Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het wijndraadje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het wijndraadje.

Er is hier al eens een draadje geweest over onze eigenste bieren maar daar ik zelf geen bierdrinker ben eens zien of hier liefhebbers zitten van "druivensap" .
    Onnodig te reageren als je zelf geen wijndrinker bent of over te dure champagne etc gaat klagen.

Zijn jullie een traditionele Franse wijndrinker of kijk je over de grenzen voor goeie wereldwijnen?
    Als er bubbels moeten geschonken worden, kies je dan een Champagne, cava, spumante, ..? En zo ja, welke? (zelf verlekkerd op l'Arboç cava en als het champagne mag zijn dan Bollinger).
    Gaan jullie voor ligwijnen of mag het aangekochte binnen het jaar leeggemaakt worden? Zelf kies ik voor beiden. Een goeie, meestal iets goedkopere wijn van een €6/fles voor een BBQ etc maar dan het betere spul voor een avondje wijndrinken met vrienden etc.
    Kopen jullie op wijnfestivals van een grootwarenhuis, op een domein zelf of bij een speciaalzaak? Voor mezelf het eerste en laatste, nog nooit op een domein zelf gekocht).

Zelf ook absoluut geen witte wijndrinker en al zeker niet de zoete dessertwijnen (bah )

Benieuwd hoe jullie tegenwoordig omgaan met wijn en het wijndrinken.

Re: Het wijndraadje.

Hier nog steeds grote liefhebbers van Franse wijnen in al hun vormen. Ik ben de allerbeste Franse Chateau-wijnen beginnen verzamelen halverwege de 70-er jaren met als hoogtepunt de voortreffelijke jaren 1990 en 1995. Ik heb helaas die verzameltraditie grotendeels verlaten omdat de manier van vinifiëren de laatste 20 jaar zich vooral toespitst op een vlugger verbruiksgedrag. Bovendien zijn de prijzen van de Grand Cru Classé-wijnen dermate gestegen dat de prijzen minder en minder de kwaliteit verantwoorden. Ik bezit nu nog enkele grote Goden zoals :Chateau Angelus, Mouton Rothschild in verschillende tachtiger jaren, Larmande, La Grange, Cos d'Estournel, Haut Bailly, La lagune, Trotanoy, Haut Bages Libéral, Grand Puy Lacoste, Labegorce Zede en nog een chateau D'Yquem.
    De laatste 15 jaar zijn mijn vrouw en ik als gevolg van verschillende verblijven in de Champagnestreek verliefd geworden op dit goedje. Wij zijn trouwe klanten geworden bij een champagneboer in AY, nl. de familie HAMM die onder die naam produceert. Een echte ontdekking die hier te lande niet gekend is door het grote publiek en dus vooral zijn afzetmarkt vindt in Frankrijk zelf. De prijs die je hiervoor betaalt af wijngoed, is momenteel vergelijkbaar met een ordinaire rode of witte Franse wijn.
    Het is dus enkel nog voor heel speciale gelegenheden dat ik mijn Grand Cru Classé-wijnen bovenhaal. Wij zijn dus allebei, mij vrouw en ik zeer regelmatige champagnedrinkers geworden.
    Wereldwijnen zeggen ons niet zoveel, maar een goeie Spaanse of Italiaanse wijn kunnen wij ook smaken.
    En als het er toch op aankomt om wat rode of witte wijn aan te kopen, dan hebben wij hier in de gemeente een zeer grote kenner en handelaar die ik voor 100% vertrouw op kwaliteit en prijs.
    Last edited by enero; 9 februari 2013, 15:46.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Benieuwd hoe jullie tegenwoordig omgaan met wijn en het wijndrinken.
      Ik ben:
      - van rode Franse wijn beginnen genieten sinds ik mijn vrouw heb leren kennen.
      - liefhebber, maar zeker geen kenner en heb een absolute hekel aan het snobisme dat er soms rond hangt.
      Ik koop:
      - tussen €7-15 per fles en uitzonderlijk tot €30 afhankelijk van de gelegenheid.
      - bij de lokale drankenhandel die een uitgebreider assortiment wijn/whisky/cognac aanbiedt. Wel ooit nog een paar keer in Lille geweest op een groot wijnsalon
      - om vrij vlug te drinken. Hier staat een wel bewaarkast uit een zotter periode, maar om deze netjes op te volgen ontbreekt me de goesting.

