gezellig hier:
          iemand nog een kopje koffie..?
          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Zijn we nog bezig?
            Ik vind het wel kunnen bouk.

Het is een maatschappelijk probleem die steeds nadrukkelijker op de voorgrond komt. Niet iedereen benaderd het onderwerp vanuit een wetenschappelijk standpunt, maar wat we allemaal gemeen hebben, is dat het onderwerp onze interesse heeft en dat we vinden dat er wel eens wat meer actie mag ondernomen worden.

@ kirsten_dl . nog niet bekeken, maar de artikels over de uitzending heb ik wel gelezen. Ik volg het onderwerp nu al een tijdje.

Jouw bedenking over de mensen in je omgeving heb ik hier zelf ook al gemaakt. Maar toch.. als je dan wat meer gaat uitleggen, zie je toch vaak verwondering en lijkt het of je ze eventjes kan overtuigen van de noodzaak om in te grijpen. Maar ja..

Een van de weinige documentaires over het onderwerp. Toxic Garbage island (2008) . Met weinig middelen gemaakt, toch de moeite om eens te kijken vind ik.

En een Link dat ik zeer graag eens wil delen over dit onderwerp. Een teaser voor een kortfilm die er aan komt.
            En een link naar de foto's.

Als hier toevallig mensen zijn die wat meer willen bereiken met de fotografie/film, misschien kunnen we met een kleine groep de krachten eens bundelen rond een onderwerp?

Aan de cijfers smijtende schrijvers hier: is er dan geen een van jullie die heeft nagedacht over co-factoren bij de erfelijkheid van intelligentie? Zoek eens op: erfelijkheid intelligentie - nature - nurture - evidentie voor een erfelijke component in IQ-scores - milieucomponent (in relatie met) - regressie-effect - sociale impact op - impact van de omgeving op - .. zo kom je er wel uit. Het is niet te reduceren tot een super eenvoudige statistische stelling als in jullie discussie.
            Last edited by Provid; 12 april 2013, 12:09. Reden: Link toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Iemand die zegt dat het anders moet zegt zeker en vast niet "behalve voor mij". Integendeel; hij/zij is gewoon al voorbij de eerste stap, namelijk erkennen dat er weldegelijk een probleem is. Of hij is al bezig met stap twee; er proberen iets aan te doen. Niet dat hij/zij daarom perfect is, maar men probeert tenminste.
              Volgens mijn definitie is het ervaren van een probleem de perceptie van een verschil tussen de ervaren situatie en de gewenste situatie. Daarom de vraag: omdat een individu een probleem ervaart, is het een probleem voor iedereen?

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Bottom line; ik denk niet dat het "wereldverbeteraars" zijn die egoïstisch zijn. Ik denk eerder dat vele anderen schrik hebben van eender welke verandering, en daarom egoïstischer zijn zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Ze blijven liever volharden in de boosheid. Bij wijze van spreken zien ze liever het oerwoud in Borneo sneuvelen, dan dat ze hun pot Nutella moeten afgeven (wegens geen planaardige olie genoeg).
              Ik zie 'wereldverbeteraars' als gelovigen. Ze zijn heilig overtuigd van hun eigen religie. Als je het niet eens bent met hun religie ben je een ketteraar. Komt het bekend voor?

P.s. of 'wij' een probleem hebben ben ik nog niet uit, maar ik laat me geen probleem aanpraten. Dat maak ik zelf wel uit
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                Volgens mijn definitie is het ervaren van een probleem de perceptie van een verschil tussen de ervaren situatie en de gewenste situatie. Daarom de vraag: omdat een individu een probleem ervaart, is het een probleem voor iedereen?
                Als de perceptie van dat individu ondersteund wordt door objectieve gegevens, dan wel, ja. Het is niet omdat jij er geen direct/individueel gevolg van ervaart dat er geen probleem is.

