Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bepaalde kolom in Excel werkblad NIET blokkeren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bepaalde kolom in Excel werkblad NIET blokkeren

Excel 2007.
    Ik wil dus in een bepaalde kolom waarden kunnen invullen die dan resultaten geven in de rest van het werkblad. Buiten die ene kolom wens ik dus de rest van het werkblad te blokkeren voor ongewenste wijzigingen.
    Ooit ben ik er in een ander werkblad in geslaagd, maar ik kan het niet meer terugvinden, zooooo logisch zit het in mekaar.
    Ik heb al ongeveer alles uitgeprobeerd in de sectie beveiliging, maar ik kom er niet uit.

Waarom je in Excel niet gewoon kan een kolom selecteren en dan kan kiezen om alles behalve de selectie te beveiligen is me overigens een raadsel.

Iemand raad ?
    Last edited by nete; 20 november 2012, 00:47.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Bepaalde kolom in Excel werkblad NIET blokkeren

Microsoft Ondersteuning is er om u te helpen bij uw gebruik van Microsoft-producten. Vind artikelen met instructies, video's en training voor Microsoft Copilot, Microsoft 365, Windows, Surface en meer.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Tja Jan, heb ik zeker al 20 keer van voor naar achter geprobeerd en hergeprobeerd, maar het blijft een doolhof voor mij. Trouwens, er wordt "uitgelegd" hoe je bepaalde delen van een beveiligd werkblad kan ontgrendelen, ik moet net het tegenovergestelde hebben: een klein gedeelte wens ik NIET te vergrendelen, al de rest wel.
      Ik zal het misschien best eens uitprinten en naast mij leggen bij een volgende poging.
      Alvast bedankt voor de tip.
      Last edited by nete; 20 november 2012, 10:27.

Comment

Selecteer op een onbeveiligd werkblad de kolom die niet geblokkeerd hoeft te worden.
        Druk op CTRL+1. Vink "Geblokkeerd" uit.
        Ga naar Controleren > Blad beveiligen. Vul wachtwoord in en Vink "Vergrendelde cellen selecteren" uit.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          ik moet net het tegenovergestelde hebben: een klein gedeelte wens ik NIET te vergrendelen, al de rest wel.
          Het moet inderdaad omgekeerd. Standaard staan alle velden als 'protected' en diegene die je wil laten veranderen moet je ontgrendelen. Nadien het volledige blad beveiligen.

Comment

Het is me gelukt. Om een werkblad te beveiligen moet je bij "controleren" zijn, om bepaalde cellen te ontgrendelen moet je bij "lettertype" zijn.
            Superlogisch en simpel, inderdaad.
            Plus dat de termen die ze gebruiken (beveiligen, vergrendelen), ook nog eens durven verschillen van wat je in het Excel menu ziet staan.

Uiteraard, als je zo'n commando 20 keer per dag moet uitvoeren, dan vlieg je er wel door.

Alle meedenkers, hartelijk dank.

Comment

Ik doe het zo:
              Rechter muisknop op kolomhoofding. Kiezen voor "Celeigenschappen". Laatste tabblad "Bescherming". "Geblokkeerd" uitvinken. OK.
              Dan rechter muisknop op tabblad onderaan (naam Excel-blad bvb standaard Blad1). "Blad Beveiligen". "Vergrendelde cellen selecteren" uitvinken. Andere waarden standaard laten. OK.

Het eerste zorgt er voor dat blokkering voor die kolom uitgeschakeld wordt. Het tweede beveiligt de rest van het Excel-blad.

Ik heb de gewoonte gekweekt om op "alles" met de rechter muisknop te klikken. Meestal zitten daar de meest gebruikelijke commando's of instellingen onder.
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                Ik doe het zo:
                Rechter muisknop op kolomhoofding. Kiezen voor "Celeigenschappen". Laatste tabblad "Bescherming". "Geblokkeerd" uitvinken. OK.
                Dan rechter muisknop op tabblad onderaan (naam Excel-blad bvb standaard Blad1). "Blad Beveiligen". "Vergrendelde cellen selecteren" uitvinken. Andere waarden standaard laten. OK.

Het eerste zorgt er voor dat blokkering voor die kolom uitgeschakeld wordt. Het tweede beveiligt de rest van het Excel-blad.

Ik heb de gewoonte gekweekt om op "alles" met de rechter muisknop te klikken. Meestal zitten daar de meest gebruikelijke commando's of instellingen onder.
                Zo simpel kan het zijn. Blijft natuurlijk de bizarre MS logica om het te verdelen over twee totaal verschillende items.

Ik gebruik nogal dikwijls de rechter muisknop dus deze tip is "top", bedankt.

Comment

Working...
                X