Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het wijndraadje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het wijndraadje.

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Bollinger Brut vind ik ook een zeer goeie, maar voor de prijs mag het ook. Onze huischampagne Hamm (nogmaals smaak van champagne is zeer persoonlijk) heb je voor minder dan de helft van de prijs en aangezien wij nogal consumeren ...
    Ik wil hier nog een anekdote vertellen ivm een bezoek aan het Champagnehuis Vranken Pommery. Wij waren met een groep vrienden en werden rondgeleid in de kelders. Bij het buitenkomen kregen wij dan zoals gebruikelijk een glas champagne als afsluiter. Er was iets dat al lang op mijn lever lag en in vorige gelegenheden had niemand mij hierover een eerlijk antwoord gegeven. Ik vroeg aan de dame gids, hoe het kwam dat het glas Pommery die wij bij henn aan het drinken waren zoveel beter was dan de Pommery die uit het grootwarenhuis komt. Met Pommery heb ik ook nogal wat ervaring en het verschil in kwaliteit was hier toch wel heel goed te smaken. En de dame antwoordde mij doodgewoon, dat de champagnes voor de grootwarenhuizen een tweede of zelfs derde pressing zijn. Toen ik vroeg of dit dan de naam Vranken Pommery net schaadt, wist ze mij te vertellen dat de ze niet anders kunnen omdat de vraag zeer groot is. Dus, koop nooit champagnes in een grootwarenhuis maar doe dit beter bij een betrouwbare wijnhandelaar.
    Afgezien van Labegorce Zede heb ik dezelfde wijnen, maar ook Margaux en Pavillon Rouge de Margaux
    Ook Mouton, Latour, Lafite .... maar eveneens geen recente jaren niet meer. De verhouding prijs/kwaliteit is totaal zoek. Daar doe ik niet meer aan mee.

Deze wijnen zijn écht ZEER GOED en ik wil er gerust een pak meer voor betalen dan voor een andere wijn, maar de huidige prijzen zijn niet meer realistisch.

Ik dacht dat ik destijds een Latour 64 rond de 4000 bfr. betaalde.
    Dat zou nu 100 euro zijn. Ha ha ha......ik zou onmiddelijk 10 kisten indoen.

Eveneens een bescheiden verzameling Sauternes ( Yquem, Rieussec ) enkele Duitse Beerenauslese en een mooie collectie Vintage Port.

Maar ik drink met evenveel plezier een goed Chileense Santa Rita, een Rioja ( Faustino ) of een Brunello Di Montalcino ( deze laatste zijn wel een ietsiepietsie duurder ... ) - ah, de Chianti wijnen van Antinori zijn ook zéér goed én betaalbaar.

Een zeer betrouwbare wijn doorheen de jaren is Château Verdignan ( Haut Médoc ) en in de hoger klasse en-imho-nog-betaalbaar is Château Poujeaux ( Moulis )

Inzake Champagne: inderdaad, Bollinger is eveneens mijn grote favoriet, zeker de "RD", Perrier-Jouët en de Vintage wijnen van Delbeck.
    Ik prefereer nog steeds Champagne boven Cava, en dat is zeker geen snobisme.

Alhoewel er ook goede Cava's zijn, maar ik vind ze toch "anders"...
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Casillero del Diablo dit zijn voor mij hele lekkere wijnen.

Walter
      YEP ! ! !
      Koop daar eens een magnum van en laat die even liggen. Kan redelijk goed verouderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Afgezien van Labegorce Zede heb ik dezelfde wijnen, maar ook Margaux en Pavillon Rouge de Margaux
        Ook Mouton, Latour, Lafite .... maar eveneens geen recente jaren niet meer. De verhouding prijs/kwaliteit is totaal zoek. Daar doe ik niet meer aan mee.

Deze wijnen zijn écht ZEER GOED en ik wil er gerust een pak meer voor betalen dan voor een andere wijn, maar de huidige prijzen zijn niet meer realistisch.

