Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Linux

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Toch wel grappig dan dat TomTom OS een Linux derivaat is
    Maar voor het gemak van kaartverbeteringen updaten etc. biedt dit geen soelaas.

Enfin, ik zal niet stellen dat Linux of een ander OS goed of niet goed is.
    Ik denk dat voor Jan Modaal, iemand die geen interesse heeft in wat er onder de motorkap gebeurt en voor praktisch gebruiksgemak kiest, Windows de betere keuze is i.p.v. Ubuntu en Mint en alle andere Linux-distro's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Voor Jan Modaal niet belangrijk om te weten.
      Net zo min als de compatibiliteitsproblemen van Open Office/Libre Office met MS Office ook niet aan Linux liggen.
      Als het echt over Jan Modaal gaat is het niet belangrijk dat er compatibiliteitsproblemen zijn met MS Office. De functies die niet compatibel zijn gebruikt Jan Modaal niet. De mindere Jan Modaal weet hoe hij dat compatibel kan maken met MS office en lacht An Modaal uit omdat zij geld heeft weggesmeten aan MS Office.

Een maat zijn pc had de geest gegeven een half jaar voor de release van Windows Vista. Hij vroeg me om hulp met het samenstellen van een pc. Ik heb hem toen aangeraden om een pc te kopen met hardware die linux compatibel was, zodat hij binnen een half jaar Vista kon aanschaffen indien nodig. Hij gebruikt nog steeds linux. Hij heeft 1 keer **** gehad, omdat ie zonder mij te raadplegen een nieuwe HP printer had gekocht. Hij was mijn les om linux compatible hardware te kopen vergeten. Gelukkig was het een HP en een maand later werd ie ondersteund met een patch en standaard in de volgende release van Ubuntu.

Ik zit hier nu ook op linux te tikken op mijn laptop en heb een windows pc vnl voor games. Steam heeft een beta linux client uitgebracht. Met android, ubuntu phone en dergelijke ziet de toekomst er mooi uit voor Jan Modaal als je het mij vraagt. Let wel, je moet niet alles willen doen met linux. Ik zou niet de moeite doen om photoshop of dergelijke aan de praat te krijgen op linux. Dat is momenteel teveel geknoei. Als je licenties van adobe kan betalen, kan je die van MS (of Apple) ook betalen. Gebruik de juiste tool voor de juiste job.
      http://store.steampowered.com/browse/linux/

Voorlopig heb ik nog te weinig tijd, maar ik heb nog een xbmc projectje op de planning staan, wat inhoudt dat ik mijn dvd en muziekcollectie ga rippen naar iso/wav. Ik moet me nog een raspberry pi aanschaffen om mijn irc clients thuis in een screen te draaien.

Dus ccc's top tip: koop hardware die onder linux draait en probeer het eens. Dat is meestal hardware die ook een zeer goeie windows ondersteuning heeft.

Comment

Ik moet regelmatig bijspringen omdat mijn collega's niet meer kunnen printen of een ander computer probleempje. Niet dat ik ICT verantwoordelijke ben of zo, of dat ik veel kennis heb van computers.

Meestal is het een kleinigheidje.
        Ooit was er eentje wiens beeldscherm niet meer werkte. Die zette 's avonds altijd het beeldscherm af en logde dan uit. 's Morgens scherm aan, inloggen en klaar om te beginnen. Op een morgen niets meer. Geen beeld. Ik heb even gekeken (zijn de kabels niet los geraakt of zo? ...), en zag toen dat de PC helemaal af stond, Dus de aan/uit knop (van de PC) ingedrukt en hokus pokus, daar was het BIOS, en toen kwam Windows. Jeanine Modaal, nochtans niet blond, is mij nu nog altijd dankbaar.

En of nu zoiets met Windows, AppleOS of Linux gebeurt, maakt niet uit.

Jan Modaal koopt meestal een Windows PC gewoon omdat in de meeste winkels enkel of voornamelijk Windows PC's staan. Jan Modaal weet niet eens dat Linux bestaat. Jan modaal heeft ook genoeg aan een kladblokje (voor een occasionele brief) en een browser. Office of Photoshop heeft Jan Modaal niet nodig. Jan Modaal weet niet eens wat een lint is (op Office 2010). Een database? Euh? Het verschil tussen CS en Elements? ...
        Jan Modaal denkt zoals dit : "Menne Joetjoep werkt niet" "Dan moet je flash updaten." "Wazda? Hoedoe'kdah?"

Tenzij Jan Modaal anders wordt omschreven. Dus : Jan Modaal, wie is dat eigenlijk?
        Last edited by nabi; 7 februari 2013, 08:51.

Comment

Pick and choose: Jan Modaal

Comment

Jan Modaal komt in feite van het inkomen, het loon; van een arbeider
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Let wel, je moet niet alles willen doen met linux.
              Ook juist. Videomontage bijvoorbeeld. Op m'n iMac tover ik de mooiste dingen tevoorschijn met iMovie en iDVD. Op Linux mag je zoiets vergeten, tenzij je Adobe Premiere gaat draaien in Wine (als zo'n app al onder Wine draait). Kino en Cinnelera zijn maar heel flauwe afkooksels, maar Linux evolueert, dus wat niet is, kan nog komen...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Ook juist. Videomontage bijvoorbeeld. Op m'n iMac tover ik de mooiste dingen tevoorschijn met iMovie en iDVD. Op Linux mag je zoiets vergeten, tenzij je Adobe Premiere gaat draaien in Wine (als zo'n app al onder Wine draait). Kino en Cinnelera zijn maar heel flauwe afkooksels, maar Linux evolueert, dus wat niet is, kan nog komen...
                Anderzijds is blender bijvoorbeeld op linux begonnen.

