Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed koksmes gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goed koksmes gezocht

Hey Paul,
    Bedankt voor de uitleg. Ik zat dus in de goeie richting.
    Ik heb zo van die porsche messen, type 301. Die voldoen perfect voor ons.
    Ik heb er ook zo'n wetsteen bij en af en toe ga ik daar eens over.
    Qua scherpte kan ik daar niet over klagen en ze gaan ook niet in de vaatwasser hoor.
    Dat hadden ze ons dan ook aangeraden.

Ruud
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Waarom zou ik niet mogen vragen waar je op moet letten als je een mes koopt?
      Daar is helemaal niets mis mee, integendeel, het lijkt me een zeer terechte vraag. Het ging me eigenlijk meer om de antwoorden daarop. (BTW: het haar van je armen scheren is nu niet direct een criterium voor scherpte, hé)

Het ging me eigenlijk meer om de antwoorden daarop, wat daar allemaal beweerd werd, Geert Hoste zou er een ganse avond mee kunnen vullen;

Er was sprake van metalen messen die 25, ja zelfs 36 jaar scherp blijven, zonder te scherpen...
      Er werd beweerd dat een mes dat bot geworden was dan maar moest teruggestuurd worden...
      De kleur van het mes bleek ook al belangrijk te zijn...
      Er werd verwezen naar samoeraizwaarden... (daarbij werd dan wel wijselijk vergeten dat de exacte kennis om dat soort zwaard te maken al lang verloren is gegaan)

Je zou er bijna vrolijk van worden... maar het ging daarna nog verder:

Metaalkristallen (metaalkristallen???????????) zouden zich plots gaan herorganiseren....
      Er was sprake van een ontlading van hardheid... (blijkbaar zat de schrijver hiervan zich op dat moment hard te ontladen, dus dat is hem vergeven)...
      Er werd geproken over inductieharden en nitreren... (maar dat is eigenlijk wel normaal, elke hobbykok moet zijn mes jaarlijks laten inductieharden en nitreren, lijkt me logisch, hoe kan je anders die lamskroon aansnijden)...
      Er waren er zelfs bij die spontaan vuur begonnen te vatten wegens het thermische denken...

...

En dan vraag je je af waarom ik je aanraad om naar een betrouwbare winkel (nadruk op betrouwbare) te gaan, daar enkele messen uit te proberen en het best in de hand liggende te kopen? inclusief een slijpstok?

Ja ja, je zou er echt vrolijk van worden...

Vrolijke groeten (ook aan alle lolbroeken hier),

Geert

En nu maar hopen dat men niet direct op de pianist begint te schieten, maar ook even naar zijn muziek luistert.
      Last edited by Appendix; 2 januari 2013, 23:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
        .................................................
        Metaalkristallen (metaalkristallen???????????) .............
        Een geheugensteuntje :
        Het Atomium heeft de vorm van de kubisch ruimtelijk gecentreerde kristalstructuur van ijzer.
        Er was sprake van een ontlading van hardheid...
        Het is wel ontlating.
        Als je al eens een mes op een sneldraaiende slijipschijf scherp maakt, zodat het staal heet wordt, mag je het weggooien. Hoe kouder je een mes slijpt hoe beter.
        Met een beetje olie of water om het af te koelen. De meeste staalsoorten ontlaten tussen de 150 en 350 C°. Als je een mes manueel op een steen slijpt kan je die temperaturen, plaatselijk, heel vlug halen zonder koeling.
        Last edited by Skitch; 3 januari 2013, 00:07.
        " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Een geheugensteuntje :
          Het Atomium heeft de vorm van de kubisch ruimtelijk gecentreerde kristalstructuur van ijzer.
          Ja hoor weet ik ook wel, heb ook lagere school gevolgd. (Maar betreft het hier eigenlijk niet de atoomstructuur?)... Maar... metaalkristallen, van een legering, in een mes???? Maar natuurlijk (domme Geert), messen laat men rustig uitkristalliseren, en daarna kunnen deze zich rustig herorganiseren.

