Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe desktop samenstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe desktop samenstellen

Goeieavond heren (en dames),

Na 10 jaar ben ik aan een nieuwe desktop toe...
    Ik zou graag mn voeding (460Watt) houden, grote kast heb ik ook en mijn harde schijven zijn voorlopig nog groot genoeg...
    Ik had graag de prijs goed onder de 1000€ gehouden (ongeveer 800€ zou ideaal zijn)

Na wat opzoekwerk kwam ik bij het volgende:
    Als processor dacht ik aan een Intel I7-3820 (285€)
    Moederbord Intel DX79SR (277€)
    Grafische kaart NVIDIA Gforce GT630 (117€) (is niet voor zware gaming of dergelijke, wel voor tekenprogramma's)
    Voor geheugen dacht ik aan 4GB DDR3 RAM (max 50€)

Software:
    Windows 8 (120€)

TOTAAL: 850€

Zit ik hier goed?
    Ik ben niet zeker van grafische kaart, RAM geheugen, is mijn voeding wel zwaar genoeg voor dit alles?

Mvg,
    Elektroman87

Re: Nieuwe desktop samenstellen

Moederbord: GIGABYTE GA-Z77X-D3H (rev. 1.0) = 124,90
    CPU: Intel® Core™ i5-3570K = 214,90
    Grafische kaart: GIGABYTE GV-N640OC-2GI = 84,90
    Geheugen: Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit = 109,90

De Intel moederborden zijn te duur voor wat ze te bieden hebben.
    Wat je uitspaart met de CPU en het Moederbord kunt u besteden aan meer geheugen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bedankt, morgen even de specs van uw voorstel nakijken...
      En mijn voeding van 460W zal hier voor volstaan?

grtz

Comment

Ik zou het ook bij een Z77 moederbord houden en een i7-3770 gebruiken (kost ongeveer evenveel als een 3820) . Zo'n moederbord is normaal wel goedkoper dan zo'n 2011 socket versie. Persoonlijk gebruik ik liever een Asus versie, maar Gigabyte is zeker niet slecht. Je bent sneller af met een i7-39xx (op zo'n 2011 socket), maar die dingen zijn nog altijd duur.
        En 4 GB is vandaag wel behoorlijk krap. Dus min. 8, maar 16 is niet zo duur (die 110 € is daarvoor behoorlijk ruim...). En hou er rekening mee dat je die dingen per paar moet steken (dus niet 1x8, maar 2x4 GB als je aan 8 wil geraken). 16 doe je best in 2x8 (dan kan je later gaan naar het max. van 32 GB door 2 stuks bij te steken (mocht dat nodig zijn)). Die 3820 is trouwens een quad channel (en daar moet je de rams per 4 steken).
        Intel zal normaal geen moederborden meer maken in de toekomst (uiteraard wel nog chipsets). En meestal krijg je meer voor minder geld bij een ander merk.

Je voeding moet daar normaal voor volstaan (tenminste als het een degelijke versie is). Gewoonlijk is de grafische kaart een grotere slokop dan de processor, en daar kies je een behoorlijk "brave" versie op verbruikvlak.
        Behalve als je je PC niet in een domein hoeft te steken, mag je gerust de "gewone" windows 8 versie nemen. Voor minder dan 100€ moet dat lukken.

Wat bedoel je juist met "tekenprogramma's" ? 3d CAD zijn ook tekenprogramma's, maar dan zal je niet volstaan met zo'n GT 630. Als je daar Photoshop en Lightroom mee bedoelt, dan is er niet direct een probleem.
        Last edited by polleke_cgc; 27 februari 2013, 23:20.
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Ik zou het ook bij een Z77 moederbord houden en een i7-3770 gebruiken (kost ongeveer evenveel als een 3820) . Zo'n moederbord is normaal wel goedkoper dan zo'n 2011 socket versie. Persoonlijk gebruik ik liever een Asus versie, maar Gigabyte is zeker niet slecht. Je bent sneller af met een i7-39xx (op zo'n 2011 socket), maar die dingen zijn nog altijd duur.
          En 4 GB is vandaag wel behoorlijk krap. Dus min. 8, maar 16 is niet zo duur (die 110 € is daarvoor behoorlijk ruim...). En hou er rekening mee dat je die dingen per paar moet steken (dus niet 1x8, maar 2x4 GB als je aan 8 wil geraken). 16 doe je best in 2x8 (dan kan je later gaan naar het max. van 32 GB door 2 stuks bij te steken (mocht dat nodig zijn)). Die 3820 is trouwens een quad channel (en daar moet je de rams per 4 steken).
          Intel zal normaal geen moederborden meer maken in de toekomst (uiteraard wel nog chipsets). En meestal krijg je meer voor minder geld bij een ander merk.

Je voeding moet daar normaal voor volstaan (tenminste als het een degelijke versie is). Gewoonlijk is de grafische kaart een grotere slokop dan de processor, en daar kies je een behoorlijk "brave" versie op verbruikvlak.
          Behalve als je je PC niet in een domein hoeft te steken, mag je gerust de "gewone" windows 8 versie nemen. Voor minder dan 100€ moet dat lukken.

