Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koel-vries-vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Koel-vries-vraag

    Er worden dan nu ook koel/vries combi's geleverd met een schakelaar aan de binnenkant voor als de combi in een koele ruimte staat.
    Als de schakelaar aan staat dan gaat de binnen verlichting niet volledig uit maar blijft op halve spanning branden.
    Zo wordt er warmte gecreëerd om het aanslaan te versnellen.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #17
      Re: Koel-vries-vraag

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het rendement van een koelcompressor wordt groter naarmate de temperatuur van de verdamper en de condensor dichter bij elkaar komen.
      Als de condensor beter gekoeld wordt, dan zakt de condensatietemperatuur, en vergroot de koelcapaciteit van de compressor.

      Met systemen die -175°C halen heb ik geen ervaring, daar worden specifieke koelmiddelen gebruikt die een veel hogere druk hebben.
      Bij die systemen ligt de verdampingstemperatuur en de condensatietemperatuur heel ver uit elkaar, het rendement zal dan heel laag zijn. Door de temperatuur van de condensor te verlagen kan het rendement toch nog wat verhogen, daarom zal die installatie dan watergekoeld zijn, anders komt er van koelen niet veel meer in huis tijdens de zomermaanden.
      Met de "standaard" koelmiddelen zijn die temperaturen niet haalbaar omdat de verdamper dan in het vacuum zit, en dan krijgt de compressor bijna geen koeling meer (bijna alle koelcompressoren worden gekoeld met de zuiggassen).
      Door dat vacuum kan de compressor dan ook elektrisch "doorslaan" (toch bij hermetische en semi-hermetische koelcompressors).
      Inderdaad een speciaal gas Bart het waren Polycold instalaties onze laatste waren 6 traps verdampers, daarvoor hadden wij 4 traps tot -125°C
      met gescheiden gassen compressordruk ongeveer 22 bar als ik mij goed herinner.
      Hetzelfde principe maar dan 7 traps wordt gebruikt in Zeebrugge om het aardgas te koelen,

      Dus een ééntraps compressor met een meertraps verdamper met dus zes soorten gas, deze scheiden zich op verschillende niveaus,
      en het ene middel koelt het andere door middel van zes kleine bollen met kleine capulairen zie hier afbeeldingen KLIK

      Comment


      • #18
        Re: Koel-vries-vraag

        Tja, als het dan allemaal niet waar is, waarom hanteert de industrie zelf dan de klimaatklasses die mooi worden uitgelegd door schollaert? (google maar op klimaatklasse, dat is de correcte benaming: vb. website van een fabrikant (Liebherr) zelf: http://www.liebherr.be/index.php?pag...9&faqID=224768)

        Wat wordt bedoeld met klimaatklasse?

        De klimaatklasse van een koel- of vrieskast geeft aan voor welke omgevingstemperaturen het apparaat geproduceerd is. Er zijn 4 klimaatklassen, die afzonderlijk of in combinatie bij de diverse uitvoeringen vermeld kunnen staan.

        SN = omgevingstemperatuur van 10°C tot 32°C
        N = omgevingstemperatuur van 16°C tot 32°C
        ST = omgevingstemperatuur van 16°C tot 38°C
        T = omgevingstemperatuur van 16°C tot 43°C

        De combinatie SN-T betekent dan dat het apparaat geschikt is voor omgevingstemperaturen van +10°C tot +43°C.

        Bij temperaturen onder de ondergrens van de klimaatklasse zullen koelkasten met en zonder vriesvak en dubbeldeurs koelkasten niet meer goed kunnen functioneren. Statische huishoud vrieskasten daarentegen zullen technisch nog wel goed functioneren. Wanneer de omgevingstemperatuur echter onder het vriespunt komt, kan LIEBHERR de goede werking van elektronische onderdelen niet meer garanderen. Tevens kan op bepaalde plaatsen, onder andere op de elektronica condensvorming optreden.

        Bij de professionele diepvrieskasten (uitgezonderd statische diepvrieskasten) is vanwege het ontdooisysteeem een omgevingstemperatuur van minimaal +10°C verreist.
        "Koel en vrieskasten zijn warmte ontrekkende apparaten, deze warmte geven ze aan de achterkant af, daardoor werkt een koelkast en vrieskast slechter met heel warm weer.

        Onder de 10 graden zal een koel en vrieskast ook beduidend minder werken, vaak zal de temperatuur in met name een koelkast buiten de kast kouder kunnen zijn dan in de kast, gevolg: hij werkt dus niet meer.

        In koelkasten zit een automatische ontdooier waardoor de binnenkant wel iets verwarmd wordt zodat er soms van enige werking nog sprake is.

        We gaan er vanuit dat de isolatie van apparaten optimaal is, bij vrieskasten en kisten is dit niet helemaal waar, de kast zal toch wat warmte moeten absorberen voordat de thermostaat aanslaat. Bij lagere temperaturen is dit minder het geval zodat de vrieskast een gevaarlijke bacteriebom kan worden.

