Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kinderen en internet...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kinderen en internet...

toen ik daarjuist thuis kwam zag ik bij mijn buurman dat hun dochtertje bezig was op het internet...
    ze is 7 jaar en zie haar daar regelmatig op de laptop zitten.
    nu voor mij geen probleem... elk doet met zijn kinderen wat ze willen en elk huisje heeft zijn kruisje...

nu stel ik bij mezlf de vraag ben ikzelf te streng als het op dat gebied aankomt?

ik heb zelf 3 kinderen, dochtertje van bijna 8, en 2 zoontjes van 6 en 9.
    ik ben zelf een "internetfreak" allee om het maar een naam te geven, ik wil ermee zeggen dat ik redelijk wat van ken, er altijd al door gefascinneerd ben geweest, en door dat ben ik zelfs bij telenet terecht gekomen omdat internet en PC mij zo aanspraken.

ze vragen er alle3 naar (regelmatig) en zeker de oudste nu ze in school met iPad enzo mogen werken.

maar ik be van het principe dat ze er nog veel te jong voor zijn, zelfs al zou het gecontrolleerd worden door ons beide (sites, tijd beperken enzovoort).
    waarom? tjah ik wetet niet ik weet ook niet wat een deftige leeftijd is om te beginnen met zo'n dingen.
    als ik dan zo zie bij mijn vriend... daar zit die kleine van 7 jaar de hele tijd op die iPad, kindje verveelt zich? speel op iPad, kindje is stout? voila iPad wordt in zijn handen gepropt. enzovoort.

wat vinden jullie een deftige leeftijd om met zo'n dingen te beginnen?
    ik weet dat ze er in school mee bezig zijn en ik kan daar toch niet tegen in gaan, en wil het ook niet doen want school is school en daar moeten ze het lesschema volgen zonder dat ik mij daar mee moei.

of ben ik dan echt te streng op dat gebied?

grtz david

Re: Kinderen en internet...

Vind niet echt dat er hier een leeftijd op zit maar er moeten inderdaad wel regels zijn.

Maar zoals je zegt, iedereen moet zelf uitmaken wat die regels zijn.

Bij ons mag de dochter (8 jaar) best op internet. Vaak kijken we wel eens mee maar ze speelt ook vaak genoeg alleen.
    Een beetje vertrouwen moet er zijn en af en toe kijk ik gewoon in de history of het wel inderdaad goed is.

Maar alles hangt van haar gedrag en schoolresultaten af. Als één van deze dingen niet goed is, dan is internet en televisie gedaan.

En zoals je zegt beginnen ze ook al vroeg op school. Bij haar begonnen ze al op de computers te werken vanaf het eerste leerjaar.

Zelf een beetje aanvoelen of het kan en als je zelf al ver op computer en internet niveau zit, moet je je helemaal geen zorgen maken.
    Eventueel nog een filter inbouwen als je het niet helemaal vertrouwt.

Bij ons is er bijvoorbeeld ook geen MSN, andere chat of Facebook.

Mvg

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Ik denk daar nu ook al over na, hij is wel nog maar 10 maand maar toch, hij zal het al in de kleuterklas voorgeschoteld krijgen he.
      Ik ben zo van het principe, dat hij bv op een vast tijdstip op de i-pad, playstation mag of tv mag kijken. Bv, ik zou dat na het eten inlassen, zelf
      aanvoelen wanneer je kind het het liefste wilt en er dan uiteindelijk een vast stramien van maken.
      Nu ja, ik kan nog niet uit ervaring spreken he, maar toch moet je daarover nadenken.
      Ik denk persoonlijk als ze weten dat ze dan of dan mogen, en die tijd, dat dat toch moet lukken?
      Het hen helemaal ontzeggen zou ik niet doen, ze moeten nu eenmaal mee met hun tijd, en als ze het thuis niet gaan mogen doen gaan ze het toch
      elders doen hoor, en gaat volgens mij, de drang misschien nog groter zijn. Want ''van papa en mama'' mogen ze niet.

Dat is mijn gedacht, natuurlijk jij hebt er drie, en als de oudste mag wat doe je dan met de jongste...
      Als ze op verschillend tijdstip in bed gaan kan je misschien diegene die dan nog alleen op is, efkes laten internetten?

Ik ben van dat gedacht, allee nu spreek uit mijzelf, ik ben heel bang dat mijn zoon dingen gaat achterhouden voor mij, da's zo een pubertijdtrekje he,
      zich volledig isoleren van ma en pa en o wee als je iets vraagt!
      Ik hoop echt oprecht, dat mijn zoon dat niet doet met mij, ik hoef niet alles in detail te weten, maar toch wel ''waar hij mee bezig is''.
      En ik denk, als je ze een beetje vrijheid biedt, met structuur en respect, dat dat moet lukken...
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

hmmm, hier een dochter van 3 en ene van nog geen 2 jaar.

ipad is een beloning voor de 3jarige. vooral puzzel apps zijn zeer leuk en vaak nog iets van animatie erbij of bij het voltooien ervan.
        tijd word wel beperkt! max 30 min en niet iedere dag
        das net iets leuker dan een gewone legpuzzel (die ze ook wel maakt zonder morren)

internet, jah das zoiets datte liefst zolang mogelijk uitstelt (ivm de zever en de risico's) maar eigenlijk ook wel wilt meegeven.
        dan snappen ze het rapper en beter, maar jah, das ieder zijn keuze.
        nikon stuff

Comment

Mijn kinderen zijn al wat ouder en wij lieten ze volledig vrij vanaf een jaar of 14.
          Daarvoor enkel na toestemming op een computer in de living, waarvan het scherm zichtbaar was. Niet dat we er elke keer op zitten te kijken, maar toch, het helpt.

