Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed koksmes gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Goed koksmes gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Allé, ge hebt gelijk.

Ik ken niks van samurai zwaarden, maar weet wel dat zelfs voor 100$ je geen handgesmeed mes of zwaard kunt maken, laat staan verzenden vanuit china.
    Een uur voor afloop staat het nog altijd 9$, terwijl je op deftige sites makkelijk 300$-1000$ betaalt voor een zwaard.
    Een buitenkansje voor een kenner als U.
    Waarom zo'n gemene reactie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Waarom zo'n gemene reactie ?
      Lees uw eigen reacties eens terug.
      Ik citeer: "maar jongen toch..."

Elke reactie van U komt zeer 'belerend' over, en met wat research klopt het dan niet eens....
      Je wil bewijzen dat het proces om een Samurai zwaard te maken NIET verloren gegaan is, en je komt dan met een amateuristisch filmpje uit China....
      Dat bewijst toch niks. Misschien kan de smid uit Bokrijk ook zoiets maken en dat een samurai zwaard noemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Lees uw eigen reacties eens terug.
        Ik citeer: "maar jongen toch..."

Elke reactie van U komt zeer 'belerend' over, en met wat research klopt het dan niet eens....
        Je wil bewijzen dat het proces om een Samurai zwaard te maken NIET verloren gegaan is, en je komt dan met een amateuristisch filmpje uit China....
        Dat bewijst toch niks. Misschien kan de smid uit Bokrijk ook zoiets maken en dat een samurai zwaard noemen.
        Elke reactie ????? I see.
        Maar ik kan onmogelijk aantonen dat de techniek die nodig is om de katana te vervaardigen WEL verloren is gegaan. You cannot proove the impossible.
        Misschien dat ik 'belerend' over kom. Dit is echter wel niet de bedoeling, ik probeer correct te zijn. Niet meer, niet minder.

De link naar "research" snap ik zelfs niet eens. Wat research ????
        Misschien plaats je me best in de negeerlijst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Ja, haha.
          Ik geef toe, bij inductieharden en nitreren zit ik eerder aan krukassen te denken dan aan keukenmessen
          Ha ha, LOL.
          Met een krukas een balletje gehakt doorsnijden zal niet meevallen, zelfs niet wanneer de metaalkristallen zich nog niet hebben gereorganiseerd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Ha ha, LOL.
            Met een krukas een balletje gehakt doorsnijden zal niet meevallen, zelfs niet wanneer de metaalkristallen zich nog niet hebben gereorganiseerd.
            Ik zie dat je van de hele uitleg niets gesnapt hebt. Een krukas die op de juiste manier gesmeed, gehard en geslepen is, kan moeiteloos een bal gehakt (met brood en zuur) doorsnijden. Het is allemaal een kwestie van techniek.

Om even een kleine correctie aan te brengen in de laatste posts: door bewerking van metaal ga je niet zozeer de kristallen wijzigen, maar de structuur van de legering. In mijn achterste hersendelen (voor zover die nog niet verschrompeld zijn) zit nog een beetje cursus sterkteleer (waar ook een paar hoofdstukken kristallografie en legeringen bijgegeven werden), en ik herinner mij daaruit nodulair en ander (dat zit in de verschrompeling) gietijzer, waarbij de structuur afhankelijk was van het thermisch traject van het metaal (dus harden, ontlaten, etc)
            Ijzerkristallen hebben de vorm van het Atomium (waarvan we geen foto's mogen publiceren), dat inderdaad de moleculaire structuur van een elementair ijzerkristal weergeeft. De bollen zijn gewoon de atoomkernen.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              Ik zie dat je van de hele uitleg niets gesnapt hebt. Een krukas die op de juiste manier gesmeed, gehard en geslepen is, kan moeiteloos een bal gehakt (met brood en zuur) doorsnijden. Het is allemaal een kwestie van techniek.
              Misschien is het net als bij fotografie, dat het mannetje achter het toestel of mes er ook toe doet.
              En dat alleen een soort Messias baat heeft bij een keramisch gezet, van twee slijphoeken voorzien, als een Japans zwaard gevouwen door een Zweedse bijlenmaker, watergekoeld, gehard als een krukas en met een IJslandse vulkaansteen gewet keukenmes.

