Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed koksmes gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goed koksmes gezocht

Binnen een paar weken verjaar ik nog eens. Omdat ik wil vermijden nog eens met sokken opgezadeld te worden wil ik een goed koksmes vragen, maar ik raak het overzicht kwijt.
    Budget is 100-150€, en daarvoor wil ik een echt goed scherp koksmes, dat ook goed scherp blijft.

Wie heeft er een dat al een paar jaar scherp blijft? Wat zijn de aanraders en afraders?
    En welke winkel biedt de juiste prijzen? Hier inde buurt is een Van Gastel met een deftige keukenafdeling, maar ik heb de indruk dat ze nogal duur zijn.

Re: Goed koksmes gezocht

Sorry, de opgevraagde pagina kon niet worden gevonden. De pagina bestaat niet (meer) of is momenteel niet beschikbaar.

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

voor de prof.
      Het beste koksmes koop je bij Knivesandtools ✔ Wij testen alle koksmessen zelf ✔ Binnen 30 dagen gratis retour ✔ Achteraf betalen ✔ Shop nu online!

grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Heb je daar ervaring mee, ook meer dan een paar weken?
        Qualiteit en Tellsell paasen voor mij niet echt in dezelfde zin, maar als iemand ervaring heeft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Heb je daar ervaring mee, ook meer dan een paar weken?
          Qualiteit en Tellsell paasen voor mij niet echt in dezelfde zin, maar als iemand ervaring heeft?
          voor dat geld kun het proberen.
          als je op tv ziet wat ze ermee uitvreten moet het goed zijn.
          als hij bot is kun je het volgens mij terug sturen.
          Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Ik gebruik Japanse messen. Geen Japan-style, wel echte Japanners. Kosten wel wat geld, vanaf 150 euro, maar scherper dan de beste lens. Reken ook dat je een speciale slijpset wil hebben.
            Twee adressen in Antwerpen, ik weet niet waar je woont. Op 200m van elkaar, het Antwerps Kookhuis (Kasteelpleinstraat 9) en de Kookwinkel Soly (zelfde straat nr 65)
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Heb onlangs als kado een aantal Chroma messen gekocht voor iemand en die messen zijn super.

Het is dat ik nog steeds goede messen heb (op school zelf gekocht) maar anders zou ik die ook kopen.
              Die messen liggen direct goed in de hand. In de winkels heb ik deze vergeleken met onder andere Global en andere merken en die lagen niet zo goed vond ik persoonlijk.

Het snijden ging direct goed en het zwaartepunt lag voor mij direct goed.

Moest ik ooit nieuwe messen nodig hebben, dan weet ik het wel.
              Het zou zelfs kunnen dat ik niet zo lang ga wachten zelfs

Mvg

Steven
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Die Chroma messen schijnen idd zeer goed te zijn maar ik heb zelf Gobal. Zeer tevreden van. Direct uit de verpakking genomen en je kan je je er mee scheren.
                Er is ooit een uitgebreide test geweest waarin bekende (goede) merken werden vergeleken maar de link staat op mijn laptop. Ik denk dat het uitkwam van Herder, Solingen. Er werd zo oa gekeken hoe scherp de messen toekwamen (tomaten-test) en hoe lang ze de snee hielden. Heel wat bekende messen presteerden niet zo goed en bij de meeste leverde een bijkomende slijpbeurt en beter snijresultaat. Ik herinner me dat de messen van Herder gezet werden met walrusleer of zoiets. Gisteren een set met blok cadeau gedaan van 6 Müller-messen (625 € of iets in die aard). Geen enkele had scheerscherpte, ik ga ze dus allemaal moeten naslijpen. Voor die prijs zou dat niet mogen, mijn gedacht.
                Het mes is één ding maar het slijpen is ook erg belangrijk, mijn norm met de Globals is : scheerscherpte. Daar ben ik behoorlijk maniakaal in. Ik heb een hele weg afgelegd in het zoeken naar een slijpsysteem waar een amateur als ik een resultaat kan mee behalen dat vergelijkbaar is met een beroeps. Ik heb indertijd zelfs een reeks coticule-stenen (het neusje van de zalm, niet in het minst qua prijs) gekocht van iemand die microtoommessen sleep maar ik haal er een bedroevend resultaat mee.
                De hoek, meer nog : het constant houden van de hoek is ontzettend belangrijk en met één verkeerde streek kan je een half uur werk ongedaan maken.

Enfin, na heel wat zoeken, dit is het :

US Based DMT makes the world’s best diamond sharpeners for home, office, and industrial uses. Available at major retailers worldwide

Voor zover ik weet hier in Europa niet te krijgen, hoewel DMT steeds beter gekend wordt in vakscholen, bij meubelmakers.....
                Om de slijphoek van het mes te kennen zet ik met een alcoholstift een streep op de snee en met een oculair van een microscoop kijk ik dan als de hoek te scherp of te stomp staat. Voor erg lange messen en smalle messen (zoals trancheermes) is het systeem minder geschikt omdat de hoek verandert tussen de beide uiteinden van de kling. Ik denk het systeem van Lansky daar beter voor is.
                Het is wel een kwartiertje werk per mes maar je kan het rustig doen terwijl je tv kijkt.
                In het kort : als amateur is het het best als je het mes of de steen kan geleiden in een bepaalde hoek. Gobal verkoopt daar ook een eenvoudig steuntje voor maar ik heb een collega die er niet tevreden van is, ik heb voor hem een paar jaar geleden zo'n DMT-set gekocht en daar is hij lyrisch over (ik ook trouwens). De stenen zijn op basis van diamant en er zit een tool bij waarmee je zelfs gekartelde messen kan aanpakken.
                Wel oppassen met Global, zeker als je op het net koopt, ze worden inmiddels druk nagemaakt. De echte zijn te herkennen aan de zandgevulde handvatten (ten behoeve van het evenwicht) en de zwarte dots die niet van verf zijn maar met een of ander anodisatieproces worden gezet. Verleden jaar voor mijn zoon een G-20 gekocht en pas nu is hij aan een zetbeurt toe.

