Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De mens(heid) en zijn media

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De mens(heid) en zijn media

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Waar ligt de interesse?
    Ik interesseer me in veel

Verder ben ik zeer eens met Jochen.
    Vandaag valt het mee wat de media (ik lees enkel via internet) betreft: minder bloot bijv. dan normaal
    Al die quatsch over BV's, filmsterren, royalty.
    Titels en opschriften die de lading niet dekken maar wel de aandacht trekken.
    Talkshows die een uur bezig zijn met niets.

Voyeurisme, sensatie, shockheren, onderbroeken humor.
    Enkel de kijkcijfers tellen. En idd. dat zegt me iets over die kijkers
    Sluit mij aan bij Theo.
    Je kijk op de wereld hoeft niet te eindigen bij het bekijken van de items in het avondjournaal.
    Wij hebben de dag van vandaag ontelbare mogelijkheden via het internet om onze nieuwsgaring te verruimen.
    Ik veronderstel dat er nog Belgen zijn die wat meer willen weten dan de recepties van ons Koningshuis, de trainingschema's van onze voetballers en de cyclocrossen rond de kerktoren.
    Je eraan ergeren heeft eigenlijk geen zin, het is net dat wat de meeste mensen willen zien...
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hallo,

Ter illustratie van wat nieuws tegenwoordig is ..
      In een bepaalde krant kan je je als "plaatselijke correspondent" opgeven - en zo nieuws uit de eigen regio aanleveren.

Het is dan ook bijzonder informatief om na het wakker worden even in de "krant" te kijken op je iPhone en de volgende tekst te kunnen lezen:
      KRUIWAGEN GEKANTELD
      In de ...straat struikelde ... waarbij de inhoud van zijn kruiwagen, gezaagde boomstammetjes, op de rijbaan terechtkwamen.
      .... raakte hierbij niet gewond.

Ik word dan gewoon
      Maar het is blijkbaar een trend aan het worden dat gewoonweg alles nieuws aan het worden is, zonder prioriteiten, zonder overwegingen.

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Hallo,

In een bepaalde krant kan je je als "plaatselijke correspondent" opgeven - en zo nieuws uit de eigen regio aanleveren.

Het is dan ook bijzonder informatief om na het wakker worden even in de "krant" te kijken op je iPhone en de volgende tekst te kunnen lezen:
        KRUIWAGEN GEKANTELD
        In de ...straat struikelde ... waarbij de inhoud van zijn kruiwagen, gezaagde boomstammetjes, op de rijbaan terechtkwamen.

Ik word dan gewoon
        Maar het is blijkbaar een trend aan het worden dat gewoonweg alles nieuws aan het worden is, zonder prioriteiten, zonder overwegingen.

Jaja
        Haha en eigenlijk lachwekkend he
        Ik zei vroeger graag als het over soortgelijk onderwerp ging:
        "Vrouw valt bijna van trap in Neder-over-Heembeek"

En dat werd gevolgd door een hele uitleg
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Deze week in "De Standaard": Martin Heylen aan de dood ontsnapt. Blijkt het te gaan om een auto ongeval in Namibië bij de opnames van "Dr. Livingstone" dat een half jaar geleden plaats vond. TOEN had het nieuws geweest maar nu was het gewoon reclame voor het TV programma dat gisteren werd uitgezonden.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Deze week in "De Standaard": Martin Heylen aan de dood ontsnapt. Blijkt het te gaan om een auto ongeval in Namibië bij de opnames van "Dr. Livingstone" dat een half jaar geleden plaats vond. TOEN had het nieuws geweest maar nu was het gewoon reclame voor het TV programma dat gisteren werd uitgezonden.
            En dat is dan een zogezegde kwaliteitskrant.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              En dat is dan een zogezegde kwaliteitskrant.
              DIT is pas nieuws
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Hallo,

KRUIWAGEN GEKANTELD

Ik word dan gewoon

Jaja
                we kunnen lachen wat we willen...
                Mijn grootvader (83jaar) zal liever dit soort nieuws lezen als nieuws over een psy, of call me maybe, of de dagelijkse moorden en verkrachtingen...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Hallo,

KRUIWAGEN GEKANTELD

Ik word dan gewoon

Jaja
                  Als de gevolgen nu eens ernstiger waren geweest, is het dan wel nieuws?
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Als je het niet eens bent met wat je krant publiceert, koop dan een andere krant.
                    Maar blijkbaar is een vlaming nogal honkvast.

