Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koel-vries-vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Koel-vries-vraag

Daarjuist komt een collega af met een vreemde vraag over een Electrolux koel/vries combinatie.
    Het komt er op neer dat in de huidige kouperiode de vriestrap amper meer werkt, de kast staat in een koude ruimte. Volgens mijn collega beweren ze bij Krefel dat deze koel/vrieskast (thermostaat enkel voor het koelgedeelte, naar ik hoor) minstens 10°C buiten moet hebben om correct te functioneren. Ik val dus compleet uit de lucht maar ik herinnerde me dat Bart werkzaam is in deze branche. Bart ?
    Ik zet hem niet enkel in PM omdat er hier zeker nog anderen nieuwsgierig zullen zijn naar een antwoord.

PS : mijn 2 vriezers (kast en kist) staan zonder enig probleem al jaren in een onverwarmde garage. Als de dozenschuivers (?) van Krefel gelijk hebben lijkt de reden me te zoeken bij de koel/vriescombinatie. Maar in mijn ogen zou het toch al te gek zijn dat je moet verwarmen om beter te kunnen koelen. Oja, de kast is ong 1 jaar oud, dat maakt het in mijn ogen nog wat vreemder.

Re: Koel-vries-vraag

geen koeling zonder verwarmen hè.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hoe kouder de omgeving hoe hoger het rendement van een koelkast.

Het lijkt mij in ieder geval ook geen logische uitleg van Krefel Paul,
      maar als het zo zit dat de thermostaat van de koelkast de temperatuur van het vriesgedeelte bepaald
      kan het wel zijn, maar de logica die daar dan achter zit is wel bedenkelijk, dat wil dan dus zeggen
      dat je de temperatuur van je vriezer totaal niet in de hand hebt.

Als het zo een combinatie is waar het vriesgedeelte in de koelkast zit ingebouwd kan dat wel zijn,
      maar bij een tweedeurssysteem met twee compressors lijkt mij dat toch niet logisch.
      Last edited by Guest42; 26 februari 2013, 17:19.

Comment

Klimaatzones
        Met de klimaatzone wordt de temperatuur van de omgeving waarin de koelkast optimaal werk verricht bedoeld. Het apparaat functioneert namelijk niet goed als de temperatuur van de ruimte waarin hij is geplaatst te warm of te koud is. Er zijn verschillende klimaatklassen, hieronder vindt u een overzicht van de minimale en maximale omgevingstemperatuur per klasse:
        SN: 10-32ºC
        N: 16-32ºC
        ST: 18-38ºC
        T: 18-43ºC
        Super SN: 7-32ºC

bron http://www.klusvraagbaak.nl/koelkast.php

Jan

Comment

Klopt volledig, de uitleg van Krefel.

Het heeft allemaal te maken met de gassen die erin zitten en het grote (koel)werk moeten doen.
          Vroeger werd gebruikt gemaakt van freon; dit gas kon gemakkelijk efficiënt zijn tot enkele graden boven nul. Dit gas is natuurlijk inmiddels verboden (CFK-regelgeving, denk aan de deodorant) en vervangen moeten worden door andere. Deze nieuwe gassen hebben echter een hogere omgevingstemperatuur nodig om efficiënt te zijn (werken doet het, maar niet optimaal en soms ook niet genoeg zodat er niet genoeg gekoeld wordt).

Schollaert haalt ook de indeling aan; de meeste toestellen zijn SN/ST, dus tussen 10°C en 38°C.

's Winters haal ik de diepvries uit de garage naar de keuken (wordt te koud in de garage), en vanaf het voorjaar mag ie terug naar de garage.

Wat demeyereg zegt, is dus incorrect: het is niet hoe kouder, hoe beter!
          Wat je zelf zegt: hoe nieuwer, hoe vreemder, is dus ook incorrect. In oude koelers heb je nog freon, en die kunnen dus nog wel tegen koelere omgevingstemperaturen.
          Last edited by ajuin; 26 februari 2013, 13:43.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Onze berging is ook onverwarmd,
            maar ook slecht geïsoleerd...
            als het tijdje vriest, dan mogen wij de berging verwarmen met een elektrisch vuurtje,
            of onze diepvries ontdooit...
            (en het is een 3-jaar oud model).

(heeft ook voordelen, als het een weekje stevig vriest: vlees buiten in de wasmand, diepvries ontdooien en uitkuisen, en hupsa, alles goed opgelost )
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht

's Winters haal ik de diepvries uit de garage naar de keuken (wordt te koud in de garage), en vanaf het voorjaar mag ie terug naar de garage.

Wat je zelf zegt: hoe nieuwer, hoe vreemder, is dus ook incorrect. In oude koelers heb je nog freon, en die kunnen dus nog wel tegen koelere omgevingstemperaturen.
              In mijn vriezers zitten geen freonen meer, als ik tenminste de sticker "CFK frei" mag geloven.
              Nu, ik wil wel geloven dat het zo is, maar dit lijkt me informatie te zijn die verplicht moet gegeven worden bij aankoop.
              Waar ik nog altijd totaal geen moer van snap is waarom de diepvries zou ontdooien als het buiten begint te vriezen, mij gaat de vraag vooral over het "waarom".

