Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac: Graag Traag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• iMac: Graag Traag.

Ik heb een iMac die ik heb gekregen om mijn bewerkingen op te doen.
    Het is een fijn machine maar de laatste tijd gaat ie wat traag.
    Nu bvb. zet ik er een reeks op van mijn CF kaartjes, en hij is echt aan het kreunen van de pijn.

Het is een machine van,ik geloof, 2007.
    en ziet eruit als volgt:

2 x 2,66ghz dual core intel xeon
    3gb 667 mhz ddr2 fbdimm
    nvidia geforce 7300 gt 256 ram.

Hoe kan ik deze wat sneller doen gaan?
    Werkgeheugen bijsteken?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Re: iMac: Graag Traag.

Een iMac met een Xeon processor ? Ik denk van niet.
    Welk type is het precies ?
    Volgens mij heb je deze :

En welke versie van OS X ?
    Geheugen kan nooit kwaad, als je Snow Leopard draait is 4Gb voldoende voor de meeste applications. Als je een zware photoshopper bent, ga dan naar 6 of 8Gb. Macs love memory.
    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Het is inderdaad die van je link....

MAC OS X LION.
      EMBLEMATA.BE
      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Geheugen bijplaatsen zal niets uithalen, het is een 32BIT machine.
        Wat misschien kan helpen is Onyx installeren voor het onderhoud, hoewel ik die machine niet zie versnellen daardoor.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Traagste onderdeel is de HDD. Kan je niet veel aan veranderen.

Comment

Als het die versie is op basis van die Intel Xeon 5150 processor, dan is dat weldegelijk een 64 bitter, en je kon er blijkbaar 32 GB ram in kwijt.
            Ik zou ook wat geheugen bijprikken...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als het die versie is op basis van die Intel Xeon 5150 processor, dan is dat weldegelijk een 64 bitter, en je kon er blijkbaar 32 GB ram in kwijt.
              Ik zou ook wat geheugen bijprikken...
              Klopt als een bus. Hier heb ik er 2 met 16gb, zou meer dan voldoende moeten zijn.

Je kan er ook een SSD als OS-disk insteken en een paar TB als dataschijven
              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Geheugen bijplaatsen zal niets uithalen, het is een 32BIT machine.
                Wat misschien kan helpen is Onyx installeren voor het onderhoud, hoewel ik die machine niet zie versnellen daardoor.

Grtz, RF
                Mocht je de link van Kaneda gelezen hebben zou je zien dat deze wel degelijk 64-bit is :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                  Mocht je de link van Kaneda gelezen hebben zou je zien dat deze wel degelijk 64-bit is :-)
                  En als jij de link van Kaneda gelezen zou hebben, zou je weten dat ie naar een Mac Pro verwijst, terwijl TS het over een iMac heeft.
                  Laat TS ons eerst eens precies vertellen welke type hij heeft.
                  MacTracker is daarvoor een prachtig hulpmiddel. iMacs van rond die periode (de mijne is van 2008) kunnen volgens Apple 4GB RAM aan, volgens MacTracker tot 6GB.
                  (maar de mijne gaat er wellicht ook volgend jaar uit wegens gelijkaardige "traagheid")
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Alles is relatief, ook snelheid. Wat voor de een ok is, is voor de andere snel (of te traag)
                    Geekbench laat zien dan een 2.2Ghz Xeon 5150 rond de 5000-6000 draait.
                    Een nieuwe macbook pro 13 van 2012 haalt 7000. Geen noemenswaardig verschil dus.
                    Ik zou deze machine zeker uit rusten met een ssd (is gewoon een noodzaak tegenwoordig, en voor oudere machines een enorme boost), en wat meer ram.
                    Beide zaken zijn niet duur meer. En de enigste upgrade voor je hem klasseert als te verkopen. (al is ie ook niet veel meer waard)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      En als jij de link van Kaneda gelezen zou hebben, zou je weten dat ie naar een Mac Pro verwijst, terwijl TS het over een iMac heeft.
                      Laat TS ons eerst eens precies vertellen welke type hij heeft.
                      MacTracker is daarvoor een prachtig hulpmiddel. iMacs van rond die periode (de mijne is van 2008) kunnen volgens Apple 4GB RAM aan, volgens MacTracker tot 6GB.
                      (maar de mijne gaat er wellicht ook volgend jaar uit wegens gelijkaardige "traagheid")

Als jij moest lezen en zien dat het over een Xeon-cpu (met FBDimm-geheugen) gaat, weet je dat het over een Mac Pro moet gaan en geen Imac, deze hebben nooit Xeon-cpu's gehad ;-)

Comment

Welke versie van OS X heb je ? Deze machines werden geleverd met Tiger, een heel stabiele versie van OS X, maar wat verouderd.
                        Neem backups van je bestanden en schaf je Snow Leopard aan (nog te verkrijgen voor 15 euro geloof ik).
                        Doe een clean install en plaats wat geheugen erbij (ga naar 6Gb). Je machine lijkt me snel genoeg om SL te draaien.

Andere piste : is hij enkel traag wanneer je foto's importeert van CF-kaartjes ? Heb nog meegemaakt dat één van m'n vroegere mac's (geloof een iMac G5, een veel tragere machine dan de jouwe, ook met OS X Tiger) moeite had met het lezen van bepaalde USB-sticks. Voor de rest draaide hij heel vlot.
                        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Je hebt een groot voordeel dat je een Mac Pro hebt, deze kan je in principe eindeloos blijven uitbreiden.
                          Geheugen erbij zou al veel kunnen doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                            Je hebt een groot voordeel dat je een Mac Pro hebt, deze kan je in principe eindeloos blijven uitbreiden.
                            Geheugen erbij zou al veel kunnen doen
                            Ook helemaal niet waar hé, zoek eens een grafische kaart dat compatibel is met een Mac...

Ps: Heb er toch 1 gevonden : Quadro K5000 for Mac Prijs= +- 1500€
                            Last edited by playerofwar; 20 december 2012, 17:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Ook helemaal niet waar hé, zoek eens een grafische kaart dat compatibel is met een Mac...
                              De meeste PC-kaarten kunnen geflashed worden zodat ze werken in een Mac Pro...
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                              X