Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technische weetjes en vuistregels delen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Technische weetjes en vuistregels delen.

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Allez Sultana, ik dacht dat jij alles afwist van schepen. Of was je enkel op een baggerschuit voor het nemen van HDR foto's
    Op een schip vind je toch overal laagvermogen 3 phase transformatoren. Ze worden gebruikt in allerlei meet-en regelsystemen.
    Ik heb ze gebruikt in primair 110, 220, 380 , 440V en secundair 6, 12, 24, 48, 110V
    Eén keertje 6600/12V, maar dat is ook laagspanning. Bij Electrabel spreken ze van hoogspanning als het 15000V of hoger is.
    Je vind laagvermogen 3-fasen transfos in
    1) Spanningsregelaars van goede generatoren
    2) Systemen voor regeling van cos phi
    3) Systemen voor aardlekmeting
    4) Systemen voor automatische lastverdeleling en power management
    5) Goede kW en kVAr meters
    Ik denk dat je me hier met een ander verwisselt, ik ben niet actief in de scheepsindustrie .

Comment

aha..bedankt:

grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Niet te veel geloof hechten aan die Wikipedia uitleg. In de eerste zin staan al 2 fouten. Ik heb veel driefasige transformatoren gebruikt van 4 Watt (= laag vermogen) en met spanning 110/12V (= laagspanning)
        Ik heb het hier niet over uitzonderingen op de regel hé, maar over bv. een gewone driefasige transformator bv. 3 X 400 volt naar 3 X 230 volt
        of een gewone mono 230 naar 24 volt, als je daarvan het vermogen niet weet, dan kan je aan de hand van de ijzerkern ongeveer inschatten
        welk vermogen die transfo ongeveer kan leveren, oliegekoelde hoogspanningstransfo's en heel keline vermogens zijn hier wel de uitzondering op de regel.

Als aanvulling op die kleine vermogens, ja deze bestaan, maar zijn toch wat uit de tijd, waarvoor werden ze gebruikt, meestal omdat gelijkrichten
        van een driefasige spanning via zes dioden gemakkelijker af te vlakken is dan een tweedraads gelijkrichting, maar dat is tegenwoordig uit de tijd,
        tegenwoordig gebruikt men geschakelde voedingen, waar transformeren kan op HF en op een grafietkern ipv. een ijzerkern op 50 Hz.
        Een HF gelijkgerichte spanning is dan ook een heel stuk gemakkelijker af te vlakken, en met veel kleinere condensatoren wat het geheel klein en licht maakt.
        Zie maar eens de geschakelde laspostjes.

Comment

Zo'n 34 jaar geleden heb ik op school wel geleerd hoe je dat allemaal kan berekenen, maar hoe het juist zit, dat weet ik ondertussen niet meer.

Er bestaan ook nog autotransformators (enkelfasig en driefasig), die hebben een compactere kern, en er zit ook minder koper op dan op een scheidingstransformator met hetzelfde vermogen (ze zijn dus goedkoper en compacter).
          Dat type transfo heb ik ook al een aantal keren ingebouwd in persluchtdrogers (van 3 x 500 of 3 x 600V naar 3 x 400V bijvoorbeeld, of van 115V naar 230).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X