Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD ja of nee ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SSD ja of nee ?

Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuwe laptop, een vereiste is dat het zeker en vast een HP moet zijn ( al mijn hardware is beroepsmatig ook HP van serversysteem tot backup enz.. waar ik een on site waranty service contract heb op zitten vandaar )
    Aangezien de laptop ook gebruikt zal worden voor 3D cad toepassingen lijkt het gebruik van conventionele harddisk’s me in de huidige tijden niet echt meer verstandig. Met SSD heb ik echter tot op vandaag geen ervaring , op het net lees ik wel eens minder postieve berichten vandaar dat ik me toch de vraag stel of qua betrouwbaarheid ik geen stap achteruit dan vooruit zet ( ik heb met conventionele HD in al onze toestellen nog nooit ook maar één probleem gehad )
    Qua snelheid zou SSD een stuk sneller zijn wat dan weer de reden is om hiervoor te kiezen.
    Aangezien qua data voor 90% alles via servers verloopt heb ik aan een 512gB schijf zeker voldoende.
    Gezien de nogal pittige prijzen van de komplete HP systemen ( ruim 3500 euro excl btw , wel met de nodige specifieke videokaarten enz voor 3d cad ) stelt mijn leverancier voor om een model te kiezen zonder SSD en de gewone HD dan door de leverancier te vervangen door een Samsung 840 Pro Series MZ-7PD512 SSD 512GB .

Zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen op dat vlak ?
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Re: SSD ja of nee ?

Ervaring met een SSD heb ik
    Ik ga niet meer terug naar een HD waarop de besturing staat.

Jouw laatste zin begrijp ik niet.

Als data-opslag is een SSD nog wat te duur
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Gezien de nogal pittige prijzen van de komplete HP systemen ( ruim 3500 euro excl btw , wel met de nodige specifieke videokaarten enz voor 3d cad ) stelt mijn leverancier voor om een model te kiezen zonder SSD en de gewone HD dan door de leverancier te vervangen door een Samsung 840 Pro Series MZ-7PD512 SSD 512GB .
      Ja, is makkelijk te doen, de betere SSD leveranciers leveren samen met de SSD software om makkelijk te switchen... maar je kan ook je DVD speler inwisselen voor een HD/SSD, dan heb je 2 disken... plaats je SSD als vaste schijf, en je HD in de plaats van de DVD speler, die je dan kan switchen indien je een DVD nodig hebt... Je kan voor de meeste PC's caddy's vinden om de DVD speler in te ruilen voor een HD
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        Samsung 840 Pro Series MZ-7PD512 SSD 512GB
        Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee, maar ben zelf aan het overwegen om een SSD in mijn Mac Pro te steken. Op fora vind ik niets dan positief over de Samsung 830 & 840 reeks. Ik had voor mijzelf al beslist dat indien ik de stap zet, het een samsung zou worden. Over Intel SSDs wordt met evenveel lof gesproken (maar deze heeft mijn leverancier niet in zijn gamma)

mvg,

Philippe
        BD2583BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Jouw laatste zin begrijp ik niet.
          Wel , het komt er op neer dat je bij HP de keuze hebt tussen inderdaad een hybride systeem ( 750gB HD + 24gB SSD ) of een full SSD systeem , dat laatste komt qua prijs naar mijn goesting te hoog uit. Het hybride systeem is zeker betaalbaar maar de vraag is of 24gB voor mijn gebruik wel voldoende is de 3D cad toepassingen in gedachten zijnde ?
          Vandaar dat ik ook kan opteren om eentje aan te schaffen met een gewone HD en deze dan te vervangen door een Samsung , op die manier staat alles dan op SSD.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Tja, ik denk dat zo'n systeem en gezien de kosten, toch een tijdje moet meegaan
            Ik ken jouw financiële toestand niet Het telt zeker mee maar het zijn in feite mijn zaken niet.
            24gb vandaag de dag is "niks"...
            Nog niet zo lang geleden deed ik zelf veel (hobby) werk in 3Ds Studio Max.
            En die zelfs neemt heel wat plaats in (Vraagt ook kracht).

Misschien ga je het niet graag horen: liever een korte pijn en voor full SSD kiezen.
            Wat je zegt in jouw laatste zin... heeft imho wel zin
            En die HD is niet weggegooid he.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Als je een ssd wil, moet je minstens 128 gb nemen, uw os, programma's en best ook de files waarmee je wil werken zullen hierop staan. Persoonlijk kom ik op mijn laptop al uit op 40gb enkel voor programma's... En best heb je ook wat speling (15% of zo). Met win8 worden ssd precies automatisch onderhouden.
              Ik zou gaan voor Intel ssd's (heb persoonlijk de 540 serie denk ik) deze blijken even snel te zijn als de samsungs op leesniveau, maar sneller om te schrijven had ik ergens gelezen.