Ik heb nooit in parent control programmas geloofd.

En ja, af en toe gebeurt er een accidentje.
          Ik weet dat we heel hard gelachen hebben toen mijn dochter van toen een jaar of 10 ineens het woord "poesje" intikte bij google images. Ze keek, werd stil, en wist niet direct wat er gebeurde, maar sloot dan snel.de browser af.
          Daarna hebben we dat uitgelegd, gekaderd en hebben er nog hartelijk om gelachen.

Belangrijk is dat je dan in de buurt bent.

Helemaal vermijden dat ze zoiets zien lukt toch niet, dus is het beter dat je ze er mee leert omgaan.

Comment

Beetje gedacht van Tommie1.

Verder nog de volgende bedenking:
            Wat is internet? Wij maken bv. een groot verschil tussen op internet om 'te spelen' (spelletjes, ketnet, youtube filmpjes kijken,...) en op internet om 'te werken' (opzoeken, typen, rekenen,..).
            Hier ook in de living met toezicht. Ook nog geen social network sites, tenzij met een vriendje via gmail chat, maar dus niet facebook, msn, of wat heb je nog allemaal. (hij wordt er 10)

Voor TS: Gaan je kinderen op school dan niet op internet om op te zoeken, om educatieve spelletjes te spelen, om gewoon een spelletje te spelen, of moeten ze bv. niet op 'bingel' werken (hoor ik vaak bij de klassieke scholen als huiswerk). Het verbieden lijkt me niet de juiste manier, toch niet vanaf het lager.

Ipad, daar kan ik helaas niet over meespreken, geen ipad thuis, noch op school.

Er wordt hier tout court in de gaten gehouden hoeveel 'schermtijd' er is. Zolang het - voor ons - redelijk blijft, wordt er niet echt 'geteld', maar als we merken dat het over onze grenzen gaat, dan stellen we hen voor om even op te schrijven hoeveel schermtijd ze hebben genomen. Dat is dan televisie, nintendo, internet. Maar dat is hier dus niet zo veel.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Internet is gewoon een reflectie van de echte wereld met alle gekende voor en nadelen met alle goede en slechte mensen.
              Als je spreekt over kinderen toegang geven tot de wereld?
              Wel dan even de simpele bedenking: je laat je kleine van 10 toch ook niet ff alleen op cafe gaan in de rosse buurt een limonadje drinken?

Toegang geven tot verkennen en ontdekken: ja, maar onder toezicht
              Zet gewoon de pc in de living waar je bij bent.

Als ze nog heel jong zijn voorzie ik geen echte problemen, het probleem is als ze beginnen te puberen.
              Dan moet ge gaan opletten.

Comment

Uit nieuwsgierigheid heb ik het nog eens geprobeerd: Poesje intikken bij google.
                Veel kittens, geen fijne vleeswaren.
                Ze moeten daar bij Google toch wel iets aangepast hebben.

Maar zoeken op xxx geeft nog altijd de ranzigste rommel.

Comment

Interessant topic
                  Hier 10 en 6 ... en ik ben niet echt een goed voorbeeld want ik doe niets anders... maar...
                  Bij de jongste is het het verst van zijn problemen, kijkt er zelfs nog niet naar..
                  De oudste (5de leerjaar ).. tja, is beetje een buitenbeentje... het grootste deel van haar klas doet niets anders dan chatten en zeveren via msn... De onze doet het nu en dan eens , en dan spreek ik over 1 of 2 keer per week, en meestal omdat ik het dan vraag, "zou je eens niet cammen of zo met je vriendinnen" ... Ze doet het dan met evenveel interesse als naar het wc gaan....

Ik twijfel er niet aan dat het wel nog in gang zal schieten, ik ga dat niet tegenhouden, maar 't zal onder ( al dan niet voor haar zichtbare ) supervision zijn...

Tja, "poesje", etc... Dat is ludiek op te lossen hé, maar , ik ben niet bang dat ze eens een poep zien op het net ....Vanmorgen zag ik op het nieuwsblad een video van 4 Negeriaanse kerels die doodgeklopt werden... Naakt met autobanden rond hun hoofd.. Gewoon, front page, youtube link... Ik kan veel verdragen, maar dit blijft toch ook in mijn hoofd hangen hoor.... Dan liever dat ze een paar naakte borsten zien op het net, dan mensen die doodgeklopt worden.. Want dat laatste kan ik minder goed uitleggen, en als ik het al moeilijk kan plaatsen, wat zal een kind het kunnen... Met de Irak oorlog een tijd geleden durfden ze van die films posten op de nieuwssites, van onthoofdingen ( in close up, met de rochelgeluiden en al erbij ) en dergelijke, mijn vrouw heeft dat eens toevallig gezien... die heeft een week niet kunnen slapen...

Door dergelijke dingen ben ik écht bang om mijn kinderen op het net te laten zonder toezicht...

Comment

Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Working...
                    X