Comment

Klopt volledig, de uitleg van Krefel.

Het heeft allemaal te maken met de gassen die erin zitten en het grote (koel)werk moeten doen.
                Vroeger werd gebruikt gemaakt van freon; dit gas kon gemakkelijk efficiënt zijn tot enkele graden boven nul. Dit gas is natuurlijk inmiddels verboden (CFK-regelgeving, denk aan de deodorant) en vervangen moeten worden door andere. Deze nieuwe gassen hebben echter een hogere omgevingstemperatuur nodig om efficiënt te zijn (werken doet het, maar niet optimaal en soms ook niet genoeg zodat er niet genoeg gekoeld wordt).

Schollaert haalt ook de indeling aan; de meeste toestellen zijn SN/ST, dus tussen 10°C en 38°C.

Oeioei, ik moet dus dringend mijn theorie gaan bijschaven.

Bij onze industriekoelers was het zo hoe koeler het koelwater hoe beter het rendement, maar dat is blijkbaar voorbij dus.

Nu is mijn vraag net als bij Paul waarom dat zo is ? Een koelkast is en blijft toch een warmtepomp, is het dan ook zo bij bv. een airco ?
                Dan wil dat zeggen dat als het buiten echt te koud is, je daar ook een verminderde werking hebt ?
                Last edited by Guest42; 26 februari 2013, 18:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Oeioei, ik moet dus dringend mijn theorie gaan bijschaven.

Bij onze industriekoelers was het zo hoe koeler het koelwater hoe beter het rendement, maar dat is blijkbaar voorbij dus.

Nu is mijn vraag net als bij Paul waarom dat zo is ? Een koelkast is en blijft toch een warmtepomp, is het dan ook zo bij bv. een airco ?
                  Dan wil dat zeggen dat als het buiten echt te warm is, je daar ook een verminderde werking hebt ?
                  Het koelproces is toch een opeenvolging van comprimeren en expanderen en van aggregatietoestand veranderen (toch in een huis tuin en keukenkoeler) dacht ik. De reden waarom freonen werden gebruikt was toch dat ze, niet giftig en niet brandbaar zijnde deze cyclus van verdampen en condenseren makkelijk konden doorlopen. In mijn verre geheugen herinner ik me dat dit ook met oa propaan en ammoniak kan gebeuren maar dat de drukken daar groter zijn, klopt dat ?
                  Nu, de reden waarom een diepvries niet meer verder koelt is volgens mij dat de expansiefactor niet meer mogelijk is omdat het binnenin zo koud is dat de vloeistof bij drukverlaging niet meer wil verdampen, andere vloeistof met een lager kookpunt dus voor -80°C vriezers zoals ze die in medische labo's gebruiken. Ben ik tot zover nog juist in mijn redenering ? Dat is dus een probleem binnenin de kast.
                  Bij het comprimeren moet tijdens de condensatiewarmte weg buitenaan, en ik dacht net als Geert dat dit des te beter gaat naarmate het buiten des te kouder is.
                  Blijkbaar zit er dus een knoop in deze redenering maar wààr ?

Waar mijn verstand helemaal niet bij kan is dat de inhoud van een diepvriezer zou ontdooien als het buiten pakweg 10° vriest...
                  Ik ben ook blij dat ik aan dit probleem niet onderhevig ben want ik zie me niet om de 6 maanden 2 vriezers van de garage naar binnen slepen en omgekeerd en bovendien, -stel je voor- ik heb even met het idee gespeeld om mijn oude (toen 15 jaar geleden supergeisoleerde) 500 l kist door een nieuwe te vervangen. Maar als ik dit nadeel er moet bijnemen begin ik serieus te twijfelen....
                  Maar ik ken nogal wat volk in Zweden en IJsland, ik ga eens vragen waar ze daar hun vriezers zetten

Comment

Bij een koelkast waarbij er 1 compressor wordt gebruikt is het best mogelijk dat het vriesgedeelte niet koud genoeg blijft als de omgevingstemperatuur te laag is.
                    Het is heel simpel, de thermostaat wordt ingesteld om in het koelgedeelte de temperatuur juist te houden, maar als de omgeving te koud is, dan hoeft de compressor niet te draaien om dat deel van de koel/vries combinatie af te koelen.
                    Als de compressor niet moet draaien om het koelgedeelte af te koelen, dan wordt het vriesgedeelte ook niet verder afgekoeld, de temperatuur in dat deel zal dan hoger worden dan -18°C.

Zo'n koelkast is gemaakt om in een bepaald temperatuursbereik (omgevingstemperatuur) te werken, buiten die bepaalde parameters zal die niet meer correct werken.

Een koelkast-vries combinatie met 2 compressors heeft dat probleem niet, maar dan moet je al een heel grote kast kopen vooralleer er een gescheiden koelsysteem inzit (het verbruik is dan ook hoger).

