Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed koksmes gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Niet alleen messen, ook hamers. Die worden (niet allemaal) gemaakt van ankerketting van de 19de eeuw, wordt gehamerd en gesmeed tot het er als een hamer uitziet. Je ziet de schakels nog. Naar het schijnt heb je zo een goede demping van de terugslag, dus meer "positieve" energie.

Je vind ze hier: http://www.mehr-als-werkzeug.de/cate...-3606_3607.htm

Ook een mooie collectie messen daar.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Re: Goed koksmes gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Niet alleen messen, ook hamers. Die worden (niet allemaal) gemaakt van ankerketting van de 19de eeuw, wordt gehamerd en gesmeed tot het er als een hamer uitziet. Je ziet de schakels nog. Naar het schijnt heb je zo een goede demping van de terugslag, dus meer "positieve" energie.

Je vind ze hier: http://www.mehr-als-werkzeug.de/cate...-3606_3607.htm

Ook een mooie collectie messen daar.

Japanse hamers uit ankerketting ? Eerlijk gezegd nooit eerder van gehoord.
      Maar toevallig vond ik hier zojuist in mijn kelder het "axe handbook" terug. Dit zou de Rolls van de bijlen moeten zijn, te downloaden op

Zweeds, iedere bijl wordt handgemaakt door één persoon, de initialen staan in de bijl.
      Ik ben er een paar jaar geleden nog geweest, jammer genoeg waren ze in verlof, ik heb ze niet kunnen gade slaan. Jammer.

Comment

Ja, Gransfors, wordt ( of werd) ook verdeeld door Dick (zie link in mijn vorige post), ik heb er ooit eentje in mijn handengehad, je zou voor je plezier eeuwenoude bomen gaan hakken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Ja, Gransfors, wordt ( of werd) ook verdeeld door Dick (zie link in mijn vorige post), ik heb er ooit eentje in mijn handengehad, je zou voor je plezier eeuwenoude bomen gaan hakken...
          Ik heb inmiddels even verder doorgeklikt op de Dick-link en mijn mond viel open toen ik de obsidiaanmessen zag. Hoe in godsnaam komt er iemand op dat idee, een mes uit vulkanisch glas ?
          In ieder geval ken ik nu de intrinsieke waarde van mijn stukken obsidiaan

BTW, in Gränsfors geven ze cursussen bijlen smeden voor beginners. Die heb ik wel bezig gezien, niet makkelijk, helemaal niet makkelijk.

Comment

Dit zijn ook formidabel goede messen. Ik heb al 20 jaar het tweede model van links en ik ben er nog altijd verliefd op.
            Schitterende lijn vind ik zelf.

Martiini uit Finland maakt ze ook, deze Same-messen maar Stromeng is beter, origineler en kleinschaliger. Wel exclusief moet ik zeggen.
            Martiini is "te clean", ik heb er één maar het doet me niet veel. Ik ook een drietal aardappelmesjes van hen en ze zijn echt niet zo goed. Herder is veel beter, alleen jammer van het zwakke punt, de houten handvatten. Maar daar heb ik iets op gevonden, ik giet er tegenwoordig zelf polyester/glasvezel handvatten aan. Pure polyester is mooier maar het breekt als glas.

Comment

De Herdertjes zijn eigenlijk niet te evenaren, je moet ze regelmatig slijpen, maar het koolstofstaal is gewillig. Deze mesjes verdienen eigenlijk een goed heft, ik weet niet of Herder zo'n modellen heeft (eens opzoeken), anders is er wel een markt voor. Waarom probeer je geen heft in epoxy ipv polyester? Dit zal niet snel stukgaan, en de hechting op het staal zal voor zover nodig nog beter zijn.

Ik loop al sinds mijn 10de met messen op zak, eerst een Aitor met een dozijn functies, een paar andere versleten, en de laatste 20 jaar ononderbroken een Swiss Champ en een Opinel Inox n° 10. En het heel klein Victorinoxje, mesje, schaartje, nagelvijltje, pincet en tandenkoteraar.
              Aan boord een zeilmes van Wichard, in de wagen nog een klein knipmes. Ook heb ik een Leatherman en een Gerber, en op zak steeds een Maglite met 2 AAA'tjes

Ik, messengek? Nee, maar ik hou ervan mijn tools bij de hand te hebben.

