Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een schot in het duister....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een schot in het duister....

...je weet maar nooit.

Ik heb een collega die saxofoon speelt en die me gevraagd heeft om het mes waarmee ze haar riet "aanzet" te slijpen. Ik ken geen noot zo groot als een kerk en zij kent niks van messen, een zeer goede combinatie van expertise dus
    Het hoofdprobleem is niet de scherpte want het mag blijkbaar niet té scherp zijn hoor ik, maar wel de slijphoek. (Dit mes wordt eerder gebruikt om te schrapen dan om te slijpen). Ik vind namelijk niet terug als die moet symmetrisch of asymmetrisch zijn of als het niet op steekt.
    Het mes is een Graf plooimodel dat ik wel te koop vind maar verder niks daarover. De snee lijkt me persoonlijk symmetrisch maar Ciska spreekt dat tegen, ze weet ook niet waar ze terecht kan om dat te laten slijpen, het alternatief -een nieuw mes- vindt ze -terecht- te gek voor woorden. Ik kan me ook voorstellen dat het allemaal niet zo nauw steekt maar ik wil niet prutsen als het ook perfect kan.
    Ik durf het bijna niet te vragen, is er hier toevallig iemand die hier meer van weet of iemand kent die hier meer van weet ?

Re: Een schot in het duister....

Post eens een foto van dat mes.

Comment

Dat is even geluk hebben....
      Ik heb zelf geen foto er van (heb het ding alleen nog maar even vast gehad) maar tijdens mijn zoektocht naar een foto kwam ik toevallig op

Probleem opgelost denk ik, het is dus een asymmetrisch "Sushi-mes" slijppatroon.
      Het enige probleem dat nu nog rest is een linkshandig/rechtshandig . Ik vermoed dat de schuine zijde naar voor moet met de snee naar achter om het lemmet niet te laten "happen" in het riet.

Dus Tommie, je tip was goud waard

Comment

Dan ken ik de perfecte tool om dat te slijpen.
        Kijk eens in mijn topic over mijn koksmes.
        Met een setje van Lansky krijg je dat perfect scherp, en het helpt je om de hoek constant te houden.

Comment

Ik heb al vele jaren de Deluxe Aligner van DMT. Zelfde principe.
          Werkt idd zéér goed.
          Vreemd dat er hier nog niemand op het idee is gekomen om ze in te voeren en te verkopen, er is daar zeker een markt voor.

Comment

Working...
          X