Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over verkoop oude auto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over verkoop oude auto

Hoi,

De kogel is door de kerk. Uit praktische overwegingen heb ik besloten om mijn 19 jaar oude volvo te vervangen door een nieuwer model. Nu moet ik de oude nog kwijtraken.

Ik heb wat zitten grasduinen in kranten en op het net, ik zie telefoonnummer van opkopers maar aangezien ik absoluut niet thuis ben in de branche,
    is mijn vraag of iemand een redelijk betrouwbare opkoper kent. Of anders tips waar ik mijn dinosaurus kwijt zou kunnen ?

Alvast bedankt !
    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Re: Vraagje over verkoop oude auto

Een eeuwig probleem, als het geen "iconisch model" is geven ze er niks meer voor, zelfs als het in een goede staat is.
    Ik heb hier een Golf GTi model 1 staan van 1982 in een zeer goede (maar vuile) staat. Ik dacht zo ooit eens mijn voelsprieten uit te steken om een idee te krijgen van de prijs. Eén wou hem wel komen halen voor 150€. Alsof hij dacht me een plezier te kunnen doen.
    Foert, mijn garage is groot genoeg en ik heb het geld niet nodig. De Golf is een mooi spaarpotje voor mijn kinderen. De teller staat nu al rond de 2500€ maar de mogelijke koper is van plan om hem "op te zetten". Hij krijgt hem niet, ik wil niet dat er een "Johnny-car" van gemaakt wordt en vervolgens in de vernieling gereden.
    Nu, er zijn modellen die ook op hoge leeftijd zeer gewild zijn, de Mercedes diesels W123 en W124 zijn daar enkele van, die gaan naar Afrika en het midden Oosten waar ze nog vele honderduizenden km rijden. Voor mijn W123 300D heb ik na 450.000 km en 21 jaar nog 750€ gekregen (geen overname, gewoon uit de hand), voor een Mazda 323 benzine van dezelfde leeftijd en 200.000 km iets van een 80€.
    Toen ze de Merc kwamen halen heb een ik een Honda Civic model 2 in vrij slechte staat voor niks mee gegeven. 14 Dagen nadien stond er hier natuurlijk een aan de deur te jammeren dat hij weg was.
    Is het een Zweedse Volvo of een Renault-Volvo ?

Comment

Verschillende automerken geven nog een behoorlijk bedrag voor je oude wagen als je een nieuwe koopt. Samen met soms echt hoge kortingen kun je tegenwoordig een goede zaak doen. De Franse merken Peugeot/Renault/Citroën geven kortingen tot 9000€ incl. schrootpremie. Maar ook merken als Ford geven fikse kortingen. Voor mijn Orion uit 1993 heb ik nog 1500€ gekregen. Zeker de moeite om eens een showroom binnen te springen.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Wagen inruilen in de Volvo-garage waar je die nieuwe koopt.
        Je moet al veel geluk hebben om op een andere manier er meer geld uit te halen
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Heb 2 jaar geleden een occasie V50 gekocht bij een onafhankelijke Volvodealer en kreeg nog 1000€ voor mijn 17 jaar oude 850 break.
          www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Net een oude Renualt Megane (echt op en waardeloos) ingeruild op een nieuwe Fabia, ongeveer 2000 "schrootpremie" ervoor gekregen.

Comment

Bedankt voor de reacties.

De garage geeft er niks meer voor. Die gaan 'm achteraan zetten en er evtl wisselstukken uithalen vanwege volgens hen niks meer waard.
              Ik heb ook niet veel zin om met de garagist in discussie te gaan, per slot van rekening moet ik er ook terug voor het onderhoud van m'n nieuwe.
              En aangezien ik er ook niks van ken, zal mijn argumentatie zwak uitvallen.

