Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partities op een SSD zinvol of niet ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Partities op een SSD zinvol of niet ?

Ik was zo es aan het denken.... ( ja, dat gebeurt ! )

Stel, je kan maar 1 disk plaatsen in je laptop.
    Je beslist om er een SSD in te plaatsen en die zou groot genoeg zijn om EN data EN het OS te bevatten.

Is het dan zinvol om een partitie voor het OS te maken en een andere partitie voor de data ?
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Partities op een SSD zinvol of niet ?

vermits een SSD niet "crasht" heeft dit weinig nut...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als daar veel en belangrijke data op komt te staan dan is het misschien toch wel handig. Zeker als je af en toe eens een clean install van je OS wilt doen.
      Groetjes,
      Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        vermits een SSD niet "crasht" heeft dit weinig nut...
        Ik heb er nochtans onlangs ene gehad die gecrashd was, tijdens het werken, ineens , poef gedaan, geen enkel probleem, en dan ineens, totlaa weg.
        Was hardware stuk, zelfs niet meer herkend in de hardware. partities helpen dan ook niets meer.

Comment

Amai, Rudy, da's nie niks.....
          Was hij nog onder waarborg ? Want afgezien van wat er op stond, zou een nieuwe SSD toch al wat leed verzachten...
          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Als daar veel en belangrijke data op komt te staan dan is het misschien toch wel handig. Zeker als je af en toe eens een clean install van je OS wilt doen.
            Inderdaad, als die groot genoeg is, dan is je data scheiden van je besturingssysteem via 2 partities handig.
            Tenminste als je eens opniew moet installeren.
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

De data was het probleem niet, de hardware wel, maar ik heb direct een nieuwe gekregen (en ineens een mooie prijs voor een upgrade, ik heb nu een owc van 480gb, meer dan 600€)
              Eens ssd, wil je niet meer terug.....

Comment

Ik vind partitioneren het beste dat je kan doen.
                Op vlak van beveiliging alleen al ben je eenvoudiger uit.
                Al je data staat dan mooi op 1 partitie.

Ik gebruik zelfs steeds 3 partities voor een typische windows install (OS,swap en data)

Op de datapartitie maak ik een 5tal directories aan die "data" voorstellen waaronder (Z: data, I: install, S: system, T: test en W: work)
                Repectivelijk naar gelang hun relatie van gebruik. Elke directory krijgt ook een driveletter van mij.
                Zo komt op install I: een puur copy te staan van alle kleine software die ik nodig heb voor een reinstall.
                Op system zet ik data van programmas zoals bv de database van je email client.

Een klein probleempje is dat windows vol zit met hardlinks(die nog eens vertaald worden ook onder het nederlands) die je moet aanpassen zoals "My Pictures",.... en al die flauwe kul

Eens je dat op punt hebt is het maken van backups een lust en een repair peanuts.

Wie het allemaal op 1 partitie smijt is een prutser

Aanvullende opmerking: Als je een SSD plaatst ben je wel beter daar enkel je OS op te zetten en je data op een hybrid of een normale hdd te plaatsen.

PS: onder linux partitioneren we server systemen nog veel verder maar dat is dan ook een OS voor de echte kenners natuurlijk ;P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Ik was zo es aan het denken.... ( ja, dat gebeurt ! )

Stel, je kan maar 1 disk plaatsen in je laptop.
                  Je beslist om er een SSD in te plaatsen en die zou groot genoeg zijn om EN data EN het OS te bevatten.

Is het dan zinvol om een partitie voor het OS te maken en een andere partitie voor de data ?
                  Het OS en de programma's op de SSD.
                  En ik heb maar één partitie

Waarvoor is een SSD gemaakt??
                  Juist voor het SNEL laden van alles.
                  Van af het moment dat het programma in de ram zit maakt het totaal niks meer uit
                  vanwaar die data kwam

En zet jouw data maar op een externe schijf (USB3).

