Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Time Capsule : Backup en externe schijf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Time Capsule : Backup en externe schijf

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ik denk dat het back-up gedeelte hier serieus uit context getrokken word.
    Zeker als je naar mijn oorspronkelijke vraag kijkt...
    tgaat eerder over een combinatie met meer gewicht aan het uitbreiden van schijfcapaciteit als naar de werkelijke backup...
    Dan denk ik dat ik weldegelijk goede info heb gegeven door mijn setup te beschrijven.

Hopelijk gaat het instellen van zo'n time-ding even simpel als dat ik al gewend ben...
    Ge moogt gerust zijn!
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Neem een 6x2TB Raid5 set met een URE van 10-14. Dan is de kans op een rebuild failure 50%.
      De kans was 50%. Vijf jaar geleden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
        De kans was 50%. Vijf jaar geleden.
        Welke schijven zitten er in jouw NAS?

Jan

Comment

Ik weet welke richting je probeert uit te gaan, maar... dat doet er niet toe. 't Is recent gekocht, dat wel. Error checking en correctie (op de controllers en op de schijven) worden met de dag beter. Jij haalt je 55% statistiekje waarschijnlijk van deze site. Maar zo zijn er pakken sites, en die is tamelijk oud. Een recente is deze site. Als ik daar mijn setup ingeef (4 schijven van 3Tb) en zelfs kies voor de hoogste foutenmarge, dan krijg ik volgend resultaat; "99,9% zekerheid dat ik kan rebuilden". Omgezet naar mensentaal; ik zou 1 op 1000 RAWs kunnen kwijt zijn. Daar kan ik mee leven. En elke normale thuisgebruiker zou dezelfde conclusie moeten hebben.

Noteer; mijn schijven staan beter aangeschreven qua URE, en volgens die laatst vermelde site haal ik dan 100%.

Comment

Misschien een groter schijfje in je macbook? ideaal is een ssd, second best een 750GB seagate momentus xt met 8GB ssd funktie.
            Een airdisk (zo heet eigenlijk een externe wifi disk via een airporte xtreme of timecapsule, heb ik als hoogst onbetrouwbaar ervaren.
            Mijn iphoto libary was regelmatig corrupt, bijvoorbeeld als de macbook in slaap ging met iphoto geopend.
            Ook maakt timemachine geen backup van airdisken. Carbon copy cloner wel.
            Op mijn systeem (nieuwste airporte extreme, nieuwste macbook air, en een ssd op de airport), was het openen van een library van 100gb 15 seconden, eens open was alles snel genoeg) dezelfde libaray op mijn macbook intern gaat op 1 seconde.

Comment

Een ssd om meer opslag te hebben?
              ik heb momenteel 250GB,
              stel dat ik daar 500GB wil van maken... in ssd?? welke kosten geeft dat niet?

Ik weet niet van waar je de naam airdisk komt, maar alleszins staat de timecapsule als timecapsule te koop...
              backup is dan alweer minder belangrijk hoor, belangrijkste data staat reeds veilig.
              edoch is de keuze nog niet zomaar gemaakt...

de second best die jij aangeeft, is in mijn ogen (kosten/baten) een veel beter alternatief...
              zo'n ssd van 500+gb kost plots ook wel 500+ euro
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Airdisk is een disk die via usb op een Airport exterme of timecapsule aangesloten is, en via wifi ethernet te benaderen is.
                SSD als veravnging van een data disk is waarschijnlijk te duur, tenzij je de optical drive vervangt door de huidige disk, en op de plaats van je huidige disk een ssd plaatst. Dan win je de grootte van de ssd, 256 is niet meer zo duur. (<200€ voor de ssd, en reken nog een 50-100 voor de optical bay, kijk eens bij macupgrade.be)
                De Seagate momentus is een tussenoplossing , goedkoop, eenvoudig te plaatsen en toch een flink stuk sneller en groter dan je huidige disk) Kijk bij alternate.be voor een goede prijs.

Comment

Ik ben zelf ook informaticus. Wil je veilig spelen dan heb je ook een backup van je bestanden op je RAID. Of toch zeker van de meest belangrijke.
                  Maar ook ik gebruik een NAS als backup, en weldra wordt dit ook een RAID 5 of 6.
                  Echter de belangrijke data staan en zullen ook op andere media staan die je best niet thuis bewaard. Eén van mijn beste vrienden was het slachtoffer van een inbraak laptop weg van op de tafel, maar ook zijn externe schijf met backup met alle foto's uit de lade, hij had nog één geluk, hij is vrij groot, zijn 2e schijf met de backup van de boekhouding lag bovenop de kast, en hebben ze niet gezien.

ON TOPIC :
                  Maar je kan de timecapsule van Apple dus ook laten backupen naar de NAS. Dit is heel handig, hoef je je externe schijf niet aan te koppelen. Gaat vanzelf zodra je PC in netwerk is.
                  Is die NAS ook een RAID 1, 5, 6, 10 dan heb je een extra beveiliging ingebouwd tegen een disk failure.
                  Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

Comment

Maar mijn lieve macbook heeft geen usb poorten op overschot.
                    Zo lief is hij dan wel niet hé?
                    Maar een troost: ik typ dit op een zeer goedkoop laptopje van MSI, zo'n 3 of 4 jaar oud, heeft 4 USB poorten. Tegenwoordig zouden ze eerder 1 dan 2 USB poorten in een laptop steken, terwijl steeds meer USB randapparatuur op de markt komt. Snap het niet goed.
                    USB poorten zijn misschien van goud gemaakt ?
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Om een en ander klein en fijn te houden (en voor een laptop dus ook licht) wordt dat soort aansluitingen beperkt. Al vind ik dat mijn 24" iMac (een desktop) best meer dan drie (+twee op het bedrade toetsenbord) USB-aansluitingen zou mogen hebben. Maar zoals ik boven al aanhaalde: je kunt altijd uitbreiden met een hub.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                      X