Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inschrijving nieuwe auto : fraude door garages ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Inschrijving nieuwe auto : fraude door garages ?

Ik ben nu nog in Spanje, maar moet zo snel mogelijk een auto in België kopen. Op Belgische websites vind ik een aantal nieuwe auto's met nul km op de teller, alhoewel er bijstaat dat er 1 voorgaande eigenaar was. Het model van mijn keuze wordt aangeboden met 5000 tot 8000€ korting.
    Ik was natuurlijk benieuwd omdat op het type een aantal toebehoren zit waarvoor in België flink moet bijbetaald worden (parkeerhulp met 4 camera's, zetelverwarming, verwarmde voorruit met UV-filter, enz.)

Ik wilde weten waarom deze auto's met nul km reeds worden aangeboden als tweedehands (1 vorige eigenaar) in een versie die bij de Belgische importeur nooit verkrijgbaar was. Is er een gelijkvormigheidsattest en fabrieksgarantie (normaal 3 jaar)

Ik bel naar de Belgische garages en krijg daar vage antwoorden.

De eerste die er 3 op voorraad heeft, beweert dat ze uit overstock komen vanuit Duitsland. Om het transport goedkoper te maken werden ze ingeschreven.

De tweede beweert dat de auto uit Polen komt. Daar zou hij wegens te duur nooit verkocht geraken en daarom naar Belgie verstuurd. Daarom werd hij in België ingeschreven.

Alvorens zo een auto te kopen wil ik er wel het fijne van weten.
    -Waarom wordt een splinternieuwe auto (model 2012-luxe uitvoering die niet voor België bedoeld was) in maart of april in België ingeschreven. De fabrieksgarantie begint immers al af te tellen.
    -Waarom wacht men 6 tot 8 maanden om deze auto's te koop aan te bieden ?

Van de garagisten zélf zal ik de ware redenen waarschijnlijk niet te horen krijgen .

Iemand een idee wat er in de fiscale of illegale trukendoos van de garagisten/parallel-importeurs zit ?

Re: Inschrijving nieuwe auto : fraude door garages ?

1) Sprookjes bestaan niet, ook niet in de periode rond Sinterklaas.

2) Ook in het "reguliere" circuit vindt je tegenwoordig kortingen die vergelijkbaar zijn met wat je hier opnoemt.

3) Die vage verklaringen zouden voor mij al de deur dichtdoen, zeker om van op afstand te gaan kopen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

@ Nete
      met 5000€ to 8000€ korting bedoel ik niet op de catalogusprijs, maar op de laagste prijs die de normale merkgarage momenteel vraagt (heb offerte via mail doorgekregen van een merkgarage die eerst beweerde dat hij ook zo een grote korting kon geven)

Comment

Merken schrijven soms auto's in om de statistieken over het aantal verkochte auto's op te drijven.
        Garages moeten soms hun quota halen en kopen dan ook al auto's die ze inschrijven om ze als verkocht te kunnen aantonen.

Veel risico heb je niet, en er wordt inderdaad gek gedaan met kortingen op stockwagens, al dan niet ingeschreven.
        Ik zie weinig redenen om zo'n auto niet te kopen.
        Het is en blijft technisch een nieuwe auto, en normaal blijf je 2 jaar garantie hebben vanaf de datum van JOUW aankoop, want dat is wettelijk geregeld.
        Dat laatste zou ik wel expliciet op de offerte en factuur willen zien staan.

Comment

De fabriek geeft zelfs 3 jaar garantie. De garage geeft wel toe dat de garantie gestart is in april, op de dag van de inschrijving. Maar sedert de inschrijving is er nog nooit met de auto gereden. ik hoop wel dat er geen platte kant aan de banden is gekomen door 6 maanden stil te staan.

Comment

Hier dicht bij ons deur zit er ook zo een verkoopspunt, http://www.dex.be/
            heel goede verkoop, en zeer veel tevreden klanten, die mensen verkochten verleden jaar zo
            een 10 auto's per dag, ik heb er begin dit jaar ook zo een ingeschreven 0 Km auto gekocht voor mijn vrouw,
            er stonden iets van 20 Km op de teller, afkomstig uit Nederland, en blijkbaar aangekocht geweest door een leasingbedrijf, zo stonden
            er toen een vijftal (Nissan) met alles er op en er aan alu wielen, GPS, airco parkeersensoren, zelfs parkeerhulp enz.
            Het is zelfs zo, dat deze worden opgekocht door garagehouders die ze dan doorverkopen met wat winst.
            Deze van mijn vrouw was dus zes maanden ingeschreven geweest, en is niet gebruikt geweest,
            Ik ben naar een Nissan garage geweest, catalogusprijs was rond de 17.900€, met de korting was dat nog iets van
            15.500€ denk ik, en wij hebben gekocht voor de sarmaprijs van 10.990€ met nog 30 maanden fabriekswaarborg.
            Enige wat ik moest doen, was (voor ons) naar Harelbeke of Oostende gaan om de papieren te laten aanpassen
            van Nederlandse naar Belgische inschrijving door de dienst duane.
            Wat er achter zit, dat weet ik niet, maar voor de koper geen probleem, ik heb daarvoor zelfs contact opgenomen met de invoerder van Nissan.
            Verder zéér tevreden van dat wagentje, één nadeel, het is zo een superzuinige met weinig uitstoot, en daar mag geen trekhaak op.
            Tegenwoordig moet je daar wel op letten Notex, blijkbaar zijn er zo reeds heel wat op de markt waar je geen trekhaak mag en kan aanhangen,
            op het gelijkvormigheidsattest staan dan streepjes bij sleepgewicht, ik ken namelijk iemand die op een BMW één serie ook geen trekhaak
            kan/mag monteren, en die mens is daar niet gelukkig mee, dat even terloops en als waarschuwing.