Normaal lees ik De Standaard, maar een paar weken geleden zat er per toeval De Morgen in de bus. Viel helemaal niet tegen hoor.
                    Is ook al gebeurd met HLN, en sorry, maar dat breng ik terug naar de gazetteman. Door die krant geraak ik echt niet door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Ik ga uit van een objectief meetbare of ten minste wetenschappelijk onderbouwde relevantie. Die is er niet voor bovenstaand...
                      En daar gaat het voor mij persoonlijk om: het belang van bepaalde nieuwsfeiten kun je perfect objectief meten.

Daarbij zou het een erezaak (of zelfs een deontologische verplichting) moeten zijn voor iedere journalist dat duiding onafhankelijk, objectief, duidelijk en factueel gebracht wordt.
                      Sorry, maar daar ik ben het niet volledig met je statement eens, in die zin dat de melkklieren hier wel relevanter zijn dat het uitsterven van bijvoorbeeld die neushoorn. Je kan je trouwens vragen stellen over de nieuwswaarde van die neushoorn, panda, of walvis in die zin dat dit grote dieren zijn en dus een beetje in the spotlight staan. Er zijn massa's kleinere diersoorten, die je misschien zelfs niet kan zien, die minstens even belangrijk zijn. Bijen zijn bijvoorbeeld van onschatbare waarde, maar die kwamen dan wel in het nieuws. Die panda of neushoorn zijn dus in mijn ogen minder relevant dan andere diersoorten die met uitsterven bedreigd worden en ook deel uitmaken van de voedselketen.

Om maar te zeggen dat een journalist toch zal blijven rekening houden met wat verkoopt of dingen die hij zelf wetenschappelijk of maatschappelijk relevant vindt. Save the whale!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Hangt natuurlijk ook af van waar je interesse velden liggen.

Niet slecht bedoeld, maar van Jochen weet iedereen hier dat hij enorm bezig is met "de neushoorns van deze wereld".
                        Anderen zullen het liever over politieke dingen hebben...
                        Raar maar waar, mijn interesse velden liggen daar niet... Voor mij mag het dan eerder over muziek gaan (liefst niet over een psy of een ander one hit wonder a la Call me maybe) of over ander cultureel erfgoed...

Ik denk dat dit een trend is die al tientallen jaren bezig is, en enkel gaat toenemen... want de boekskes doen het goed he....
                        Ok, je hebt ergens wel een punt Koen.

Maar laat ons eerlijk zijn; OK, mijn interesseveld ligt zeer specifiek, maar ik verwacht niet dat alle "trivialere" nieuwsfeiten uit die hoek bij ons in het nieuws belanden hee. Echter verwacht ik wél dat de zeer belangrijke feiten onze media halen. Dat moet niet voorpagina-nieuws zijn. Maar op zijn minst een artikeltje op pg 7 vind ik niet teveel gevraagd. Dat de jacht in een land volledig wordt afgeschaft is blijkbaar geen nieuwsitempje waard??

En mijn 2e punt is natuurlijk; het is niet volledig de fout van de media. Want deze geeft waar "Joe Average" om vraagt. En dus ben ik evenzeer ontgoocheld in "Joe Average". Dat voor hem de melklieren van een toekomstige prinses belangrijker zijn, dat vind ik zeer spijtig. Weet je, ccc zit er boenk op met zijn statement; "als we het dier niet kunnen opeten is het al minder relevant dan de klieren van een soortgenoot". Hij legt perfekt bloot wat een ras van navelstaarders wij zijn. Enkel homo sapiens is belangrijk. Tja, dan moeten we niet verwonderd zijn dat de planeet naar de zak gaat natuurlijk.
                        http://www.theafricabug.com

Comment

Working...
                        X