Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Linux

Eerste vermelding van linux op een forum: 1991
    Geboorte van Suse: 1994

Het OS is in ieder geval stukken gebruiksvriendelijker geworden, sommige distro's toch.

Comment

Is dit nu het einde van deze discussie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Is dit nu het einde van deze discussie?
        Ja! Er is gewoon veel te weinig volk dat interesse heeft om het te proberen. Ik kan wel nog een goeie reden bedenken om het te gebruiken. Soms is er geen hardware support meer als je van Os verandert. Als je dingen koopt die onder linux werken, blijven die gewoon ondersteund.

Comment

Mijn eerste PC was een 8086 (of 8088) PC die me 39.9999 Bfr heeft gekocht bij Roels met een paperwhite scherm die zonder turbo op 4.77MHz draaide en met turbo op een enorme 8MHz en dat was omstreeks 1988/1989.
          Last edited by Sultana; 11 februari 2013, 22:21. Reden: Correctie € -- Bfr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            €39.9999 ...
            ???? .... was je zooooo rijk? of was 't ie zooo goedkoop ??? was dat toen de prijs niet van die Amstrad 1512 PC? in Bfr wel te verstaan ...

Comment

Terechte opmerking , zo rijk was ik niet als 16-jarige.

Comment

Nog een vaststelling : Linux Mint draait beter vanop een USB-stick op m'n vrouw haar Dell laptop (2.1Ghz Dual core pentium) dan op m'n iMac 2.8Ghz Core2duo native op harde schijf...
                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Op mijn oude laptop de laatste Ubuntu geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat Linux er nog altijd op vooruit gaat.
                  Een paar zaken moet ik nog uitzoeken: draadloze printer wordt niet zo direct gevonden en ik krijg een waslijst applicaties op de balk links, die ik niet zomaar op de desktop kan slepen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Het grote probleem van Linux is het veel te groot aantal distributies die er bestaan. Voor zij die goesting hebben er zich eens in te verdiepen : link...
                    Op die manier wordt het heel moeilijk voor een gebruiker om te bepalen wat je nodig hebt...
                    Mijn eerste PC was trouwens een commodore 486SX met 4 MB ram en een harde schijf van 120 MB... (en MS dos 5.0 en windows 3.0). Kostte toen met kleurenscherm 55000 Bef'kes (begin 1993)...
                    Last edited by polleke_cgc; 11 december 2013, 19:44.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Draai nu al zeker 10 jaar Gentoo. Op de desktop, laptop en netboek. Geen dual-boot, wel een VM voor welgeteld 1 programma waar ik enkele maal per jaar eens een oude file wil in bekijken. Ik vrees dat de meesten die linux ingewikkeld vinden ervaring van jaren terug hebben. Geen enkel probleem om de pc te laten doen wat ik wil dat hij doet.

Dat er veel distro's zijn is zo'n raar argument. Het is allemaal linux en alle programma's draaien onder elke distro. Het is verder heel handig om een distro te kunnen kiezen die meer gericht is op een bepaalde toepassing. Net zoals je een desktopmanager kan kiezen naar je manier van werken of de mogelijkheden van je hardware.

Heb op school met Macs moeten werken en die ervaring heeft mij een grondige afkeer voor Apple bezorgd. Onmogelijk van te werken zoals je wil, je moet werken zoals Apple wil dat je werkt. Dat is niet compatibel met mij. Ook een gebrek aan serieuse technische programma's (3D CAD, PCB tekenen bvb). Windows steekt me met de dag meer tegen. Een stuk stabieler dan vroeger (alhoewel de NT reeks ook jaren terug al heel stabiel was) maar het gaat ook stilaan de kant op van gebruikersinterfaces die "tegenwerken". Office bvb kan ik niet meer zien sinds de beruchte ribbon. Drie maal meer klikken om iets te doen is geen vooruitgang. En updates die de pc de prak indraaien (mijn broer zijn laptop is hier voor zo'n probleem igdpmd64.sys en KB2670838).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Het is allemaal linux en alle programma's draaien onder elke distro.
                        Alhoewel, Ubuntu bepaalt hier in mijn plaats dat het bureaublad er mooi leeg moet uitzien.

Comment

Op mijn oude pc had ik Windows XP, maar sinds ik een nieuwe met Vista heb, draai ik nu op mijn oude Linux Mint.
                          Deze distro gekozen omdat ik een leek ben in Linux en het wou uittesten, en liefst zo gelijkaardig pakket als Windows, om nadien eventueel te kijken voor alternatieve distro's eens ik het gewoon ben.

Momenteel dient die gewoon als backup pc. Ik heb er al aan gedacht om meer van Linux te leren zodat ik op termijn Windows achterwege kan laten en duurzamer en meer low-cost kan werken. Maar ik hang nog te veel vast aan zaken die ik automatiseer in Windows.

Ik heb al wat geëxperimenteerd met die Open Office, en mijn talloze handgeschreven macrootjes in VBA Excel draaien daar niet op. Ik kan ze wel gaan herschrijven in andere talen, maar daar heb ik momenteel de tijd niet voor.

Gimp van't zelfde, tof programma, kan veel aan. Maar mijn geprogrammeerde photoshop actions moet ik opnieuw zien te maken in Gimp, en het is me nog niet gelukt om die te gaan recorden of op een alternatieve manier (snel) te genereren.

Mijn Raw Converter die ik momenteel gebruik (ACDSee) kan ik er ook niet op draaien, zelfs niet met wine.
                          Al zijn er wel raw converters voor Linux zelf, die wellicht evengoed zijn, maar dan moet ik mijn workflow weer aanpassen.

Als ik na mijn verhuis meer tijd heb, ga ik met Ardour experimenteren om mijn gitaar aan te sluiten om wat te kunnen opnemen.... zal wellicht pas volgende winter zijn. Misschien kan ik de Linux pc dan als opnamestudio gaan omvormen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Op mijn oude laptop de laatste Ubuntu geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat Linux er nog altijd op vooruit gaat.
                            Een paar zaken moet ik nog uitzoeken: draadloze printer wordt niet zo direct gevonden en ik krijg een waslijst applicaties op de balk links, die ik niet zomaar op de desktop kan slepen.
                            Dat icoon probleem zou een bug zijn in Ubuntu.

Linux geeft aan dat de printer verbonden is via de router, maar zo te zien moet ik blijkbaar nog drivers gaan installeren, en daar wringt het schoentje. Ik download bij Canon de Linux drivers, maar dan wordt het weer "net als vroeger": een rar bestand uitpakken en dan op een bepaald bestand gaan rechtsklikken en dan nog een hoop handelingen waar ik geen jota meer van begrijp. Ik had verwacht dat in 2013 je toch al een printerdriver gewoon zou kunnen "installeren" in een Ubuntu Linux. Temeer omdat al de rest van hardware van de laptop zelf véél beter herkend wordt dan in Windows, en direct werkt.

Comment

Mja, ik koop nog steeds hardware in functie van linux en niet andersom. Anders heb je inderdaad wat zoekwerk. Blijkbaar geef canon enkel rpm support. Dit is een workaround waar je niet blij mee zal zijn.
                              http://www.howtoforge.com/how-to-ins...n-like-systems

Comment

Working...
                              X