Comment

Een Leatherman heb ik ook, en een paar swiss mesjes.

De scherpte van zo'n nieuwe leatherman, dat wil ik terug bereiken.
                Ondertussen heb ik een diamond setje van Lansky laten bestellen bij Amazon in de VS, en een collega brengt het mee in Januari.
                Ik laat wel weten hoe het werkt.

Het koksmes zal ik waarschijnlijk bij Knivesandtools.nl bestellen.
                Voorlopig gaat de voorkeur naar Wusthof Classic Ikon 23cm.
                Hoogwaardig gesmeed koksmes. Greep/Lemmet: Zwarte POM & X50CrMoV15 Roestvast Staal. Lemmetlengte: 23,0 cm.

Ik ga het zeker laten graveren voor de persoonlijke toets.
                Alleen zoek ik nog een mooi monogram met de letters MC.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  MC? Dan zou ik mijn inspiratie eens zoeken bij Hell's Angels en Co

Ik gebruik een Arkansas steen met bijhorende olie, en nog wat slijpmiddelen. Mijn beitels en schaafbeitels en ook nieuwe zolen van schaven bewerk ik op een vlakke glasplaat met daarop heel fijn schuurpapier, ik eindig met lapping film voor optische vezel (ik zat in netwerken en telecom, ik gebruikte dat dagelijks), maar deze stock begint te tanen. Ik moet eens op zoek. Met zo'n behandeling kom je op perfect spiegelende snijvlakken, een genot om zelfs door kops hardhout te schaven.
                  Last edited by mnoach; 30 december 2012, 10:11.

Comment

Ondertussen heb ik een diamond setje van Lansky laten bestellen bij Amazon in de VS, en een collega brengt het mee in Januari.

Hoogwaardig gesmeed koksmes. Greep/Lemmet: Zwarte POM & X50CrMoV15 Roestvast Staal. Lemmetlengte: 23,0 cm.

Aan de greep te zien zou dit mes wel goed in de hand moeten liggen.
                    Laat jou bevindingen maar weten want hier zit nog een geïnteresseerde. Mijn 2 zoons met koksdiploma werken allebei met Global en zijn daar toch heel tevreden over.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Mijn vader heeft een Global, en dat is onder een kleinere hoek geslepen.
                      Wusthof zou daarom langer scherp blijven.

Maar ik laat je zeker weten wat mijn ervaring is.
                      Zeker ook met het Lansky systeem om terug leven te krijgen in mijn oudere messen.

Comment

Mijn vader heeft een Global, en dat is onder een kleinere hoek geslepen.
                        Wusthof zou daarom langer scherp blijven.
                        ik heb Wusthof én Global en ik zou begot niet weten wat ik zou kunnen vertellen over de slijphoek tenzij dat er (in theorie) twee slijphoeken worden gebruikt per mes.
                        Wusthof gebruik ik enkel om gravad lax te trancheren.

Comment

In Antwerpen (de messenwinkel) is het aan dezelfde prijs.
                          Dat messen die een scherpere slijphoek hebben rapper bot zouden zijn is een fabeltje. Elangrijk is een goede ondergrond om op te snijden. Hout of kunststof is veruit het beste, dus geen marmer of blauwe hardsteen.
                          Ik gebruik al een paar jaar mijn Kai messen zonder dat ze geslepen werden, en ze zijn nog even scherp als in het begin.
                          Na gebruik afwassen en even langs een keramisch 'wetstaal' en that's it.
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Bedoel je dat ze gratis graveren in Antwerpen?

Comment

Ga eens naar Thiers de stad van de messenwinkels in Frankrijk, daar kan je dan gerust nog een dagje kiezen uit enkele merken zoals.

Eden; Wüsthof; Global; Zwilling; Sakai Takayuki; Kai Shun; Robert Herder; Tojiro; Goldhamster Solicut; Lion Sabatier messen; Laguiole; Victorinox;
                              en natuurlijk hun eigense Opinel.

Stratenver allemaal messenwinkels in Thiers. Voor info over Thiers KLIK
                              Last edited by Guest42; 31 december 2012, 11:01.

Comment

Haha, zojuist nog een splinternieuw keramisch slijpstaal van Global aan de haak geslagen (G-45) voor 55 €.
                                Als ik het goed voor heb is dit de helft van de prijs

Comment

Working...
                                X