Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partities op een SSD zinvol of niet ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Partities op een SSD zinvol of niet ?

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Helemaal akkoord, hier ook 1 schijf met 1 partitie, het is maar een kwestie van indeling. En wat de belangrijkste data betreft staan deze om mijn 50GB Nomadesk cloud drive en voor foto's en video heb ik een externe harde schijf en mijn 14TB server thuis .
    Iemand die met een SSD zit voor de programma's, en een harddisk om goedkoper zijn gegevens op te slaan, die zit automatisch met verschillende partities...
    Het hangt er inderdaad vanaf wat je juist draait op je PC. Maar iemand die bv. zowel windows als Linux wil gebruiken, zit evengoed vast aan meerdere partities (of hij moet zijn Linux virtueel draaien natuurlijk).
    Ik gebruik liever wel partities. Ik maak dan een clone van mijn volledige programma-schijf (mocht dat ding ooit een crashen), en dan lukt dat stukken sneller dan wanneer daar ook nog mijn data zou opstaan.
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
      Het laatste antwoord is m.i. de juiste. Als je (regelmatig) je besturingssysteem vervangt is het handig om meer partities te gebruiken. Als je het besturingssysteem vervangt omdat het op een nieuwe computer zit (zoals ik dat doe) heeft het totaal geen nut. Ik doe een 3 tot 5 jaar met een computer en vervang hem dan in zijn geheel. Als het meezit hoef ik nooit te herinstalleren. Althans niet sinds Win XP. Ik heb andere hobby's waar ik liever tijd aan besteed dan aan het installeren van Windows ;-)
      Mijn Windows gaat er meestal op bij een nieuwe pc en als een schijf het niet begeeft, dan blijft dat meestal zo tot de volgende Windows-versie of volgende pc.
      Maar mits je niets kan voorspellen, dan zijn partities nog steeds handig om BU's te plannen en het geheel wat overzichtelijker te houden.
      Ieder zijn manier van werken natuurlijk.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Aanvullende opmerking: Als je een SSD plaatst ben je wel beter daar enkel je OS op te zetten en je data op een hybrid of een normale hdd te plaatsen.

PS: onder linux partitioneren we server systemen nog veel verder maar dat is dan ook een OS voor de echte kenners natuurlijk ;P
        Heb een Lenovo E530 op het oog die een hybrid SSD/HDD heeft (16Gb SSD/1Tb HDD). Win8 pre-installed.
        Ik zou dat daar willen afgooien en ofwel dual booten met Win7 en Linux (Xubuntu of Mint) of wel twee of meerdere Linux Ubuntu based distro's.
        Kan Linux om met zo'n hybrid schijf, want blijkbaar wordt die ssd cache gestuurd in software maw door Windows.
        Gaat Linux daar ook zo mee om of worden de SSD en de HDD gewoon als twee aparte schijven gezien ?
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Maar mits je niets kan voorspellen, dan zijn partities nog steeds handig om BU's te plannen en het geheel wat overzichtelijker te houden.
          Ieder zijn manier van werken natuurlijk.
          Dat laatste klopt helemaal Ik heb een continue sync van de desktop en laptop met een NAS lopen die op zijn beurt weer 1x per dag een backup maakt naar een cloud opslag. Alles volautomatisch en zonder toezicht. Bij de allerergste crash (huis in brand) kan ik hoogstens 24 uur kwijt zijn, in de praktijk minder. Mocht dat gebeuren heb ik overigens wel andere zorgen dan een backup

Ik maak met andere woorden geen backup van mijn computer, maar van mijn data. Vandaar dat ik geen behoefte heb aan partities of dergelijke. De sync stel ik eenmalig in bij een nieuwe computer en dan is het klaar. Op welke partitie de data staat is niet erg relevant voor de sync, dus besteed ik er ook geen aandacht aan. Hoe de computer ingericht is en of de computer crasht zal me in zeker (niet financieel) opzicht dan ook een zorg zijn. Dat ik mijn data kwijt kan raken vind ik wel een nachtmerrie. Daar ben ik erg zuinig op.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Heb een Lenovo E530 op het oog die een hybrid SSD/HDD heeft (16Gb SSD/1Tb HDD). Win8 pre-installed.
            Ik zou dat daar willen afgooien en ofwel dual booten met Win7 en Linux (Xubuntu of Mint) of wel twee of meerdere Linux Ubuntu based distro's.
            Kan Linux om met zo'n hybrid schijf, want blijkbaar wordt die ssd cache gestuurd in software maw door Windows.
            Gaat Linux daar ook zo mee om of worden de SSD en de HDD gewoon als twee aparte schijven gezien ?
            Voor zover ik weet is een hybrid schijf gewoon uitgerust met een SSD cache. Het is dus de firmware in de schijf zelf die dat "hybrid" deel regelt. Die schijf kan zelf wel bepalen welk deel van de harddisk het meest gebruikt wordt, en dus het "recht" krijgt om op de SSD cache te belanden...
            Het besturingssysteem zal daar geen invloed op hebben. Een hybrid schijf wordt dus zeker NIET aanzien als 2 harde schijven...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Het besturingssysteem zal daar geen invloed op hebben. Een hybrid schijf wordt dus zeker NIET aanzien als 2 harde schijven...
              Heb nog wat gelezen. Niet alle hybrid schijven werken op die manier. Een Seagate Momentus heeft de sturing in de schijf zelf, andere modellen worden bv. gestuurd door software in het OS... In het laatste geval worden in Linux de SSD en de HDD apart gezien. Kan je bv. wel je root op de SSD zetten en je /home en /swap op de HDD...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Heb nog wat gelezen. Niet alle hybrid schijven werken op die manier. Een Seagate Momentus heeft de sturing in de schijf zelf, andere modellen worden bv. gestuurd door software in het OS... In het laatste geval worden in Linux de SSD en de HDD apart gezien. Kan je bv. wel je root op de SSD zetten en je /home en /swap op de HDD...
                Dat zou inderdaad kunnen. Persoonlijk smijt ik liever een echte SSD in mijn PC, en ik had enkel de specs van zo'n Seagate gelezen...
                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                X