Comment

Vijfentwintig à dertig jaar geleden voorzichtig begonnen op een 486 met Suse.
                  Een bevriende IT-er was tester en ik kreeg altijd de voorlaatste versies om me in te werken.
                  Ik heb dat ongeveer 18 maand volgehouden en dan maar gelaten voor wat het was.
                  Miserie genoeg met dit OS, toen hé. Dan kwam Corel met een Linux op de markt maar verdween even snel als het gekomen was.

Door dit draadje begin ik toch weer "goesting" te hebben om nog een poging te wagen, maar heb geen enkele notitie wat nu de beste Linux is.
                  Ben er nu al vrij zeker van dat Linux zonder Windows of OS X vrij nutteloos is, tenzij tijdverdrijving.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Een bevriende IT-er was tester en ik kreeg altijd de voorlaatste versies om me in te werken.
                    Ik heb dat ongeveer 18 maand volgehouden en dan maar gelaten voor wat het was.
                    Miserie genoeg met dit OS, toen hé. Dan kwam Corel met een Linux op de markt maar verdween even snel als het gekomen was.

Door dit draadje begin ik toch weer "goesting" te hebben om nog een poging te wagen, maar heb geen enkele notitie wat nu de beste Linux is.
                    Ben er nu al vrij zeker van dat Linux zonder Windows of OS X vrij nutteloos is, tenzij tijdverdrijving.

Grtz, RF
                    Ubuntu is goed, Mandriva is goed en Ubuntu Studio is zeer goed.
                    MAAR....het is een besturing en het zijn de programma's die het moeten doen.
                    Prutsen met Wine ben ik beu.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

...
                      nit picking ...
                      Je tijdschaal is een beetje vervormd ... de eerste generatie 486 (486DX) cpu's was beschikbaar ong midden 1990 (latere versies DX2 DX4 ea, 1992 tot 1994), ergo net geen 23 jaar terug, je moet wel heer rijk geweest zijn om toen zo'n PC te kunnen betalen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        nit picking ...
                        Je tijdschaal is een beetje vervormd ... de eerste generatie 486 (486DX) cpu's was beschikbaar ong midden 1990 (latere versies DX2 DX4 ea, 1992 tot 1994), ergo net geen 23 jaar terug, je moet wel heer rijk geweest zijn om toen zo'n PC te kunnen betalen!
                        Theoretisch gezien die van jou dan toch ook?
                        486 is begonnen in 1989.

Maar praktisch gezien is de kans groot dat je wel gelijk hebt,
                        (verkrijgbaarheid/prijs in die tijd zal iets heel anders geweest zijn )

Verder ben ik enorme fan van Ubuntu/linux.
                        Enkel spijtig dat mijn voeding en moederbord doorgebrand zijn...
                        en dat ik dus enkel nog met een macbookje werk thuis...
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

nit picking ...
                          Nee hoor heer rijk ben ik nooit geweest, zelfs niet een beetje heel rijk.
                          Maar je hebt gelijk, wat (ver) ernaast met mijn inschatting van de tijd, mijn excuus.
                          Als je in de branche zat waren die niet duur.
                          Nee, ik was geen winkelier of zelfstandige.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

je moet wel heer rijk geweest zijn om toen zo'n PC te kunnen betalen!
                            Mijn eerste PC was een 386sx, kostte toen een slordige 100.000 frankskes, daarna nog een 486dx gehad en daarna Pentium (laatste was een 200mmx, daarna naar Mac overgestapt met een PPC G3)... Die PC's kostten in die tijd inderdaad bijna zoveel als een Mac Pro nu. En wij nu maar zagen dat Mac's duur zijn
                            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Theoretisch gezien die van jou dan toch ook?
                              486 is begonnen in 1989.

....
                              De 486DX was "announced" at CES 1989 ... hoedanook ...

Comment

...
                                Als je in de branche zat waren die niet duur.
                                Nee, ik was geen winkelier of zelfstandige.

Grtz, RF
                                Sterk OT ...
                                Allee jong, die dingen waren peper- stinkend duur! Ik kreeg die dingen op mijn werk, na lang zagen ... privé kon ik mij dat hoegenaamd niet permitteren!
                                Onze eerste 8086 machines, Olivetti M24, kostten 187000 Bfr (4637€) 't stuk (1984) ... zonder muis of HD! Met het ons toegestane budget konden we juist 2 PC's kopen! Voor een Olivetti "keyboard" muis moest je 11000 Bfr (jawel! 273€) ophoesten en onze eerste hardcard HD was 48000 Bfr (de goedkoopste! 1190 €)
                                Mijn Taiwanese kloon PC 386DX@25Mhz kostte destijds 178000 Bfr (4412,50 €) zonder iets erbij (ttz geen scherm, geen toesenbord noch muis)

Wat mijn eerste 486DX2/66 gekost heeft weet ik niet meer maar het was zeker in dezelfde grootte orde ...

edit : Nog niet zolang geleden heb ik mijn laatse 486DX4 mobo + cpu weggegooid ;-)

Comment

Working...
                                X