Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED lampen bij auto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: LED lampen bij auto's

    Een duty cycle van 5% (1ms aan op 20ms). Dat is een vreemde aanpak, met spanningen van 150Vpk. 't Is bijna een flitslamp...of een stroboscoop. Het is dus wel degelijk een frequentie van 50Hz.

    Zou het kunnen dat die manier van aansturen gekozen is om één of andere reden van menselijke opmerkzaamheid? Ik bedoel, het zou kunnen dat men door dure studies heeft vastgesteld dat het oog en aanhangend brein alerter zijn voor flitsjes (hoewel wij die niet bewust zien)?
    Of misschien geeft dit een helderder licht en een laag verbruik, en/of komt dit de levensduur van de LEDs ten goede?
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #17
      Re: LED lampen bij auto's

      50Hz is de ondergrens, inderdaad, vooral met pulsen.
      Parallel geschakelde LEDs, technisch gezien logisch als de voeding 13V bedraagt. Maar praktisch is het minder veilig dan parallel, als er daar één uitvalt is er niks aan de hand, bij serie is het hele rijtje uit.
      Nu kan het ook zijn dat het LED units zijn met meerdere Ledjes in 1 behuizing (arrays), en die werken dan aan een hogere spanning.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #18
        Re: LED lampen bij auto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        50Hz is wel vrij laag, zeker als het een blokgolf is.
        Bij 50Hz wisselspanning gaat een lamp 2 keer aan en uit per sinus (de knipperfrequentie is dan 100Hz), bij een blokgolf is dat maar één keer, dan knippert de led ook effectief 50 keer per seconde.
        Dat is dan ook de reden waarom je bij sommige auto's de leds ook effectief ziet knipperen.
        Met een gloeilamp zou dat ook niet direct een probleem zijn omdat de gloeidraad niet zo snel afkoelt.

        De spanningspiek zal afkomstig zijn van de schakelende voeding (het spoeltje zorgt daarvoor) maar dat die piek zo hoog is, daar schrik ik toch wel van.
        Als die piek niet te lang duurt, dan zal de led er ook geen problemen mee hebben.
        Staan de leds niet in serie? Want 13V voor één led is ook veel teveel, afhankelijk van de kleur werkt een led op 1,6V (rood) tot maximaal 3,6V(blauw).
        Met wat tijd maak ik eens een foto van het scoopbeeld Bart, ik heb de meting wel degelijk gedaan op één led, foto's zullen volgen.
        Ik vind de gemeten spanning ook zeer hoog, en het is geen blokgolf, maar een soort wisselstroomsinus waar over tussen onder en bovenpiek eigenlijk
        300 volt staat, maar omdat een led alleen in één richting geleid mag je het boven of onderste gedeelte in feit niet meerekenen, waar die true RMS meter
        wel rekening mee houd.

        Als je dat ding moet vernieuwen een dure aangelegenheid denk ik, want er staat nogal wat op die volledig verkoperde print.

        Comment


        • #19
          Re: LED lampen bij auto's

          Ik heb gisteren totaal verkeerde info gegeven.

          De ledverlichting lag aan een kleine geschakelde voeding zonder aarding, en mijn scoop ligt met massa aan aarde,
          en de massa van mijn meetopstelling was niet gekoppeld vandaar dat ik een wisselstroomsignaal binnen kreeg,
          de piekende amplitude van mijn scoopsignaal zal te maken hebben met die kleine geschakelde voeding denk ik.

          Vandaag heb ik de testmeting overgedaan, ditmaal gekoppeld aan een degelijke labovoeding (Delta elektronika)
          en alles geaard, nu krijg ik een correcte DC meting, er komt exact 3 volt DC op een led, en niets gepulst.
          Onderstaande foto's bewijzen dat, op foto één wat ik gisteren mat, instelling op 50 volt/div. en tijsbasis op 5 msec/div.
          met daaronder de juiste meting, daar staat de instelling op 1volt/div. en het juiste resultaat, perfect 3 volt DC zonder enige rimpel of puls.

          Zo zie je maar, hoe je moet opletten met een slechte massakoppeling en meten met een scoop, alle bovenstaande bevindingen van mijn hand

          worden hiermee ontkracht, wat niet wil zeggen dat er geen gepulste leds worden ingebouwd in auto's, maar deze van een Citroën niet dus.

          Sorry voor de aanvankelijk verkeerde info.



          Nog een foto met de meetopstelling.



          En hier nog eentje van de koppeling aan voeding en scoop, met daar onder de ledmodule van een Citroën.

          Last edited by Guest42; 8 januari 2013, 10:26.

          Comment


          • #20
            Re: LED lampen bij auto's

            Ze hebben tegenwoordig wel veel componenten nodig om een "lamp" te doen branden, in een lampje zitten veel minder onderdelen.
            Het zijn witte leds, dan is de spanning ongeveer 3V, dat klopt (2,7 tot 3,4V naargelang het type led).