Wat bedoel je juist met "tekenprogramma's" ? 3d CAD zijn ook tekenprogramma's, maar dan zal je niet volstaan met zo'n GT 630. Als je daar Photoshop en Lightroom mee bedoelt, dan is er niet direct een probleem.
          Wat ik bedoel met tekenprogramma's: Ik weet nog niet precies welk programma, maar ik zou graag aan een voorontwerp beginnen tekenen van ons huisje, architectuur programma dus...

Bedankt voor de reactie, weer al een stuk wijzer

Comment

Het verschil in prestaties tussen een i5-3570K en een i7-3770 is zo gering dat dit de 100 euro meerprijs niet rechtvaardigt.
            Met dit prijsverschil kan een SSD schijf (als bootdisk) aangekocht worden.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Het verschil in prestaties tussen een i5-3570K en een i7-3770 is zo gering dat dit de 100 euro meerprijs niet rechtvaardigt.

Grtz, RF
              Daar dacht ik ook aan, omdat wat jij voorstelde goedkoper was dan mijn eerste idee, ik nog een SSD-schijf kon aankopen. Heb gelezen dat dit zorgt voor veel sneller opstarten van programma's en dergelijke...

Comment

Yepse, eenmaal een SSD is altijd een SSD en eentje van Crusial of Samsung (mijn voorkeur) is de beste upgrade.
                Bij Samsung is een programma meegeleverd voor het onderhoud van de schijf.
                Uw foto's, data en films zet je dan op een of meerdere andere HDD's.
                Persoonlijk heb ik een Samsung van 256GB als bootdisk, 3 x 1TB HDD voor opslag en backup + 1 externe USB HDD ook voor backup.

Grtz, RF

Comment

...
                  Grtz, RF
                  Allez, de 3770 is dus een dure verliespost voor Intel, die hadden ze dus kunnen vermijden door 'm niet te maken?

Comment

Uw specialiteit is de spot drijven met een ander hé.

RF

Comment

Vooral als de steller blijk geeft van ondoordachtheid ... misschien moet je wel stellen dat er bij de ontwerpingenieurs van Intel enkel idioten werken die 2 cpu's ontwerpen met nauwelijks verschillende prestaties maar die bijna een factor 2 in prijs verschillen .. djeezes! wat men hier al niet leest aan simplistische adviezen!

Comment

Grtz, RF
                        Ik heb daar een prijsverschil van 80 €, maar er is wel een aanzienlijk prestatieverschil tussen de 2, op voorwaarde dat je software gebruikt die de 4 cores echt benut (wat gelukkig steeds vaker het geval is).
                        Ik gebruik gewoonlijk passmark als vergelijkingsbasis . Een 3770 haalt daar 9486, een 3570K, 7146 (dus een 32% verschil).
                        Voor mij is dat voldoende om toch die i7 te nemen... Een 3930K haalt daar 12121, maar dat ding kost wel vlotjes 500€. Je kan ook een 3960X nemen (vlotjes 950€) en 12876...
                        Ik zou het echt houden bij een i7-3770 (je hebt ook een K versie voor overclockers...). Dat is trouwens ook het ding dat ik laatst in mijn nieuwe desktop heb laten monteren.

Ik heb zelf ook een SSD laten monteren. Maar de snelheidswinst zit daar voornamelijk in het opstarten van programma's. Dat is natuurlijk wel aangenaam, maar of het noodzakelijk is, is weer iets anders. Als je het geld vrij hebt, moet je het zeker doen.

Voor een Autocad LT ofzo (daar bestaat ook een gratis kloon van : Dassault Draftsight) kan je ook met een basissysteem redelijk uit de voeten (of het zou moeten zijn dat je echt zware tekeningen maakt).
                        Maar er is wel een groot verschil tussen 2d of 3D tekenen. 2D is geen probleem, maar voor 3D zou ik toch een iets zwaardere grafische kaart gebruiken. Het hangt er ook vanaf welke software je wil gebruiken Autodesk Revit is ook iets zwaarder dan een "rommelpakketje"...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Vooral als de steller blijk geeft van ondoordachtheid ... misschien moet je wel stellen dat er bij de ontwerpingenieurs van Intel enkel idioten werken die 2 cpu's ontwerpen met nauwelijks verschillende prestaties maar die bijna een factor 2 in prijs verschillen .. djeezes! wat men hier al niet leest aan simplistische adviezen!
                          Kalm, rustig... Van mij mag iedereen zijn mening geven. En ik zal het zeker zeggen als ik het niet eens ben (wat zeker niet altijd in goeie aarde valt...). Maar je erin opjagen zou ik niet doen...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Waarom wordt hier alles en altijd uit z'n context gehaald.
                            De configuratie die ik geef is een antwoord op wat TS van z'n nieuwe PC vraagt.
                            Kan hier dan nooit serieus advies worden gegeven?

Trouwens kijk hier eens:

Comment

De verschillen volgens Intel : http://ark.intel.com/compare/65520,65523
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X