Ik dacht dat ik destijds een Latour 64 rond de 4000 bfr. betaalde.
        Dat zou nu 100 euro zijn. Ha ha ha......ik zou onmiddelijk 10 kisten indoen.

Eveneens een bescheiden verzameling Sauternes ( Yquem, Rieussec ) enkele Duitse Beerenauslese en een mooie collectie Vintage Port.

Maar ik drink met evenveel plezier een goed Chileense Santa Rita, een Rioja ( Faustino ) of een Brunello Di Montalcino ( deze laatste zijn wel een ietsiepietsie duurder ... ) - ah, de Chianti wijnen van Antinori zijn ook zéér goed én betaalbaar.

Een zeer betrouwbare wijn doorheen de jaren is Château Verdignan ( Haut Médoc ) en in de hoger klasse en-imho-nog-betaalbaar is Château Poujeaux ( Moulis )

Inzake Champagne: inderdaad, Bollinger is eveneens mijn grote favoriet, zeker de "RD", Perrier-Jouët en de Vintage wijnen van Delbeck.
        Ik prefereer nog steeds Champagne boven Cava, en dat is zeker geen snobisme.

Alhoewel er ook goede Cava's zijn, maar ik vind ze toch "anders"...
        Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast voor Zuid Amerikaanse wijnen. Omwille van de vele uren zon met als gevolg nogal wat suikers in de druif geeft dat ook meestal een gebrek aan finesse. De wijnen zijn wel zeer aangenaam in de mond door hun fruitige toetsen. Maar meestal zijn ze nogal koppig en worden ze minder aangenaam na enkel glaasjes. Het zelfde zou je kunnen zeggen van bepaalde Zuid Franse wijnen (Langedoc Roussillon) die eveneens in de mond zeer goed aanzetten met verse fruittoetsen, een mondvol, maar eveneens gebrek aan finesse. Veel afdronk kan je daar ook niet van verwachten. Wijnen die restaurants de laatste jaren op hun kaart hebben staan omwille van hun lage aankoopprijs en hun aangename, fruitige aanzet die vele klanten op het verkeerde been zetten. Een alternatief om de verminderde consumptie van dure, soms onbetaalbare wijnen moet opvangen en toch identieke winsten te genereren.
        Als ik afwijk van de Franse wijnen houd ik het daarom liever bij Italië en Spanje als alternatief. Daar vind je goeie kwaliteit/prijs in de middelklasse.
        Wat het Cava verhaal betreft, voor ons toch "liever" Champagne, alhoewel ik inderdaad al een paar goeie Cava's heb geproefd, maar dan vooral in Spanje zelf. Ze zijn meestal heel goed herkenbaar door hun fruitige toets maar halen maar zelden de kwaliteit en regelmaat van een Champagne. Koop die ook weer niet in de grootwarenhuizen.
        Een belangrijke persoonlijke voorkeur bij de Champagnes is de keuze van de samenstelling (assemblage). Sommigen houden het bij de Blanc de Blanc (uitsluitend Chardonnay) en anderen zweren bij een assemblage van Chardonnay, Pinot Noir en of Pinot Meunier. Als aperitief kan ik een Chardonnay best smaken maar over het algemeen ben ik een assemblage aanhanger.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dat de Zuid Amerikaanse wijnen minder finesse hebben en een zeer korte afdronk, dat is waar. Ze zijn meestal ook vrij alcoholrijk, maar anderzijds zijn er druivenrassen te vinden die in Frankrijk door de phylloxera, heden ten dage gewoon niet meer bestaan (Carmenere) of uiterst zeldzaam/duur geworden zijn ( de Clos du Mesnil van Krug bv. - yummie )

Ha ja, die was ik ook vergeten te vermelden: het huis Krug.

Die blijf ik toch volgen - in kleine hoeveelheden weliswaar.