@PaulM : wat bedoel je precies met Zweedse of Renault volvo ? Is het een kwestie van waar hij gebouwd is of van welke motor er in zit ? Yup, I'm a noob ^^
              Moet ik in nakijken, zal straks even de papieren uit de wagen halen.
              Edit : het gaat trouwens over een 940GL 2.4 break - om je enig idee te geven

Ik denk dat ik morgen toch maar 'ns een opkoper bel.

Comment

Wat houdt je tegen om naar een ander merk te gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Wat houdt je tegen om naar een ander merk te gaan?
                  tja....eentje met winterbanden bv.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als je dat ziet zitten, hier in Beitem bij Roeselare (parking euro-schop) is er iedere week de zondagvoormiddag
                    een automarkt, waar een massa van die opkopers en andere zoekers samen komen, je moet er 30€ betalen
                    om drie zondagen te mogen gaan staan, mijn schoonbroer kreeg er verleden jaar
                    nog 1.500 € voor zijn twintig jaar oude Mercedes, direct cash, je moet allen zorgen dat je dan nog thuis geraakt.

Comment

je moet allen zorgen dat je dan nog thuis geraakt.
                      en,als het even kan, met enkele (stevige) mannen er naar toe. Kwestie van de verkoop vlot te laten verlopen....

Niet elke koper op zo'n automarkt heeft eerlijke bedoelingen..

Geen persoonlijke ervaring maar wel van 2 collega's die er wel geweest zijn en die zich niet bepaald op het gemak voelden op het moment dat er moest onderhandeld en betaald worden.
                      www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
                        en,als het even kan, met enkele (stevige) mannen er naar toe. Kwestie van de verkoop vlot te laten verlopen....

Niet elke koper op zo'n automarkt heeft eerlijke bedoelingen..

Geen persoonlijke ervaring maar wel van 2 collega's die er wel geweest zijn en die zich niet bepaald op het gemak voelden op het moment dat er moest onderhandeld en betaald worden.
                        Zoals je zegt heb je er inderdaad geen persoonlijke ervaringen.

Ik ben er persoonlijk reeds enkele malen geweest, alles verloopt er correct en onder toezicht, er staat zelfs een geldscanner om de
                        echtheid van hun betaalmiddelen te bekijken, en betalen gebeurd er onder toezicht in een apparte ruimte en altijd cash en in euro's.
                        Het enige dat je kan voorhebben is dat als je je deuren niet sluit bij het binnenrijden, je auto vol anderstaligen zit voor je het weet
                        gewoon je deuren sluiten bij het binnenrijden, je ticket kopen langs je venster en je kan er rustig een parkeerplaats opzoeken
                        om je auto te koop aan te bieden, dat kan iemand zijn van eigen origine, maar 80% zijn anderstaligen die hier iets proberen bij te
                        verdienen door auto's te komen opkopen, gans de meensesteenweg zit hier over een tiental Km vol met een bijna ontelbaar
                        aantal autohandelaars.

Ik zou er zeker geen schrik van hebben daar te verkopen, met zorgen dat je thuisgeraakt bedoel ik, dat je er meteen je auto
                        moet achterlaten, zij betalen correct met een te ondertekenen betaalbewijs, vijzen je nummerplaten af, je persoonlijke spullen kan je er uithalen,
                        en daar sta je, het is dus niet zo dat ze je wagen nadien thuis komen ophalen, jij moet daarom zorgen dat je terug thuis geraakt.

Wat er wel gebeurt, en daar is er reeds een en ander rond geweest, waardoor de politie er de meensesteenweg in het oog houd,
                        is dat sommigen er auto's proberen te verhandelen langs de weg, en dat mag niet, ook wordt er door de politie op toegezien
                        dat er geen handel wordt gedreven met niet ingeschreven nummerplaten.

Maar daar een oude auto verkopen kan in veel gevallen beter meevallen dan overlaten in een garage, deze wagens worden
                        bijna allemaal uitgevoerd naar het buitenland.