Het is wel ontlating.
          Nee hoor , er staat wel degelijk ontlading

Hoe kouder je een mes slijpt hoe beter.
          Ook dat is logisch, daarom spreek ik ook van een slijpstok. Moet ik nu echt geloven dat de Goossens, de Meus of diene Sergio zich behelpen met sneldraaiende slijpschijven in hun keuken? Met een slijpstok duurt het zo'n 4 seconden om een mes haarscherp te houden.

Maar ik kan best begrijpen dat een echte keukenpiet niet met minder tevreden is dan met een watergekoelde slijpschijf.

Vrolijke groeten,
          Geert
          Last edited by Appendix; 3 januari 2013, 00:38.

Comment

......................... Maar... metaalkristallen, van een legering, in een mes???? Maar natuurlijk ..............., messen laat men rustig uitkristalliseren, en daarna kunnen deze zich rustig herorganiseren.
            Geert
            Inderdaad. De kristallijne metaalstructuur van vers, jong, staal is anders dan van oud staal. Vooral bij stoomketels is dat bekend.
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Inderdaad. De kristallijne metaalstructuur van vers, jong, staal is anders dan van oud staal. Vooral bij stoomketels is dat bekend.
              Het is eveneens bekend dat stoomketels ietwat minder scherp zijn.

Machinaal slijpen (op een sneldraaiende molen, al dan niet door stoom aangedreven) is inderdaad niet aangewezen door de verhitting. Een schrijnwerker zal wel op een molentje slijpen, omdat dit snel werkt. Maar hij zal steeds zijn duim of andere, nog niet afgezaagde, vinger dicht bij de vouw houden, en zal zijn beitel niet te warm laten worden. Natuurlijk is de lokale temperatuur op het scherp van de snee veel hoger, maar dit schijnt wel mee te vallen. Er wordt wel met een minimale druk geslepen, en een beitel heeft een groot koelvlak en -volume tov het slijpvlak, de warmte wordt makkelijker afgevoerd dan bij een mes. Door de geringe lengte van het snijvlak duurt het slijpen ook niet erg lang.

Slijpen op een watersteen, Tormek of andere, is een heel goed systeem. Maar inderdaad, zo'n machine is in een keuken niet op zijn plaats.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ook dat is logisch, daarom spreek ik ook van een slijpstok. Moet ik nu echt geloven dat de Goossens, de Meus of diene Sergio zich behelpen met sneldraaiende slijpschijven in hun keuken? Met een slijpstok duurt het zo'n 4 seconden om een mes haarscherp te houden.

Maar ik kan best begrijpen dat een echte keukenpiet niet met minder tevreden is dan met een watergekoelde slijpschijf.

Vrolijke groeten,
                Geert

Het is natuurlijk plezant om een aantal mensen een beetje belachelijk te maken, gewoon omdat ze net iets meer wensen.
                Toch is het slijpen van messen meer dan het even tegen de slijpsteen houden, je kan is gaan kijken naar de filmpjes op de website
                dan zie je dat er toch wel wat bij komt kijken.

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/v...watersteen.htm

MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

........ wil ik een goed koksmes vragen, maar ik raak het overzicht kwijt.
                  en nu...al wat wijzer geworden.
                  tis me toch al een topic geworden hč.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    en nu...al wat wijzer geworden.
                    tis me toch al een topic geworden hč.
                    grt,bouk.
                    Jaja, dat valt wel mee!
                    Ik zal eens samenvatten wat ik al geleerd en gedaan heb.

Zoals eerder vermeld, slijpsysteem is besteld. Zowel hier als op andere websites valt op dat je maar deftig kan slijpen als je de hoek onder controle hebt, en in stapjes kan slijpen. (In de VS besteld aan de helft van de prijs hier, en wordt meegebracht door een collega.)
                    Ik heb zelf al uitgevonden dat ook een mes met inferieur staal scherp the krijgen is, maar dat dat niet lang duurt.

En dan is de keuze van het mes eigenlijk makkelijker. Zowel van Wusthof, Chroma, Global, Zwilling Kai Shun vind je kwaliteitsmessen bij de vleet, waar er overal wel positieve berichten van te vinden zijn. Dus hier laat ik me leiden door handvat, looks en formaat, en een europese slijphoek.