Comment

I heb er 2 van Crucial.
                eentje van 64gig en eentje van 128, ben eerst begonnen met de 64 gig maar ik kwal al snel plaats tekort.

over die Crucials kan ik zeker geen slecht woord zeggen, nog nooit hebbenz e mij in de steek gelaten, en nog nooit is er eentje die vastloopt of crashed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  I heb er 2 van Crucial.
                  eentje van 64gig en eentje van 128, ben eerst begonnen met de 64 gig maar ik kwal al snel plaats tekort.

over die Crucials kan ik zeker geen slecht woord zeggen, nog nooit hebbenz e mij in de steek gelaten, en nog nooit is er eentje die vastloopt of crashed.
                  Alles wordt beter en beter en maar goed ook
                  Wel een (klein) aandachtspunt: sommige SSD's worden nog warm....en dan denk ik aan slijtage, niet dat dit dramatisch zal zijn of worden.
                  Mijn eerste (en enige) Intel blijft koud. De OCZ wordt warm en in hetzelfde systeem&hardware.
                  Zowel Samsung als Intel hebben een "tool" die je de toestand weergeeft van de SSD in werking & in het systeem.
                  Vind ik handig en zelfs belangrijk. Zo heb je toch enige controle.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Heb in mijn nieuwe desktop ook een SSD gepropt als systeemschijf. Is ook een Crucial M4 256 GB geworden. Die Samsung 840 Pro's zijn ook heel goed, maar wat te duur voor mij.
                    Ik sta wel wat raar te kijken dat HP in zijn Workstation Laptop serie geen SSD standaard aanbiedt (of blijkbaar veel te duur). Normaal zou dat zeker toch moeten kunnen. In hun Desktop workstations is dat al een hele tijd beschikbaar.
                    Zo'n SSD zorgt inderdaad dat het opstarten een heel stuk sneller gaat. Heb mijn nieuwe PC nog niet getimed (ben ook nog bezig met het te "vullen" met de nodige hardware), maar het gaat een heel pak sneller dan bij mijn laptop (zonder SSD). Op het gevoel, BIOS meegerekend 20 seconden (en dan heb ik het wachtwoord ook nog ingetikt...).
                    Ik heb trouwens in mijn 16 GB systeem wel nog altijd een wisselbestand voorzien, en dat op de harde schijf gezet (met 3 TB kan dat er wel vanaf). Ik ga ervan uit dat die 16 GB genoeg is, om dat wisselbestand niet veel aan te spreken. Ik plaats het niet op de SSD om de levensduur van dat ding wat te sparen. Of dat nuttig is, is weer iets anders, maar ik speel liever zeker.

Zo'n hybride harddisk zou ik persoonlijk niet nemen : daar is die SSD als cache voor de harddisk gebruikt. Het is dus niet zo dat je kan kiezen wat op de SSD komt, en wat op de harde schijf...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      ...
                      Ik heb trouwens in mijn 16 GB systeem wel nog altijd een wisselbestand voorzien, en dat op de harde schijf gezet (met 3 TB kan dat er wel vanaf). Ik ga ervan uit dat die 16 GB genoeg is, om dat wisselbestand niet veel aan te spreken. Ik plaats het niet op de SSD om de levensduur van dat ding wat te sparen. Of dat nuttig is, is weer iets anders, maar ik speel liever zeker.

...
                      Polleke, er waren aanvankelijk heel wat sites die als raad gaven om het wisselbestand niet op de SSD te zetten, nu kantelen een aantal meningen gezien de natuur van de weggeschreven bestanden. Met de smak geheugen die je hebt kan je gewoon een klein en vast wisselbestand van 512MB oid maken op je SSD. Windows is content en het wisselbestand wordt nauwelijks gebruikt ... 2x winst ... ik heb deze config (eerst nog 1GB, nu slechts 512MB) en mijn SSD monitor soft geeft nog steeds een performantie aan van 100%, en een geschatte datum van "overlijden" voor dec 2020 Die SSD is nu iet ouder dan 2 jr en geloof het of niet .. een OCZ Vertex 2 "probleem SSD" (hout vast houden!!! )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Die SSD is nu iet ouder dan 2 jr en geloof het of niet .. een OCZ Vertex 2 "probleem SSD" (hout vast houden!!! )
                        Wat bedoelt u eigenlijk.
                        En polleke, wat is een wisselbestand?