Een Chileense wijn drinken we zo eens "tussen door"

Buiten Bordeaux en Champagne, interesseert de rest van Frankrijk me niet ( dus geen Bourgogne bv. want die smaken liggen me gewoon niet )

Ik vind het wel spijtig dat Mouton Rothschild zo pijlsnel omhoog is gegaan, want ik vond de flessen op zich jaar na jaar steeds schitterend door hun ontwerpen van verschillende kunstenaars.

Ik verzamel dan ook etiketten. ( en champagne capsules )

Ter info: Chateau Siran (Margaux) plaatst eveneens kunstwerken op hun etiketten.
          Last edited by Alfa Centauri; 10 februari 2013, 13:50.

Comment

Klopt dat een cava "anders" is, de L'Arboç eerder door me aangehaald heeft inderdaad een hint van appels in zich maar vooral tijdens de zomermaanden is het in de verlofperiode de zotte toeval. Om dan steeds een flesje Bolly te openen is teveel van het goede . Voor een grote groep mensen vind ik trouwens de Martini Brut ook niet slecht, ik was eerst wat wantrouwig toen die uitgebracht werd maar prijs/kwaliteit vind ik die zeker goed en zoals eerder gezegd, voor een grotere groep mensen waar er velen het verschil niet smaken tussen een champagne of cava of spumante of prosecco, ... is dit een heel goeie keuze.

EDIT: Salon champagne wordt nu ook verdeeld door de verdeler van Bollinger en Jacquart champagne (Cinoco) (Bollinger, Kurg en Salon worden als de beste 3 champagnes te zijn).
            Last edited by Sultana; 10 februari 2013, 13:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Dat de Zuid Amerikaanse wijnen minder finesse hebben en een zeer korte afdronk, dat is waar. Ze zijn meestal ook vrij alcoholrijk, maar anderzijds zijn er druivenrassen te vinden die in Frankrijk door de phylloxera, heden ten dage gewoon niet meer bestaan (Carmenere) of uiterst zeldzaam/duur geworden zijn ( de Clos du Mesnil van Krug bv. - yummie )

Ha ja, die was ik ook vergeten te vermelden: het huis Krug.

Die blijf ik toch volgen - in kleine hoeveelheden weliswaar.

Een Chileense wijn drinken we zo eens "tussen door"

Buiten Bordeaux en Champagne, interesseert de rest van Frankrijk me niet ( dus geen Bourgogne bv. want die smaken liggen me gewoon niet )

Ik vind het wel spijtig dat Mouton Rothschild zo pijlsnel omhoog is gegaan, want ik vond de flessen op zich jaar na jaar steeds schitterend door hun ontwerpen van verschillende kunstenaars.

Ik verzamel dan ook etiketten. ( en champagne capsules )

Ter info: Chateau Siran (Margaux) plaatst eveneens kunstwerken op hun etiketten.

Als je het over Krug hebt dan vind ik dat wel de beste champagne. De Clos du Mesnil van Krug heb ik al een paar keer mogen nuttigen. De dagelijkse champagne van de Engelse Queen Mother. Maar ja, voor die mensen is dat alsof wij water drinken. Andere goden als La Grande Dame (Veuve Cliquot), Dom Perignon (Moet & Candon) en Cuvé Louise (Pommery) zijn de topchampagnes van de respectievelijke huizen, maar toch wat overprijsd.
              Een top champagne afkomstig van een zeer klein perceeltje en ommuurde wijngaard van Philipponnat, nl."Clos de Goisses" heb ik ooit mogen proeven in het hotel en toprestaurant "Les Crayeres" te Reims. http://www.peterliem.com/2008/06/phi...-clos-des.html
              Al deze grote champagnes zijn Millésimes en bijgevolg belegen en nogal vineus. Jammer, maar die passen dus eigenlijk beter aan tafel bij topgerechten dan als aperitief. Maar persoonlijk geniet ik meer van een champagne los van de maaltijd.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Sommigen zullen mss denken, waarom reageert een 20 jarige op een thread over wijn? Die kan daar toch niets van kennen?