Het probleem willen verhelpen afdoen als een religie vind ik een zwak argument.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Provid Bekijk bericht
                  Aan de cijfers smijtende schrijvers hier: is er dan geen een van jullie die heeft nagedacht over co-factoren bij de erfelijkheid van intelligentie? Zoek eens op: erfelijkheid intelligentie - nature - nurture - evidentie voor een erfelijke component in IQ-scores - milieucomponent (in relatie met) - regressie-effect - sociale impact op - impact van de omgeving op - .. zo kom je er wel uit. Het is niet te reduceren tot een super eenvoudige statistische stelling als in jullie discussie.
                  Niet over alle mogelijke co-factoren neen.

Maar zoals beschreven in #63, ben ik wel enorm begaan met de berg afval dat het met zich meebrengt. Natuur en leefomgeving zijn een van de dingen die ik zeer serieus neem. Dat je niet zomaar kinderen maakt, maar dat je ook probeert -zowel voor hun als voor anderen- bij te dragen aan een betere wereld.
                  Al is dat allemaal utopisch en uiteindelijk dweilen met de kraan open, het resultaat is de afgelopen jaren nog nooit boven het break-even punt gekomen, en zal ook nooit gebeuren wanneer we overmatig blijven grondstoffen uitputten.

Als hier toevallig mensen zijn die wat meer willen bereiken met de fotografie/film, misschien kunnen we met een kleine groep de krachten eens bundelen rond een onderwerp?
                  Ja, lijkt zeker interessant.
                  Het komende jaar zal ik het wel immens druk hebben, en mijn foto's zijn zeker niet wat het moet zijn om professioneel over te gaan komen.

Oorspronkelijk geplaatst door Provid
                  Een van de weinige documentaires over het onderwerp. Toxic Garbage island (2008) . Met weinig middelen gemaakt, toch de moeite om eens te kijken vind ik.
                  De Plastic Soup in de oceanen heb ik al jaren terug ontdekt door zo'n docu's.
                  En al doe je je best om mensen hierover te informeren, je wordt altijd terug scheef bekeken als "die groene rakker", die zo onnozel is om naast de kudde te lopen.

En dat zal moeilijk zijn om die blijvende trend uit de kudde te gaan halen.
                  Wanneer men in het station reclameflyertjes uitdeelt aan pendelaars, zie je iedereen steevast die papiertjes terug op grond gooien, nonchalant alsof er niets is gebeurd. Terwijl er 5 meter verder een vuilbak staat, zijn ze zelfs te mak om er even naartoe te gaan.
                  Maak je er een opmerking over, dan wordt je uitgekafferd.

Het is triestig gesteld met de samenleving vind ik.

Comment

Het meest schokkende vind ik de slotbeelden van dat hangbuik mensje.
                    En dan wetende dat twee van de drie Amerikanen met dit probleem zitten, maar Europa is ook al goed op weg en ze hun caravan moeten wegdoen daar ze niet meer door dat deurtje kunnen.
                    Maar wat wil je, het begint op de scholen met die vette voedertroggen die ze kantines noemen. De broodtrommeltjes worden geleegd in de prullenbakken waarna de vette kantine snacks met cola als glijmiddel in hun verwende muiltjes verdwijnen.

Comment

Zijn we nog bezig?
                      Ik vind het wel kunnen bouk.

Het is een maatschappelijk probleem die steeds nadrukkelijker op de voorgrond komt. Niet iedereen benaderd het onderwerp vanuit een wetenschappelijk standpunt, maar wat we allemaal gemeen hebben, is dat het onderwerp onze interesse heeft en dat we vinden dat er wel eens wat meer actie mag ondernomen worden.

@ kirsten_dl . nog niet bekeken, maar de artikels over de uitzending heb ik wel gelezen. Ik volg het onderwerp nu al een tijdje.

Jouw bedenking over de mensen in je omgeving heb ik hier zelf ook al gemaakt. Maar toch.. als je dan wat meer gaat uitleggen, zie je toch vaak verwondering en lijkt het of je ze eventjes kan overtuigen van de noodzaak om in te grijpen. Maar ja..