Het mes zal ik zeker bij Knives & Tools bestellen omdat ik het daar op een deftige manier kan laten graveren. Voor een verjaardag, en voor een voorwerp dat lang mag meegaan vind ik dat wel zijn geld waard.
                    Ik heb het mes dat ik wil al vastgepakt in een Van Gastel, en zowel gewicht als greep vallen me mee.
                    Ik kies met opzet niet voor een houten greep, om beschadiging door vocht te vermijden. Niet dat ik het wil afwassen in de machine, maar soms ligt het toch wel eens wat langer op een natte of vochtige plaats, en dan zou ik het spijtig vinden dat het hout begint te trekken.
                    Dus, alles samengevat, mijn keuze zal vallen op een Wusthof Ikon Classic van 23 cm.

Comment

• Re: Goed koksmes gezocht

Ja hoor weet ik ook wel, heb ook lagere school gevolgd. (Maar betreft het hier eigenlijk niet de atoomstructuur?)... Maar... metaalkristallen, van een legering, in een mes???? Maar natuurlijk (domme Geert), messen laat men rustig uitkristalliseren, en daarna kunnen deze zich rustig herorganiseren.
                      Aan je reacties te zien ook niet veel meer dan lagere school.
                      Ik stel voor dat je je informeert vooraleer je begint te praten. Metalen hebben wel degelijk een kristalstructuur.
                      Maar het is natuurlijk makkelijker om mensen belachelijk te maken door dingen uit zijn verband te rukken dan een cursus kristallografie of metaalkunde te volgen.

Comment

Er werd verwezen naar samoeraizwaarden... (daarbij werd dan wel wijselijk vergeten dat de exacte kennis om dat soort zwaard te maken al lang verloren is gegaan)
                        Maar jongen toch ....

http://www.roninkatana.com presents: An insider's look at how a Japanese style katana is made at a Chinese forge. The strict government controls on sword mak...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          bedankt.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Maar jongen toch,...

Als je alles leest wat bij dat filmke staat, dan zie je dat het chinezen zijn die een samoerai zwaard namaken.
                            Of dat zwaard ergens op trekt wordt niet vermeld. Waarschijnlijk staat het nadien aan 8$ op ebay. (plus wat verzendkosten)

Hier bv: http://www.benl.ebay.be/itm/BLACK-SH...item337eca5fbb

Enne, echt japans 'folded' steel.

Comment

Maar jongen toch,...

Als je alles leest wat bij dat filmke staat, dan zie je dat het chinezen zijn die een samoerai zwaard namaken.
                              Of dat zwaard ergens op trekt wordt niet vermeld. Waarschijnlijk staat het nadien aan 8$ op ebay. (plus wat verzendkosten)

Hier bv: http://www.benl.ebay.be/itm/BLACK-SH...item337eca5fbb

Enne, echt japans 'folded' steel.
                              Maar jongen toch....
                              Wist ik. Ik lees.
                              Waarom zou een chinese wapensmid geen katana kunnen maken die kwalitatief goed is ?
                              Vroeger konden de Japanners ook geen auto's maken en konden alleen de Fransen wijn maken.

Als dat zwaard "ergens op trekt" wordt idd niet vermeld. Gelieve uw criteria voor "kwaliteit" eerst even te vermelden.
                              En met "waarschijnlijk ebay" neem ik niet echt genoegen, uw 8$ link betreft trouwens een startbod.
                              Beetje eerlijk blijven nietwaar.

even vergeten nog

En nog iets : het zijn de Chinezen die de wapensmeedkunde naar Japan hebben gebracht
                              Last edited by Guest2; 3 januari 2013, 14:54.

Comment

Allé, ge hebt gelijk.

Ik ken niks van samurai zwaarden, maar weet wel dat zelfs voor 100$ je geen handgesmeed mes of zwaard kunt maken, laat staan verzenden vanuit china.
                                Een uur voor afloop staat het nog altijd 9$, terwijl je op deftige sites makkelijk 300$-1000$ betaalt voor een zwaard.
                                Een buitenkansje voor een kenner als U.

Comment

Working...
                                X