        Over het algemeen praten we hier over huishoudapparatuur, de producent van het product gaat er vanuit dat u dit apparaat dus in huis zet, daar is alles op ingesteld, ook de eventuele elektronische thermostaten.

        Ik weet gevallen van drogers met NTC metingen die in de winter in de schuur staan en niet willen functioneren, te koud, ook voor dit soort apparatuur.

        Oudere kasten met freon en een slechte isolatie hadden hier vroeger wat minder last van, maar van een goede werking was evenmin sprake. "



        "Het is een warmte pomp deze heeft 2 belangrijke delen.
        Een verdamper en een condensor.

        Doordat de pomp achter een of meerdere vernauwingen het gas onttrekt ontstaat een onderdruk. Door deze onderdruk wordt het gas verplicht tot uitzetten. Daarvoor is energie nodig en die zijde wordt koud .

        De pomp perst het gas naar de vernauwing toe. Hierdoor stijgt de druk voor de vernauwing. Het gas word gedwongen om in te krimpen, hierbij moet het energie kwijt en er komt warmte vrij.

        Als je nu de druk/vulling verlaagt is er minder gas om uit te zetten en te krimpen en dus minder rendement.

        Het systeem hoeft in theorie niet eens onder druk te staan, zolang er tussen verdamper en condensor maar een relatief drukverschil is, doet de absolute druk in het systeem er niet toe. "
        Last edited by ajuin; 26 februari 2013, 21:19.

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #19
          Re: Koel-vries-vraag

          Voor hogere temperaturen wordt er een grotere condensor gebruikt, met een grotere oppervlakte wordt het verschil tussen de condensatietemperatuur en de omgevingstemperatuur kleiner.
          Doordat het verschil kleiner wordt zal de condensatietemperatuur (en ook de druk) lager zijn, daardoor blijft het rendement van de koelcompressor hoog genoeg om bij hoge omgevingstemperaturen nog voldoende koelvermogen over te houden om de koelkast op de correcte temperatuur te houden.
          Een koelkast en een diepvriezer hebben een capillair voor de inspuiting, die werkt prima zolang de verdampingsdruk en de condensatiedruk binnen bepaalde grenzen blijven.
          Bij een te lage condensatietemperatuur blijft er teveel vloeistof in de condensor, bij een te hoge condensatietemperatuur wordt er koelmiddel in gasvorm meer door de capillair geblazen, daardoor zal het rendement nog meer verlagen.
          De laatste 25 jaar heb ik voor elk model persluchtdroger met capillaire inspuiting dat wij hebben gemaakt de lengte van de capillair bepaald op een testopstelling, ik weet dus wel iets van koelsystemen met capillaire inspuiting.
          Ik heb er zelfs een truukje voor gevonden om de capillair op de testopstelling heel snel te kunnen vervangen, waardoor de tijd de nodig is voor die tests heel wat korter geworden is (hoe dat werkt, dat leg ik hier niet uit, anders gaan er anderen met mijn idee lopen, maar het komt er op neer dat ik de capillair op een paar minuten kan wisselen zonder dat er gas verloren gaat, vroeger moest de installatie altijd leeg gemaakt worden, en was er een brander nodig om de capillair te vervangen)...

          Bij koelgroepen van de meeste fabrikanten is er ook de keuze tussen de gewone en de "High ambient" modellen, waarbij de condensor groter is.
          Het hangt er dus vanaf voor welke toepassingen die koelgroep moet dienen, en ook in welke omgeving die moet werken.

          Koelkasten met een ontdooiweerstand zulen inderdaad wat beter blijven werken bij lage omgevingstemperaturen omdat de weerstand de voeler van de thermostaat opwarmt.
          Die extra warmtebron zorgt eigenlijk wel voor een meerverbruik, want die weerstand is altijd ingeschakeld als de comperssor niet draait.
          Een koelkast zonder zo'n weerstand verbruikt dus helemaal niets als de compressor niet in werking is. (toch niet als er een "ouderwetse" mechanische thermostaat wordt gebruikt die overigens veel degelijker is dan een elektronische, zo'n mechanische thermostaat gaat met wat geluk langer mee dan de koelkast, maar de elektronische gaan heel gemakkelijk stuk).

          Mijn huidge koel/vries-combinatie is dus een A++ met simpele mechanische thermostaat om defecten zoveel mogelijk te vermijden (die staat in de keuken, een te lage temperatuur is daar nooit een probleem).
          Ik heb er in de winkel zelfs speciaal naar gekeken, ik wil geen elektronische prullen in een koelkast. Om geld uit te sparen worden die elektronische schakelingen met zo goedkoop mogelijke onderdelen gebouwd, als ze 2 jaar heel blijven, dan is dat voldoende voor de fabrikant. Maar als je zelf zo'n module nodig hebt, dan kost die bijna dubbel zoveel dan een mechanische.
          Last edited by Black B@ndit; 26 februari 2013, 22:53.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X