Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De mens(heid) en zijn media

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De mens(heid) en zijn media

Twee maanden geleden:
    Niet in het nieuws; eerste Vietnamese neushoorn-stroper veroordeeld tot 40 jaar cel in Zuid-Afrika. Het tipje van de ijsberg, maar 't is een begin.
    Wél in het nieuws; de melkklieren van mevrouw Kate Middleton zijn gespot.

Vorige maand:
    Niet in het nieuws; de president van Botswana bant alle jacht. Ecotoerisme verdringt immers de jacht, en die jacht is nergens voor nodig, ook niet voor de cijfers. Hopelijk volgen nog méér landen de weg die Botswana insloeg want mens en dier varen er goed bij. Fantastisch nieuws, maar wij hoeven het blijkbaar niet te weten.
    Wél in het nieuws; 7 artikels gerelateerd aan "50 shades of grey"

Vandaag;
    Niet in het nieuws; al 600ste neushoorn gestroopt in Zuid-Afrika dit jaar. Een nationale ramp. Dit jaar het eerste jaar met meer gedode dan geboren neushoorns. Lees; we stevenen terug op het uitsterven van de soort?
    Wél in het nieuws; "Call me Maybe" is de grootste hit in 2012, PSY will "Gangam Style" aanleren aan Tom Cruise, en voze mode van Yoko Ono en Dita Von Teese.

Ik begin te geloven dat Roger Waters gelijk gaat krijgen.
    "Amused To Death" ...we zijn eraan bezig.

Grrrr...
    http://www.theafricabug.com

Re: De mens(heid) en zijn media

kom eens met wat nieuws...?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Binnenkort infotainment, op z'n Amerikaans. Worden we met zijn allen lekker oliedom.

Walter
      D850

Comment

Ha! Bedenk eens hoe dom de gemiddelde Vlaming - Belg - West-Europeaan is. Bedenk dan dat de helft van de bevolking nog dommer is dan dat. Wat je in de populaire media leest is daar een reflectie van. Een domme bevolking houdt zo'n zaken in stand, jammer genoeg
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hangt natuurlijk ook af van waar je interesse velden liggen.

Niet slecht bedoeld, maar van Jochen weet iedereen hier dat hij enorm bezig is met "de neushoorns van deze wereld".
          Anderen zullen het liever over politieke dingen hebben...
          Raar maar waar, mijn interesse velden liggen daar niet... Voor mij mag het dan eerder over muziek gaan (liefst niet over een psy of een ander one hit wonder a la Call me maybe) of over ander cultureel erfgoed...

Ik denk dat dit een trend is die al tientallen jaren bezig is, en enkel gaat toenemen... want de boekskes doen het goed he....
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Akkoord; maar het gaat hier vooral om het feit dat triviale onnozeligheden in sommige kranten een voorpagina halen terwijl globaal relevant nieuws volledig weggelaten wordt.

Comment

De vraag is natuurlijk hoe jij die dingen weet als ze niet in het nieuws komen. Antwoord: je leest de dingen die je interesseren.

Comment

Dat begrijp ik,
                Toen 3 jaar geleden Ramses Shaffy overleed, waren hier heel wat artikels over.
                Ik heb toen (niet hier) ook mogen horen, hoe zoiets doms de voorpagina mocht halen...
                Dit terwijl ik dit vrij belangrijk nieuws vond, cultureel gezien heeft die man toch heel wat betekend...
                (en zo zijn er nog wat voordelen).

Dit terwijl nieuws over een neushoorn mij minder zal boeien,...

Triviale onnozeligheden zijn ook nodig... maar inderdaad niet op de voorpagina...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Dit terwijl nieuws over een neushoorn mij minder zal boeien,...
                  Dat is omdat je er de relevantie niet van ziet. Ze is er wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Dat is omdat je er de relevantie niet van ziet. Ze is er wel
                    Misschien is er voor iemand anders wel relevantie in de melkklieren van psy?

Comment

Triviale onnozeligheden zijn ook nodig... maar inderdaad niet op de voorpagina...
                      Toch wel. Het doet de verkoop stijgen en daar draait het om.

Het hebben van beelden speelt ook een rol. Ik denk aan het korte item op het VRT journaal een week of 2 terug over een brand in een wolkenkrabber in Dubai. Geen info over slachtoffers maar wel "de beelden doen denken aan de film Towering Inferno". Enige reden dat het op TV vermeld werd, er waren beelden.

Om nog te zwijgen over "straks gaan we nog naar ....... maar eerst ...."

We gaan de richting uit van de US en misschien kunnen we binnenkort ook op TV zien dat men bij straatinterviews niet meer kan zeggen welk land er te noorden of zuiden ligt.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

Comment

Misschien is er voor iemand anders wel relevantie in de melkklieren van psy?
                        Ik ga uit van een objectief meetbare of ten minste wetenschappelijk onderbouwde relevantie. Die is er niet voor bovenstaand...
                        En daar gaat het voor mij persoonlijk om: het belang van bepaalde nieuwsfeiten kun je perfect objectief meten.

Daarbij zou het een erezaak (of zelfs een deontologische verplichting) moeten zijn voor iedere journalist dat duiding onafhankelijk, objectief, duidelijk en factueel gebracht wordt.

Comment

Hangt natuurlijk ook af van waar je interesse velden liggen.

Niet slecht bedoeld, maar van Jochen weet iedereen hier dat hij enorm bezig is met "de neushoorns van deze wereld".
                          Anderen zullen het liever over politieke dingen hebben...
                          Raar maar waar, mijn interesse velden liggen daar niet... Voor mij mag het dan eerder over muziek gaan (liefst niet over een psy of een ander one hit wonder a la Call me maybe) of over ander cultureel erfgoed...

Ik denk dat dit een trend is die al tientallen jaren bezig is, en enkel gaat toenemen... want de boekskes doen het goed he....
                          Waar ligt de interesse?
                          Ik interesseer me in veel

Verder ben ik zeer eens met Jochen.
                          Vandaag valt het mee wat de media (ik lees enkel via internet) betreft: minder bloot bijv. dan normaal
                          Al die quatsch over BV's, filmsterren, royalty.
                          Titels en opschriften die de lading niet dekken maar wel de aandacht trekken.
                          Talkshows die een uur bezig zijn met niets.

Voyeurisme, sensatie, shockheren, onderbroeken humor.
                          Enkel de kijkcijfers tellen. En idd. dat zegt me iets over die kijkers
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Begrijp me niet verkeerd... Ook ik ben het eens met Jochen... maar ik nuanceer het een beetje

Comment

Begrijp me niet verkeerd... Ook ik ben het eens met Jochen... maar ik nuanceer het een beetje
                              Neen, neen; alles in orde

Het ligt aan mij

"Enkel de kijkcijfers tellen. En idd. dat zegt me iets over die kijkers"
                              Moet ik ook voorzichtiger meer omgaan.
                              De fout ligt niet bij de kijkers, die kijkers treft geen schuld.
                              De mentaliteit verandert.

Ik kon nog verder borduren maar dat zal niets uithalen
                              Last edited by theokus; 29 november 2012, 10:45.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X