            Je mag de voeding gerust wat hoger zetten, want terwijl de motor draait is de spanning in een auto eerder 14V (ik meet zelfs 14,6V over de accu van mijn Clio, dat is de reden waarom de H4 koplampen zo snel stuk zijn).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: LED lampen bij auto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ze hebben tegenwoordig wel veel componenten nodig om een "lamp" te doen branden.
              Inderdaad Bart, ik vraag mij af wat dat grapje kost als dat moet vervangen worden, je kan niet anders dan de ganse print vervangen,
              trouwens een print met een zeer zware koperlaag (naar schatting 0,5mm koper en vermoedelijk om een betere koeling te waarborgen)
              en alles SMD, herstellen mag je dus vergeten.

              Comment


              • #22
                Quod erat demonstrandum & Errare humanum est.

                BDW zou wellicht fier op mij zijn...

                Ja, in de oude tijd (goede, misschien?) was alles simpeler. Scheepsaccu's zijn er voornamelijk in 3 soorten, klassieke vloeistof (al dan niet gesloten, ze noemen die onderhoudsvrij, het is eigenlijk onderhoud onmogelijk), gel en AGM. Waar vroeger de laadspanning 13.8V was, is dat nu, afhankelijk van het type accu, 13.8, 14.6, en ik dacht dat er nog hoger geladen wordt. Goed voor de lampen(fabrikanten), want spanningsregelaars aan de verbruikerszijde heb ik nog niet gezien.
                Vroeger was een lader een simpel ding met een ongeveer bepaalde U/I karakteristiek, nu is dat een hoop zwarte beestjes op een print en 3 of meer trappen...

                Is dat een Fluke 8050 die daartussen staat? Ik heb de 8060A nog, één van de eerste handheld true RMS modellen en ook een 4.5 digit, wat ook niet courant was. Kostte toen meer dan 20.000 BEF, pak geld, maar meer dan 30 jaar later weet ik nog steeds waarom. Gekocht bij Fluke in 1980 (Raketstraat in Evere). Er hing een poster van de 8060 waar een bulldozer over reed. Ik vroeg al lachend aan Mr Fluke (of op zijn minst zijn vertegenwoordiger) of die DMM echt zo stevig was. Daarop nam hij een 8060, en gooide die doodleuk tegen de muur. Het ding was wel gedeukt en gekrast (hij had die behandeling al meer ondergaan), maar hij deed het nog, en volgens Mr Fluke binnen de specs.
                Ik ben dan ook voor praktisch alles bij Fluke gebleven, ook voor de kabeltesters (ik had een netwerk- en telecom consultancy).

                Techneuten hebben ook sentimentele momenten...

                Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #23
                  Re: LED lampen bij auto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Quod erat demonstrandum & Errare humanum est.
                  T'zal er niet om beteren zeker, ik heb mij gewoon laten bedotten door zo een goedkoop geschakeld voedingske,
                  en dan nog een slechte massa erbij, en dan krijg je dat, het enige dat mij eigenlijk deed twijfelen was die correcte 50 Hz.
                  dat was wel wat zeer toevallig.

                  Comment


                  • #24
                    Re: LED lampen bij auto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Is dat een Fluke 8050 die daartussen staat? Ik heb de 8060A nog, één van de eerste handheld true RMS modellen en ook een 4.5 digit, wat ook niet courant was. Kostte toen meer dan 20.000 BEF, pak geld, maar meer dan 30 jaar later weet ik nog steeds waarom. Ik ben dan ook voor praktisch alles bij Fluke gebleven, ook voor de kabeltesters (ik had een netwerk- en telecom consultancy).

                    Techneuten hebben ook sentimentele momenten...
                    Goed gezien Mnoach, een 8050A om juist te zijn, deze werden tot de sluiting van Philips Roeselare (5 jaar geleden) nog steeds gebruikt om geijkte
                    metingen te doen, ik weet er nu nog een tiental te koop staan, maar er waren er méér dan 100 stuks te koop (afkomstig van het leger) worden koor kenners
                    nog steeds gekocht.

                    Comment


                    • #25
                      Re: LED lampen bij auto's

                      Ja, Geert, ('t is toch Geert, he Geert?) een goed toestel blijft goed. Fluke was en is een baanbreker. Niet goedkoop, maar je krijgt waar voor je geld. Mijn 8060A liet ik om de +/-5 jaar calibreren, met rapport voor/na calibratie. Meestal was die amper verlopen. Laatste calibratie was 10 jaar geleden... Ik vertrouw hem nog steeds. Ik heb ook een andere DMM van Fluke, type ontgaat me nu, en een powermeter, een cabletester 620, de grote kabeltester (DSP100, vervangen door de 2000, met fiber optie) heb ik verkocht toen ik mijn bedrijf heb stopgezet. Nu knutsel ik nog wat, weinig electronica, meer scheepstechniek (op een boot is altijd werk, ongelofelijk wat je op een paar m2 aan techniek propt (electra, sanitair, motor, electronica...)

                      Toen ik mijn legerdienst deed (luchtmacht, 15de Wing, Melsbroek, "Radio Grond", 1986) hadden we in ons labo ook een 8050A staan, en een spare die meeging op missie buitenland (ikzelf naar Asmara (Ethiopië); Zaïre, Corsica...) En toch nam ik mijn 8060A mee. Zenders afstellen is een secuur zaakje.

                      Ah, ja, mnoach heet Michel Noach
                      Last edited by mnoach; 9 januari 2013, 10:16.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment

                      Working...
                      X