Paul

PS hier alvast wat om te lezen, de tomatentest heb ik nog niet gevonden

Last edited by Guest2; 26 december 2012, 12:12.

Comment

Volgens mij moeten messen goed in de hand liggen. Het is tenslottte een werkinstument. Is dit ook niet zo dat je een fototoestel gaat vastnemen en dat dit toch een belangrijk punt is bij de aankoop?
                  Global is bvb. een mes dat veel wordt genomen, maar persoonlijk heb ik het niet zo voor een metalen handvat. Dus misschien eerst eens enkele kwaliteitsmessen in de hand nemen en nadien beslissen. Eens een kijkje nemen in het I.S.P.C.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Niet slecht
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Deze heb ik:

Schitterende messen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Volgens mij moeten messen goed in de hand liggen. Het is tenslottte een werkinstument. Is dit ook niet zo dat je een fototoestel gaat vastnemen en dat dit toch een belangrijk punt is bij de aankoop?
                        Global is bvb. een mes dat veel wordt genomen, maar persoonlijk heb ik het niet zo voor een metalen handvat. Dus misschien eerst eens enkele kwaliteitsmessen in de hand nemen en nadien beslissen. Eens een kijkje nemen in het I.S.P.C.
                        Vroeger kon ik daar nog binnen maar nu niet meer.
                        Horeca totaal is een goede tweede vind ik....

Comment

Chroma en Global had ik ook al gevonden.

Als je die een paar jaar gebruikt, krijg je die dan nog deftig scherp met een keramisch wetstaal?

Mijn Ikea mes is ook scherp als ik het gewet heb, maar daarna duurt het niet lang, en descherpte is weg.

Comment

Als je die een paar jaar gebruikt, krijg je die dan nog deftig scherp met een keramisch wetstaal?

Mijn Ikea mes is ook scherp als ik het gewet heb, maar daarna duurt het niet lang, en descherpte is weg.
                            Ik heb pas een keramisch wetstaal van Global besteld, alleen al om het uit te proberen maar ik heb het nog niet in mijn bezit. Ik wacht in feite om de G-20 van mijn zoon te zetten met het DMT-systeem om alzo een antwoord op je vraag te krijgen.
                            Maar wat ik wel weet is dat dit de laatste behandeling is, het is in mijn ogen niet mogelijk om een bot mes opnieuw aan te zetten met een keramisch slijpstaal. Global raadt in dit verband het gebruik af van echte slijpstalen. Ik heb er een van Frosts (Zweden) en dat zijn nu toch ook geen prutsers. Maar ik heb het nog niet gewaagd. Ik ben als de dood om een "braam" te trekken aan het mes. Een echt scherp mes, daar voel je de braam niet. Wat me verbaast is dat Global ook een diamanten slijpstaal verkoopt, ik snap de reden niet goed. Maar ik heb van DMT ook de honing-stone in diamant, in die zin is de G-45 keramisch van Global misschien een zinloze aankoop maar je bent nu eenmaal bezeten of je bent het niet .
                            Ik ben ooit zwaar in de mond geblazen na een lang praatje met één van de houtsnijders van Nusnäs in Zweden, zij gebruikten Frosts messen, gewoon te koop in de winkel voor niet eens overdreven veel geld. Na het traditionele leer dat scheermesscherpte geeft gingen zij nog even verder met .....krantenpapier. Ik kan garanderen dat het geen show was. En toen heb ik me wel even afgevraagd in hoeverre heel deze materie niet opgeklopt wordt, is iemand die kan slijpen en wetten met een goedkoop meds niet beter af dan een klunsbaviaan met het duurste mes ?????

En als het wat meer mag kosten : Bob Kramer hakt er zelfs ijzeren draadstangen mee door.

Niet gewoon, maar hij maakt er ook maar een stuk of 5 per week dacht ik gehoord te hebben

Ik heb hier ook een aantal Ikea-messen liggen die ik in het verre verleden vermassacreerd heb met een waterslijpsteenmolen (ben ik niet fier op). Niet slecht maar niet te vergelijken, helaas ook niet kwa prijs.
                            Mijn zalmtrancheermes heb ik van Wüsthof en niet van Global (het stopt ergens, ook financieel), hoe ik dat ooit ga slijpen is me voorlopig nog een compleet raadsel.
                            En ja, ik heb me nu ook een stel keramische messen aangeschaft, gewoon uit curiositeit. Hoe ik die ooit moet slijpen is een tweede raadsel.
                            Last edited by Guest2; 26 december 2012, 16:36.

Comment

Als je een kwaliteitsmes koopt genre Global, moet je dit eigenlijk niet slijpen. Op voorwaarde dat je het enkel gebruikt op een houten of een pvc plank en het opbergt in een speciale messenhouder zodat het niet kan in contact komen met andere metalen of harde voorwerpen.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X