De "page file" (de swap) op de SSD zal helpen bij het (snel) lezen van de cached files.
                  Last edited by theokus; 25 februari 2013, 00:19.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Je kan het wat vergelijken met een diepvries ... in een grote bak smijt je alles opeen en in eentje met laden kan je alles sorteren ... als ge daarna iets moet terugvinden, dan zal iets dat mooi gesorteerd is toch wat handiger zijn.
                    Ook bij een opkuis handig, je neemt er de laden uit met wat je wil behouden en zet je even opzij terwijl je de grote kuis houdt.

Met data dus ook ... één partitie of twee zal niets uitmaken om de gegevens op te slaan, maar je zal toch net iets gemakkelijker terugvinden als alles samen staat en vermindert de kans op per ongeluk deleten van een verkeerde map.
                    Tweede voordeel is als je een BU wil terugzetten van je systeem omdat je wat te veel met instellingen of programma's zitten prutsen hebt ... dan zet je enkel je systeempartitie terug en je data kan blijven staan.
                    Derde voordeel is dat je voor uw systeempartitie dan afzonderlijk systeemherstel kan inschakelen.
                    En zo zijn er nog een hoop zaken die je het leven gemakkelijker kunnen maken door te partitioneren.

Het werken met verschillende partities, ook al is het geen must, heeft dus wel degelijk een hoop voordelen.
                    Ik maak altijd minstens drie partities aan als ik een PC configureer en voor mezelf zelfs nog wat extra.
                    C: Windows en programma's
                    D: Virtueel geheugen en Temp (deze verander ik ook steeds naar een andere partitie)
                    E: Data (documenten, mail, bankgegevens, ...)
                    F: Beeld & Geluid (foto's, video's, muziek)
                    Natuurlijk staan die 300GB Beeld & Geluid niet op een SSD maar op een RAID 1 config.
                    Last edited by VerSeg; 25 februari 2013, 08:28.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Het laatste antwoord is m.i. de juiste. Als je (regelmatig) je besturingssysteem vervangt is het handig om meer partities te gebruiken. Als je het besturingssysteem vervangt omdat het op een nieuwe computer zit (zoals ik dat doe) heeft het totaal geen nut. Ik doe een 3 tot 5 jaar met een computer en vervang hem dan in zijn geheel. Als het meezit hoef ik nooit te herinstalleren. Althans niet sinds Win XP. Ik heb andere hobby's waar ik liever tijd aan besteed dan aan het installeren van Windows ;-)
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Voor mij zijn partities verleden tijd. 1 disk is 1 partitie, zeker met ssd. Waarom iets verdelen wat fysisch toch 1 is, en als het stuk gaat alles ineens stuk is? Ik werk met mappen, die kan je evengoed als partitie beschouwen. Maar zonder de beperking van alles vooraf in te delen.
                        Ik werk met Mac Osx, en dit heeft me leren op een andere manier met alles omgaan, eenvoudiger. (al heb ik in het begin wel wat moeten wennen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Voor mij zijn partities verleden tijd. 1 disk is 1 partitie, zeker met ssd. Waarom iets verdelen wat fysisch toch 1 is, en als het stuk gaat alles ineens stuk is? Ik werk met mappen, die kan je evengoed als partitie beschouwen. Maar zonder de beperking van alles vooraf in te delen.
                          Ik werk met Mac Osx, en dit heeft me leren op een andere manier met alles omgaan, eenvoudiger. (al heb ik in het begin wel wat moeten wennen)
                          Orde is simpel
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

volledig mee eens... de reden dat we vroeger gingen partioneren was er één van fysische beperking... en intussen zijn we daar een andere invulling voor gaan bedenken.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

...
                              Helemaal akkoord, hier ook 1 schijf met 1 partitie, het is maar een kwestie van indeling. En wat de belangrijkste data betreft staan deze om mijn 50GB Nomadesk cloud drive en voor foto's en video heb ik een externe harde schijf en mijn 14TB server thuis .

Comment

Working...
                              X