Zoals gezegd, ben ik er reeds een aantal keer meegeweest met iemand, eigenlijk omdat ze het zelf niet alleen durfden,
                        en ook omdat ze dan met mij terug naar huis konden gebracht worden, natuurlijk werd ik er dan zelf ook benaderd door
                        personen die op mijn MB kwamen bieden, en ik moet zeggen, als ik hem ooit verkoop, dan zal het hoogstwaarschijnlijk
                        ook daar zijn, wat die mannen boden kon ik in geen enkele garage meer krijgen.

En wees gerust, ze spreken onze taal niet, maar betalen correct, en weten echt wel iets van auto's, zij kennen van elke
                        auto de zwakken plekken waar ze moeten naar kijken, ik heb mij er alvast nooit bedreigd gevoelt, dat die mannen hoogoplopende
                        discussie's met elkaar voeren waar wij natuurlijk geen snars van verstaan is ook normaal, maar daar hoef jij je niets van aan te trekken,
                        ik vind dat zelfs spannend en leuk die mannen bezig te zien, en dan plots komt er ene met een voorstel, en kan jij ofwel toehappen,
                        of wachten op de volgende groep kopers.

Comment

Als je hem particulier verkoopt moet je er mee naar de keuring en een Carpass aanvragen ... dan moet ge nog geluk hebben dat alles in orde is of ge hebt meer kosten dan hij waard is.
                          Verkoop aan particulieren kan ook miserie opleveren, stel dat die daar bij toeval dikke miserie mee heeft en hij komt bij u aankloppen ... dan kunt ge soms beginnen procederen of een deel van uw geld kwijtspelen.
                          Verkoop aan een opkoper of overlaten aan de garage is voor oude wagens meestal de beste keuze.
                          Als je ene kan vinden voor export, dan doe je vaak nog de beste zaken en ook al hebben velen er een hekel aan ... Libanezen, Polen en dergelijke betalen cash zonder veel blabla.
                          Wat uw eigen garage ervoor geeft, dat kan je best bespreken voor je de bestelbon van de nieuwe tekent.
                          Nu is het vaak wel kiezen tussen een overname en een goede korting, aan u de keuze voor het beste natuurlijk.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

@nabi : ik heb nav het autosalon links en rechts rondgekeken, maar eigenlijk blijf ik het liefst bij mijn vertrouwde merk. Mijn oudje heeft al die jaren dienst gedaan zonder problemen, 'k ben maar één keertje in panne gevallen
                            toen de "gaskabel" of hoe het ook mag heten, losgekomen was (op de autostrade in Duitsland en bergop, niet echt een prettige ervaring). Ik wou 'm vorig jaar eigenlijk al vervangen, maar omdat m'n dochter toen net
                            haar rijbewijs had, heb ik 'm nog een jaartje langer gehouden

@demeyereg : het klinkt verleidelijk maar ik zou er niet alleen naartoe durven, naar zo'n automarkt, toch niet als vrouw alleen. En in één adem, nav de opmerking van VerSeg, hoe zit dat dan met de keuring ?
                            Als het voor export is, geldt de Belgische keuring sowieso niet dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                              En in één adem, nav de opmerking van VerSeg, hoe zit dat dan met de keuring ?
                              Als het voor export is, geldt de Belgische keuring sowieso niet dacht ik.
                              Probleem is dat wat ze zeggen en doen niet altijd overeenkomt.
                              Stel dat ze hem zogezegd particulier kopen voor export maar dat uiteindelijk niet doen ... voor particuliere verkoop ben je verplicht om de keuring en carpass als verkoper te regelen, doe je dat niet dan kom je in de problemen als de koper nadien klaagt dat er iets scheelt met de wagen.
                              Als je een wagen particulier verkoopt zonder carpass en de koper klaagt nadien, dan zal die bij een eventuele rechtszaak altijd zijn gelijk halen en kan hij de koop ongedaan maken zonder dat je daar tegen in kan gaan want dat staat zo in de wetgeving.
                              Voor verkoop aan een handelaar heb je dat probleem niet, dan zijn de eventuele risico's voor hem.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X