Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Het gegraveerde mes van Wusthof Ikon Classic is gewoon prachtig en verschrikkelijk scherp. Ligt buitengewoon goed in de hand. De gravure is ook perfect gedaan. Zeer tevreden van knivesandtools.nl!
Met de Lansky diamond set heb ik een paar oudere keukenmesjes geslepen en gehoond. Zeer goed resultaat! Papier lukt perfect, en ik scheer me probleemloos de haren van mijn armen af. Dat lukte zelfs met een paar Ikea messen.
Allé, ik ben supertevreden, en de ajuinen zullen hier perfect gesnipperd worden.
Discussie even terug oprakelen....
Ik heb nu al een tijdje een keramische messenset, gewoon uit curiositeit. Scherp maar niet zoals ik verwachtte, geen echte scheerscherpte.
Voelt zeer licht en plastiekerig aan, als je met je vinger over de snee gaat heb je geen gevoel van scherpte maar toch merk je bij het snijden dat ze wél scherp zijn.
Bij het snijden van harder materiaal (gedroogd vlees) heb ik een constante schrik dat het lemmet zou breken, gewoon waarschijnlijk omwille van het feit dat ik weet dat het kan breken.
Niet iets om meteen de hemel in te prijzen (maar dat is hier ook al eerder gezegd door iemand).
Met de Lansky diamond set heb ik een paar oudere keukenmesjes geslepen en gehoond. Zeer goed resultaat! Papier lukt perfect, en ik scheer me probleemloos de haren van mijn armen af. Dat lukte zelfs met een paar Ikea messen.
Allé, ik ben supertevreden, en de ajuinen zullen hier perfect gesnipperd worden.
Ik heb hier een aantal Ikea-messen liggen van in de beginperiode van Ikea in België en die zijn toch niet echt slecht hoor, ik gebruik ze nog altijd als mijn Globals niet lang genoeg blijken te zijn.
En wat de uien betreft : ik heb zo jarenlang uien op de verkeerde manier versnipperd. Hoe versnijden jullie uien ?
Dan op de plank leggen, en eerst in de lengte insnijden, daarna horizontaal insnijden, en dan versnipperen.
Die Ikea messen zijn geen brol, maar je merkt toch dat ze niet zo lang scherp blijven.
Die moet je echt iedere keer over het keramisch wetstaal halen voor je ze gebruikt.
Ik heb een tweetal Japanse Kai messen met slijpsteen ( echt wel supermesjes ! ) erbij aangeschaft bij ex-BD'er HVR Oosterzele (Hans Van Raefelghem - AVR ) , zij verkopen allerhande potten, pannen, messen en toebehoren. Met duidelijk advies ook en tegen prijzen die beter zijn dan online shops zoals Knivesandtools enz... Misschien handig om weten ( en neen ik krijg of hoef geen percenten te hebben, Hans is gewoon een sympathieke kerel ! )
Het gegraveerde mes van Wusthof Ikon Classic is gewoon prachtig en verschrikkelijk scherp. Ligt buitengewoon goed in de hand. De gravure is ook perfect gedaan. Zeer tevreden van knivesandtools.nl!
Ik heb inmiddels eens gekeken naar het Lansky-systeem en gezien dat dit is gebaseerd op hetzelfde principe van DMT. Knap systeem en fool-proof.
Enig probleem is dat de hoek niet constant blijft bij lange, smalle messen zoals zalmtrancheermessen en uitbeenmessen. Ik heb het idee dat Lansky daar een oplossing voor heeft maar je kan geen slijpsystemen blijven kopen...
Het is ook een vrij tijdrovende manier van slijpen. Ik heb alweer een tijdje de keramische slijper G45 van Global en die werkt 30 keer sneller, ook bij smalle en lange lemmets. Maar -eerlijk is eerlijk- de scherpte van die diamantstenen haal je niet.
Zelf heb ik hier van alles liggen gaande van Orsa zandsteen tot de Coticule van Lierneux die als de Rolls van de wetstenen wordt vernoemd. Coticules worden gebruikt om microtoommessen te wetten, dat is nog een gradatie hoger dan scheermessen maar daarvoor heb je toch een grote vakmanschapsfactor nodig en die heb ik niet.
Je zal nog veel plezier beleven aan het mes en het slijpsysteem.
Wat ik wel vreemd vind is dat Lansky olie gebruikt. DMT werkt droog. Wel spoel ik af en toe de diamantstenen uit met water.
Ik heb een tweetal Japanse Kai messen met slijpsteen ( echt wel supermesjes ! ) erbij aangeschaft bij ex-BD'er HVR Oosterzele (Hans Van Raefelghem - AVR ) , zij verkopen allerhande potten, pannen, messen en toebehoren. Met duidelijk advies ook en tegen prijzen die beter zijn dan online shops zoals Knivesandtools enz... Misschien handig om weten ( en neen ik krijg of hoef geen percenten te hebben, Hans is gewoon een sympathieke kerel ! )
Hoe zou het zijn met Hans in Oosterzele na de storm van vannacht ?
Comment