Comment

Is dat koksmes nu al gekocht of nog niet?

man man man, zoveel discussie voor een beetje roestvrij metaal...

ge stapt op uwe velo of in den otto, ge rijdt naar een warenhuis, ge kijkt rond en ge ziet een mes dat voldoet aan de persoonlijk normen/eisen,
                ge rekent af aan de kassa en ge rijdt ermee naar huis...

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

ohja... zal wel weer geen nuchtere kijk en/of reactie zijn zeker... als je weet dat ik reeds 35 jaar ski-ervaring heb...
                Last edited by kirsten_dl; 3 januari 2013, 18:57. Reden: n.v.t.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

ge stapt op uwe velo of in den otto, ge rijdt naar een warenhuis, ge kijkt rond en ge ziet een mes dat voldoet aan de persoonlijk normen/eisen,

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Comment

Ik zou zeggen: "Get a knife!"
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
                      En de mannen onder mekaar bij hoog en laag beweren dat vrouwen geen beslissingen kunnen maken of nemen en steeds maar rond de pot draaien...
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        En de mannen onder mekaar bij hoog en laag beweren dat vrouwen geen beslissingen kunnen maken of nemen en steeds maar rond de pot draaien...
                        waarmee wel iets over vrouwen gezegd is, maar of dit bij mannen noodzakelijkerwijze anders moet zijn?

Ach, het is toch zo plezierig om een vraag "een beetje" uit te diepen, mekaar een beetje jennen.... Tussen pot en pint (of koffie en thee) is het net zo, maar dan moet ik wachten op toelating om het huis te verlaten van mijn besluiteloze vrouw...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                          Misschien is het net als bij fotografie, dat het mannetje achter het toestel of mes er ook toe doet.
                          En dat alleen een soort Messias baat heeft bij een keramisch gezet, van twee slijphoeken voorzien, als een Japans zwaard gevouwen door een Zweedse bijlenmaker, watergekoeld, gehard als een krukas en met een IJslandse vulkaansteen gewet keukenmes.
                          Niet al te kleine ecologische voetafdruk, dat messiaanse mes van jou...

Comment

ohja... zal wel weer geen nuchtere kijk en/of reactie zijn zeker... als je weet dat ik reeds 35 jaar ski-ervaring heb...
                            Zie #99

Comment

Wat is dat nu weer voor een stelling/opmerking ?

Een mes van een paar euro's vergelijken met een camera en/of objectief van minstens enkele honderden euro's?

Ga jij mijn opleiding Hotelschool en 15 jaar Horeca ervaring ook nog lopen betwisten en tegenspreken misschien?

Je kan eens proberen, héél misschien lukt het jou wel...
                              34 jaar ervaring als kok, waarvan 20 als chef(-kok)

en PaulM: merci voor de deftige uitleg!
                              ik help ook nog eens de nadruk leggen
                              (zoals jij reeds deed, maar die mensen mss niet gelezen hebben, omdat ze niet geďnteresseerd waren in het theoretisch deel)
                              dat je na het snijden van ui, citroen,... de messen zéker moet afspoelen!

en @ Appendix: bedankt voor het compliment
                              Last edited by noenkelMi; 3 januari 2013, 23:34.
                              ik probeer...
                              mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                                Ook dat is logisch, daarom spreek ik ook van een slijpstok. Moet ik nu echt geloven dat de Goossens, de Meus of diene Sergio zich behelpen met sneldraaiende slijpschijven in hun keuken? Met een slijpstok duurt het zo'n 4 seconden om een mes haarscherp te houden.

Maar ik kan best begrijpen dat een echte keukenpiet niet met minder tevreden is dan met een watergekoelde slijpschijf.
                                Die Meus slijpt zijn messen niet zelf : wetten zal nog wel lukken. Maar zijn messen laat hij in Kortrijk slijpen...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X