Mijn ouders zijn wijnfanaten en ik ga al sinds ik baby ben overal mee naar wijnboeren in Frankrijk en soms in Spanje of Italië. Vanaf mijn 5-6 jaar mocht ik eens 'nippen' van het glas en de laatste jaren proef ik gewoon mee. Wij zijn tot de volgende constaties gekomen:
                - Franse wijnen ter plaatse kopen is stukken goedkoper dan ze hier in België kopen in het grootwarenhuis en zijn beter (over het algemeen natuurlijk)
                - 'Wereldwijnen' kunnen in 95% van de gevallen niet tippen aan goede Franse wijnen, dikwijls te geparfumeerd en te weinig diepgang=
                - Spaanse en Italiaanse wijnen kunnen erg goed zijn, maar prijs/kwaliteit zijn ze minder dan Franse wijnen, zo dronken we onlangs een Italiaanse wijn (de naam ontsnapt mij) van 35 euro, we vonden die minder dan een Franse wijn van de avond voordien van 8 euro...
                - Kleinere namen zijn veel beter qua prijskwaliteit dan de grote namen en zeker niet altijd slechter, integendeel

In Frankrijk zijn er erg veel wijndomeinen en niet elk wijndomein is even goed natuurlijk en het ene jaar is het ene domein beter dan het andere etc. Om de juiste wijnen te vinden, is de 'Guide Hachette' die jaarlijks wordt uitgegeven een grote aanrader. Dat is een gids waarin de ingestuurde wijnen worden getest en dan in deze gids wordt er per streek een aantal wijnen gekozen en punten gegeven aan de hand van sterren gaande van 1 tot 3. Er wordt ook een 'Coup de coeur' toegekend aan de beste wijn van elke regio/dorp. Op die manier kan je niet mis gaan. Wij zijn nog nooit teleurgesteld zijn in de wijnen gekocht op aanraden van deze gids. Dikwijls kopen we ook nog wijnen die niet in de gids staan, van een domein dat in de gids staat. Elk domein mag namelijk maar 3 wijnen inzenden en dit moet erg vroeg gebeuren. Het gebeurt regelmatig dat een topwijn niet ingezonden is kunnen worden omdat deze nog op vaten lag bijvoorbeeld.
                Wij gebruiken bijna uitsluitend deze gids bij het kiezen van welke wijnen we willen kopen (+natuurlijk het proeven ter plaatse), buiten sommige domeinen waar we altijd wel naartoe gaan als we in de buurt zijn.

Onze 'huischampagne' is van Drappier, te verkrijgen ter plaatse en in bepaalde wijnhandels. Dat is de favoriete champagne van de franse president Charles de Gaulle en nu van Carla Bruni-Sarkozy. Wij vinden deze de lekkerste, veel beter als wat je in het warenhuis kan kopen en niet duurder, mss zelfs goedkoper.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Sommigen zullen mss denken, waarom reageert een 20 jarige op een thread over wijn? Die kan daar toch niets van kennen?

Mijn ouders zijn wijnfanaten en ik ga al sinds ik baby ben overal mee naar wijnboeren in Frankrijk en soms in Spanje of Italië. Vanaf mijn 5-6 jaar mocht ik eens 'nippen' van het glas en de laatste jaren proef ik gewoon mee. Wij zijn tot de volgende constaties gekomen:
                  - Franse wijnen ter plaatse kopen is stukken goedkoper dan ze hier in België kopen in het grootwarenhuis en zijn beter (over het algemeen natuurlijk)
                  - 'Wereldwijnen' kunnen in 95% van de gevallen niet tippen aan goede Franse wijnen, dikwijls te geparfumeerd en te weinig diepgang=
                  - Spaanse en Italiaanse wijnen kunnen erg goed zijn, maar prijs/kwaliteit zijn ze minder dan Franse wijnen, zo dronken we onlangs een Italiaanse wijn (de naam ontsnapt mij) van 35 euro, we vonden die minder dan een Franse wijn van de avond voordien van 8 euro...
                  - Kleinere namen zijn veel beter qua prijskwaliteit dan de grote namen en zeker niet altijd slechter, integendeel