Een diepvriezer mag je wel in een koude omgeving zetten, want die zal wel draaien als dat nodig is (tenzij de temeratuur extreem laag is, dan zijn er andere problemen, vooral als je dan spullen wil invriezen, als de thermostaat zelf te koud is, dan draait de vriezer ook niet, want dan loopt de druk in de voeler niet meer hoog genoeg op om de thermostaat te laten schakelen).
                    Het is alleen een gecombineerd systeem dat problemen oplevert.

In kleine koelsystemen wordt geen "freon" meer gebruikt, tegenwoordig zijn het wel brandbare gassen (meestal R600a), maar omdat de hoeveelheid gas beperkt is levert dat geen explosiegevaar op (in sommige aanstekers zit meer gas).
                    Last edited by Black B@ndit; 26 februari 2013, 16:58.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Bij een koelkast waarbij er 1 compressor wordt gebruikt is het best mogelijk dat het vriesgedeelte niet koud genoeg blijft als de omgevingstemperatuur te laag is.
                      Het is heel simpel, de thermostaat wordt ingesteld om in het koelgedeelte de temperatuur juist te houden, maar als de omgeving te koud is, dan hoeft de compressor niet te draaien om dat deel van de koel/vries combinatie af te koelen.
                      Als de compressor niet moet draaien om het koelgedeelte af te koelen, dan wordt het vriesgedeelte ook niet verder afgekoeld, de temperatuur in dat deel zal dan hoger worden dan -18°C.

Zo'n koelkast is gemaakt om in een bepaald temperatuursbereik (omgevingstemperatuur) te werken, buiten die bepaalde parameters zal die niet meer correct werken.

Een koelkast-vries combinatie met 2 compressors heeft dat probleem niet, maar dan moet je al een heel grote kast kopen vooralleer er een gescheiden koelsysteem inzit (het verbruik is dan ook hoger).

Een diepvriezer mag je wel in een koude omgeving zetten, want die zal wel draaien als dat nodig is (tenzij de temeratuur extreem laag is, dan zijn er andere problemen, vooral als je dan spullen wil invriezen, als de thermostaat zelf te koud is, dan draait de vriezer ook niet, want dan loopt de druk in de voeler niet meer hoog genoeg op om de thermostaat te laten schakelen).

In kleine koelsystemen wordt geen "freon" meer gebruikt, tegenwoordig zijn het wel brandbare gassen (meestal R600a), maar omdat de hoeveelheid gas beperkt is levert dat geen explosiegevaar op (in sommige aanstekers zit meer gas).
                      Aha, bedankt voor de uitleg Bart, dit is zeer logisch, helder en simpel. De manier waarop ik het graag heb.
                      Ik stuur deze uitleg door, nogmaals dank.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Heb ik dan toch nog gelijk met mijn kleine verschrompelde hersentjes. (#3)

Wij hadden koelgroepen staan die met één eentraps compressor tot -175°C haalden, en daar was het ook de regel hoe koeler het koelwater
                        kant condensor, hoe beter deze werkten.

Comment

Heb ik dan toch nog gelijk met mijn kleine verschrompelde hersentjes. (#3)

Wij hadden koelgroepen staan die met één eentraps compressor tot -175°C haalden, en daar was het ook de regel hoe koeler het koelwater
                          kant condensor, hoe beter deze werkten.
                          Logic never failed.

Ik kreeg er ook kop noch staart aan, Geert
                          Het blijft wel leuk om te merken dat de Fysica onverbiddelijk is.....

Comment

Plezant te zien hoe denigrerend er over een boodschapper kan gesproken worden zonder even zelf na te denken

en dan ook nog

Hoe kouder de omgeving hoe hoger het rendement van een koelkast.
                            Heb ik dan toch nog gelijk met mijn kleine verschrompelde hersentjes. (#3)\
                            en plezant te zie n hoe iemand in een draadje niet minder dan drie keer in drie berichtjes naast de kwestie kan zitten .

Comment

Het rendement van een koelcompressor wordt groter naarmate de temperatuur van de verdamper en de condensor dichter bij elkaar komen.
                              Als de condensor beter gekoeld wordt, dan zakt de condensatietemperatuur, en vergroot de koelcapaciteit van de compressor.

Met systemen die -175°C halen heb ik geen ervaring, daar worden specifieke koelmiddelen gebruikt die een veel hogere druk hebben.
                              Bij die systemen ligt de verdampingstemperatuur en de condensatietemperatuur heel ver uit elkaar, het rendement zal dan heel laag zijn. Door de temperatuur van de condensor te verlagen kan het rendement toch nog wat verhogen, daarom zal die installatie dan watergekoeld zijn, anders komt er van koelen niet veel meer in huis tijdens de zomermaanden.
                              Met de "standaard" koelmiddelen zijn die temperaturen niet haalbaar omdat de verdamper dan in het vacuum zit, en dan krijgt de compressor bijna geen koeling meer (bijna alle koelcompressoren worden gekoeld met de zuiggassen).
                              Door dat vacuum kan de compressor dan ook elektrisch "doorslaan" (toch bij hermetische en semi-hermetische koelcompressors).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X