Comment

Als ik dit allemaal lees ga ik mijn mening nog moeten herzien, lijkt me "koosjerder" dan ik dacht.

Nu ja, ik kan nog een aantal jaren voort met mijn huidig karretje.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Wat doet Cardoen? Inderdaad auto's opkopen die zowel in het binnenland als buitenland op overstock waren en hier goedkooper verkopen ... vaak versies die hier nooit verkrijgbaar waren (op gebied van uitrusting).
                En 8000€ korting is helemaal geen uitzondering meer, de meeste merken krijgen hun auto's niet meer verkocht.
                In de week nog een mail gehad ... bijna 20.000€ korting op een stockwagen.
                OK, hij kost anders wel 72.000€ maar toch is dat een mooie korting.
                Soms worden bepaalde wagens ook eens ingeschreven om de papieren in orde te kunnen brengen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

De garantie begint wettelijk te lopen bij aflevering aan de eerste eigenaar. Als de dealer je de volledige garantie belooft, zorg dan dat dit expliciet op het contract of de factuur staat.
                  Sommige dealers schrijven inderdaad wagens in om hun quota te halen, dat brengt ze bonificaties op (onder de vorm van kortingen, opleidingen...) Als dat om enkele wagens gaat, dan is dat lonend, want het verschil met de normale verkoopprijs wordt gecompenseerd door de bonussen. Een dealer die slechte resultaten haalt (verkoop of naverkoop) wordt onder toezicht van de importeur geplaatst, en kan zijn dealership verliezen. Er hangt dus veel aan voor het bedrijf in kwestie.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb gisteren met 2 officiële merkgarages gebeld en gezegd dat ze tot vanmorgen 11h de tijd hadden om een betere prijs gegeven. Het is nog maar 10h20, maar nog geen reactie ontvangen. Mijn echtgenote is even naar België gevlogen voor het grootoudersfeestje van de kleindochter. Ze kan vanmiddag ineens de auto gaan bestellen bij de goedkoopste, de verzekering regelen en een nummerplaat laten aanvragen.
                    t'Is ook een zuinig autootje. 1.6 turbodiesel, 96kW/130pk, gemiddeld verbruik 4,5liter en slechts 119g/km CO2.
                    Aan de trekhaak mag een caravan van 1400kg hangen, maar dat heb ik niet nodig.
                    Wat die BMW 1 serie betreft, die hebben van de groenen een premie gekregen vanwege de lage uitstoot. Dan moeten ze evenmin als de Prius-eigenaars achteraf niet klagen dat er deen caravan aan mag. Als ze dat toch zouden doen dan gaan ze van minder dan 100g naar 150g CO2.
                    Last edited by notex; 22 november 2012, 10:36.

Comment

Wat lig ik eigenlijk te zeuren om een paar duizend euro profijt te doen. Ik heb net een mail gekregen uit Zuid Afrika.
                      Ze willen mijn bankrekeningnummer weten zodat ze er 14500000 US dollar kunnen op storten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        De garantie begint wettelijk te lopen bij aflevering aan de eerste eigenaar.
                        Dat is geen wettelijke regel, fabrieksgarantie wordt vastgelegd volgens de regels van de fabrikant.
                        De enige garantie die wettelijk geregeld is, dat is de wettelijke garantie voor consumenten.

Als de dealer je de volledige garantie belooft, zorg dan dat dit expliciet op het contract of de factuur staat.
                        Dit bevestigt bovenstaande ... moest het wettelijk geregeld zijn, dan moet er ook niets op papier staan.
                        Maar je kan het inderdaad beter op papier zetten want wettelijk gezien moeten ze op tweedehands maar één jaar waarborg geven. (Wettelijke garantie voor consumenten dan)
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Wordt er ook niet geld verdient met import&export?
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Wordt er ook niet geld verdient met import&export?
                            Soms maar dat is dan de bewuste BTW carrousel en de trucs die de garages toepassen is geen fraude an sich.

Ik heb mijn nieuwe auto sinds gisteren en daar waren er condities om het met de woorden van Don Corleone te zeggen: an offer I could not refuse . Overname voor mijn auto na 4 1/2 jaar lag meer als 50% van wat ik er toen voor betaald heb (een Jap, Nissan). Toen was de levertijd +6 maand, nu 3 weken voor het 2013 model van de Qashqai +2.

Comment

door de prijsverschillen tussen de verschillende landen (in het verenigd europa hoe langer hoe minder weliswaar) kan iemand als cardoen auto's kopen op bvb. de roemeense markt, die er op overschot zijn of niet verkocht geraken, en deze dan op de belgische markt verkopen met een fatsoenlijke winstmarge.
                              niet enkel de concessies dienen op jaarbasis een bepaald volume te halen, ook de importeurs hebben die verplichting
                              indien de objectieven niet gehaald worden ziet men regelmatig in de laatste maanden van het jaar gekke promotieprijzen om toch maar dat objectief te halen
                              er is dus geen sprake van fraude (behoudens btw carroussel... maar dat is een ander verhaal)
                              de geïmporteerde autos zijn dan ook praktisch altijd in een configuratie die normaal niet op de belgische markt verschijnt en hebben dan meer of minder opties
                              en oh ja ik spreek uit ervaring...ben op die markt actief geweest.
                              nikon coolpix s9100

Comment

Working...
                              X