In Frankrijk zijn er erg veel wijndomeinen en niet elk wijndomein is even goed natuurlijk en het ene jaar is het ene domein beter dan het andere etc. Om de juiste wijnen te vinden, is de 'Guide Hachette' die jaarlijks wordt uitgegeven een grote aanrader. Dat is een gids waarin de ingestuurde wijnen worden getest en dan in deze gids wordt er per streek een aantal wijnen gekozen en punten gegeven aan de hand van sterren gaande van 1 tot 3. Er wordt ook een 'Coup de coeur' toegekend aan de beste wijn van elke regio/dorp. Op die manier kan je niet mis gaan. Wij zijn nog nooit teleurgesteld zijn in de wijnen gekocht op aanraden van deze gids. Dikwijls kopen we ook nog wijnen die niet in de gids staan, van een domein dat in de gids staat. Elk domein mag namelijk maar 3 wijnen inzenden en dit moet erg vroeg gebeuren. Het gebeurt regelmatig dat een topwijn niet ingezonden is kunnen worden omdat deze nog op vaten lag bijvoorbeeld.
                  Wij gebruiken bijna uitsluitend deze gids bij het kiezen van welke wijnen we willen kopen (+natuurlijk het proeven ter plaatse), buiten sommige domeinen waar we altijd wel naartoe gaan als we in de buurt zijn.

Onze 'huischampagne' is van Drappier, te verkrijgen ter plaatse en in bepaalde wijnhandels. Dat is de favoriete champagne van de franse president Charles de Gaulle en nu van Carla Bruni-Sarkozy. Wij vinden deze de lekkerste, veel beter als wat je in het warenhuis kan kopen en niet duurder, mss zelfs goedkoper.
                  Leeftijd maakt niks uit Larent, en dat weet ik maar al te goed door een broer die op die leeftijd sommelier van België is geweest. Ik ben echter niet akkoord met de stelling dat wereldwijnen in 95% van de gevallen niet kunnen tippen aan Franse wijnen. Er zit in Italië, Spanje, Zuid-Afrika, ... evenveel brol als in Frankrijk.
                  Last edited by Sultana; 11 februari 2013, 00:09. Reden: Typo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Leeftijd maakt niks uit Larent, en dat weet ik maar al te goed door een broer die op die leeftijd sommlier van België is geweest. Ik ben echter niet akkoord met de stelling dat wereldwijnen in 95% van de gevallen niet kunnen tippen aan Franse wijnen. Er zit in Italië, Spanje, Zuid-Afrika, ... evenveel brol als in Frankrijk.
                    Jazeker er zit brol in elk land, daar ben ik het helemaal mee eens, daarom dat wij ook gebruik maken van deze Guide Hachette, dat is een uitstekende filter dat deze brol er snel uit filtert. Ik heb er ook bijgezegd 'goede Franse wijnen' he Onze ervaring is, dat echt goede Franse wijnen, en die koop je zeer zelden in het grootwarenhuis of zelfs een wijnhandel in België, maar ter plaatse op het domein, beter zijn dan wijnen van andere landen en dan vooral qua prijs/kwaliteit. Je kan een heel lekkere Franse wijn kopen rond de 8 euro, een wijn van vergelijkbare kwaliteit uit andere landen kost al snel het dubbel. Het is natuurlijk ook wel een beetje smaak, sommige mensen hebben dat geparfumeerde van sommige wereldwijnen juist graag of denken dat een wijn gemaakt van 8 verschillende druivensoorten fantastisch moet zijn.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ach, als je 30€ per fles uitgeeft wordt het moeilijk een slechte wijn te vinden.
                      De kunst ligt er in goede wijnen te vinden voor redelijke bedragen. En dan kom je regelmatig uit bij kleinere huizen.
                      Persoonlijk heb ik het wel voor Spanje, en zeker voor wijn gemaakt van de Tempranillo druif.
                      Een Spaanse Riserva heeft me nog nooit echt teleurgesteld.
                      Vorig jaar het wijnhuis Torres bezocht nabij Barcelona. Een dikke aanrader als je in de buurt bent.
                      Je krijgt een mooie rondleiding en nadien kan je proeven (en kopen).