Comment

Er is hier al eens een draadje geweest over onze eigenste bieren.......
        klopt:
        Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

ghrt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik volg je helemaal Frank, ook liefhebber zonder kenner te zij. De prijs voor een fles wijn ligt voor mij ook in dezelfde grootorde. De meeste wijnen die ik liggen heb zijn wereldwijnen en koop ook amper 2x dezelfde soort wijn. Mijn broer is wijnhandelaar en die kent perfect mijn smaak en laat die enkele keren per jaar een pakketje samenstellen .
          Qua champagne kies ik dan wel voor een klinkende naam (Bollinger) want de meeste beruchte namen zijn veel te veel gesuikerd en voor mij hun prijs/kwaliteit niet waard.

Enero, je hebt daar serieus, en vooral lekker, materiaal liggen. Een mooie kelder

Comment

Een spaanse tip: Museum Real
            Je vindt die bij Colruyt aan ca 12€, en de fles heeft een metalen etiket.

Ik lust vanalles, maar deze heb ik,al een paar keer in huis gehaald, en die valt iedere keer enorm mee.

Comment

Ik volg je helemaal Frank, ook liefhebber zonder kenner te zij. De prijs voor een fles wijn ligt voor mij ook in dezelfde grootorde. De meeste wijnen die ik liggen heb zijn wereldwijnen en koop ook amper 2x dezelfde soort wijn. Mijn broer is wijnhandelaar en die kent perfect mijn smaak en laat die enkele keren per jaar een pakketje samenstellen .
              Qua champagne kies ik dan wel voor een klinkende naam (Bollinger) want de meeste beruchte namen zijn veel te veel gesuikerd en voor mij hun prijs/kwaliteit niet waard.

Enero, je hebt daar serieus, en vooral lekker, materiaal liggen. Een mooie kelder
              Bollinger Brut vind ik ook een zeer goeie, maar voor de prijs mag het ook. Onze huischampagne Hamm (nogmaals smaak van champagne is zeer persoonlijk) heb je voor minder dan de helft van de prijs en aangezien wij nogal consumeren ...
              Ik wil hier nog een anekdote vertellen ivm een bezoek aan het Champagnehuis Vranken Pommery. Wij waren met een groep vrienden en werden rondgeleid in de kelders. Bij het buitenkomen kregen wij dan zoals gebruikelijk een glas champagne als afsluiter. Er was iets dat al lang op mijn lever lag en in vorige gelegenheden had niemand mij hierover een eerlijk antwoord gegeven. Ik vroeg aan de dame gids, hoe het kwam dat het glas Pommery die wij bij henn aan het drinken waren zoveel beter was dan de Pommery die uit het grootwarenhuis komt. Met Pommery heb ik ook nogal wat ervaring en het verschil in kwaliteit was hier toch wel heel goed te smaken. En de dame antwoordde mij doodgewoon, dat de champagnes voor de grootwarenhuizen een tweede of zelfs derde pressing zijn. Toen ik vroeg of dit dan de naam Vranken Pommery net schaadt, wist ze mij te vertellen dat de ze niet anders kunnen omdat de vraag zeer groot is. Dus, koop nooit champagnes in een grootwarenhuis maar doe dit beter bij een betrouwbare wijnhandelaar.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dignac, Casillero del Diablo, Primitivo di Manduria, dit zijn voor mij hele lekkere wijnen.