En een Link dat ik zeer graag eens wil delen over dit onderwerp. Een teaser voor een kortfilm die er aan komt.
                      En een link naar de foto's.

Om even te melden, volledig akkoord met je antwoord,
                      dat laatste is waar ik al tijdje op doel,
                      blijkbaar verwoord jij het gewoon pakken beter
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Wat kan men er aan veranderen? ....Niets mijn gedacht. Uitstellen ......? Ja, een beetje. Maar uiteindelijk gaat het toch naar de kl*ten.
                        Wie zijn wij om een halt toe te roepen aan de ontbossing in een ver land waar armoede troef is en de levensverwachting beneden alle peil is?
                        Wat als hier de armoede toeneemt en eten, woning, verwarming etc... niet meer te betalen zijn? Overleven ( eten en onderdak ) doen vreemde dingen met de mens.
                        Onze maatschappij laat nooit toe dat er "minder" wordt gemaakt/verbruikt/verdiend/belastingen geïnd/etc.....Het moet ieder jaar meer zijn.
                        Deze mannen wisten in 1969 al waar het naartoe zou gaan. En dat waren geen slimmeriken maar gewone mensen die logisch nadachten.
                        Een paar mooie zinsneden vindt ik deze" you won't find a thing to chew" wat aansluit bij de film met de "cookies" en "pick your son & daughter from the bottom of a long glass tube". Zo kun je dommeriken weren.
                        Bijna op het einde geven ze de bijna ideale oplossing. Op +- 2 min zegt/zingt men " tear it down and start again".
                        Misschien wat cru maar uiteindelijk zal het dat worden, op gang gebracht door een "knopje" of door de aarde zelf.
                        Dat is mijn gedacht .....maar ik ben ne dommerik.
                        En nu ga ik nog eventjes proberen te leven.
                        Groetjes
                        ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                          ........
                          En nu ga ik nog eventjes proberen te leven.
                          doe met je mee.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                            Ik zie 'wereldverbeteraars' als gelovigen. Ze zijn heilig overtuigd van hun eigen religie. Als je het niet eens bent met hun religie ben je een ketteraar. Komt het bekend voor?
                            Wat een uiterst zwak argument zeg.

Cijfermateriaal genoeg die mijn mening steunt. Ik heb het niet uit een of ander heilig geschrift.
                            En mensen genoeg die dezelfde mening zijn toegedaan. Ook gekende mensen, en vaak ook geleerde mensen. Sir Attenborough. Etienne Vermeersch. Dit zijn geen mensen die een religie prediken. Het enige dat ze prediken is de rede. "Denk na over wat je doet".

Als al dat cijfermateriaal, al die bewijzen, bij jou alleen maar overkomen als "men wil mij iets aanpraten", dan is dat voor jouw rekening. Of voor die van je kinderen. Weet je wat frappant is? Een persoon als ik zonder kinderen, zit meer in met hoe hij de planeet achterlaat dan de meeste personen met kinderen.
                            http://www.theafricabug.com

Comment

Bovendien ben ik eens benieuwd naar de reactie van mensen die net als jij dezelfde mening zijn toegedaan, als ze geconfronteerd worden met de gevolgen van, bijvoorbeeld de massale vervuiling door micro-plastics op jouw toekomst, en dat van de volgende generatie. We zijn vaak in staat om een probleem te blijven relativeren, tot dat het probleem de persoonlijke sferen binnen treedt en onoverkomelijk wordt. Het gaat er niet meer om of een individu al dan niet een probleem ervaart, het gaat er hier om dat niet alle individuen zich bewust zijn van de ervaring. - Ontkenning, is een afweermechanisme en termen als Wereldverbeteraars, ketters, gelovigen, religie zijn dan inderdaad vrij gebruikelijke termen maar vrij ongepast. Niemand probeert hier om problemen aan te praten, het probleem is er, is bovendien wetenschappelijk bewezen, en wordt hier terecht even op de voorgrond geplaatst.

Comment

precies veel slimme mensen hier

Comment

Working...
                                X