Mijn ervaring met de prijzen is dat je ter plaatse dikwijls meer betaalt dan bij de wijnhandel of warenhuis in België.
                      En ik kan amper geloven dat een deftig wijn of champagnehuis andere wijn zou leveren aan Colruyt, dan dat ze ter plaatse verkopen.

Ik vrees dat de omgeving en de gemoedstoestand ter plaatse de smaak ophemelen.
                      Ik heb ook al wijn gekocht ter plaatse die fantastisch was op dat leuke terras in de Provence, en thuis opeens een stuk minder fantastisch smaakte.

Dus, ik breng wel eens een paar kistjes mee, maar dikwijls kan ik dezelfde wijn hier goedkoper vinden.

Comment

Nog even inpikken op het verhaal Bourgogne-wijnen waarvan de smaak voor velen niet zo gegeerd is. Inderdaad de smaak is heel typisch en alleen al in de neus en de kleur herkenbaar. Het zijn wijnen met een organische, plantaardige neus/smaak die je zou kunnen vergelijken met "het putje". Dit komt in de neus niet zo goed over, maar dit wil niet zeggen dat de goeie bourgognes daarom niet goed zouden zijn. Integendeel, maar in de Bourgognestreek is het nog een groter wespennest als in bvb. de Bordeaux en daarom moet je zeer goed weten van waar de wijn vandaan komt. De wijnbouwer is hier nog belangrijker omdat men hier werkt met de gemeente appellatie die dus percelen van verschillende eigenaars bevat. We kennen allemaal namen (dorpen) zoals Gevrey Chambertin, Chambolle Musigny, Vosne Romanée, Nuit St Georges, Chassagne Montrachet, Puligny Montrachet, Meursault etc., met voor elke gemeente dan nog de naam van een perceel (bvb.Chambertin "Clos de Bèze", Beaune "Vigne de l'Enfant Jésus", etc.). Maar de ene wijnbouwer en eigenaar van dergelijk bevoorrecht perceel hanteert daarom nog niet dezelfde kwaliteitsnormen als de andere. Vertrouwen, ter plaatse kopen en zeker eerst proeven is hier meer dan de boodschap. Bepaalde betrouwbare handelaars van bij ons hebben daar soms ook goeie connecties en soms dito wijnen. Maar die zijn er niet zo talrijk. De prijs van een goeie bourgogne is ook nog een pak duurder voor hetzelfde kwaliteitsniveau uit Bordeaux.
                        En voor zij die af en toe eens naar de Champagnestreek reizen, meer bepaald naar de Côte des Blancs moeten eens binnenstappen bij Jacques Selosse - Avize. Volgens mij één van de beste Blanc de Blancs. De man is niet zo vriendelijk en als je een drietal flessen meekrijgt mag je van geluk spreken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ach, als je 30€ per fles uitgeeft wordt het moeilijk een slechte wijn te vinden.
                          De kunst ligt er in goede wijnen te vinden voor redelijke bedragen. En dan kom je regelmatig uit bij kleinere huizen.
                          Persoonlijk heb ik het wel voor Spanje, en zeker voor wijn gemaakt van de Tempranillo druif.
                          Een Spaanse Riserva heeft me nog nooit echt teleurgesteld.
                          Vorig jaar het wijnhuis Torres bezocht nabij Barcelona. Een dikke aanrader als je in de buurt bent.
                          Je krijgt een mooie rondleiding en nadien kan je proeven (en kopen).