Walter
                D850

Comment

Mijn vrouw en ikzelf drinken bijna uitsluitend rood. Wij zijn zeer regelmatige drinkers, net niet dagelijks maar het scheelt niet veel.
                  Wij kopen onze wijn zowat overal!
                  Zowel in de supermarkt als bij de betere wijnhandelaars als ter plaatse op een wijndomein.
                  Mijn ouders waren wijnliefhebbers en maakten (niet commercieel) ook hun eigen wijn dus het is met de paplepel ingegeven.
                  Voorkeuren heb ik niet zozeer, drink alles graag als het maar goed is, 't hangt ook wat af wanneer, met wie, met welk eten, enz.
                  Wat mij vooral opvalt is dat franse wijnen ter plaatse vaak duurder zijn dan hier in belgie. Afgelopen jaar ter plaatse gecontroleerd en was wat ontgoocheld. Blijkbaar bepaald de afgenomen hoeveelheid ter plaatse de prijs en zo wisten mij ook enkele makers te vertellen dat grootwarenhuizen zoals carrefour enorme grote hoeveelheden afnemen en bottelen onder de naam van het domein zelf met hun etiket erop. Het etiket zou wel iets verschillen van het etiket op het domein zelf.
                  Mijn ervaring is ook dat vaak kleinere satelietwijntjes de grote namen bijna evenaren maar vaak wel stukken goedkoper zijn.
                  Altans vaak is door het bos de bomen niet meer te zien en moet je heel veel proeven terplaatse en dat doen we graag he
                  Mvg, Tin_tin
                  Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Een goeie tip voor zij die soms op zoek gaan naar een goeie witte wijn op restaurant of bij de handelaar. De alom gekende Sancerre, nogal overroepen, commercieel en prijzig kan je dan best vervangen door een Menetou salon. Even goed en een fractie van de prijs. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat er geen goeie Sancerre's zijn. Maar dan moet je kennis hebben van een aantal wijnhuizen aldaar.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ga het hier heel simpel houden, voor mij "Montepulciano" en die hoeft geeneens duur te zijn
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Wij zijn absolute rode-wijndrinkers. En natuurlijk wonen we in een wijnstreek.
                        Onze favoriet : Coquelicot Limoux Rouge van de cave Anne de Joyeuse. Geen bewaarwijn maar daar hebben we geen moeite mee
                        Aperitiefwijn : die maken we zelf. Cartagène,niet te zoet en zoals ze zeggen : "wat je zelf doet, doe je meestal goed"
                        Touch the Earth...Gently
                        www.passionsenfrance.com

Comment

Net 3 flesjes uit de kelder gaan halen om op kamertemperatuur te brengen:
                          - Heartland Director's Cut 2006 - Shiraz (Langhorn Creek - Limestone Coast)
                          - Wolf Blass Yellow Label 2005 - Shiraz (South Australia)
                          - Elvin Brunello di Montalcino 2004 (deze van "den Aldi)

Comment

100% rode wijnliefhebbers hier, ik koop de laatste jaren steevast bij een gereputeerde wijnhandelaar hier in de buurt.
                            Mijn persoonlijke favorieten die me de laatste jaren steevast zijn meegevallen en waar ik toch steeds een aardige ( volgens mijn vrouw overdreven ) hoeveelheid flessen in wijnkamer heb liggen:
                            - Chat du Glana - st Julien
                            - Labegorce Zede - Margaux
                            - Chat La rose Brana - st Estephe
                            - Chat d'arsac - Margaux
                            - Chat Piche Leibre - Margaux
                            - Chat La Haye - St Estephe
                            - Chat Villa Bel-Air - Graves
                            - Chat La Grave -Pomerol
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Merlot is mijne smaak, Tarapaca uit Chili en te koop bij Colruyt.
                              Wijn van rond de 5€ en met zes flessen ineens en al eens in de rode prijzen zakt die prijs nog.
                              Meer wil ik er niet aan geven.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Working...
                              X