Comment

OCZ had? een bedenkelijke reputatie ivm met de kwaliteit een aantal van hun SSD modellen, oa de Vertex 2 .. sommige reeksen hadden eigenlijk ontoelaatbaar hoge RMA cijfers, en dat verhaal is nog niet ten einde als men er het OCZ forum op naleest. Daaruit valt ook nooit te concluderen welke de samenhang is waarom hun SSD er plots de brui aan geven. Schijnbaar een samenspel van PC HW/FW en SSD HW/FW ... Veiligheidshalve heb ik als 2e SSD toch maar een Samsung uit de 830 reeks gekocht ...
                          BTW ze baseren zich voor hun benchmarks nog steeds op ATTO wat betere scores oplevert ergo "betere" verkoopsargumenten! ... AS-SSD levert iets realistischere cijfers op.

Comment

Ik heb een OCZ Vertex2 100GB SSD gehad voor mijn desktop pc, nooit problemen mee gehad en snel zat. Heb die nu vervangen door een Corsair Neutron 120GB. Volgens de tests vele malen sneller maar ik zie het verschil niet echt met de Vertex2.
                            Heb onlangs een Samsung 840 (niet de pro) 250GB SSD geplaatst in een Sony Vaio E-series laptop. Poepsimpel want er is een aparte compartiment voor de HDD, 3 schroefjes los en klaar. Windows 8 opstarten duurt 10 sec. Ik zit op 30sec met de desktop PC en de Neutron SSD, weliswaar met Windows 7.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Wat bedoelt u eigenlijk.
                              En polleke, wat is een wisselbestand?
                              Wisselbestand, virtueel geheugen, swapdisk... Allemaal hetzelfde.
                              Het is een truuck in windows (en andere besturingssystemen) om een gebrek aan ram geheugen op te vangen door de harddisk (of SSD) te gebruiken als ram-geheugen. Dat heeft het nadeel dat het traag werkt (ook een SSD is vele malen langzamer dan echte RAM geheugenchips), maar het zorgt er wel voor dat software die veel geheugen nodig heeft tenminste werkt.
                              Als je bij normaal werken ziet dat je harddisk veel staat te ratelen, heeft dat gewoonlijk met dat virtueel geheugen te maken, en is het tijd om wat ram latjes bij te installeren.

Om verder te gaan op dat virtueel geheugen : windows heeft graag altijd wat virtueel geheugen, zelfs als je ram bij overschot hebt (16 GB is voor de meeste toepassingen meer dan voldoende). Dat wordt oa gebruikt om een aantal weinig gebruikte systeembestanden naar op te slaan. Het is dus nooit verstandig om dat virtueel geheugen volledig uit te schakelen. Regulus zet dus een kleine versie op de SSD, ik een iets grotere op de harddisk. Maar zeker als je weinig ram hebt (bv 4 GB of minder) is het best een virtueel geheugen aan te maken van ongeveer 1.5x je ram geheugen (maar gelukkig doet windows dat automatisch). Maar je kan dit dus ook manueel instellen. Linux gebruikt (of gebruikte) voor dat virtueel geheugen zelfs een aparte partitie. Ik doe dat zelfs onder windows om fragmentatie tegen te gaan en omdat het begin van een harddisk sneller is dan het einde (mijn 1e partitie gebruik ik voor het wisselbestand)...

Een SSD heeft een beperkt aantal keer dat je eenzelfde SSD-cel kan wissen en opnieuw volschrijven. Lezen is normaal minder een probleem.
                              Vandaar dat de controller van een SSD zal pogen om zoveel mogelijk de volledige schijf te gebruiken. Vandaar dat defragmenteren van een SSD de levensduur van het ding verkort. Als je dan ook nog weet dat een SSD defragmenteren volledig zinloos is (een SSD bevat geen kop die moet wachten tot de schijf terug zijn toertje heeft gemaakt).
                              Nu is het wel zo dat recentere SSD al van nature langer meegaan. De levensduur van een SSD (zelfs als die veel gebruikt wordt) is nu gewoonlijk langer dan van een harddisk.

Bovenstaande is de reden dat men soms aanraadt dat virtueel geheugen niet op een SSD te zetten. Maar of dat nu nog altijd nodig is met de nieuwere SSD's, is weer iets anders.
                              Last edited by polleke_cgc; 2 februari 2013, 03:12.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X