Mijn ervaring met de prijzen is dat je ter plaatse dikwijls meer betaalt dan bij de wijnhandel of warenhuis in België.
                          En ik kan amper geloven dat een deftig wijn of champagnehuis andere wijn zou leveren aan Colruyt, dan dat ze ter plaatse verkopen.

Ik vrees dat de omgeving en de gemoedstoestand ter plaatse de smaak ophemelen.
                          Ik heb ook al wijn gekocht ter plaatse die fantastisch was op dat leuke terras in de Provence, en thuis opeens een stuk minder fantastisch smaakte.

Dus, ik breng wel eens een paar kistjes mee, maar dikwijls kan ik dezelfde wijn hier goedkoper vinden.
                          Bij de Spaanse wijnen moet je al op het niveau "Reserva" of "Gran Reserva" kopen om goed te zitten. Bij de Crianza's zitten er maar weinig goeie. De Trempranillo druif is ook voor ons Belgen de best gekende en dus ook de meeste gewaardeerde. Maar Merlot, Sauvignon en dergelijke bestaat daar ook.
                          En jawel, dat van de champagne die beter is van een serieus wijnhuis alhier of van terplaatse is zeer juist. Ik daag u uit om twee flessen naast mekaar te proeven van hetzelfde huis en ook te vinden in de grootwarenhuizen. Je zal verschieten... Dat van de 'tweede en derde pressing' is in de champagnestreek zeer goed gekend. Blijf dus best weg uit de grootwarenhuizen voor dergelijke aankopen. De bewaarmethode van de wijnen is daar eveneens alles behalve : temperatuurwisselingen, verlichting, manipulatie, allemaal factoren die meespelen. Maar ik kan ook begrijpen dat de leek al heel tevreden is dat hij met een fles champagne naar huis kan gaan.
                          Goeie rosé-wijnen uit de Provence zijn hier te lande amper te vinden. Ter plaatse heb je meer kans bij één of andere wijnbouwer. En inderdaad ik kan je bijtreden dat sommige wijntjes daar beter smaken dan hier. De opgesomde factoren spelen uiteraard een rol. De enige goeie Rosé-wijn die ik mometeel ken is die van "Chateau Minuty" (streek van Ramatuelle-St. Tropez). Ben die ooit ter plaatse gaan proeven omdat ik er hier al had mogen van drinken. Mijn positieve ervaring kon mij enkel nog bevestigen. Deze rosé is hier amper te vinden. Ooit nog gekocht bij een Brusselse wijnhandel waarvan de naam mij ontsnapt is. In de betere Brusselse restaurants kan je die van tijd tot tijd nog vinden.
                          Last edited by enero; 11 februari 2013, 12:16.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Ik ga het hier heel simpel houden, voor mij "Montepulciano" en die hoeft geeneens duur te zijn
                            Ondertussen overgeschakeld naar Chianti .
                            Last edited by toerist; 9 september 2016, 20:49.
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

Comment

Bij Collishop klassewijnen geven ze momenteel 15% vanaf 12 flessen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex
                                Dat gaat niet goedkomen. Speciaal registreren om je handel te promoten, daarvoor moet je eerst sponsor van BD worden .
                                Goed gezien, Notex, en hij is pas op 9/9/2016 geregistreerd !
                                Toen ik "registreren" opmerkte, was mijn goesting ook al ineens over !

Trouwens, bestempel mij als "ouderwets", maar niks is te vergelijken met een goede Franse wijn.
                                Op de tweede plaats komen dan de Italiaanse, de Spaanse en de Chileense.

Zuid Afrika is ook nie slecht nie, maar dat haal ik wel in den Delhaize of Colruyt !

Comment

Working...
                                X